Noordkaap met de auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:40

Elanden kun je ook op een gemakkelijker manier zien. Niet zo geweldig als in het wild ;) , maar wel de moeite waard. Namelijk bij een elandenfarm! Daar kun je knuffelen met kalfjes en volwassen elanden ontmoeten. En heel dichtbij komen!. De volwassen elanden lopen daar los op een enorm terrein met moeras en bos, maar zijn vanaf kalf af aan gewend aan mensen.

De farm waar wij zijn geweest was in Noord Zweden, vlakbij Umea (Björholm). Wij hebben alleen vanuit de auto van ver weg een wilde eland kunnen spotten.

Storm

Re: Noordkaap met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:24

Sjiesus wat zijn die beesten groot Leo!! :oo
Maar klinkt echt heel gaaf zeg, dat zou ik ook wel willen.
Ik ga eens kijken hoe Umea op onze route ligt of eventueel ingelast kan worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:17

Op de noordkaap lopen de rendieren in het dorp, dat was zo,n mooi gezicht.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:52

Umea zelf is niet zo heel speciaal, de elandenfarm ligt op uit mijn hoofd zo'n 30 tot 45 minuten rijden van de stad. Wij hebben het toen gecombineerd met een hike-route bij Tavelsjbro, ook ontzettend mooi.

Ja ik vond hem enorm. Charlie. :D Maar dit was nog een jonge stier van 5 jaar oud, ze hadden nog veel grotere lopen. :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:52

Wow wat gaaf Leo!!!
Storm wie weet heb ik nog wel wat leuke tips voor je, zal je als ik t niet vergeet vanavond even pb'en!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:05

Jaren geleden heb ik met mijn ouders de omgekeerde trip van Fangio gemaakt. Wij vonden het geweldig. Hebben er toen wel 6 weken over gedaan. Daarna zijn we nog vele malen naar het hoge noorden geweest maar niet meer tot aan de Noordkaap. Wat mij in het bijzonder is bijgebleven is de Store Sjofallet (Grote waterval) ten noorden van Kiruna. Je moet daar een doodlopende weg in van meer dan 100 km lang en aan het einde is een soort plateau waar je kunt kamperen bij de waterval. Er is verder alleen een aanlegsteiger voor watervliegtuigjes die naar de Lappen nog noordelijker gaan en de vis terugbrengen. Neem dus wel voldoende proviand en brandstof mee. Maar dit is wel puur natuur en avontuur.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:43

miccamaaike schreef:
IK wil ook...
Zijn 2 jaar terug in 1dag van Göteborg Zweden naar Groningen gereden, dat was prima te doen...

Mijn ouders wonen de helft dan de tijd hier (midden Nl) en de andere helft van de tijd in Zweden (ter hoogte van G'borg). Zij rijden altijd in 1x door, gemiddeld 13 a 14 uur.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:44

Ziet er idd leuk uit Leo! Stoer dat je die grote kon aaien.
Ik heb vanochtend nog 2 elanden gezien toen ik naar werk ging.
Hier vlakbij huis.Dacht even dat alles hier weg was na de jacht in de herfst.
Er zijn zoveel mooie plekken in zowel Noorwegen als Zweden,lastig om keuzes te maken waar je heen gaat.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:51

miccamaaike schreef:
Storm wie weet heb ik nog wel wat leuke tips voor je, zal je als ik t niet vergeet vanavond even pb'en!

Graag, ik sta open voor alle leuke plekjes :j
Noordje, als je nog iets leuks weet, dan hoor ik het graag.
Het is vooral leuk als je op plekken komt waar het massatoerisme nog niet is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:34

Massatourisme valt in Zweden heel erg mee. In Noorwegen heb je wel bepaalde punten waar het wat drukker kan zijn, maar wij hebben het niet als massaal ervaren. :)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:42

Als je in Noorwegen naar die toeristische dingen gaat,dan kan het idd erg druk zijn.
Weet niet wanneer je deze kant op wilt komen,maar houdt er rekening mee dat de noorse kindertjes 9 (!!)
weken vakantie hebben.En dat begint vaak half juni,dan is het dus al hoogseizoen en betaal je wat meer voor je acco.
Maar veel mensen verhuren ook een huisje/hutje bij hun thuis.Dan staan er gewoon bordje langs de kant van de weg.Hebben wij een aantal keren gedaan.
Mocht je in de buurt van Hamar willen slapen,kom gerust langs,wij hebben ook een hutje in de tuin ;)
Zoals ik al zei : de Lofoten zijn erg mooi,maar daar zijn we zelf nog nooit geweest.
Waar houdt je van??Wandelen?
Dovrefjell is ook erg leuk,daar lopen muskusossen rond.
Tja,je hebt zoveel mooie plekken.
Jotunheimen,Rondane (muggen!) Geirangerfjord,Trollstigen (erg toeristisch) Prekestolen en de Kjeragbolt (beide in de buurt van Stavanger (erg leuk stadje trouwens) )
Bij de Prekestolen liepen we dus echt in een hele lange 'file'.Maar was absoluut de moeite waard.
Jostedal is ook echt de moeite waard (ijsklimmen!)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:57

Ik vond de Geiranger fjord en Trolstigen absoluut de moeite waard, maar wel toeristisch... veel busladingen met Japanners (ben je zooo blij dat je lekker met de auto bent!) maar als je daar een beetje doorheen prikt dan is het wel genieten :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:54

Hallo,

Ik zie dat je vanuit Andenes een walvissafari wilt doen.
Deze zijn erg druk en moet je ruim van te voren reserveren.
Wij zijn zelf ooit van vanaf Sto vertrokken, dat ligt ook op die eilandgroep, en er was meer plek.
Campings zou ik niet reserveren, er zijn er genoeg en over het algemeen niet vol.
In 3,5 week kun je makkelijk naar de Noordkaap.

Als je de veerboot Helsingor neemt, en dan noordwaarts, ik geloof de weg 172, kom je in een elandrijk gebied, waar ook een bedrijf zit waar ze elanden houden, en vanwaar je mooie paardrijtochten kunt doen!

Als je specifiekere info wilt, zou ik moeten zoeken, laat maar weten.