CUBA ervaringen/tips/etc!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:26

Nimber schreef:
Ik ben vorig jaar geweest lastminute voor 599 :D

Cuba is niet helemaal mijn ding. zoveel armoe ik voelde me best ellendig daar en dan ben ik toch op heel wat plaatsen geweest (venuzuela(3x) brazillie dom.rep. )waar het ook niet echt rijk is.

vervelende vond ik dat we buiten het resort niet konden gaan en staan waar we wilden.Alleen de vaste excusies waren toegestaan vanuit de staat terwijl ik er graag op eigen houtje op uit was getrokken.
zon zee strand was heerlijk hoor maar ik had graag net even wat meer willen zien.

Wat raar, was er bij jullie geen mogelijkheid om een auto te huuren en daar mee te touren?

Ntlie_

Re: CUBA ervaringen/tips/etc!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:48

Over precies 4 maanden zit ik in het vliegtuig richting Cuba.. :Y)
Heb vanavond nog een reisgidsje gekocht in de boekwinkel. Ga me nog maar eens goed inlezen over wat er allemaal in de buurt te doen is en andere eventueel bruikbare tips. :)
Heb er onwijs veel zin in, zeker met dit weer hier...

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:05

Jaloers op jullie ! Ik wil ook heeeul graag krijg alleen niemand mee |(

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:54

:(:) Ik ken je probleem hoor! Heb ik ook met een heleboel landen.. :\
Gelukkig wilde _Clien_ op bokt ook graag naar Cuba dus wij gaan gezellig samen :D

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:46

Ntlie_ schreef:
:(:) Ik ken je probleem hoor! Heb ik ook met een heleboel landen.. :\
Gelukkig wilde _Clien_ op bokt ook graag naar Cuba dus wij gaan gezellig samen :D

Ideaaal :D

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:19

Met 2 vrienden, onze fietsen en bagage heb ik drie weken door Cuba getoerd. Een heel bijzondere ervaring moet ik zeggen!

Het is geen doorsnee land, en in Varadero of Cayo Coco zit je eigenlijk niet in Cuba (alleen toeristen en personeel wordt daar toegelaten, het Cubaanse leven ontbreekt verder volledig). In de meer toeristische steden als Havana en Trinidad wordt je overspoeld door Cubanen die precies hebben geleerd hoe met toeristen om te gaan. Hotel? Restaurant? Wij brengen je wel, tegen commissie uiteraard! Wanneer je met de toeristen peso betaald, betaal je 25x meer dan met de lokale peso. Het is dus handig wel wat lokale peso's te halen bij de bank. Het boek 'De Ritselaars van Havana' bereid je goed voor op de wereld waarin je terecht komt.

Verder is het een onwijs mooi land, met erg vriendelijke mensen. Het land is erg gevormd zijn door het systeem. Hoe verklaar je een Cubaan, die leeft in een land die zich sinds de jaren '50 niet verder heeft ontwikkeld, en geen mogelijkheden heeft de wereld buiten zijn eiland te ontdekken, al die moderne zaken en luxe die toeristen met zich meenemen?

Drie weken waren te kort om het hele land te doorkruisen. Mijn favoriete stad was Moron, dit stadje beschikte in mijn ogen over een perfecte mix van typische Cubaanse chaos, gekleurde huizen met pilaren, paarden met koetsen, bici-taxi's, volgeladen bussen en vriendelijke mensen. De mooiste route was zonder twijfel Cienfuegos - Trinidad. In de vallei van Vinales waren de mensen het meest vriendelijk, en de natuur heel spectaculair (iets minder tof om te fietsen...). Het beste eten vind je in de casa's. Vooral onze casa-mama's Petronila en Isobel in Havana waren meesters in het creëren van heerlijke maaltijden uit de basic ingrediënten die op Cuba beschikbaar zijn. Daar worden ook specialiteiten aangeboden die eigenlijk illegaal zijn, maar heerlijk (zoals kreeft - mmmhhh)!

Het is een heel bijzonder en uniek land, veel plezier!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:19

Hey tessa!

Jouw verhaal klinkt echt super leuk! Ik ga helaas wel naar de toeristische steden, maar hoop daar toch wel een goede indruk van het land te krijgen, ben echt benieuwd!

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:33

Ik ben 1,5 jaar geleden in Cuba geweest - vliegtickets geboekt en een auto, whoppa rijden maar! De wegenkaarten kun je niet altijd geloven, het beste was een lifter (lees: zoveel als er in je auto passen :') ) meenemen. Dat resulteerde in de beste routes en superplekken om te overnachten (casa's particulars) en te eten. Het eten was veel van hetzelfde, maar soms wisten ze er echt wel wat van te maken. Alleen de rijst met zwarte bonen kon ik op het laatst niet meer zien :D

Via Havana (toch wel troosteloze grandeur - maar 's avonds he, dan komt heel Cuba tot leven) richting Vinales. Wat is het daar machtig mooi, wat een zaligheid. De leukste mensen hier, vond ik. Woeste wandeltochten, zwemmen in grotten (brrrrrrrrrrrrrrrrr ijs en ijskoud) en 's avonds tot laat salsadansen met de Cubanen. En ging de soos dicht, dan gingen ze op straat verder, music is everywhere!
Daarna doorgereden richting schiereiland euh Zapadero heette het volgens mij. Daar overnacht op een eiland in het moeras, ook heel speciaal.
Volgens richting Varkensbaai met miljoenen krabben om je heen :oo en op richting Cienfuegos (aaaaaaaaaaaaah leven de bejaarden-karaoke bar, wat een plezier om 90-jarigen nog te zien dansen :+: ), daarna Trinidad, echt een Cubaans plaatsje zoals je je voorstelt. 's avonds op het plein bij de kerk feest, daarna een disco gevonden in een ruine, heel speciaal.
Santa Clara stond daarna leuk op de kaart: maar wat een deceptie, gruwel.
Caya Coco zijn we bewust naar toegegaan, om eens te kijken hoe het was om zo'n resort te zitten - we hebben gebulderd van de lach, 2 dagen genoten van de luxe, en weer hard weggerend.
Op deze manier nog van allerlei plaatsjes aangedaan, sommigen een crime, andere heel gastvrij.
Apart land, dat Cuba :D

En ja, overal die sippe hondjes, gillende speenvarkens, sneue paarden - maar het is daar gewoon anders en dat is best even wennen.
In ieder geval een ervaring om nooit meer te vergeten!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 02:39

Mijn vriendin is drie weken op eigen gelegenheid in Cuba geweest. Ze heeft per auto rondgereisd, maar vond het erg dubbel. De mensen zijn er zo arm en nog steeds zo bang en onderdrukt. Het is ook gewoon een fout regime natuurlijk. Zij trok zich dat van tevoren al erg aan en heeft contact gezocht met mensen die daar helpen.
Zo heeft ze stapels boeken meegenomen, want die zijn er bijna niet. Wel in de overheidsbibliotheken, maar dat is allemaal propagandashit. Dus heeft ze veel boeken gedoneerd bij particuliere thuisbibliotheken en heeft ze alleen geslapen bij mensen thuis, omdat op die manier de mensen er zelf iets aan hebben, en je alleen het foute regime blijft steunen door in hotels te slapen.
Het is er vanwege de angst van de mensen heeeeel veilig om als toerist rond te reizen. Ze heeft zich nergens ongemakkelijk gevoeld.
Foto's kun je hier vinden: http://www.annick-erdmann.nl

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:13

hele mooie foto´s van die vriendin van je!