Zuid-Afrika wie is er al eens geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:18

brudoe schreef:
Weet iemand of je in Pretoria ( of daar in de buurt) ook met dolfijnen kunt zwemmen? :) Mag best een stuk reizen zijn.

Nee lijkt mij niet dat het daar kan...
Volgens mij kan het meer aan de kust, richting Durban of zo ( Indische oceaan)? Maar dat is echt wel een heel eind...

brudoe

Re: Zuid-Afrika wie is er al eens geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:06

De laatste paar dagen gaan we naar een plaatsje aan de indische oceaan. Zijn allleen nog aan het uitzoeken waar precies, dus vandaar de vraag :)

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:17

Pretoria ligt in het binnenland..
Durban zou denk ik wel kunnen, maar in St Lucia kan het zeker..

Wanneer ga je naar Zuidelijk Afrika, brudoe?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:18

brudoe schreef:
De laatste paar dagen gaan we naar een plaatsje aan de indische oceaan. Zijn allleen nog aan het uitzoeken waar precies, dus vandaar de vraag :)

als ik mag aanraden, kijk eens naar Ballito...een fijne guesthouse daar is the boathouse.
Ligt aan een prachtig stuk afgelegen strand.
En ook zeer centraal met de wagen tov allerlei bezienswaardigheden in de regio.

Ook in die regio ligt een zuludorp, totaal niet toeristisch zoals shakaland of zoiets, waar je kan overnachten. Je word dan vanop de 'parking' te paard naar beneden in de vallei gebracht door een bos en onderweg kom je wilde paarden tegen. Allemaal olv een zulu gids. En dan slaap je in een zulu hut. Je hebt een stenen bad, zo'n stenen toilet,...
Je leert er de gebruiken van de stam kennen, we hebben er leren speerwerpen. Een ceremonie meegemaakt, 's avonds rond het kampvuur mee muziek gemaakt met hun,...was echt n ervaring om nooit meer te vergeten. En echt totaal niet toeristisch!!
Als je wil stuur ik je de info wel even toe...

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:13

Als je me de info zou willen sturen heel graag!
Ik vertrek 15 augustus naar Zuid Afrika :) En blijf er dan 3 weken. Het enige wat vast staat is het Krugerpark, dus ben nou eens wat meer informatie aan het zoeken over wat er allemaal te doen is :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:16

*\o/* ow, hartstikke leuk voor je! Ik ga ook maar 1 maand eerder, vertrek 28 augustus naar Kaapstad..... Heb er zin in! *\o/*

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:17

Hoelang ga jij? En blijf je in Kaapstad of ga je rondreizen?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:00

brudoe schreef:
Als je me de info zou willen sturen heel graag!
Ik vertrek 15 augustus naar Zuid Afrika :) En blijf er dan 3 weken. Het enige wat vast staat is het Krugerpark, dus ben nou eens wat meer informatie aan het zoeken over wat er allemaal te doen is :)

Stuur je zo meteen even n pb met de link.

In het Krugerpark zelf zou ik persoonlijk liever niet verblijven of een safari maken, het doet me teveel denken aan de Beekse bergen of zo. Als je kan , al is het maar voor 1 nacht, verblijf dan in een private game lodge. Echt een ervaring die je NOOIT meer vergeet!
In het krugerpark ligt er asfalt en je zit in een grote wagen en je moet op de paden, asfaltwegen blijven. Maar in de game lodges rijd je tijdens zo'n safari echt door de bush, op zoek naar wilde dieren. En da's soms echt spannend! Oké je moet er geluk mee hebben want soms zie je niks, maar wij hebben echt al elke keer big five gezien, en eenmaal een kill. Met onze jeep zelfs zo dicht bij een olifant gereden dat we hem bijna konden aanraken. Zo'n dingen maak je tijdens een 'safari' in het krugerpark niet mee...ik heb ze beiden gedaan, dus ik kan vergelijken...
Ik kan je wel enkele budgetvriendelijke prive lodges aanraden, maar ik weet niet welke kant van Kruger je wil gaan doen.
Zelf ben ik in verschillende kampen geweest, maar Honeyguide, dan slaap je in luxueuze tenten , echt een superervaring hoor is me het meest bijgebleven. En ook Maar das Manyeleti game reserve.

Wat voor mij zeker nog hoogtepunten zijn in het land : Hluhluwe Umfolozi ( Hilltop Camp, het uitzicht daar alleen al!), Lake St Lucia, Pongola, Swaziland & Lesotho, Drakensbergen, Stellenbosch, ...
Hoewel ik eigenlijk meer 'fan' ben van het noorden van het land ;)

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:40

Kruger zou ik juist wel in het park zelf verblijven..
juist die prive parken ( naam zegt het al..) lijken zoveel dierentuin.
Kruger is toch wel een stukkie " wilder" dan een private game reserve.

En dat je een olifant bijna kon aanraken, ga er overmorgen voor de 7e keer naar toe en echt het verveeld echt nooit :D

En die olifant te dichtbij gezien, was ook niet echt prettig.
Zelf dierenspotten is goed te doen, ook zonder gids

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:52

Nou ik vond die asfaltweg midden door het park eigenlijk niet zo heel wild aandoen eigenlijk :D
Ieder beleefd dit op n andere manier natuurlijk...
Ik heb zelf in Skukuza en Olifants verbleven, Skukuza viel me ontzettend tegen, olifants was mooier..

Die prive parken daar is de service zoveel persoonlijker en ook de safari's daar steek je gewoon zoveel meer van op. wij reden steeds in open 4x4 door wilde bush ( dus niet over asfalt , zoals we in kruger wel deden) olv een ervaren ranger en een andere ervaren tracker. en dan stopten we onderweg in de bush voor een kleine walk. Ze legden dan wat uit over de tracks van de dieren.
Ik heb nooit het gevoel gehad dat het een dierentuin was.
Tijdens de ritten in het kruger zelf, hebben we geen enkel dier gezien buiten Impala's, maar ja daar moet je natuurlijk n beetje geluk mee hebben ;)

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:01

oei das wel heel ernstig..

We hebben voldoende gezien, asfalt is en blijft een feit.
We gaan in Aug naar Etosha schijnt dat het daar echt helemaal super is, dus ben benieuwd.

St lucia schijnt ook erg mooi te zijn, volgens mijn vriend, zelf niet geweest.
Oh trouwens ik vond Knysna olifanten park daar ook heel mooi.
Wel toeristisch, maar prachtig om opgevangen olifanten mee te maken en aan te raken..

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:08

VoulezVous schreef:
oei das wel heel ernstig..

We hebben voldoende gezien, asfalt is en blijft een feit.
We gaan in Aug naar Etosha schijnt dat het daar echt helemaal super is, dus ben benieuwd.

St lucia schijnt ook erg mooi te zijn, volgens mijn vriend, zelf niet geweest.
Oh trouwens ik vond Knysna olifanten park daar ook heel mooi.
Wel toeristisch, maar prachtig om opgevangen olifanten mee te maken en aan te raken..

Etosha is echt 100% de moeite!
Maar niet te vergelijken met Kruger eigenlijk... Al het wild daar concentreert zich rond de waterpoelen. En dat geeft echt super taferelen. Moet je wel op tijd zijn om een plaatsje te reserveren in een van de 3 restcamps daar.
Wij hebben geslapen in okaukuejo. er is daar ook een aangelegde waterpoel aan het restcamp. Als je daar 's nachts gaat zitten, zie je de dieren die komen drinken. Zo hebben wij een familie olifanten kunnen observeren. Super!

St lucia is echt prachtig. Heel andere fauna & flora daar: vooral de krokodillen & nijlpaarden vind je hier terug.
Het is er echt tropisch. Moet je echt een boat cruise gaan maken op het meer.

Ja idd dat olifanten park is idd wel de moeite ;)

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:04

oh ok!
Cool good to know!

We gaan in Julie aug de laatste trip maken ter afsluiten van 1.5 jaar Zuid afrika.
Pakken mozambique botswana (vicfalls!!!) en namibia en eindigen in Kaapstad.
Dus als je tips heb ook in die landen hoor ik ze graag..

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:32

VoulezVous schreef:
oh ok!
Cool good to know!

We gaan in Julie aug de laatste trip maken ter afsluiten van 1.5 jaar Zuid afrika.
Pakken mozambique botswana (vicfalls!!!) en namibia en eindigen in Kaapstad.
Dus als je tips heb ook in die landen hoor ik ze graag..

Wij zijn vorig jaar met de shongololo express, toeristentrein, door ZA, Mozambique, Swaziland, Zimbabwe, en Zambia gereisd.
en in '04 ben ik in Namibë geweest.
In Botswana zeker Chobe gaan doen. Botswana is wel een dure bestemming, gewoon omdat er nog heel weinig toerisme is, en de lodges kunnen er vragen wat ze willen. maar het is er puur.
In chobe een boat cruise gaan doen, is machtig! We hebben er toen een troepje olifanten ( haha precies of je ziet er geen andere dieren ;) ) zien overzwemmen) WAW!
Vic falls is ook zo mooi... De trein stond in Livingstone, het kleine dorpje. Wij hebben de falls langs 2 kanten gezien: dus langs Zim en zambia kant. Nadeel is natuurlijk dat je visums voor beide landen moet kopen, wel n beetje duur natuurlijk...
Je kan ook zo'n 'flight of the angels' over de falls gaan doen, met n klein vliegtuigje of helikopter, is wel prijzig, maar onvergetelijk en onbeschrijflijk. Wij hebben daar ook n BBQ gehad 's avonds op de oevers van de Zambezi.
In Namibië zou ik zeker Swakopmund aandoen is heel gezellig en het is wel grappig ook lijkt net of je zit in Duitsland, ik vond ook Sossusvlei met zn duinen prachtig. We hebben de duinen beklommen en het uitzicht van bovenaf was ook onbeschrijflijk, zo'n ' ik ben hier opt einde van de wereld' gevoel...het was er muisstil, overal om je heen zand & duinen,...en dan het terug naar beneden lopen en/of rollen :D .
Ik krijg al zin om terug te gaan... Ik heb mn hart wel in afrika verloren...

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:40

Wat heb je betaald in Botswana voor een overnachting?
Wij hadden 30euro p.p p.n in gedachte.
Is dat voldoende denk je?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:47

Wat klinkt het allemaal goed. Ben vandaag geslaagd wezen shoppen en een slaapzak gekocht.... haha, jaja, wij nemen 'friend de tent' mee. :D .

We beginnen in Kaapstad, dan naar Namibie, Zambia, Botswana en dan gaan we naar JB..... dan het volgende continent :wave:

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:48

Oja, we vliegen 13 november verder, dusuhhh, 2,5 maand Afrika..... tijd genoeg om te genieten! :D

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:24

VoulezVous schreef:
Wat heb je betaald in Botswana voor een overnachting?
Wij hadden 30euro p.p p.n in gedachte.
Is dat voldoende denk je?

Volgens mij ben je wel meer kwijt, maar wij hebben in Botswana op de trein geslapen, dus ik zou het zo niet meteen kunnen zeggen.
Misschien kan je eens kijken naar drifters?
is een Zuid afrikaanse organisatie die tours organiseert door Zuidelijk afrika en lodges en herbergen heeft, allemaal zeer netjes en budgetvriendelijk. In Botswana heb je in Maun een camp geloof ik van hun.
Dat zal ook niet al te duur zijn...

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:05

Super!
heb gekeken, valt goed te doen qua prijs.
We gaan "ongeorganiseerd" dus niet met een grote tour mee.
huren zelf een 4x4 en dan lekker rondkachelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:44

Zijn jullie allemaal met een rondreis gegaan of zelf?
Ik zit een beetje te twijfelen of we helemaal op de bonnefooi gaan en alleen een auto huren, een rondreis maken waarbij alle hotels al vast staan en zelf met de auto gaan of een georganiseerde groepsreis gaan maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:15

Bij ons stond alleen de vlucht(en) vast en de huur van de auto. Verder alles op de bonnefooi gedaan met de lonely planet en de coast to coats als bijbel. Vooral die laatste hebben we erg veel gebruikt.
Super goed te doen. Zou ik zo weer doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:43

Is juni wel een goede maand om er naar toe te gaan?
Ben bang dat het zo 'koud' is daar...
Zit niet te wachten op 15 graden..

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:13

Iris82 schreef:
Is juni wel een goede maand om er naar toe te gaan?
Ben bang dat het zo 'koud' is daar...
Zit niet te wachten op 15 graden..

Hangt er een beetje vanaf welk deel van het land je wil gaan doen...er is nl een groot verschil in t° tussen Noord en Zuid.
Namelijk in het noorden, Kruger en dergelijke, kan je dan al met 20°C of zo zitten maar aan de Kaap kan het dan nog flink koud zijn hoor...Wind en regen. Ik ben eens eind mei, begin juni aan de kaap geweest, en toen was het daar nog vrij guur vond ik...

Iris82 schreef:
Ik zit een beetje te twijfelen of we helemaal op de bonnefooi gaan en alleen een auto huren, een rondreis maken waarbij alle hotels al vast staan en zelf met de auto gaan of een georganiseerde groepsreis gaan maken.

Wij hebben het elke keer anders gedaan: als je niet in het hoogseizoen gaat ( dus rond de kerst of in juli / augustus is het zeker te doen om enkel je vlucht en wagen vooraf geregeld te hebben). Als je echt geen groepsreis-persoon bent, zou ik hiervoor al zeker niet kiezen. Persoonlijk ben ik hier niet zo voor te vinden, en ZA is n land dat zich zoooo makkelijk met de wagen laat bereizen.

VoulezVous schreef:
Super!
heb gekeken, valt goed te doen qua prijs.
We gaan "ongeorganiseerd" dus niet met een grote tour mee.
huren zelf een 4x4 en dan lekker rondkachelen.

Je kan ook van die 4x4 's huren met daktentjes.
Weet niet of dat je wat lijkt? Is ook wel avontuurlijk natuurlijk :D

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:35

Iris82 schreef:

Ik zou zeggen, zorg dat je een auto gehuurd hebt voor dat je naar ZA komt, en dan lekker zelf gaan reizen.
Wegen zijn goed te doen en pracht omgeving, accomodatie is ook goed te vinden.
Wij hebben wel gebruik gemaakt van navigatie, niet zozeer om de weg te vinden, maar de meeste navigaties geven prima hotels of overnachtings plaatsen weer.
Daarvoor heel handig.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:41

Ik ben daar al geweest en de grootste schrik van mijn leven beleefd, nl haaien....

Samen met mijn zus aan het wakeboarden en ineens iedereen maar aan het roepen, ik weet niet hoe we het gedaan hebben, maar beiden waren we verschrikkelijk snel op de boot :-)

En echt dan schrik je wel hoor.

Verder een mooi land, leuk om te duiken en te zwemmen met dolfijnen. echter na dit voorval, zijn we toch maar op het droge gebleven...
Maar echt een ideale vakantieplek, zon, mooie stranden. wij sliepen in 'bungalows' op het water, zalig