naar parijs met de auto. paspoort nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:00

ik heb nooit geen paspoort gehad.
ik sta of stond bij me moeder in het paspoort.
en me id die ik wel had heb ik verknipt omdat de foto me niet aan stond. en ik toen toch al een rijbewijs had.
ik dacht dat dat voldoende was.

AaronYve

Re: naar parijs met de auto. paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:02

Aih dat was niet zo slim want als je geen oud legitimatiebewijs inleverd kun je volgens mij ook nog een boete krijgen.
Moet je anders ff kijken op de site van jou gemeente.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:02

Hoe kun je geen ID-bewijs hebben :? Het is verplicht om een ID-kaart of paspoort te hebben. Tot je 14e sta je bij je ouders op het paspoort, daarna moet je er zelf een hebben.
Ik snap echt niet hoe dat kan... Heb je wel een identiteit?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:04

ik had wel een id kaart.
maar die heb ik weggegooit.
was verlopen en de foto stond me niet aan.
ik dacht dat ik genoeg had aan me auto rijbewijs

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:05

niet dus, snel nieuwe aanvragen bij de gemeente.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:06

Dat is dan niet handig van je om hem weg te gooien ...Om een nieuwe ID te krijgen moet je de oude inleveren. Kun je dat niet dan krijg je een boete.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:08

Als ik jou was zou ik een leuke foto laten maken bij de fotograaf en een nieuwe ID laten maken met een foto die je dan maar wèl aanstaat. Wel jammer voor je dat dat nu met boete moet, maar dan weet je het voor de volgende keer.
Ik vind het als Belg wel een beetje gek, hier is een ID-kaart verplicht en geen discussie mogelijk. Je wordt zelf opgeroepen door je gemeente als je twaalf jaar bent, en om de x jaar (4 of 5? ), krijg je een heroproepingsbrief dat je je kaart moet laten vernieuwen met een nieuwe foto. Er staat heel duidelijk op het papier dat het verplicht is. Krijgen jullie in Nederland niet zo'n brief?

En, ook ik zou het risico niet nemen. Het is verplicht in Frankrijk, én, zoals iemand eerder zei, ik weet niet of je ooit in Parijs bent geweest maar het is nu niet bepaald de stad waar je gerust kan zijn dat je er zonder blutsen of erger weer uitgeraakt. Parijs staat nogal redelijk bekend om zijn "aparte" rij/en parkeer stijl :') .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:09

Dat is wel heel dom :=

Iig een nieuwe aanvragen. Al ben je nu wel veel meer geld kwijt omdat je je vorige kaart niet inlevert. En je moet langs het politiebureau voor een proces verbaal van vermissing van je oude kaart.

Een rijbewijs is bedoeld om aan te tonen dat je een auto kan besturen. Een identiteitsbewijs is bedoeld om aan te tonen wie je bent. Hoe kun je dat nou in de prullenbak gooien :?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:09

nu weet je dus dat je een nieuw ID aan moet vragen
je bent het zelfs verplicht, je kan een bekeuring krijgen omdat je hem niet heb.

MAAR die pakketjes die jij weg moet brengen, weet je wat dat is.
Zoniet dan zou ik er niet aan beginnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:10

xKatleentjex schreef:
Ik vind het als Belg wel een beetje gek, hier is een ID-kaart verplicht en geen discussie mogelijk. Je wordt zelf opgeroepen door je gemeente als je twaalf jaar bent, en om de x jaar (4 of 5? ), krijg je een heroproepingsbrief dat je je kaart moet laten vernieuwen met een nieuwe foto. Er staat heel duidelijk op het papier dat het verplicht is. Krijgen jullie in Nederland niet zo'n brief?

Dat is in NL ook zo, maar dan als je 14 bent. Ik sta net zo verbaasd als jij als belg. Alleen krijgen we niet een brief wanneer ie verlopen gaat. Dat moeten we zelf bijhouden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:12

gipsyboy schreef:
hallo
ik krijg net een telefoontje van me stiefvader die vraagt of ik vanacht naar parijs kan rijden.
een kennis van hem moet een paar dozen afleveren voor 9 uur sochtends.
voor een koeriersbedrijf.

nou ben ik zelf nog nooit met de auto in het buitenland geweest.
maar ik heb geen paspoort ook geen ID kaart. alleen een rijbewijs.
kan dit dan zomaar?

ik heb gezegd ik wil in ieder geval een goeie tom tom. anders kom ik er nooit.
het lijkt me best wel een keer leuk om te doen.
wel lang rijden, 5 uur heen en 5 uur terug.
en ik krijg er 175 euro voor als het goed is.
ik hoop dat ik antwoord krijg.

Je bent zelf in Ned. verplicht je te legitimeren ten alle tijden! En een rijbewijs is dus niet voldoende, ook niet in het buitenland. Je werkt dus verder ook niet neem ik aan want dit kan ook niet zonder geldig ID bewijs. Je zal nu eerst aangifte moeten doen van vermissing anders krijg je nooit een nieuwe pas

*ik zit echt met open mond je topic te lezen*

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:12

De andere hebben allemaal al gezegd wat je wel en niet moet hebben , maar weet jij veel wat je vervoert?
Laat het ze lekker zelf uitzoeken!

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:13

Inderdaad, gewoon geldig ID of Paspoort.
En overgens. van die €175,- ben jij ook al een groot bedrag kwijt aan benzine/diesel. Zo hou je niets meer over!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:15

PercyLeen schreef:
Je werkt dus verder ook niet neem ik aan want dit kan ook niet zonder geldig ID bewijs.

Dat is ook weer waar...hoe kan je beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt zonder ID-kaart? Normaal niet toch? En studeren gaat volgens mij toch ook niet zonder ID, of wel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:18

xKatleentjex schreef:
PercyLeen schreef:
Je werkt dus verder ook niet neem ik aan want dit kan ook niet zonder geldig ID bewijs.

Dat is ook weer waar...hoe kan je beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt zonder ID-kaart? Normaal niet toch? En studeren gaat volgens mij toch ook niet zonder ID, of wel?

had ik nog niet eens aan gedacht idd, maar je werkgever is verplicht een kopietje van je ID/paspoort te hebben. En op school ook. En als je een huis huurt/koopt ook. En als je een auto koopt. En als je op vakantie gaat.
Heb je geen werk, school, huis, auto, vakantie?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-07-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:18

PercyLeen schreef:
Je bent zelf in Ned. verplicht je te legitimeren ten alle tijden! En een rijbewijs is dus niet voldoende,

1. je bent verplicht in staat te zijn je te legitimeren als daar om gevraagd zijn. Je hoeft je niet voortdurend te legitimeren.
2. Een rijbewijs is voldoende om aan de standaard legitimatieplicht in Nederland te voldoen. Als je een rijbewijs hebt hoef je NIET voortdurend ook nog je ID of paspoort mee te sjouwen. Alleen in specifieke situaties moet je een specifiek soort id-bewijs hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:19

Shadow0 schreef:
PercyLeen schreef:
Je bent zelf in Ned. verplicht je te legitimeren ten alle tijden! En een rijbewijs is dus niet voldoende,

1. je bent verplicht in staat te zijn je te legitimeren als daar om gevraagd zijn. Je hoeft je niet voortdurend te legitimeren.
2. Een rijbewijs is voldoende om aan de standaard legitimatieplicht in Nederland te voldoen. Als je een rijbewijs hebt hoef je NIET voortdurend ook nog je ID of paspoort mee te sjouwen. Alleen in specifieke situaties moet je een specifiek soort id-bewijs hebben.

en die specifieke situaties zijn bv. werken, studeren, uitkering ontvangen, huis huren/kopen, auto kopen, op vakantie gaan. Dat móet een normaal mens toch doen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:20

Als je id verloopt terwijl je al werk hebt, kan het wel ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:21

Klopt Shadow je neemt mij tekst wel heel letterlijk, ik bedoelde ook niet dat je er mee te koop hoeft te lopen ;) Maar een rijbewijs is geen legitimatie bewijs maar een identiteits bewijs (of andersom? >;) ) in de meeste gevallen zullen ze er idd genoegen mee nemen maar zoals een werkgever etc. niet :n en bij de grens ook niet!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:22

AaronYve schreef:
Als je id verloopt terwijl je al werk hebt, kan het wel ;)

Dan zul je alsnog een nieuw kopie moeten inleveren anders krijg je geen geld!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:24

Hoe bedoel je?
Als je werk heb dan heb je toch ook al een kopie ingeleverd. Mocht je id dan verlopen (zoals bij mij is geweest) dan heb je geen id maar wel werk.

In mijn geval had ik werk maar was me id al een jaar verlopen. Ik kon wel een oude inleveren en hoefde geen boete te betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:25

verootjoo schreef:
en die specifieke situaties zijn bv. werken, studeren, uitkering ontvangen, huis huren/kopen,

Nee, bij werken / studeren / uitkering ontvangen heb je geen idkaart / paspoort nodig. Je hebt het vooral nodig bij het aangaan van een dergelijke situatie. Bij het begin van je studie (dat weet ik niet eens meer zeker, maar zal wel), bij het beginnen met werken, bij het aanvragen van de uitkering, etc. Dat betekent dat je soms jarenlang rond kunt lopen zonder dat je een dergelijk idbewijs nodig hebt.

Percyleen: onzin.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:27

Eigenlijk is het antwoord al meerdere malen genoemd.....

Ik 'dacht' dat ik mijn ID ook had weggegooit.................hiervoor krijg je een boete van zo'n € 50,00 meen ik, daarnaast dien je een proces verbaal mee te brengen van vermissing......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:30

AaronYve schreef:
Hoe bedoel je?
Als je werk heb dan heb je toch ook al een kopie ingeleverd. Mocht je id dan verlopen (zoals bij mij is geweest) dan heb je geen id maar wel werk.

In mijn geval had ik werk maar was me id al een jaar verlopen. Ik kon wel een oude inleveren en hoefde geen boete te betalen.

hmm... ik moet toch echt steeds een nieuwe inleveren als ie verloopt...

En als je de oude inlevert hoef je idd geen boete te betalen voor het aanvragen van een nieuwe, ook al is hij verlopen. Maar als je dat niet kunt, moet je eerst naar de politie voor een PV, en dan naar de gemeente om een nieuwe te kopen met toeslag voor het niet inleveren van de oude.

Maar ik snap gewoon niet hoe je zo stom kan zijn om je ID te verknippen omdat de foto je niet aanstaat :?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:30

AaronYve schreef:
Hoe bedoel je?

Als je werkgever gecontroleerd wordt zijn ze zwaar de banketstaaf! Ik werk als intercedent en bij ons wordt het ID bewijs ingescant, zodra deze is verlopen geeft het systeem een melding en wordt je niet langer verloont :n