Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cahill schreef:Zoals ik al zei kan een thuis studie je helpen. Waar zit je het meeste mee? Kan je het wel lezen en verstaan en is het spreken een probleem voor je?
Probeer het anders thuis met de vertrouwde mensen om je heen (als deze wel engels begrijpen). Je kan ze vragen om gedurende een dag engels tegen je te praten en jij ook tegen hun en dit later uitbreide naar een weekeind.
Citaat:het schrijven is geen probleem , het lezen ook niet , het opvatten van jou bijv. als je tegen me zou praten ook niet maar het spreken .... ik heb een hele stomme R bijv en dat maakt het lastig dat worden anders gaan klinken...
Colway schreef:Citaat:het schrijven is geen probleem , het lezen ook niet , het opvatten van jou bijv. als je tegen me zou praten ook niet maar het spreken .... ik heb een hele stomme R bijv en dat maakt het lastig dat worden anders gaan klinken...
Is het niet gewoon zo dat je niet echt durft te spreken omdat je bang bent dat je het stom uitspreekt?
countrygirl schreef:toscan, er zijn ook gratis taalcursussen te vinden op het internet...
B.v.: http://www.leren.nl/rubriek/talen/engels/
Kost je niets en je kunt in je eigen tempo leren...
Probeer er wel een te zoeken met ook gesproken tekst, daar heb je het meeste aan!
Colway schreef:Herkenbaar hoor, ik spreek in principe prima Engels (in mezelf, hardop ga ik twijfelen), kan me echt wel verstaanbaar maken, kan het lezen en aanhoren (al gaat het soms te snel, maar de hoofdlijnen kan ik zeker volgen) ik was gewoon bang om iets verkeerd uit te spreken of denken dat mijn vriend het beter kon zeggen ofzo, heel dom, want normaal trek ik meteen m'n scheur open..
Als je kan lezen en je kan het begrijpen (luisteren) dan moet je gewoon vaak en lekker ver weg op vakantie gaan, dan kan je namelijk op niemand meer leunen en gaat het (geloof me) bijna vanzelf
m'n uitspraak is nog niet fantastisch maar ik zou zo alleen op reis gaanAls je naar een beeetje touristisch gebied gaat zijn er altijd mensen die ook wel een beetje engels kunnen en je moet maar zo denken, zij doen het ook niet perfect,m dus ze zullen jou daar echt niet om veroordelen