geen visum nodig voor vakantie VS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Borg

Re: geen visum nodig voor vakantie VS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:43

Het is sowieso raadzaam om de regels goed in de gaten te houden. Met het gedoe van de afgelopen tijd zou er zomaar weer een extra maatregeltje bij kunnen komen.....

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:19

Esta formulier moet je idd zeer zeker invullen, toen ik vorige zomer 2 weekjes naar Florida was gegaan, waren vriendje en ik het vergeten en vulden we het pas een aantal dagen van te voren in. Gelukkig omdat het nog net was ingevoerd was het niet zo'n probleem, maar het liefst willen ze dat je het ruim 3 weken van te voren invult.
Amerika is streng hoor ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:29

ESTA is sinds januari 2009 verplicht, en idd los van vliegtuigformulier. Dat zijn er trouwens 2, een groene voor Immigratie en een witte voor de douane (customs).

ESTA moet minimaal drie dagen (72 uur) van te voren ingevuld worden, maar kan al eerder.

En houd rekening met een interviewtje op Schiphol voor instappen (did you pack your own luggage?), en een moeilijk doende immigratie in de US.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:32

Silence schreef:
Wij zijn twee keer naar Amerika geweest en kregen in het vliegtuig een groen formulier. Bij aankomst lever je dat in en krijg je een bepaald soort vakantie-visum.

Idd :j en dan niet het verkeerde formulier krijgen en dan het hele vliegveldpersoneel over je heen krijgen ^)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 05:41

Lielle schreef:
ESTA is sinds januari 2009 verplicht, en idd los van vliegtuigformulier. Dat zijn er trouwens 2, een groene voor Immigratie en een witte voor de douane (customs).

ESTA moet minimaal drie dagen (72 uur) van te voren ingevuld worden, maar kan al eerder.

En houd rekening met een interviewtje op Schiphol voor instappen (did you pack your own luggage?), en een moeilijk doende immigratie in de US.

we vliegen via dusseldorf, scheelt aanzienlijk in de kosten. zijn ze daar ook zo streng als op schiphol?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:05

Als het goed is wel, het zijn internationale veiligheidsregels. ;)

Overigens vond ik ze bij het vertrek uit Amerika nog strenger. 'Wat heb je hier gedaan? Met wie? Waarom?' En dat door een grote meneer van ongeveer 2 bij 2... :=

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:44

Huh? Er is ons nog nooit gevraagd wat we in Amerika gedaan hebben.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:51

Mij wel en ik werd al gewaarschuwd door mijn vrienden die er voor langere tijd verblijven en dus vaker terug naar NL vliegen.. Misschien ligt dat dan wel weer plaatselijk? Klein vliegveldje in Pennsylvania..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:02

Ah, dat verklaart veel. Als je vaker langere periodes blijft, krijgen ze het gevoel dat je wellicht in Amerika komt wonen of werken. Vooral als ze er lucht van krijgen dat je een relatie hebt met een Amerikaan, worden ze kritisch.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:42

Ik was er maar gewoon 10 dagen hoor, maar moest toch de hele riedel door. Maakte me niet uit, maar het kan dus gebeuren.
Vrienden zitten er ook gewoon helemaal legaal met werkvisa e.d, dus ze zijn al binnen en men weet dat ze weer terugkomen. :+

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:52

Moet je verder niet zo mee zitten joh :)
Die mensen doen hun werk, niet al te vrolijk, das waar, maar je weet het van tevoren. Dus ja, je moet de hele riedel door (wij in Brussel ook), en did you pack your own luggage? Je geeft antwoord, lacht eens vriendelijk, werkt een beetje mee en dat was het dan. Je komt aan, er wordt tegen je gesnauwd (en dit was JFK, dus denk niet dat het aan de kleine vliegvelden ligt;) ) en je moet per sé in de rij waar zij dat willen. Nou, dan doen we dat toch? Met glimlach en al :) Niet eens luisteren naar de toon waarop - gewoon doen alsof je doof bent en alleen de gebaren snapt, maar wel reageren op de verbale aanwijzingen :) En voila, de man van de irisscan en vingerafdruk wist nog met een strak gezicht maar oplichtende oogjes op te merken "Blue ánd green eyes. Such a couple".
Ja, je wordt gefouilleerd met een beetje pech. Nee, de beste man heeft er geen begrip voor dat er iets in jouw tas zit wat hem niet aanstaat. Nee, hij nodigt je niet uit om door het poortje te komen - er wordt nors gebaard met het idee "En rap een beetje!". Ach, ik heb de halve reis de slappe lach gehad, dus ik kon me er niet aan storen. Hij moet zijn werk zo doen, ik moet een goed mens zijn :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:56

Ja, daarom schreef ik het ook. Dan schrik je niet zo en kun je makkelijker je smile erop houden. ;)

(Ooit eens Israël uit proberen te komen? Dat was gewoon beangstigend, maar ook daar gold: rustig blijven, meewerken, alles beantwoorden en begrip tonen voor het werk van de douaniers.)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:58

Haha, dat begrip tonen voor hun werk, das denk het sleutelwoord :)

En in landen als Indonesië is een beetje ondersteuning van het salaris in de binnenlanden soms de juiste vorm van begrip ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:18

Lielle schreef:

Wij zijn op 22.12.09 via Newark naar Ft. Lauderdale gevlogen en op 2.1.10 van Ft. Lauderdale via Houston weer terug.
Heb het net nog even aan mijn man gevraagd, maar wij hebben dat ESTA niet ingevuld en er is ook niet naar gevraagd :\ .
Wel natuurlijk die stapel groene & witte papieren in het vliegtuig ingevuld en werden we tot vervelens toe "ondervraagd" op het vliegveld van vertrek (Frankfurt) :+ .

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:26

Dan kan het blijkbaar ook zonder. Ik zou het er alleen niet op wagen: als Amerikanen niet willen, gebeurt het ook niet...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:31

Laat ik het zo zeggen: het was geen kwestie van "het er op wagen" maar van "het niet weten" :oo !
We waren met z´n 15en; ik weet niet of de andere 11 dat ESTA wél hebben ingevuld, maar wij iig niet,

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:34

Het "niet weten" vind ik eerlijk gezegd niet heel verstandig: beetje verdiepen in je reis levert wel op dat je het weet. Eerste de beste actuele reisgids staat het in, internet ook. En hier ist prima gegaan, maar landen zat waar je gewoon níet in komt. Of, kind niet mee mag omdat het in paspoort staat, ipv eigen heeft, bijv.. Das zonde van je reis :)
Maar, kan natuurlijk altijd gebeuren. Mijn reactie was ook niet zozeer tegen jou, maar meer als waarschuwing voor wie nog gaat :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:45

Hmm... ik zit net te bedenken: misschien heeft mijn schoonvader het wel voor ons ingevuld, die heeft ook de reis georganiseerd :)* ! (En hij had natuurlijk ook al alle boekingsgegevens.)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:10

terugweg heb ik echt nog nooit problemen gehad in de US, dat is echt een kwestie van door security en klaar. Immigratie zie je vaak niet eens.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:42

Lielle schreef:

Hoe zit het eigenlijk als je spontaan besluit om een weekendje naar NY te gaan (vandaag boeken, morgen vliegen) of als je zo snel mogelijk naar iemand toe wilt die bijv. een (ernstig) ongeluk in de US heeft gehad, kan je dan niet vliegen of kan je dat ESTA probleem dan omzeilen?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:44

Vanaf Maart 2010 is het verplicht de ESTAS bij je te hebben zodra je naar de USA vliegt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:13

Je kunt het later dan 72 uur van tevoren invulleen, alleen loop je het risico dat je dan de toestemming niet op tijd hebt. Moet zeggen dat ik alle keren (drie in een jaar) direct na 'submit' accoord had.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:25

Lielle schreef:
Je kunt het later dan 72 uur van tevoren invulleen, alleen loop je het risico dat je dan de toestemming niet op tijd hebt. Moet zeggen dat ik alle keren (drie in een jaar) direct na 'submit' accoord had.

Dan kennen ze je daar waarschijnlijk al Lielle :+ .

Okay, het is natuurlijk balen als ik spontaan naar NY zou willen en dat niet gaat, maar het zou natuurlijk wél een drama zijn als ik niet meer op tijd bij een geliefd persoon kan zijn omdat ik niet 3 dagen van te voren heb aangegeven dat ik naar de US wil reizen := ...

Echt, wij hebben het er laatst over gehad dat we door al die regeltjes al nauwelijk/geen zin meer hebben om naar Amerika te gaan :\ ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:29

Helemaal mee eens. Ik moet ook voor de baas erheen ;) overigens interesseert hen persoonlijke overwegingen echt totaal niets

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:15

Denk je er ook aan dat je je koffers niet op slot doet?
Als je pech hebt worden ze opgebroken...