tantjeuh schreef:Eventjes al je vooroordelen van je afzetten en gewoon doen.
Ik ben deze zomer met mijn zus twee weken in Polen geweest. Krakow, zoutmijnen, Auswitzch/birkenau en zo verder de bergen in getrokken.
1. Krakow is echt een prachtige stad, volledig behouden uit de oorlog gekomen, met een hele levendige geschiedenis. Je hebt er de jodenbuurt (Kazimier), de ghetto van tijdens de oorlog, het oude centrum,... Eén van de mooiere steden waar ik al geweest ben.
2. De kampen zijn heel indrukwekkend, heel zwaar, heel pakkend, maar zoals er in het begin van het kamp staat: "The one who does not remember history is bound to live through it again". Ik vond het alles behalve op een 'toeristisch' iets lijken, wij waren er in september, in Birkenau stonden ik en mijn zus tegen het einde van de rondleiding uiteindelijk nog met twee over het uitgestrekte terrein te kijken. Heel indrukwekkend.
3. Polen zijn super vriendelijke mensen, gewoon een vooroordeel van je.
4. Al eens overwogen om gewoon te vliegen? Wizzair vliegt ook vanuit Nederland. Is een uurtje vliegen, en dan een uurtje taxi naar krakow (=7€). Wij hebben toen 45€/pp voor vlucht heen en terug betaald, kon zelfs goedkoper als we met enkel handbagage zouden reizen (zou 25€/pp geweest zijn).
Die was ik nog vergeten. Daar zijn ook delen van Schindler's List gefilmd. Wij zijn toen ook langs de plek geweest waar het concentratiekamp van die film zich bevond. Daar zag je ook de beroemde weg met de grafstenen, die speciaal voor de film was aangelegd (met natuurlijk nep grafstenen, de echte zijn allang weer terug naar het kerkhof waar idd o.a. een muur van is gemaakt daar en de grafstenen zijn daar lukraak weer terug neergezet, omdat ze natuurlijk niet weten waar het echte lichaam die bij het grafsteen hoorde ligt.)
Een tip: maak die Schindler's List tour langs het concentratiekamp niet als het heeft gesneeuwd, want de weg er langs is heel glad en menig studiegenootje is toen onderuit gegaan. Ikzelf ook twee keer bijna, maar een klasgenoot heeft mij gered