paardrijden op Ijsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:15

annehoe schreef:
A;s ik het goed begrijp is het dus niet aan te raden om mijn cap, leren rijlaarzen (waar ik toch al over twijfel) en andere reis spullen mee te nemen?
Waar wordt dit gecontroleerd en waarop?

Gecontroleerd bij de douane, op aanwezigheid; caps en leren spullen zijn niet te desinfecteren, dus ze zijn verboden mee te nemen. Natuurlijk is het moeilijk te voorkomen dat mensen toch zoiets meenemen, er wordt dan ook gerekend op het gezond verstand, en de bereidheid van bezoekers mee te werken aan dergelijke preventieve maatregelen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:20

annehoe schreef:
Refagreni schreef:
IJsland is inderdaad heel veilig. Je kunt rustig in je eentje met de bus rondtrekken, echt geen probleem.
Ik heb in 2000 een 9-daagse vakantie gewonnen, waarvan 6 dagen trektocht per paard. Het was via Ishestar. De "northern exposure" heet de trektocht. Zeker een aanrader.
Wel opletten dat je geen leren/wax spullen en cap meeneemt die in contact met paarden zijn geweest. Rijkleding van tevoren goed wassen. Ik heb het mezelf toen makkelijk gemaakt en gewoon een nieuwe jas en schoenen gekocht. Caps hadden ze ter plekke.
Zeker zoals dit jaar na/tijdens een gevalletje paardenziekten zijn ze weer extra streng, en ze zijn echt niet gelukkig met je als je de paarden daar blootstelt aan risico-spullen.

A;s ik het goed begrijp is het dus niet aan te raden om mijn cap, leren rijlaarzen (waar ik toch al over twijfel) en andere reis spullen mee te nemen?
Waar wordt dit gecontroleerd en waarop?

Nu heerst er al een besmettelijke ziekte op ijsland. Vooral stalpaarden worden er langdurig ziek van. Reken maar dat ze de boel extra controleren bij de douane. Leren laarzen zijn zo ie zo verboden. Dus wees wijs en neem het uit voorzorg niet mee. Of je er nou wel of niet uit gepikt wordt, je wilt toch niet op je geweten hebben dat de veestapel daar nog een virus oid over zich heen krijgt. Het is echt geen mensje pesten, maar een voorzorgsmaatregel. Veel ziekten/virussen die wij kennen hebben ze daar niet en de paarden hebben er dus ook geen weerstand voor opgebouwd.
Het staat ook in alle reisinfo vermeld, dus het slimste is om je er gewoon aan te houden. ;)

maaikemuis

Re: paardrijden op Ijsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:35

TS heeft inmiddels al geboekt, maar voor mensen die nog denken te boeken wil ik Ishestar toch afraden. Ik ben daar 2 jaar geleden geweest en ik vond de paarden vreselijk afgestompt, de begeleiding was dieptriest te noemen (2 keer verdwaald waarop ze de thuisbasis moest bellen) en ookal had ik specifiek om een 4 ganger gevraagd, paard kon bij navraag niet tolten. Ik heb daarnaast ook in het noorden gereden (meen hestasport) en dat was echt super.

Cap heb ik destijds wel meegenomen, dat mocht ook gewoon. Leren spullen kunnen niet worden meegenomen. Op het vliegveld kun je al je spullen laten desinfecteren. Hierbij krijg je papieren die aantonen dat dit gedaan is en deze worden gevraagd bij de verschillende ruitersport centra.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:45

annehoe schreef:
Rangeela schreef:
Super leuk dat je erheen gaat. Is het nu goedkoper of juist duurder geworden vanwege de vulkaan en geldkrisis? Ga je helemaal alleen of met anderen?

Ik ga 10 alleen... Hiervan zijn 8 dagen in een groep paardrijden en 2 dagen reykjavik
Ik weet niet of het duurder is geworden, ik weet wel dat de prijs van het vliegticket in 4 dagen van
700 naar 1000 euro is gegaan... hier schrok ik erg van daarom heb ik
besloten een andere vlucht te boeken

... dat meen je... :\

Ik had vorig jaar een ticket van 400 euro. Komt dit omdat je zo laat boekt? :=

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:52

Heb je dat gemeld bij Ishestar? Ze huren namelijk (net als de meeste andere aanbieders overigens) boeren/verhuurders in om de ritten voor hun te verzorgen. Zijn er meerdere klachten over een bepaalde boerderij dan kunnen ze daar wat aan doen.
Mijn ervaring met Ishestar is super. Levendige paarden (voor sommige deelnemers waren ze zelfs te levendig :+ ) en allemaal goede gangenpaarden. Zelfs de wedstrijdpaarden van de begeleider liep mee en werd ingezet voor de deelnemers. De ene was een supersnelle telganger, die zelfs in haar jonge jaren een keer op de landsmot heeft gelopen en de ander was een jonge vierganger ruin. Aan kwaliteit geen gebrek in ieder geval. Waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad daar?

Het maakt ook nog uit of je een los ritje van een paar uur doet of een meerdaagse trektocht. De leukere paarden lopen in de laatste.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:56

Wat de vliegtickets betreft. Je kunt het goedkoopst online via icelandair boeken. Zeker als je een beetje rek hebt in je aankomst/vertrekdatum. Je kunt dan al voor 400 euro klaar zijn.
Boek je via een reisbureau dan betaal je de hoofdprijs inderdaad.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:39

maaikemuis schreef:
TS heeft inmiddels al geboekt, maar voor mensen die nog denken te boeken wil ik Ishestar toch afraden. Ik ben daar 2 jaar geleden geweest en ik vond de paarden vreselijk afgestompt, de begeleiding was dieptriest te noemen (2 keer verdwaald waarop ze de thuisbasis moest bellen) en ookal had ik specifiek om een 4 ganger gevraagd, paard kon bij navraag niet tolten. Ik heb daarnaast ook in het noorden gereden (meen hestasport) en dat was echt super.

Cap heb ik destijds wel meegenomen, dat mocht ook gewoon. Leren spullen kunnen niet worden meegenomen. Op het vliegveld kun je al je spullen laten desinfecteren. Hierbij krijg je papieren die aantonen dat dit gedaan is en deze worden gevraagd bij de verschillende ruitersport centra.

Mijn rijlaarzen vind ik prima en zelfs wel fijn om thuis te laten... Ze zijn zwaar in gewicht en als je door het water moet is dit
sonde van je rijlaars. Echter heb ik een lastig hoofd waardoor veel caps in een rustige galop al in mijn nek vliegen.
In dat geval is het voor mij dus veiliger zonder cap te rijden.. Als je valt met een cap in je nek breek je zoiezo je nek.
Aangezien ik wel met cap wil rijden heb ik na lang zoeken de perfecte cap voor mij gevonden.
Ik ga dus goed uit laten zoeken of er echt geen mogelijkheid is deze mee te nemen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:41

De vlucht kan wel voor 500 maar dit is met een tussen stop op Londen met een erg lange wachttijd.
Dit geld ook voor vluchten via icelandair.
Aangezien dit de eerste keer is dat ik alleen reis willen mijn ouders niet hebben dat ik ergens alleen op
een vliegveld uren moet wachten... :Y)
Ik vind dit zelf ook geen prettig gevoel.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:47

Van wanneer tot wanneer ga je?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:58

Van 8 tot 17 Augustus.. Helaas ben ik hier niet flexibel in.
Ik moet 17 aug 's morgens mijn hotel uit

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:10

Opmerkelijk verhaal... Amsterdam - Reykjavik is gewoon een directe vlucht met Iceland Air. Dat is een prima maatschappij, niks mis mee. Afgelopen Oktober kostte een retour naar NYC met tussenstop op Reykjavik mij een euro of 450.

Ik zou toch even kijken bij Icelandair zelf of je via hun goedkoper kan boeken. http://www.icelandair.nl

Wellicht heb je een ongunstige dag uitgevlogen om te vliegen (vrijdag/zaterdag?)

Volgens mij moet het echt wel goedkoper kunnen en gewoon rechtstreeks.

Ik heb trouwens bij een heel klein stalletje gereden, omdat Eldhestar op die dag al vol zat. Laxness stables. Wat oubollig, maar wel heel gemoedelijk. Erg hartelijke mensen, maar volgens mij zitten ze niet in zo een mooie omgeving voor ritten. Maar ja, we zijn wel een heuvel overgestoken en meerdere keren door een watertje... Eigenaar had al snel door dat ik wel een beetje kon rijden, dus zette mij op "a nice strong horse". Dat was best gaaf... beest kon ontzettend tolten (ik had nog nooit getolt) en als je maar netjes stil bleef zitten en niet aan zijn mond zat ging hij als een terrein.

Erg leuk gehad, ondanks de bittere kou.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:10

€ 465,30(Per passagier, inclusief belastingen) Als je rechtstreeks op www.icelandair.nl boekt....

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:11

Als je de stoelen checkt zie je dat de goedkoopste optie niet meer vrij is. Nu kom ik voor een retourticket op € 561,28 uit (terugreis iets luxer), zonder overstap. 8 augustus heen, 17 augustus terug.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:13

Je kan trouwens heel makkelijk van het vliegveld op en neer naar Reykjavik. Er rijdt gewoon een bus die rechtstreeks voor het vliegveld stopt en die je vervolgens naar je hotel of het centrum brengt.

561,28 is nog altijd goedkoper dan 1000 euro! Het hoogseizoen is natuurlijk altijd iets duurder... Maar het is wel fijn als je ouders wat geruster zijn :)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:18

Ik heb ook bij Ishestar gereden vorig jaar: Super! Helemaal geen afgestompte paarden. Leuke, pittige maar veilige paarden, mooie routes.
Verder heb ik gereden in het noorden op Saltvík: www.saltvik.is Daar kan je ook walvistochten maken. Heb ik niet gedaan maar ik heb heel veel touristen gesproken die wel zijn gegaan en die hebben veel HEEL VEEL kunnen zien!

Veel plezier! IJsland is fantastisch!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:35

gupje schreef:
WAT SUPER!!

Ik ben afgelopen oktober geweest met een vriendin!! We zijn met Ishestar wezen rijden.. ECHT EEN AANRADER!!!!! Super genoten!!! leuke ijslanders,, echt een toprit gehad!!!

Je kan inderdaad walvissentoer doen!! hebben wij ook gedaan, vanaf de haven van Reykjavik vertrek je!! Wij hebben geen walvissen gezien maar wel verschillende soorten dolfijnen!! De gletsers en Gullfos waterval zijn ook aanteraden!!!!

Veel plezier

Ik ben me aan het orienteren voor 2011 voor een meerdaagse trektocht.
Is het te doen in de maand oktober wat betreft weersomstandigheden?

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:03

Hoi Imago01

Oktober is te doen!! Wij hadden 2 dagen met motregen, maar viel alles mee!! Voorderest: Het land heet dan wel IJSLAND.. maar de temperatuur is echt niet IJSkoud hahah.. Wij zaten toen rond de 6 a 7 graden! vond ik prima te doen.
Echter voor een meerdaagse trektocht denk ik dat het leuker en fijner (motregen etc) om eerder in het jaar te gaan.

Veel plezier alvast

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:11

Wat een leuk idee!
je moet vooral de hete bronnen niet vergetem
verder heb ik het topic niet gelezen :+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:47

Ik was er in de eerste week van Oktober en 3 tshirts een fleece/wollen trui en een dikke wolken jas konden me niet warm houden. Ijs en ijskoud en waar je ook keek, alles was bevroren en het was iets van windkracht 7, wat het nog kouder maakte. Ik denk dat het weer in Oktober daar erg wisselvallig Kan zijn.

Bij de meeste van die centra hebben ze een soort rijoveralls, die houden je wel goed warm, maar leuk lijkt me anders. Ik zou zelf iets eerder gaan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:23

Ik heb nu op een site uitgevonden dat de maand augustus op IJsland wat betreft temperaturen toch wel het beste is om op te gokken…

TS, laat je wel even hier weten (bv. linkje) hoe je het allemaal ervaren hebt? Ik ben erg benieuwd en stiekem een beetje jaloers op je nu...ik moet nog ruim een jaar wachten!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 16:33

Met heel veel plezier laat ik weten hoe ik het gehad heb.
Ik vind het lastig wat voor kleding ik mee moet nemen. Ik zal me hier in de aankomende weken dan ook iets meer in gaan verdiepen..
Maar advies is altijd welkom.

manic: bedankt voor het uitzoeken van de vliegticket. Echter heb ik al betaald en geboekt bij de reisorganisatie.. 800 euro voor de heen en terug reis... Sonde maar helaas te laat.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:07

Je moet gewoon overal op bedacht zijn. Ik heb in die week geregeld in een t-shirt rond gelopen, maar als donderslag bij heldere hemel kan het weer omslaan en het heel koud en nat worden. En andersom van nat naar droog en helder ook.
Dagen achter elkaar regen kennen ze er eigenlijk niet. Onze instructeur die een paar keer per jaar naar nederland komt om les te geven was compleet verbaasd dat dat bij ons heel normaal is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:38

De eerste keer dat ik ging was in september...ja 2001 .. en ik kwam op 10 sept thuis :o
Die week was het erg koud, best veel regen en mijn voeten vroren zowat dood in mijn rubberen rijlaarzen. Maar het was wel super!.

Geleerd uit de eerste ervaring is de 2e reis in juni of juli gedaan. Toen 10 dagen en hebben we 1 dag wat mieser regen gehad.
Dit keer ook schoenen mee genomen en dat reed en liep 10x beter.

Ik kwam dit filmpje tegen op Youtube....men wat zou ik dit graag nog een keer willen ook kunnen doen.
http://www.youtube.com/watch?v=tUIAIrnqbqU

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:49

Oeh dat filmpje....voor mij waarschijnlijk ook pas in 2011, maar als ik het zo zie ga ik liever vandaag nog.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:40

Faringo schreef:
Oeh dat filmpje....voor mij waarschijnlijk ook pas in 2011, maar als ik het zo zie ga ik liever vandaag nog.

Hihi, dat had ik ook al!