Vrijwilligerswerk in het buitenland; wie?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:04

Kristie schreef:
Idd luvdtoss vertel ons alles!

Dat is echt heel veel hoor :+

Laatste project in Zambia was geweldig, met een groep van 30 jongeren. Aangekomen in de hoofdstad Lusaka na een vlucht van 10 uur en daarna nog 10 uur in twee bussen. De eerste 8 uur gewoon asfalt en daarna off road, waarbij het laatste stuk echt hobbelen aan één stuk door was.

Enorm veel kinderen stonden ons op te wachten bij de school (één gedeelte was twee jaar daarvoor herbouwd en daar sliepen we ook in) en al dansend en zingend stonden ze ons op te wachten. Echt heel bijzonder. Toen natuurlijk inspectie toiletten... een hokje met een gat in de grond :D Ach, toch altijd beter dan wat we onderweg hadden, alleen maar rietstruikjes.

Een kleine ruimte waar we met z'n allen konden zitten en eten. Eten was erg goed, de organisatie heeft een kok aangesteld daar die echt goed is in zijn vak. 's Ochtends pap eten en witbrood vers gebakken. Tussen de middag weer brood en meestal iets erbij, ei, rijstbal ofzo en in de avond altijd wel redelijk gevarieerd warm eten.

De douchte was een ommuurd hok waar je met z'n vieren in kon staan. Eén emmer water en met z'n vieren daarvan douchen, enorm gezellig :Y) OK, schoon word je niet, maar dat is ook niet te doen daar! Voor de rest werkdagen van rond 9 uur tot 5 uur met tussendoor een theepauze, eetpauze en nog een theepauze. Het was winter daar (onder de evenaar) dus lekker zonnig, maar absoluut niet te warm. Iedereen werd door de bouwleider aangesteld op klussen en een groepje deed in de ochtend kinderwerk en in de middag een aantal HIV aids trainingen. Daarnaast hebben we nog een rondleiding door het 'dorp' gehad (enorm uitgestrekt gebied met hier en daar een huisje). Dus we waren elke dag wel zoet!

Op een aantal avonden hadden we een programma, wat serieuzere en ook veel lol zoals bonte avond en candle light. Gezellig rond het kampvuur, want er was geen electra. Ook veel sterren gekeken, want door het missen van onnatuurlijk licht zie je 10x zo veel meer sterren en kun je de melkweg heel goed zien. Daarna bij kampvuur opwarmen, tanden poetsen en in de slaapzak. Bij zonsopkomst in de ochtend werden we weer wakker en kwam de volgende dag :)

In de weekenden hadden we uitjes naar reservaten, markt, een bananenfarm etc. Door de week hebben alle jongens nog een dag meegewerkt op de bananenfarm en zijn de meiden naar een dokterspost geweest.

Tja, zoveel meegemaakt... Het is echt ongelovelijk, daarnaast ook met een geweldige groep op pad geweest. Ontzettend veel lol gehad en ook resultaat. Het schoolgebouw was af en zelfs de muren waren van binnen en buiten gestuuct. Hard gewerkt en dus een prachtig resultaat. Een paar belangrijke mannetjes waren bij de opening. Wat ze precies waren is me ontgaan, maar zij kregen iig wel goed te eten. Eentje kwam van het ministerie van onderwijs en een ander was een provinciaal belangrijk man.

Echt een toffe tijd gehad, als ik een tijdmachine terug in de tijd had, dan ging ik daar weer heen *\o/*

Kristie

Re: Vrijwilligerswerk in het buitenland; wie?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:22

Dank je wel LuvdaTossa voor je uitgebreide reactie! Hoe ben je er terechtgekomen, en wat heeft het je ongeveer gekost?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:27

Via een organisatie die elk jaar ongeveer 25 van dit soort projecten doet in Afrika, Oost Europa, Zuid Amerika en de Caribisch gebied. Voor de kosten kan je je aanmelden bij bestaande groepen om samen de sponsorgelden op te halen. De laatste keer heb ik het op eigen kosten gedaan en met behulp van familie. Ik was 2000 euro kwijt. Plus nog aanschaf matje en goede slaapzak (ben een koukleum), nog ongeveer 500 € denk ik. De reizen naar Egypte, Roemenie en Brazilie heb ik met volledige sponsoring gedaan.

Zelf zat ik overgins in de leiding van de groep. We waren met zes man als leiding, echtpaar als hoofdleiding, iemand voor het kinderwerk, iemand voor activiteiten, iemand voor cultuur en nog iemand voor de bouw. De rest dus jongelui van tussen de 15 en 20 jaar oud.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:31

Fenn schreef:
Kristie schreef:
Zeker gaaf Fenn! Hoe ben je er terecht gekomen? Hoe heb je het geregeld? Wat heeft het je gekost en zo?

Ik zal je nog even een uitgebreide PB sturen, als ik daar tijd voor heb, maar ik heb daar gewerkt via pure for kids: http://www.pureforkids.org .

Mijn neef doet /deed veel voor pure for Kids en ik hoor allemaal mooie verhalen van hem! Dus dat is volgens mij echt een aanrader! :j

Ik zit er zelf ook wel eens over na te denken om een keer met hem mee te gaan.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:39

Even een vraag aan de mensen die gegaan zijn.. Hoe hebben jullie dit in godsnaam gedaan met het geld? Ik huur op dit moment een kamer in Amsterdam en kom net aan rond (ben nog werk zoekende maar dat is heel moeilijk omdat mijn rooster wekelijks verandert en soms zelfs dagelijks. Zo had ik vorige week 4 x een compleet ander rooster in een week, en heb ik aankomende week ineens 3 dagen vrij.. :+).

Ik heb overigens wel kans dat ik vanaf de zomer een gewoon betaalde fulltime baan kan krijgen (dan ben ik afgestudeerd). Dan wil ik tegen die tijd dus ook mijn kamer opzeggen (moet als ik klaar ben met mijn studie binnen een half jaar die kamer uit zijn). Daarna wil ik dus graag naar het buitenland, maar als ik die bedragen zo zie vraag ik me af of ik daar ooit het geld voor ga krijgen :+.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:34

Wat toevallig , heb vd week gezegd dat ik ook voor iets van max. 2/3 maand naar buitenland wil.
Ik kan je dus geen tips geven , maar volg je topic ook even verder mee.

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:46

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:36

Hoi hoi!

Zijn er toevallig ook mensen die ervaring hebben met Khaya in Zuid-Afrika? Ik overweeg daarmee 6 a 8 weken naar SA te gaan....

Mochten er mensen zijn die ook rond oktober naar SA willen voor vrijwilligerswerk hoor ik het graag, liever samen dan alleen allicht :)!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:34

Ik ga in de zomervakantie ook ergens in het buitenland vrijwilligerswerk gaan doen.
Vorig jaar heb ik twee weken op een boerderij gewerkt via WWOOF in Zweden. Daarvoor heb ik een week door Noorwegen gereisd en dat land heeft mijn hart gestolen.
Voor deze vakantie heb ik al drie dingen gevonden die ik wel zie zitten: terug naar Noorwegen (liefst Bergen) en daar drie weken op een boerderij werken en in een kattenasiel, met de bouworde naar Tsjechië (daar wil ik heel graag eens naartoe gaan) of met de bouworde of via WWOOF naar Spanje (ik studeer Spaans dus dat is wel handig)
Helaas kan ik echt niet kiezen. Noorwegen vond ik zo fantastisch en er valt nog zo veel te ontdekken, Spanje is handig voor mijn studie en daar wil ik ook wel eens naartoe en Tsjechië wil ik zo graag eens zien en het project klinkt heel leuk.
Ik heb maar drie à vier weken tussen het einde van mijn examens en het begin van mijn herexamens dus ik moet echt één ding kiezen. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:22

Ik ga in de zomervakantie naar Costa Rica :)
Via activity international. Ik ga het 4-weekse programma volgen. Dat houdt in: 2 weken taalcursus spaans en 2 weken vrijwilligerswerk. Je kon kiezen tussen sociaal en natuur, en ik heb voor natuur gekozen. Ik heb niks met sociaal werk en des te meer met de natuur! :P Het project zelf weet ik nog niet, dat kan ik pas kiezen als ik daar ben, maar er zijn projecten met schildpadden, in een natuurpark (of met dieren of helpen met het onderhoud). Heb er ontzettend veel zin in!
Ik had liever langer gegaan, maar ik heb maar 4 weken sowieso vakantie, dus het was even niet anders.

Wat jammer is, zijn de kosten. Je bent zo veel geld kwijt aan het project (maar je hoeft natuurlijk geen onderdak te bekostigen) en het ticket was ook niet de goedkoopste..

Ben benieuwd waar je beland! :)

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:02

Toevallig iemand die in oktober ook naar zuid afrika gaat/wil gaan?