Vliegreis: In je eentje overstappen, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:03

Bedankt voor alle reacties! :)

Ik zal iig alle belangrijke dingen en spullen voor 1 of 2 overnachtingen bij me houden. Ik denk dat ik zo'n slotje ga halen dat ze bij de douane gewoon open kunnen maken, voelt toch wel iets fijner om een slot op m'n koffer te hebben maar ze moeten 'm wel open kunnen maken natuurlijk...
Als het goed is hoef ik m'n koffer niet opnieuw te halen en af te geven bij 't overstappen, die gaat volgens mij gewoon door. Zal de maatschappij daar nog even over bellen en meteen vragen of ik opnieuw moet inchecken dan. :j

Je mag vloeibare stoffen (flesje water bijvoorbeeld) toch alleen meenemen als je het daar ná de douane gekocht hebt?

Ik weet niet of ik 't zou vertrouwen om m'n koffers af te geven aan Afrikanen :+, maar ik heb 'm als het goed is ook niet bij me op Johannesburg, krijg alles pas in Hoedspruit weer dus da's geen probleem dan.

Hoe zit het eigenlijk echt met het wachten op 't vliegveld, moet je dan bij je gate wachten of zijn er nog speciale 'wachtruimtes' voor als je echt heel lang moet wachten? Dat deden we toen we naar Rome vlogen met de klas, maar die stoeltjes waren niet bepaald comfortabel vond ik eigenlijk, dus als ik 10 uur moet wachten... :+ (uiteraard ga ik ook wel wat rondlopen, winkeltjes kijken enzo, maar dat hou je ook geen 10 uur vol)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:06

Vloeistoffen en gels mogen wel, mits het max. 100ml is en je ze apart houdt in een plastic zakje aan de security check.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:07

Oww ben zo jaloers op je!
ik ben namelijk net terug uit ZA! Ben ook met travel active geweest, en is me echt super bevallen! IK ben 3 maanden geweest, heb ik Cape Town op een school en weeshuis geholpen.Dus denk dat je er zeker een super tijd gaat hebben.

Maar met het overstappen kan ik je niet helpen, want ik ben rechtstreeks gevlogen.
Inderdaad wel goed op je bagage letten, en je kan er op het vliegveld van dat folie omheen doen. Dat zou ik zeker aanraden.
Verder is het een lange vlucht dus inderdaad iets meenemen om te lezen. Het ligt een beetje aan de maatschappij maar meestal kan je ook gewoon een filmje kijken hoor.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:14

Hm, een flesje water van 100ml is wel erg klein :+
Vloeistoffen zoals een desinfecterende handgel heb ik ook altijd bij me, dus fijn om te weten dat ik die (mits 't max. 100ml is) gewoon mee kan nemen.

Pressent, dat is ook gaaf zeg, ik hoor heel veel goede verhalen over Travel Active dus volgens mij zit dat wel goed! :D
Was ook zeker van plan om 1 of 2 boeken voor onderweg mee te nemen en uiteraard m'n iPod, hoewel ik niet denk dat die de hele reis (inclusief wachten bij 't overstappen natuurlijk) volhoudt..... Filmpje onderweg zou dus wel handig zijn. :))

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:17

Als je met kleinere maatschappijen vliegt, vraag dan héél duidelijk na of je bagage echt wordt doorgevlogen. Dat is bij mij meerdere keren misgegaan met kleinere maatschappijen (richting Indonesië). Zorg in ieder geval dat je alles wat je écht bij je wilt houden, in je handbagage hebt.

Op het vliegveld kan je meestal gewoon inchecken en dan naar de gate. In Singapore hebben ze ook hele luxe ligstoelen voor als je lang moet wachten, maar dat vliegveld is wel overdreven luxe; op de meesten heb je inderdaad alleen die simpelere stoelen.

Ik ben ook meerdere keren alleen overgestapt, ook met de nodige problemen (bagage kwijt, vliegveld wat bestond uit 2 aparte gebouwen 5km bij elkaar vandaan) - en mijn ervaring is dat de medewerkers je wel goed op weg helpen met problemen.
Alleen op de heenreis zul je in Johannesburg wel door moeten lopen, anderhalf uur lijkt veel maar dat valt erg tegen als het toevallig druk is, of je een roteind moet lopen.

Als er geen problemen zijn, is het overstappen echt niet zo eng/lastig. Het is even zoeken waar je heen moet, maar heel ingewikkeld is dat meestal niet. :)

En de meeste maatschappijen hebben wel tv's aan boord; bij langere afstand doen ze sowieso een film (of meerdere), korte afstand zijn het vaak korte fragmenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:25

MoniqueT schreef:
Citaat:
Eh... Op slot doen mag niet eens. Dat is ons al iédere keer gezegd toen we naar Amerika vlogen en terug. Douane moet in staat kunnen zijn je koffers te openen moest er wat verdachts zijn.

Zou dat alleen voor Amerika gelden? Ik ben het met je eens, maar in dit topic wordt duidelijk anders gereageerd.

Nou ja, ik denk dat jullie er meer verstand van hebben dan ik. Ik heb al best vaak gevlogen, maar ik ben nooit buiten Europa geweest dus ik weet niet hoe het dan zit. :) Ik zou m'n koffer persoonlijk het liefst op slot doen om te voorkomen dat iemand er stiekem iets in kan stoppen, niet zozeer omdat ik bang ben dat de douane er iets mee doet. Ook daar zullen wel knakkers tussen zitten die niet te vertrouwen zijn, maar ik neem aan dat als zij je koffer open willen maken, dat ze dat toch wel voor elkaar zullen krijgen en dat je dat dus niet kunt voorkomen. :) Maar als hij inderdaad niet op slot mag dan zou ik dat natuurlijk niet doen :)

Nogmaals veel plezier in ieder geval, Chan! :j

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:26

Op Schiphol en Londen zijn er geen luxe wachtruimtes, je kan bij de gate wachten bijvoorbeeld, of in een horecagelegenheid onder het genot van een drankje en hapje misschien. Als je business class reist mag je gebruik maken van de lounge van de desbetreffende maatschappij.

Wat mij meer opvalt is je terugreis. Je komt al om 06.20 op Londen aan en vliegt pas na 15.00 weer door naar Amsterdam. Is er geen mogelijkheid om eerder door te vliegen? Ik neem aan dat je met British airways of British Midland vliegt? Die hebben wel eerder een vlucht op de dag.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:37

Dankje Evelien! :D
Ik ga denk ik een slotje halen wat ze bij de douane gewoon open kunnen maken. :j

Saroanda: Nee, niet voor de prijsklasse van mijn ticket iig... Heb niet eens gekeken bij de duurdere tickets, want ik wacht liever wat langer dan dat ik er €300 meer aan uit geef, het is duur zat. :) Heb gezocht bij een paar sites en daar was dit de goedkoopste & snelste vlucht (andere vluchten hadden dezelfde terugreis, deze had de kortste heenreis); voor de prijs van mijn ticket stonden 3 vluchten, voor €50 duurder nog weer 3 en de rest was €300+ duurder. Bij alle 6 de goedkopere vluchten was de terugreis met deze wachttijd in Londen voor die datum hetzelfde... :)
Kan nog wel bellen eventueel, misschien dat ze me op een eerdere vlucht zouden kunnen sturen, maar ik betwijfel het. Op zich heb ik ook niet zoveel problemen met wachten, hoewel dit natuurlijk wel erg lang is.