Auschwitz polen *Culturele trip*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:55

tantjeuh schreef:
Eventjes al je vooroordelen van je afzetten en gewoon doen.

Ik ben deze zomer met mijn zus twee weken in Polen geweest. Krakow, zoutmijnen, Auswitzch/birkenau en zo verder de bergen in getrokken.
1. Krakow is echt een prachtige stad, volledig behouden uit de oorlog gekomen, met een hele levendige geschiedenis. Je hebt er de jodenbuurt (Kazimier), de ghetto van tijdens de oorlog, het oude centrum,... Eén van de mooiere steden waar ik al geweest ben.
2. De kampen zijn heel indrukwekkend, heel zwaar, heel pakkend, maar zoals er in het begin van het kamp staat: "The one who does not remember history is bound to live through it again". Ik vond het alles behalve op een 'toeristisch' iets lijken, wij waren er in september, in Birkenau stonden ik en mijn zus tegen het einde van de rondleiding uiteindelijk nog met twee over het uitgestrekte terrein te kijken. Heel indrukwekkend.
3. Polen zijn super vriendelijke mensen, gewoon een vooroordeel van je.
4. Al eens overwogen om gewoon te vliegen? Wizzair vliegt ook vanuit Nederland. Is een uurtje vliegen, en dan een uurtje taxi naar krakow (=7€). Wij hebben toen 45€/pp voor vlucht heen en terug betaald, kon zelfs goedkoper als we met enkel handbagage zouden reizen (zou 25€/pp geweest zijn).

Die was ik nog vergeten. Daar zijn ook delen van Schindler's List gefilmd. Wij zijn toen ook langs de plek geweest waar het concentratiekamp van die film zich bevond. Daar zag je ook de beroemde weg met de grafstenen, die speciaal voor de film was aangelegd (met natuurlijk nep grafstenen, de echte zijn allang weer terug naar het kerkhof waar idd o.a. een muur van is gemaakt daar en de grafstenen zijn daar lukraak weer terug neergezet, omdat ze natuurlijk niet weten waar het echte lichaam die bij het grafsteen hoorde ligt.)
Een tip: maak die Schindler's List tour langs het concentratiekamp niet als het heeft gesneeuwd, want de weg er langs is heel glad en menig studiegenootje is toen onderuit gegaan. Ikzelf ook twee keer bijna, maar een klasgenoot heeft mij gered :D) Maar dat is ook indrukwekkend en mooi, want dat ligt echt in een dal en dan kijk je van boven erop uit. En als je de film heb gezien, is dat ook zeker leuk om te doen.

_CS_

Re: Auschwitz polen *Culturele trip*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:52

Na de verhalen ben ik het al wat positiever gaan zien :D
Dankjulliewel

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:22

Je moet het gewoon doen! Al is het een weekendje!

Het is een heel mooi en gastvrij land!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:31

Ik ga helemaal mee met de positieve verhalen :j

Paar jaar geleden in Krakau geweest. Dat hebben we gecombineerd met een dag Auschwitz. Erg mooi en indrukwekkend was dat!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:35

Ik ben vorig jaar in Polen geweest met mijn klas nadat we een project hadden gehad over handel met Polen. Wij hebben zelf de reis georganiseerd en sliepen in een hotelletje middenin Krakau. We zijn daar in de zoutmijnen geweest, Auswitz en Birkenau en nog naar een echt Pools dorpje. Heeft heel veel indruk op mij gemaakt en vind dat iedereen weleens een bezoekje aan Auswitz mag brengen. Birkenau maakt minder indruk vanwege het verval, terwijl daar ook veel heeft plaatsgevonden. Ik zou zeker gaan! Trouwens, met het vliegtuig ben je er ook zo!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 13:42

Een goede vriend van ons vertelde me van de week dat hij een hele tijd terug een documentaire had gezien hierover.
Hij zei dat er nog maar weinig over was van de kampen.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
(Ik snap dat niet alles meer exact zo is als toen, maar verder?)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:46

CarolShadow schreef:
Een goede vriend van ons vertelde me van de week dat hij een hele tijd terug een documentaire had gezien hierover.

In Birkenau (het grootste van de twee) is het inderdaad zo dat er maar de helft meer van over is. De meeste houten barakken zijn volledig weg, op de schoorsteen na. Blijkbaar is een deel van deze barakken in brand gestoken door de duitsers, in een poging van alles te doen 'verdwijnen' (de gaskamers zijn ook opgeblazen, bewijs werd uitgewist). Ander deel is gebruikt bij de heropbouw van Warschau na de oorlog, waarbij ze de grote hoeveelheid hout goed konden gerbruiken. De stenen barakken staan er wel nog bijna allemaal, maar een aantal staat wel op instorten (afgespannen met linten, je mag er nietmeer in).
Desondanks is het nog steeds gigantisch indrukwekkend... Zal anders zometeen even wat foto's pm'en, van dit jaar september.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 13:52

Ok, zoiets vermoedde ik ook al wel, maar als alles wel zo'n beetje nog te zien is waar wat stond etc.
Niet een hele lege vlakte ofzo haha.

Zeg, als je me die foto's wilt pb'en, echt super.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:11

Als je dit topic even doorleest, kom je nog meer reacties tegen: [LZP] Auschwitz. Wie is daar geweest?

Er zijn dichter bij huis ook plekken waar je heen kunt gaan als de Holocaust je interesseert. Zo bijv. Westerbork, of Breendonk in Belgie. Dat is met een dagje bekeken, voor Polen zou ik langer uittrekken.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:16

Wat leuk dat je vriend erop uit wil trekken.
Ik zou gaan als ik jou was,het is niet iets waar je blij van wordt maar het is zeker de moeite waard als je dit interesseert.

Citaat:
Ook heb ik een best twijfels (weet niet hoe dat komt, maar als ik polen hoor, denk ik altijd alleen maar negatief).

Dit vind ik wel raar overkomen.Echt een dom vooroordeel.
Polen is een heel erg mooi natuurlandschap waar je ook heerlijk kunt paardrijden.
Als je nog nooit in dat land bent geweest kun je toch ook niet weten dat het 'negatief' is?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:20

Ik heb net het boek:
Haar naam was Sarrah
gelezen.

Gaat over de grote razzia die in 1942 is gehouden in Parijs en waar nog maar weinig aandacht aan wordt besteed.
Gaat over een joods meisje die dus met haar ouders in Auschwitz terecht komt, wordt gescheiden van haar ouders enz.
Een echte aanrader om is te lezen voor je bv er naar toe gaat.
Hier wat recensies:http://www.bol.com/nl/p/boeken/haar-naam-was-sarah/1001004004998978/index.html#product_judgement

Door dit boek ben ik ook erg geïnteresseerd geraakt in de kampen ed.

Ben erg blij om te lezen dat Polen als land ook een echte aanrader is. Misschien een goed plan om dat volgend jaar is te gaan doen voor de vakantie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:28

Er zijn zoveel boeken over de Holocaust, het bekendste is die van Anne Frank. Maar wat op mij heel veel indruk heeft gemaakt is het boek van Martin Gray, 'Uit naam van al de mijnen". Hij heeft zelf zijn jeugd in het Warschauer Getto doorgebracht, is opgepakt en in het concentratiekamp beland waar hij uit wist te ontvluchten, en heeft de moed gehad om door te gaan ondanks dat hij tot twee keer aan toe zijn complete familie is verloren...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:43

Cassidy schreef:
Er zijn dichter bij huis ook plekken waar je heen kunt gaan als de Holocaust je interesseert. Zo bijv. Westerbork, of Breendonk in Belgie. Dat is met een dagje bekeken, voor Polen zou ik langer uittrekken.

Maar geen van die plekken heeft zoveel indruk gemaakt als Auschwitz.
Tenminste op mij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:44

tantjeuh schreef:
In Birkenau (het grootste van de twee) is het inderdaad zo dat er maar de helft meer van over is. De meeste houten barakken zijn volledig weg, op de schoorsteen na. Blijkbaar is een deel van deze barakken in brand gestoken door de duitsers, in een poging van alles te doen 'verdwijnen' (de gaskamers zijn ook opgeblazen, bewijs werd uitgewist). Ander deel is gebruikt bij de heropbouw van Warschau na de oorlog, waarbij ze de grote hoeveelheid hout goed konden gerbruiken. De stenen barakken staan er wel nog bijna allemaal, maar een aantal staat wel op instorten (afgespannen met linten, je mag er nietmeer in).
Desondanks is het nog steeds gigantisch indrukwekkend... Zal anders zometeen even wat foto's pm'en, van dit jaar september.

Klopt, birkenau is weg. Maar het kleinere kamp is waar je het meeste zult zien. En dat is nog wel grotendeels in tact...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:46

Wendy schreef:
Cassidy schreef:

Maar geen van die plekken heeft zoveel indruk gemaakt als Auschwitz.
Tenminste op mij.

Was je er eerder of later geweest dan Ausschwitz?

Ik zeg overigens niet dat je moet kiezen, het kan allebei. Ik zeg alleen dat ik voor Ausschwitz en Polen meer zou uittrekken dan een weekend, helemaal omdat het zo'n afstand is en er nog meer te zien valt in Polen dan alleen het concentratiekamp.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:48

Cassidy schreef:
Was je er eerder of later geweest dan Ausschwitz?

Ik zeg overigens niet dat je moet kiezen, het kan allebei. Ik zeg alleen dat ik voor Ausschwitz en Polen meer zou uittrekken dan een weekend, helemaal omdat het zo'n afstand is en er nog meer te zien valt in Polen dan alleen het concentratiekamp.

Eerder. Ik ben overigens ook nog in een kamp in Letland geweest. Was ook boeiend, maar op een heel andere manier weer.

Polen is zeker een leuk land! En idd, zoveel meer te zien daar...
Ik zou verder ook niet met de auto gaan, maar met het vliegtuig.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:21

tantjeuh schreef:
CarolShadow schreef:

Maar de barakken waar je wel nog in kon, waren wel echt nog in tact. Wij zijn een paar barakken in geweest. Die van de wc's, waar kinderen hebben gezeten en het quarantaine gedeelte.
Verder staat alles gemarkeerd, dus je kunt goed zien hoeveel barakken er wel niet waren. Het gebouw waar de joden werden geknipt, gewassen en waar dekleren werden gestoomd, is ook nog helemaal in tact. De ruines van de gaskamers en het spoor + poort waar alle joden door naar binnen waren gekomen.
Ik vond Birkenau wel indrukwekkender. Daar zag je echt waar de joden gewoon hadden geslapen, terwijl in Auschwitz waren veel barakken omgebouwd tot museum van binnen. Maar ook dat was heel indrukwekkend. Ik ben voor allebei de kampen bekijken. Ik zou geen keuze kunnen maken. Maar het geeft allebei een goed beeld van hoe het was.