Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Adil18 schreef:Met alle respect, maar de mate van integratie kan toch niet afhankelijk zijn van de locatie in een land? Ik woon 12 km van de grens maar ben vol geintegreerd
laetitia schreef:Ben ik helemaal met je eens, die Nederlandse enclaves zijn vreselijk. En dan maar zeuren over al die schotels in Nederlandse steden...de Nederlanders in het buitenland zijn net zo erg wat dat betreft (en mijn vriend is ook schuldig...).
laetitia schreef:Ik lees in het andere topic dat mensen die net over de grens wonen er toch voor kiezen om kinderen bijvoorbeeld op een Nederlandse school te doen en hun boodschappen toch bij de AH te halen. Daarbij lijkt het mij dan ook logisch om je hobby's en vrienden net over de grens in NL te zoeken...
Dat gaat natuurlijk moeilijker als je verder het land in gaat. Dan zullen je kinderen gewoon op een Duitse school moeten, je boodschappen haal je in de Duitse supermarkt en je gaat bijv. bij de plaatselijke tennisclub.
kimmie261 schreef:ik heb helemaal geen heimwee...zou niet weten wat ik moet missen in nederland,ben altijd blij als we de grens overrijden en dld weer inrijden...
laetitia schreef:En de Duitse vriendschappen? Duitse rijverenigingen?
Hoe gaat dat? Hebben jullie veel duitse vrienden waar je leuke dingen mee doet? Ook apart (dus niet als stel)?
hotchocolat schreef:Lage huizenprijzen maar let op met de belastingen.
Regenwater belasting betaal je naar bestraat/dakoppervlakte van je huis.
Gas is bij ons in het gebied erg duur, daarom hebben we olie.
Begin deze maand 2500 liter getankt was iets meer dan 1200 euro.
Voor water betaal je gewoon de literprijs met daarover heen nog een toeslag voor het vuile water. Een kub kost hier ongeveer 7,00.