IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:33

Moik en ik gaan in augustus 9 dagen een trektocht maken over IJsland: de snaefellsnes tour.
Heb er echt heel veel zin in! Zijn er bokkers die dit ook hebben gedaan?
Tips zijn meer dan welkom!

hrappur

Re: IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:29

Ik woon er.. :)

Ijsland is een prachtig land met veel verschillende rare natuursverscheinigen .. ( heb me dit weekend weer verbaast over hoe prachtig northen lights zijn.... had het nog nooit zo gezien..)

laat je lekker informeren bij de BSI, of andere toerist Info punten, en zijn genoeg boekjes te vinden.

De standaard dingen zijn wel heel goed te doen met de auto.

Ishestar is een goede organisatie om er met een paard te gaan rijden, ing ik heb goede verhalen gehoord'.

Helaas verlaat ik dit prachtige land weer in Aprill om even in NL te gaan wonnen.. ( maar ijsland blijft een land waar ik altijd naar terug verlang, men 2de thuis .. dus pas maar op ..hahaha ik heb er dan straks ook meer als anderhalf jaar gewoond !!)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:42

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:26

ik heb overigens met beide geen ervaring, Ben nooit op tour geweest met zoon organisatie omdat we dat al met mijn werk elkaar doen, met eigen paarden ( en rij op een grote fokkerij stal dus voornamelijk training..)

Maar volgens mij is Eldhestar ook goed, dat zit voor mij onderweg naar Reykjavik ( woon in Hella) en het ziet er mooi en goed uit.. beide organisaties zijn groot en bekent... dus vast wel goed!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:31

Oke, bedankt!
Hoe zit het verder met rijkleding? Ik hoef niet persé mijn eigen cap mee te nemen. Eigen rijbroek vind ik wel prettig. Is het voldoende als je deze gewoon op 40 graden wast?

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:51

Cab mag je niet eens mee nemen... en wil ik je ook sterk afraden.. 40 graden moet genoeg zijn.. ing .. je moet even checken wat nu de regels zijn
vorig jaar zijn de paarden in ijsland ernstig ziek geweest door 1 of andere waarschijnlijk Europees virus.. dus nu zijn ze mensen heel streng.. Leren schoenen mag dus ook niet.
ik heb alles in de detol gezet...

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:28

nog 5maandjes...

Heb er al zoveel zin in! Ook gewoon leuk dat t nog een apart land is om heen tegaan, denk dat er meer mensen in zuidafrika enz zijn geweest dan in Ijsland...

Heeft er iemans trouwens ervaring met sneeuwscooters in de zomervakantie? We hadden wel al gehoort dat het gewoon kan dan op de gletsjers.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:24

IJsland is geweldig. Wij hebben met een huurauto de ringweg rond het eiland rondgereden. Super.

De watervallen zijn zeker een aanrader: er zijn er veel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dettifoss

Wat ik ook indrukwekkend vond is het meer vol met ijsschotsen:Jokulsarlon
DIt moet je echt gaan zien, als je de mogelijkheid heb.
http://nl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6kuls%C3%A1rl%C3%B3n

Wij zijn 2 x de Noordelijke IJszee op geweest op zoek naar walvissen en dolfijnen. Geweldige ervaring.

IJsland heeft werkelijk een geweldige indruk op mij gemaakt. Ik zou zo weer terug gaan.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:48

met de sneeuwscooter is leuk!dat heb ik zomer 2008 gedaan... wel waar nu inmiddels de vulkaan is uitgebarsten .. dus daar is het volgens mij niet mogelijk ! maar er zijn meerdere plekken waar het zeker kan! erg gaaf!

verder is Jokulsarlon idd aan te raden ! erg mooi !

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:53

Oh, wat een handig topic!

Ik ga in november met 6 vrienden naar New York en omdat we er allemaal al een keer geweest zijn, had ik de "eis" dat we een stopover zouden maken op Reykjavik, omdat ik met een wijntje in zo'n geiser-bad wil liggen :=. We blijven daar 2 nachtjes en had eigenlijk verwacht dat er behalve sneeuw vrij weinig te doen zou zijn, maar dit topic opent mijn ogen :).

Leuk, ga het nog eens goed nalezen!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:31

Gaaf!

Hebben jullie dat ook van die reacties: 'oh Ijsland, wat moet je daar nou weer?'

Heb er al zo veeel zin in! *D *D Is er misschien ook een plek waar je echt ijsschotsen zou kunnen zien? :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:38

ja, zie mijn post hierboven:
je vaart tussen allerlei ijsschotsen, ijsbergen etc. En dat midden in de zomer 20gr.
Jokulsarlon

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:14

corinne1981 schreef:
Oké, dank je wel voor je reactie.
Toevallig ook ervaringen met: http://www.eldhestar.is/ ?
Die vond ik net op internet.

Ik ben vorig jaar met hun weg geweest.. echt een geweldige reis gehad met zeer leuke begeleiding die echt hun best deden er iets leuks van te maken.. Niet alleen tijdens de rit maar ook de avonden

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:16

Ik ga ook, bijna 5 maanden! :D Ik vertrek 14 april.

Eerst 3 maanden werken en dan rondreizen samen met mijn vriend. We gaan een "rondje" eiland fietsen, dus momenteel nog druk bezig met plannen, spullen checken of alles werkt, route uitwerken etc. ;)

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:18

hrappur schreef:
Cab mag je niet eens mee nemen... en wil ik je ook sterk afraden.. 40 graden moet genoeg zijn.. ing .. je moet even checken wat nu de regels zijn
vorig jaar zijn de paarden in ijsland ernstig ziek geweest door 1 of andere waarschijnlijk Europees virus.. dus nu zijn ze mensen heel streng.. Leren schoenen mag dus ook niet.

Ik heb vorig jaar ook dit het advies gekregen zo min mogelijk paarden spullen mee te nemen en alles wat je mee neemt erg schoon te maken. Ik heb dit netjes opgevolgd maar was een van de enige. 50% van de groep had gewoon zijn cap bij, sommige hadden hem laten reinigen maar de meeste niet, daarnaast hadden sommige mensen ook hun leren rijlaarzen bij zich.
Ik had dus achteraf spijt dat ik bijna alles nieuw had gekocht omdat ik niet die gene wou zijn die een ziekte mee neemt.
In het vervolg zou ik wederom mijn cap en laarzen niet meenemen ook ivm ruimtegebrek maar niet meer allemaal nieuwe rijspullen kopen

Toen ik er was waren de paarden net een beetje aan het herstellen van dit virus.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:19

Waar kan je daar meer info over vinden, over wat je wel en niet mee mag nemen?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:20

ik heb een folder van mijn reis organisatie gekregen

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:25

veerledec schreef:
Klodder schreef:
Standaard dingen zoals de Blue lagoon, Gulfoss en Geysir zijn toch érg aan te raden! Ook was het geweldig om een walvis safari te doen, waarbij je ook langs een eiland vol met papagaaienduikers komt (in het goede seizoen).

Weet jij toevallig of die dingen in de buurt van Reykjavik zijn :P?

Ook ik heb 2 dagen reykjavik na mijn tour van 7 dagen gedaan. En achteraf waren deze 2 dagen echt te kort:P
In bijna alle hotels zijn dag tochten te boeken, werkt erg handig. Ik ben op zaterdag avond terug gekomen van de ruiter tour, toen zijn we met de groep nog even wat wezen eten. Op zondag was het slecht weer dus ben ik naar de blue lagoon gegaan, wat heerlijk ontspannen en reinigend was na 7 dagen paardrijden waarbij niet eens elke dag een douche is.
Op maandag ben ik reykjavik in gegaan en heb ik een tocht met een boot gemaakt naar de puffins en walvissen. Hier moet je wel even bij opletten de meeste boten gaan namelijk alleen walvissen kijken, ik wou bewust de combi, het koste niks meer maar was wel enorm gaaf!!

Achteraf had ik zo graag nog een aantal dagtochten gedaan naar het zwarte strand bv. maar ik had dagen te kort. En vond het toch wel erg belangrijk dat ik de hoofdstad gezien had. Die overgens zo klein is dat je er door geen bent voor je het weet :') :')

Er is trouwens een torentje bij het grote meer waar je echt even lekker moet gaan zitten voor een kopje thee en een heerlijk chocolade taartje.. Unieke plaats!!!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:40

annehoe schreef:
hrappur schreef:

Ik heb vorig jaar ook dit het advies gekregen zo min mogelijk paarden spullen mee te nemen en alles wat je mee neemt erg schoon te maken. Ik heb dit netjes opgevolgd maar was een van de enige. 50% van de groep had gewoon zijn cap bij, sommige hadden hem laten reinigen maar de meeste niet, daarnaast hadden sommige mensen ook hun leren rijlaarzen bij zich.
Ik had dus achteraf spijt dat ik bijna alles nieuw had gekocht omdat ik niet die gene wou zijn die een ziekte mee neemt.
In het vervolg zou ik wederom mijn cap en laarzen niet meenemen ook ivm ruimtegebrek maar niet meer allemaal nieuwe rijspullen kopen

Toen ik er was waren de paarden net een beetje aan het herstellen van dit virus.

je heb een goede gedachte, ik wou dat iedereen zo was..
Het is en blijft lastig.. Bedoel gecontroleerd word je niet 9 van de 10 keer niet, en je kan er dus idd een beetje lax mee om gaan, ach.. zoon kleine kans dat je ziektes mee neemt.. maar toch.. het blijven paarden, en toch is dit jaar weer gebleken dat er dus wel degelijk Europese ziektes hier heel kunnen komen, en dus grote kans dat dit dus via spullen is gekomen.. de paarden worden hier niet geent, en zijn dus erg snel vatbaar voor influenza ..etz.. Het is dus erg jammer, dat er zo lax word om gegaan met andermans paarden, is mijn mening, je bent ten slotte te gast en ik vind dat dit een kleine moeite is.. al doen 10 andere het niet, jij bent dan ing niet de verantwoordelijke .. bedoel is in NL toch ook zo, als er een ziekte op een stal is worden deze mensen geacht niet naar een andere stal te gaan in zelfde kleding ? ( dus ik vind het heel netjes, maar van zelf sprekend als paarden liefhebber hier rekening mee te houden.. maar helaas zijn er dus idd genoeg mensen die niet zo als ons denkt!!)

Mijn paard in NL was erg ziek voor ik naar ijsland vloog, ik was echt als de doods dat ik iets mee zou nemen ( al was het bijna zelfde virus als wat ze hier hadden, zou me niets verbazen als het het zelfde was.)

inmiddels zijn bij ons alle paarden beter, maar de hele zomer hier waar ik nu werk heeft alles 4 maanden stil gelegen.. het was pas in augustus beter... ( op men vorige stal hadden ze het alleen in de winter)

@ veerledec er hing bij mij op stal een flyer ; geen Cap, Handschoenen ( rij handschoenen), leder artikelen gebruikt bij de paarden.. en alles goed wassen en een week niet gebruiken bij de paarden voor je het mee neem. :)

@ Fiffill waar ga je werken ?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:06

oeh wat leuk dat hier een topic over is!

Ik wil ook graag een x naar ijsland.

zou 3 dagen genoeg zijn om een dagrit te maken en verder de hotspots te zien?

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:29

3 dagen is te kort voor dit prachtige land !

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:40

hahaha dat begrijp ik als je er al zo lang woont
helaas reikt ons budget niet veel langer dan 3 dagen
wat zou je me aanraden, om te doen in die korte tijd?

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:38

zidore: Misschien is het makkelijk om een boekje te halen over Ijsland met een kaart zodat je een routte kan uitstippelen met dingen die je wilt zien. (bijvoorbeeld de watervallen en blue lagoon.) En dan zo een routte maken dat je zoveel mogelijk op 1 dag kan zien! :D

Of gewoon op internet voor dag tours kijken die zoveel mogelijk laten zien van Ijsland?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:51

@hrappur zelfde plek als Tellie alleen komt die wat later :D Hof í Vatnsdal.

Gister 'n stukje gefietst hier, ziet ernaar uit dat alles werkt, dus laatste dingetjes kopen/regelen en dan zijn we ook daar klaar voor.
Ik krijg ook veel reacties van "wat moet je daar nou" of zelfs "was je nuchter toen je je ticket boekte?", en als je zegt dat je gaat fietsen kijken ze je helemaal aan alsof je gestoord bent...

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:35

hahahah ik word ook heel raar aangekeken als ik zeg dat ik er woon... men vrienden zijn inmiddels gewent... maar de meesten vragen zich nog steeds af wat ik hier in godsnaam doe !! hahaha..

Oke nice ! ik ben daar laatst nog in de buurt geweest * vakantie met men moeder, en er zus*

Ha, ik kan dat van het fietsen ook niet begrijpen, hahahah IJsland is niet echt het meest praktische fiets land, .. het is soms redelijk gevaarlijk ook... moet hier wel bij zeggen dat ik wel een klein beetje een hekel heb aan fietsen . ;)

veder staat er ook praktische altijd wind.. en is het 9 van de 10 keer gewoon vlak, en mega lange saaie stukken.. je fiets op de openbare weg, en je moet echt hopen dat iedereen om je heen rijd .. ik ben me wel eens wezenloos ben geschrokken van fietsers in de zomer.. en naja goed... fietsen in ijsland heb ik nooit gesnapt.. maar goed,,.,.. iedereen zen ding toch !