Na hoelang kon jij goed skiën?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:58

2 keer vallen bij een eerste les? Had ik dat maar zo goed gedaan :D
Moet zeggen dat ik nooit echt les heb gehad. De eerste keer 3 dagen wezen 'skien', de tweede keer een lang weekend, de derde keer een lang weekend met 'les' van mijn vriend en de vierde keer een week. En ik kan nu redelijk meekomen op rood en lichte zwarte banen. Maar ik ski liever geen zwart. Concentreren is niet mijn ding, en dat heb je wel nodig met zwarte banen skien ;)

_Saar

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 07:49

Ik ga er denk ik maar niet op rekenen dat ik het dit jaar vee beter ga kunnen. Als ik het zo lees duurt het gemiddeld wel wat langer voor je aardig kn skiën. En omdat ik ook nog bangig ben schiet het helemaal niet op. Nu eerst maar die twaalf lessen, dan een ang weekend met vriendlief oefenen in Winterberg (als er sneeuw ligt tenminste) en dan een week zien te overleven in Oostenrijk. Pfoe het is me allemaal wat, wat je allemaal voor je vriendje over hebt ;)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:11

Skieen is leeuk! :D Verstand op nul en gewoon ( wel parralel ) gaan :D !

Enne, een tip, niet remmen met de neuzen van je ski's tegen elkaar aan, dan kan je namelijk doorschieten ( dan van je dus door de snelheid + kracht op je buik ) !

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:15

Saar, Natuurlijk niet te veel borreltjes hè? Gewoon eentje om de scherpe randjes eraf te halen :D In principe geldt hetzelfde alcohol-limiet op de piste als op de weg. Ik ski / board nu al 23 jaar en ik heb alleen nog nooit hoeven blazen!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:35

Ik ben nu 30, en was 29 toen ik voor de eerste keer ging skieen. Ik ben redelijk handig en heb een aardig evenwichtsgevoel. Ik heb zo'n beginnersklasje gedaan drie dagen, en dat was reuze leuk. De eerste dag was een ramp, daarna ging het wel aardig. In die baby-weitjes kon ik al snel netjes naar beneden met een niet al te beroerde houding. Die blauwe piste was een iets ander verhaal de eerste keer. Dat ding neigde naar rood, en ik was werkelijk doodsbang. Ik maakte eerst veel te veel snelheid, kwam toen tot stilstand in een pizzapunt, en vervolgens durfde ik eigenlijk niet meer te bewegen (hoe bedoel je hoogtevrees). :D Dankzij twee ervaren skieers van (let wel) tien jaar oud ben ik weer beneden gekomen. Aan het eind van de week ging ik redelijk soepel de blauwe piste af, en op sommige stukken durfde ik ook wel snelheid te maken. Zolang ik niet nadenk en gewoon netjes parallel blijf skieen ga ik aardig hard. Maar ik ken het gevoel: bibberend en volledig verstijfd in een pizzapunt naar beneden ;(

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 09:06

Mootje schreef:
Saar, Natuurlijk niet te veel borreltjes hè? Gewoon eentje om de scherpe randjes eraf te halen :D In principe geldt hetzelfde alcohol-limiet op de piste als op de weg. Ik ski / board nu al 23 jaar en ik heb alleen nog nooit hoeven blazen!

Meen je dat? Dat wist ik namelijk niet! Ik zag in Oostenrijk toch aardig wat mensen flinke pullen bier drinken op de piste! Ik zal nooit dronken naar beneden gaan hoor want dan breek ik zeker iets ;).

@pairadice: verstijfd op de piste staan is mij ook niet onbekend. Mijn vriend is regelmatig met mijn ski's in zn hand naar beneden gegaan terwijl ik er lopend achteraan ging. Het huilen stond me dan nader dan het lachen :(:) . Nu kan ik er wel om lachen maar ik wil niet dat het nog een keer zo gaat. Misschien dat ik er toch aan moet geloven om daar ook op les te gaan. Hopelijk zijn er dan ook lieve jongetjes van 10 die mij naar beneden willen helpen. :')

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:04

Er bestaat ook nog zoiets als Erwaschenenunterricht :D Geloof me TS, ga gewoon relaxed skien op je eigen tempo en niveau zodat je geen angst ontwikkeld en dan komt het snel genoeg.
En je hoeft vast niet bij kids van 10 in, er zijn ook volwassenenlessen.

Ik heb eigenlijk pas na het halen van m'n Anwärter het idee dat ik een beetje in de buurt kom van 'goed' skiën. Dat ik iig weet waar ik mee bezig ben :D
T komt allemaal goed!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:37

_Saar schreef:
Jullie kunnen het allemaal sneller dan ik ;). Ik had trouwens heel erg angst om snelheid te maken. Iemand daar nog tips voor?? Ik heb nu namelijk les om een borstelbaan en daar heb ik er geen last van, op de berg wel!
@LarissaXX: ik denk dus echt veels te veel na. Het gaat bij mij niet automatisch of natuurlijk maar ik denk echt over elke beweging na. Dan ga je dus heel veel verkeerde bewegingen maken ;)

Ik ben begonnen met skiën toen ik 14 was en vond het zo leuk dat ik gelijk lerarenopleiding heb gedaan en inmiddels geef ik al 5 jaar les op een indoor baan in Nederland en af en toe eens in het buitenland. Ga trouwens ook regelmatig mee als privéleraar met een gezin. Helemaal relaxed.

Maar handige tip voor het angst hebben om snelheid te maken. Zorg ervoor dat je een bocht goed doorstuurt. Dus niet denken:
* ik ga nu naar links .... oooh nee dit gaat te hard... dan maar naar rechts...aahhh * Dat hebben veel mensen die angst hebben en daardoor ga je alleen maar harder. Zorg dat je je bochtje steeds een beetje terug de berg op stuurt en zodra je een kant heb gekozen, doorzetten... Niet proberen dan maar de andere kant te doen, want voordat je aan de andere kant ben heb je nog meer vaart.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:10

dutchy_ schreef:
_Saar schreef:
Jullie kunnen het allemaal sneller dan ik ;). Ik had trouwens heel erg angst om snelheid te maken. Iemand daar nog tips voor?? Ik heb nu namelijk les om een borstelbaan en daar heb ik er geen last van, op de berg wel!
@LarissaXX: ik denk dus echt veels te veel na. Het gaat bij mij niet automatisch of natuurlijk maar ik denk echt over elke beweging na. Dan ga je dus heel veel verkeerde bewegingen maken ;)

Ik ben begonnen met skiën toen ik 14 was en vond het zo leuk dat ik gelijk lerarenopleiding heb gedaan en inmiddels geef ik al 5 jaar les op een indoor baan in Nederland en af en toe eens in het buitenland. Ga trouwens ook regelmatig mee als privéleraar met een gezin. Helemaal relaxed.

Maar handige tip voor het angst hebben om snelheid te maken. Zorg ervoor dat je een bocht goed doorstuurt. Dus niet denken:
* ik ga nu naar links .... oooh nee dit gaat te hard... dan maar naar rechts...aahhh * Dat hebben veel mensen die angst hebben en daardoor ga je alleen maar harder. Zorg dat je je bochtje steeds een beetje terug de berg op stuurt en zodra je een kant heb gekozen, doorzetten... Niet proberen dan maar de andere kant te doen, want voordat je aan de andere kant ben heb je nog meer vaart.

Haha wat je hier beschrijft ken ik maar al te goed! Bochtje maken...links, rechts, links, rechts..veeeel te hard..paniek..om laten vallen :') Leuk dat je les geeft! Ik hoop ook echt dat ik het snel een beetje redelijk kan ;) Vanavond weer lessen. Bochtje maken, bijstappen en dan twee tellen rechtdoor. Ging vorige week nog best aardig ;)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:38

Ik heb toen ik een jaar of 8 was denk ik 6 skilessen gehad in Nederland voordat we op vakantie gingen. Ik beheerste na 4 lessen eigenlijk alles wat er in die 6 lessen geleerd werd dus mocht veel vrijuit skien met een ander meisje. Ik heb op vakantie zelf ook nog les gehad, maar ik had veel snel onder de knie. Heb het nu al jaren niet gedaan helaas. Merkte wel dat naarmate ik ouder werd, ik wat meer angst kreeg de eerste dagen. Stond ik eenmaal weer stevig op de ski's, was het recht naar beneden en zo hard mogelijk.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:37

Nou ik 'moet' deze winter met mijn vriend en de familie mee gaan skiën. Ik heb nog nooit geski-ed dus ik vind het ook wel weer leuk. We hadden immers een deal: mijn vriend een keer paardrijden en ik een keer mee skiën in landgraaf. Inmiddels heeft hij al meer dan 10 paardrijlessen gehad en ik nog steeds nooit echt geski-ed (alleen een beetje gelanglaufd). En nu moet ik er echt aan geloven en meteen helemaal naar Oostenrijk. We gaan maar 4 dagen..dus ik ben er over na aan het denken om in Breda op zo'n rolbaan?! een paar lesjes te nemen. Na 12 lesjes schijn je het redelijk te kunnen maar laat ik daar nou net geen geld voor hebben. Dus misschien dat ik er nu een stuk of 3 tot 5 neem...dan moet ik toch wel al iets kunnen?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:49

Ik ben nu 3x op winterport geweest waarvan ik de 1e keer les heb gehad, ik vond het doodeng, pieste in m'n broek van de angst. Na 3 dagen zijn we naar huis gegaan :o De 2e keer was een weekje Frankrijk met vrienden, ik begon vol goede moed, maar zodra het maar iets te stijl is krijg ik weer die vreselijke angt, ik stond te hyperventileren op de piste en ben schuivend naar beneden gegaan, de laatste 4 dagen niet meer op de latten gestaan. Vorig jaar een weekendje Winterberg, en dat ging al stukken beter, het is daar niet zo stijl. Echter is daar maar 1 piste waar ik vanaf durf :o Dus ik kom niet zover... De rest durft wel verder dus ben meestal op m'n eentje aangewezen. Bij mij is het de combinatie van hoogte en snelheid, zodra ik maar iets te snel ga (en ik vind het al snel te snel) raak ik in paniek en wil ik stoppen. Ik ben dus continu bezig met remmen.... Het vervelende is dat ik dus qua niveau geen stap verder kom dan waar ik nu ben. Ik kan het wel, best goed zelfs, ik durf alleen niet....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:03

Tallie1979 schreef:
Mootje schreef:
Tallie, niet elke Nederlander gaat maar 1x per jaar hoor! Ik ging elk seizoen 2x en stond elk weekend op de borstelbaan in Nederland als klein ukkie. Inmiddels ga ik 3 tot 4x per seizoen op wintersport.

Dat is natuurlijk prachtig, maar ik neem aan dat de gemiddelde Nederlander niet de knaken heeft om 4x per seizoen te gaan en dat jij toch best wel een uitzondering bent :P

Ik kan het niet opbrengen om 4x per seizoen een week in oostenrijk/frankrijk of italie te verblijven voor het skieen :D

Je bent wel een bofkont trouwens!! ;)

Dat is maar net hoe je het regelt. Als je les gaat geven krijg je je skipas en onderkomen en kun je lekker goedkoop vaak gaan skiën :) Helaas red ik dat nu niet meer met werk... Zoveel vakantiedagen heb ik niet :+

Ik leerde ook skiën op mijn 4e. Dat is niet te vergelijken met skiën op latere leeftijd. Als kind doe je gewoon, ga je achter je leraar aan welke piste die ook uitkiest, en denk je nergens over na. Ik merk dat ik met de jaren toch voorzichtiger wordt. Hoewel ik nu ook alles ski wat ik tegenkom, in een behoorlijk tempo. Maar ik weet wat mijn kunnen is, en waar mijn grenzen liggen (als ik die al heb O:)). Als ik nu had moeten beginnen was ik ook een schijterd geweest denk ik :+