In Duitsland wonen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: In Duitsland wonen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 14:58

Ik lees in het andere topic dat mensen die net over de grens wonen er toch voor kiezen om kinderen bijvoorbeeld op een Nederlandse school te doen en hun boodschappen toch bij de AH te halen. Daarbij lijkt het mij dan ook logisch om je hobby's en vrienden net over de grens in NL te zoeken...

Dat gaat natuurlijk moeilijker als je verder het land in gaat. Dan zullen je kinderen gewoon op een Duitse school moeten, je boodschappen haal je in de Duitse supermarkt en je gaat bijv. bij de plaatselijke tennisclub.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:12

Adil18 schreef:
Met alle respect, maar de mate van integratie kan toch niet afhankelijk zijn van de locatie in een land? Ik woon 12 km van de grens maar ben vol geintegreerd :j

Klopt, de mate van integratie is afhankelijk van de instelling van de persoon. Ik woon ook op een sprongetje van de grens vandaan maar ik denk dat ik redelijk goed geintergreed ben. Mijn kinderen en ik spreken vlot Duits, kids gaan naar een duitse school enzovoort. Met een duitse man en duitse schoonfamilie is het natuurlijk ook allemaal een stuk gemakkelijker, toegegeven. Maar die NL- enclaves hier in Kreis Kleve en Wesel en zo vind ik eerlijk gezegd gruwelijk! En dan maar schelden op de turken en de marokkanen en zo die zich maar moeten aanpassen. :? |o

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 15:19

Ben ik helemaal met je eens, die Nederlandse enclaves zijn vreselijk. En dan maar zeuren over al die schotels in Nederlandse steden...de Nederlanders in het buitenland zijn net zo erg wat dat betreft (en mijn vriend is ook schuldig...).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:31

laetitia schreef:
Ben ik helemaal met je eens, die Nederlandse enclaves zijn vreselijk. En dan maar zeuren over al die schotels in Nederlandse steden...de Nederlanders in het buitenland zijn net zo erg wat dat betreft (en mijn vriend is ook schuldig...).

Gelukkig zie je het ook zo :D

Wie weet, misschien kun je je vriend ervan overtuigen dat het ook anders kan ;)

@Soesita: Helemaal mee eens! Ik zie het hier helaas ook. Gelukkig wonen we in een gebied waar Nederlanders normaal gesproken niet mogen bouwen. Wij hebben heel veel geluk gehad!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:33

laetitia schreef:
Ik lees in het andere topic dat mensen die net over de grens wonen er toch voor kiezen om kinderen bijvoorbeeld op een Nederlandse school te doen en hun boodschappen toch bij de AH te halen. Daarbij lijkt het mij dan ook logisch om je hobby's en vrienden net over de grens in NL te zoeken...

Dat gaat natuurlijk moeilijker als je verder het land in gaat. Dan zullen je kinderen gewoon op een Duitse school moeten, je boodschappen haal je in de Duitse supermarkt en je gaat bijv. bij de plaatselijke tennisclub.

Behalve school/stage en werk heb ik alles in Dld. Werk o.a. i.v.m. aow en verzekering...

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:39

ik werk in nederland mn schriftelijke duits is niet goed genoeg maar ik heb een deel van mn vrienden hier doe hioer de boodschappen enz. We wonen dan ook wel een kleine 40km van de grens. Daarbij zijn wij goed geintereerd vind ik. We hebben hier uit princiepe alleen duitse tv om de taal vloeiend te leren wel met schotel want we wonen in het buitengebied. Verder heb ik duitse Reitbeteiligungs enz. Misschien was het voor ons wel makkelijker omdat ze tegenover 2 pensionstallen wonen waar we veel aansluiting hebben dat maakt het oko makkelijk de duitsers te leren kennen en vriendschappen te sluiten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:40

Tja, natuurlijk raak je je vrienden in NL niet in één keer kwijt... maar de da, hoefsmit ect is allemaal duits. Boodschappen bij de aldi, en ik vind ook dat mijn evt toekomstige kids ook naar de duitse school gaan.... 't is dus geheel je eigen keus ;)

Bij mij in de buurt is nog een leuk boederijtje te koop? wel maar 2000 grond... :D (bedburg-hau) En eentje met 2000, maar daar zit direct naast een oerlelijk huis. En eentje naast het spoor, maarja, dat moet je ook maar net willen....
Wik ook wel best mijn ogen open houden voor priveverkopen ;)
Verder durf ik niet veel te zeggen over huizen te koop kan even rondkijken :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:57

wij wonen in noord duitsland en vrienden zijn achter gebleven omgeving rotterdam...

en tja,dat verwaterd een heel eind allemaal...

maar weer een heleboel leuke mensen hier leren kennen,dus wat dat betreft :D

verder als je in duitsland gaat wonen,pas je dan ook aan aan het land,net zo hard als er in nederland geroepen wordt dat buitenlanders moeten integreren,dan natuurlijk dat zelf ook doen als je in het buitenland gaat wonen..

kan je verklappen,je maakt anders geen duitse vrienden...

wij wonen hier ,vriend werkt in nederland en neemt daar af en toe dingen mee uit de supermarkt omdat het hier niet te vinden is,en verder is alles hier in duitsland wat we halen en doen :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:00

Maar hebben jullie geen heimwee naar Nederland met al haar gewoontes en gebruiken?

Het is voor mij vooralsnog gewoon fantaseren hoor, we kennen elkaar echt nog niet zo lang ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:04

@manishra: dat is vlakbij Kleve. Zijn we zondag ook door gereden, erg mooie omgeving onder de rook van Kleve!

Hoe duur is zo'n boerderijtje in die contreien :P?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:05

laetitia schreef:
Maar hebben jullie geen heimwee naar Nederland met al haar gewoontes en gebruiken?

Het is voor mij vooralsnog gewoon fantaseren hoor, we kennen elkaar echt nog niet zo lang ;)

Ik wil NOOIT meer in Nederland wonen...!!!! :D
Ik heb geen heimwee dus...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:11

Ach ja heimwee....soms denk ik wel eens: dat was toch wel makkelijk in Nederland....maar nu, met mijn boerderij en 3 ha. aan huis, waar mijn paarden staan...nee, die wil ik never nooit meer kwijt en dat zou wel moeten als we naar Nederland zouden gaan.

Verder heb ik drie kids, die hier dus ook alweer jaar naar school gaan, op een Duitse school dus. Die hebben hun vriendinnetjes hier, hun hele jeugd is hier eigenlijk opgebouwd, ik kan ze dat niet zomaar afnemen. Dat hebben we gedaan toen we uit Nederland vertrokken, één keer was genoeg.

Maar ik wil ook niet terug hoor, ik heb het hier prima naar mijn zin. Ik heb ook wel het geluk dat we twee woningen in ons huis hebben, mijn ouders wonen dus ook hier.

Mijn man werkt in Duitsland, we hebben dus verder helemaal niets meer in Nederland en dat bevalt me prima. Mijn man betaalt bijna geen loonbelasting, heeft een zeer goed betalende baas, de wegenbelasting is drie keer zo weinig en het kindergeld drie keer zoveel :D .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:18

ik heb helemaal geen heimwee...zou niet weten wat ik moet missen in nederland,ben altijd blij als we de grens overrijden en dld weer inrijden...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:22

kimmie261 schreef:
ik heb helemaal geen heimwee...zou niet weten wat ik moet missen in nederland,ben altijd blij als we de grens overrijden en dld weer inrijden...

Nee heimwee heb ik ook niet. Soms is het gewoon lastiger als je weer eens de hele handel in het Duits moet uitleggen. Dan denk ik wel eens: hm, dit was makkelijker in het Hollands geweest :D .
En mijn boodschappen doe ik nog steeds in Nederland, ik ga iedere vrijdag shoppen :D .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:28

ja joh jij bent zo'n 'ollander die niet integreerd... :D ~~}>

boodschappen doen we tegenwoordig hier ,heb geen zin om steeds 3 kwartier in een auto te zitten meer,voor een 10 minuten shoppen....dus geef elke week een briefje met wat ie mee moet nemen uit nederland en verder halen we hier...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:29

En de Duitse vriendschappen? Duitse rijverenigingen?

Hoe gaat dat? Hebben jullie veel duitse vrienden waar je leuke dingen mee doet? Ook apart (dus niet als stel)?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:24

Ikke niet integreren?! Hey, mijn meiden zitten hier op school en manlief werkt in Duitsland (ok, je hebt gelijk IK integreer niet helemaal mee :D )! Moet Duitse feestjes geven, doe mee aan de Nachbarbruiloften en doe verder alles in Duitsland. Shoppen ook trouwens, maar ik vind het inderdaad wel leuk om nog geregeld even in Nederland einkaufen zu gehen.

Enne, ik ben met 10 minuten niet uitgeshopt hoor :D .

TS, wij hebben hier Nederlanders leren kennen, daar gaan we wel mee om. Verder natuurlijk ook de Duitse dingetjes, maar echte vriendschappen, nee....maar dat zal ook komen omdat ik daar zelf niet zo op zit te wachten.

Ben hier een aantal keren naar verschillende rijverengingen geweest, maar dat was snel over. Ik kan me daar gewoon niet zo in vinden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:00

laetitia schreef:
En de Duitse vriendschappen? Duitse rijverenigingen?

Hoe gaat dat? Hebben jullie veel duitse vrienden waar je leuke dingen mee doet? Ook apart (dus niet als stel)?

Jep. Ik heb natuurlijk heel snel mijn vriend hier gevonden, waardoor het allemaal snel en makkelijk ging, maar ik heb ook buiten hem om hier vrienden gemaakt waar ik mee ga stappen, rijden, shoppen enz.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:52

Ja hoor, ook hier een heleboel duitse vrienden en collega's. Hele toffe mensen!
Heimwee (naar Belgie dan in mijn geval) is er hier ook helemaal niet bij. Ik heb het prima naar mijn zin in Duitsland. 8-)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:28

Heimwee? Niet echt. Contact met de buren heb ik nooit echt gehad. En daarintegen heb ik nu al mijn kinderwens vervult (paarden aan huis :D )

Tja, wat de huizenprijzen zijn ligt aan wat je zoekt :D Wij zochten naar een boerderij zonder "rijtjeshuis" idee (dat je wel vrijstaand bent, maar toch buren direct naast je hebt) en met min 8000 m2 grond. De meesten vroegen rond 3 ton voor de boerderij.... en dan was er wel wat mee mis. of opgeknapt en meer krom dan recht, of een half bouwval of dus zo'n "rijtjeshuis" Met goed zoeken kun je nog wat vinden wat geen vermogen kost en ook in goede staat is, maar zelf wij hebben voor deze tijd een koopje gekregen... :D

Om een idee te geven, die witte boerderij waar ik het over had, is volgensmij (maar ben er nog niet binnen geweest) in goede staat, gemoderniseert, maar met 2000 grond en vp is € 260.000. hij zit wel naast een 100-weg, maar ook direct naast een bos :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:16

Mocht ik over een paar jaar in DL gaan wonen dan kom ik gewoon kletsen in het HK topic (als die dan nog bestaat), dan heb ik alvast wat bokkers om me heen :P.

Hoe bevalt het in Bedburg-Hau dan? Kom je dan ook veel in Kleve of ga je meer richting Nijmegen?

Mijn droom is een heel schattig klein wit huisje aan de rand van het bos met een klein stukje grond (echt niet groot). Een beetje een hans en grietje huisje met een schoorsteen waar dan 's winters de rook van het haardvuur uitkomt...

Ik denk alleen niet dat we ooit 260.000 euro kunnen financieren, aangezien ik maar 80.000 eigen kapitaal heb en mijn vriend niets (hij huurt op dit moment in Emmerich).
We werken overigens wel gewoon. Denk dat we tot 180.000 kunnen gaan?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:32

voor zn bedrag gaat het heel moeilijk worden in deze regio of je moet misschien wat water bij de wijn doen en niet te veel grond willen hebben zodat je je paard misschien in pension moet zetten of mazzelf moet hebben dat je in de buurt een stukje kan huren. De huisen hebben hier zo wie zo grote tuin dus ruimte heb je nog steeds wel om je heen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:46

hotchocolat schreef:
Lage huizenprijzen maar let op met de belastingen.
Regenwater belasting betaal je naar bestraat/dakoppervlakte van je huis.

Gas is bij ons in het gebied erg duur, daarom hebben we olie.
Begin deze maand 2500 liter getankt was iets meer dan 1200 euro.
Voor water betaal je gewoon de literprijs met daarover heen nog een toeslag voor het vuile water. Een kub kost hier ongeveer 7,00.

Dit ligt er wel aan waar je in Duitsland zit, wij betalen nl geen regenwater belasting. (was ook niet best, wij hebben nogal wat dakoppervlaktes :D )

Wat het gas aangaat is het hier ook eerder, ligt er een gasleiding bij het huis. Wij hebben wel gas, maar de buren hier geen van allen.

Heimwee, nope en gaat ook niet komen ook. Ik wil dus ook absoluut niet terug :D Maar ik moet erbij zeggen dat ik een Drent ben en maar hemelsbreed 2 km over de grens zit. En dus vlakbij mijn familie ;) Het is voor mij een half uurtje rijden naar mijn moeder.

Integreren: ligt ook aan waar je zit. Ik doe niet mee aan "Nachbarschaften" bruiloften/begravenissen ed. Ben nergens lid van een club, de rijvereniging hier in het dorp stelt een aantal eisen voor lidmaatschap waar ik geen tijd voor heb. Maar ik heb super contact met de buren, en als er wat is kan ik daar altijd aankloppen en andersom ook (ik speel met regelmaat taxi voor mijn buurman als die weer naar een Schutzenfest wil :D ) Ze respecteren dat ik niet mee wil doen aan de Nachtbarschaft, en hebben er geen moeite mee.
Shoppen doe ik zowel in Duitsland als in Nederland, tis maar net waar ik zin in heb, supermarkten in de beide landen liggen voor mij op gelijke afstand. Dus of ik naar NL rijd of hier in Dld naar de winkel ga het blijft gelijk.

Wel een nadeel hier, ik zit ook in het buitengebied, geen kabel of snelle internet verbinding (ik internet met een isdn verbinding van 64 kb) en ik zie dat de eerst komende 10 jaar nog niet veranderen. De Duitse Telecom is erg traag en stug. (Ik weet dat de Telecom een verpichting heeft gekregen van de staat om voor eind 2010 Bundesweit snelle internet verbindingen te realiseren. Maar ik zeg "eerst zien dan pas geloven" :D Hier hangen de telefoonleidingen nog boven de grond.)
Er wordt hier erg weinig gestrooit enz als er sneeuw ligt. De wegen waren hier de laatste weken erg slecht. Ik weet niet hoe dat bij jullie (die zuidelijker zitten) was??

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:01

Wegen waren hier goed.

We hebben maar een keer gehad dat ze niet schoon waren (zout was op).

Het was vorig jaar ook het eerste jaar van de regenwaterbelasting.
Ook helaas voor ons hebben we veel dakoppervlak en bestrating.

Voor 180 000 kun je hier wel wat leuks kopen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:22

Ik heb een beetje rondgezocht, er is wel wat te vinden (http://www.immonet.de) maar dan moet je wel van klussen houden of geld hebben ;) Het boerdeijtje wat ik bedoelde staat er niet meer op en ben dan ook bang dat hij al weg is, was een leuk dingetje. Maar goed een andere boerderij waarvan ik zeker weet dat hij nog te koop staat, staat er ook niet op. Maarja, daar vragen ze meer dan 3 ton voor en er zit ook een mooi lapje grond bij (en een vervallen rijbak), maar het woonhuis is ehm aan een opknapbeurt toe ;) en ligt dus aan een drukke weg en aan het spoor....

De wegen waren hier goed, ook al strooiden ze op gegeven momenten niet meer ivm gebrek aan zout. Maarja, mijn eigen weggetje wordt schoongemaakt door een boer uit de buurt :D

Ik kom nergens veel _O- Alle diensten haal ik wel uit de omgeving, wat wil zeggen kleve, goch, kalkar enz. :D