Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xKatleentjex schreef:Ik vind het als Belg wel een beetje gek, hier is een ID-kaart verplicht en geen discussie mogelijk. Je wordt zelf opgeroepen door je gemeente als je twaalf jaar bent, en om de x jaar (4 of 5? ), krijg je een heroproepingsbrief dat je je kaart moet laten vernieuwen met een nieuwe foto. Er staat heel duidelijk op het papier dat het verplicht is. Krijgen jullie in Nederland niet zo'n brief?
gipsyboy schreef:hallo
ik krijg net een telefoontje van me stiefvader die vraagt of ik vanacht naar parijs kan rijden.
een kennis van hem moet een paar dozen afleveren voor 9 uur sochtends.
voor een koeriersbedrijf.
nou ben ik zelf nog nooit met de auto in het buitenland geweest.
maar ik heb geen paspoort ook geen ID kaart. alleen een rijbewijs.
kan dit dan zomaar?
ik heb gezegd ik wil in ieder geval een goeie tom tom. anders kom ik er nooit.
het lijkt me best wel een keer leuk om te doen.
wel lang rijden, 5 uur heen en 5 uur terug.
en ik krijg er 175 euro voor als het goed is.
ik hoop dat ik antwoord krijg.
xKatleentjex schreef:PercyLeen schreef:Je werkt dus verder ook niet neem ik aan want dit kan ook niet zonder geldig ID bewijs.
Dat is ook weer waar...hoe kan je beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt zonder ID-kaart? Normaal niet toch? En studeren gaat volgens mij toch ook niet zonder ID, of wel?
PercyLeen schreef:Je bent zelf in Ned. verplicht je te legitimeren ten alle tijden! En een rijbewijs is dus niet voldoende,
Shadow0 schreef:PercyLeen schreef:Je bent zelf in Ned. verplicht je te legitimeren ten alle tijden! En een rijbewijs is dus niet voldoende,
1. je bent verplicht in staat te zijn je te legitimeren als daar om gevraagd zijn. Je hoeft je niet voortdurend te legitimeren.
2. Een rijbewijs is voldoende om aan de standaard legitimatieplicht in Nederland te voldoen. Als je een rijbewijs hebt hoef je NIET voortdurend ook nog je ID of paspoort mee te sjouwen. Alleen in specifieke situaties moet je een specifiek soort id-bewijs hebben.
verootjoo schreef:en die specifieke situaties zijn bv. werken, studeren, uitkering ontvangen, huis huren/kopen,
AaronYve schreef:Hoe bedoel je?
Als je werk heb dan heb je toch ook al een kopie ingeleverd. Mocht je id dan verlopen (zoals bij mij is geweest) dan heb je geen id maar wel werk.
In mijn geval had ik werk maar was me id al een jaar verlopen. Ik kon wel een oude inleveren en hoefde geen boete te betalen.
AaronYve schreef:Hoe bedoel je?
Als je werk heb dan heb je toch ook al een kopie ingeleverd. Mocht je id dan verlopen (zoals bij mij is geweest) dan heb je geen id maar wel werk.
In mijn geval had ik werk maar was me id al een jaar verlopen. Ik kon wel een oude inleveren en hoefde geen boete te betalen.