Op vakantie naar de Griekse eilanden. Maar naar welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:22

Ben zelf 10 jaar achter elkaar naar Lesbos geweest (elke keer zelfde hotel). Echt een absolute aanrader. Ik raad aan om in het dorpje Petra of Molivos te gaan zitten. Die kant van het eiland is naar mijn mening de meest geschikte plek om je hotel te hebben en dan van daaruit het eiland te ontdekken.

Dit eiland lijkt mij geschikt voor jullie, omdat het aan de ene kant een vrij rustig eiland is, met veel mooie natuur. Maar aan de andere kant zijn er genoeg dorpjes en stadjes met veel eettentjes, restaurants, cafés en winkels waardoor het ook 's avonds heel gezellig is. Wat mij vooral aanspreekt op Lesbos is de gastvrijheid van de inwoners. Het hotel waar wij 10 jaar verbleven is Alma Beach, gelegen op een rots met uitzicht op zee in het dorpje Petra. Je kunt uitkijken over het hele dorp en de zee. Vlakbij het strand en verder een zeer mooi en redelijk groot hotel met vriendelijk personeel (wij zijn er in die 10 jaar goed bevriend mee geraakt).

De zandstranden van Anaxos (aan een rustigere weg/ rustig dorpje, breed strand voor griekse begrippen, wel veel eettentjes) en Petra ( Aan een drukkere boulevard die 's avonds gesloten is voor auto's met veel cafe's en watersportactiviteiten) zijn heerlijk.

MMMaaike

Re: Op vakantie naar de Griekse eilanden. Maar naar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:10

Lesbos wil ik ook nog eens naar toe, maar vindt het in vergelijking met de andere eilanden echt een stuk duurder.

Tot nu ben ik in Kos (stad) en Rhodos (stad) geweest. Ik denk dat je op Rhodos alle kanten op kan. Vooral 's avond lekker naar Rhodos stad om een drankje te doen. Het eiland rond is met een auto goed te doen. Dit jaar ga ik naar Kreta, Agios Nikolaos.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:57

Lesbos is niet duurder dan Rhodos... Behalve als je all inclusive wilt natuurlijk... Je kan dit eiland ook totaal niet vergelijken met die andere 3... Totaal andere toeristen. Veel wandelaars, vogelaars en rustzoekenden.. dit in tegenstelling tot Rhodos, Kreta en Kos. Daar wordt je doodgegooid met All Inclusive resorts... In Molyvos en Petra zijn er twee geloof ik nu.. Lesbos kan je vergelijken met Chios, waar ik dit jaar weer heenga.. Authentiek Grieks, Mooie natuur en geen mensen met Albert heijn tassen enzo...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:43

Hmmm ... ik heb nog nooit zoveel Nederlanders gezien als op Chios, dus dat ben ik niet met je eens.

Als ik jullie zo hoor, zou ik zeggen Samos of Lesbos. Groene eilanden met leuke stadjes waar genoeg te doen is. Op Samos weet ik eigenlijk niet precies waar zandstranden zijn, de stranden die ik daar gezien heb waren allemaal kiezelstranden.
Skiathos heeft ook een erg leuk stadje en mooie stranden maar is weer minder groen.
Corfu is ook een optie, groen en zandstranden. Aan de westkant beduidend minder toeristisch dan aan de oostkant.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 04:31

Op de meeste griekse eilanden heb je weinig zandstranden. vaak toch kiezelstranden of een combinatie hiervan.
Ik ben op de volgende eilanden geweest.
Poros
Spetses
Rhodos
Kreta
Santorini
Lesbos
Zakynthos
Karpathos

Ieder eiland heeft zijn eigen charme.
Poros kun je nog wel boeken bij bv Arke.
Spetses zul je niet tegenkomen. Ben hier ruim 24 jaar geleden geweest.
Rhodos vond ik persoonlijk helemaal niets. Al die appartementen aan een drukke weg.....
Lesbos ben ik 2 maal geweest. In Molyvos gezeten. Erg mooi en fijn eiland.
Kreta heb ik in mijn puber jaren gefeest. Malia schijnt ook erg mooi gebied te zijn.
Zakynthos, mooi eiland maar erg toeristisch...Veel engelsen.
Santorini prachtig eiland! vulkanisch, zwarte lavastranden. Ook wel toeristisch maar ligt er een beetje aan waar je zit.
Karpathos vorig jaar geweest en echt geweldig!!! Gezellige haven, eettentjes, winkeltjes.
Leuke excusrsies. Mooie natuur, aardige mensen. Heb me er 2 weken heerlijk vermaakt. Helemaal geen eiland voor feestgangers.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 04:53

Kefalonia! Oa met het strand van Captain Correlis mandolin

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 07:39

Luziream, wat grappig dat jij ook al Karpathos noemt, wij hebben afgezien van de meest toeristische eilanden in Griekenland zoals Kreta en Rhodos, alle eilanden al gehad behalve deze. Mijn collega vond het een aanrader en nu zeg jij hetzelfde. Dus ook leuk voor mensen die juist niet van de drukte en toerisme houden?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:43

Op Karpathos zitten ook veel Nederlanders! Maar, veelal 50 plussers net als Chios... Weinig jong volk onder de toeristen. Ik was op Chios dit jaar 1 van de jongste.. met mijn 40 jaar! De NL Toeristen op Chios zijn erg rustig en ondernemend. Geen all inclusive mensen. Samos, 3 keer geweest, is ook vol met NL ers.. maar een prachtig eiland!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:56

TS, ga islandhoppen!!!! De leukste manier om de Griekse eilanden te verkennen. :j
Als je een beetje een avonturierster bent, boek je een vlucht naar het eiland waar je wilt starten en de terugvlucht vanaf het eiland waar je wilt eindigen en regel je verblijf en veerdiensten als je aankomt. als je minder avontuurlijk ingesteld bent, boek je vluchten, hotels en veerdiensten of binnenlandse vluchten vanuit Nederland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:00

Islandhoppen is leuk, maar niet zo geschikt voor onervaren Griekenland-gangers en zeker niet in het hoogseizoen.
IMO kan je dan beter een leuk eiland uitkiezen en dat een beetje verkennen met een scooter of auto en Griekenland een beetje leren kennen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:32

Electra63 schreef:
Islandhoppen is leuk, maar niet zo geschikt voor onervaren Griekenland-gangers en zeker niet in het hoogseizoen.
IMO kan je dan beter een leuk eiland uitkiezen en dat een beetje verkennen met een scooter of auto en Griekenland een beetje leren kennen.

Mwoah, je kunt al kant en klare islandhopreizen boeken bij een reisorganisatie, dus inclusief vluchten, hotels, veerdiensten/binnenlandse vluchten en transfers naar en van hotel. Dus ook geschikt voor de minder ervaren Griekenland/vakantieganger.
In prijs verschillen deze kant-en-klare reizen niet veel met zelf alles boeken vooraf. Het kost wel een boel minder tijd en organisatievermogen dan alles zelf boeken vooraf. Het nadeel is dat je een stuk minder flexibel bent (vaak moet je vertrekken vanaf het eiland dat ook je aankomst is en dat het je dus een extra reisdag kost).

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:43

Absoluut Lesbos!

Echt zo'n fantastisch eiland, super aardige mensen, je kunt er heerlijk eten voor niet al te veel!
Wij hebben zelf in Petra gezeten in een appartement maar ik zou zelf liever in Molivos hebben gezeten daar waren we regelmatig te vinden! We hebben geboekt via sunweb maar er zijn veel meer die daar naartoe reizen aanbieden.

Aanrader is om een jeep te huren, je kunt dan (als je durft :) ) allerlei off road weggetjes nemen echt super mooie natuur zien!

Succes met kiezen :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:54

wij zijn vorig jaar naar Zakynthos geweest, zaten in een hotel n Keri. Was erg leuk!

Het eiland is prachtig, mooie natuur en zeeschaildpadden. Die zwommen bij ons voor het hotel langs. Dus met snorkelen kon je met ze meezwemmen. Dat vond ik zelf erg bijzonder!

Verder moet je bij het eiland Zakynthos erg goed kijken waar je gaat zitten, in Keri bv heb je 7 tavernes/barrtjes, maar geen pin...Maar wel rust, strand, zwembad en lekker eten.

Er zijn echter wel plaatsen dichter bij Zakynthosstad waar alleen Engelsen komen (kom ff niet op de naam nu, anders pb ff als je naar Zakynthos wilt). De Engelsen hebben veelal veel kabaal en zuipen veel, zijn duidelijk aanwezig. Dus die zou ik wel mijden :)

Wij zaten in Harmony Hotel in Keri. En ik geef dat hotel een dkke 10. Lekker eten, super bedining en personeel, schoon! Kluis, airco, strandstoelen, parasols enz. alles inbegrepen. Zat ook een keuken in de kamer, dus je kan evt. zelf koken, maar voor 10€ pp had je een 3 gangen menu op het terras van het hotel.

Vanuit het hotel kon je excursies afspreken, Nederlandstalig. Wij hebben er 2 gedaan en dat was erg leuk.

Het hotel staat ook op zoover geloof ik.

Oh ja, wat ook een leuke website is: http://www.elizawashere.nl/?gclid=CN-4g ... 3godemmmAg

Succes met je keuze want volgens mij heb je al een heleboel leuke adresjes zo!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 02:04

daydream schreef:
Kefalonia! Oa met het strand van Captain Correlis mandolin

Afbeelding
Wie wil hier nu niet heen?

Heel mooi eiland!
http://www.timeout-reizen.nl/content/reis.php?rid=189
Voor als je daar nog wilt paardrijden ;)

Maar karpathos is ook erg mooi! Kan ik ook echt aanbevelen!

Ben ook op corfu en kreta geweest, maar vond ik door massatoerisme iets minder (als je wilt uitgaan wel leuker)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 04:56

Fitzroy schreef:
Luziream, wat grappig dat jij ook al Karpathos noemt, wij hebben afgezien van de meest toeristische eilanden in Griekenland zoals Kreta en Rhodos, alle eilanden al gehad behalve deze. Mijn collega vond het een aanrader en nu zeg jij hetzelfde. Dus ook leuk voor mensen die juist niet van de drukte en toerisme houden?

Juist hierom hadden wij het eiland uitgekozen, echt heerlijk eiland! Je hebt er diverse baaien waar je heerlijk kunt genieten van strand en ....eten en niet teveel mensen!!!!!! Soms heb je het strand bijna prive, geen grote massa's heerlijk!
20 jaar geleden alweer op Poros en spetses, ging ik samen met mijn moeder naar de haven. Spraken we zo'n griekse visser aan met zo'n klein speedbootje. Of hij ons voor een leuk bedrag naar een leuke baai wilde varen.
Zo gezegd zo gedaan. Hij zetten ons op een geheel verlaten stuk strand af. Hadden eten en drinken meegenomen. Tijd spraken we af, betaling volgde pas bij ophalen. Ideaal!!!!!! erg leuk en avontuurlijk.

Op de terugweg naar huis in athene zijn we nog door een oude griek door heel de stad gereden. Bood ons aan dat hij ons de stad zou laten zien. 1 probleem hij sprak geen woord engels dus belde we zijn zoon om te tolken. Geweldig!!!!! Spannend en avontuurlijk maar dit was mijn eerste kennismaking met griekenland en vanaf die tijd was ik verkocht.Was een erg aardig grieks mannetje. We vlogen pas s'nachts dus hij bracht ons die dag door heel de stad langs alle grote trekpleisters.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 05:51

Ik ben tot nu toe naar Kreta, Kos en Rhodos en Samos geweest en vond Rhodos er echt uitspringen :j
Kos vond ik behoorlijk saai om eerlijk te zijn. Leuk voor 3 of 4 dagen maar toen had ik het echt wel allemaal gezien.
Kreta vond ik leuker. Daar zijn sowieso ook zandstranden te vinden. En het is groter, dus er is meer te zien. Ik ben er 2x heen geweest, beide keren aan de kant van Chersonissos. Mijn vriend is ook een keer aan de andere kant van het eiland geweest en dat schijnt mooier te zijn.
Samos had ik ook redelijk snel wel gezien, net als Kos. Behoorlijk lastig gevallen daar door mega kakkerlakken dus als je daar voor kiest zal ik wel even voor je opzoeken hoe dat complex heette, dan kan je daar wegblijven :=
Rhodos vond ik de mooiste stranden hebben. Helaas moesten we er wel een uur voor reizen dus als je graag zandstrand wilt hebben is het wel een tip om goed te kijken waar je gaat zitten. Maar dan heb je ook wat! En Rhodos (oude) stad is echt geweldig. Zo mooi en gezellig, daar kan je dagenlang rondlopen :-)
Mijn vriend is ook nog naar Corfu geweest en dat schijnt qua natuur aanzienlijk mooier te zijn dan bovenstaande eilanden. Maar verder kan ik er niet over meepraten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 07:36

Corfu is heel groen en dat is niet voor niets. Het regent er ook vrij vaak :D
Zelf vind ik Corfu nog onder de toeristische eilanden vallen, het was ook het eerste eiland waar wij MacDonalds tegen kwamen. Brr .....
Aan de westkant is het nog wel goed te doen, je kunt dan het best naar Agios Gordis.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:33

Wij gaan dit jaar naar Zakynthos!

Voor de rest op veel eilanden geweest, maar wel toeristische, dit wordt onze eerste keer hier.