Alleen op vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:01

Ik wil dolgraag nog gaan backpacken in australie, of dat nou samen met mijn vriend is of niet, alleen vind ik net zo goed leuk :+ Ik hoef echt niet perse samen met iemand, afgelopen zomer met een vriendin naar italie geweest, ook af en toe mijn eigen plan getrokken, maar als zij niet mee was gegaan, dan was ik ook alleen gegaan. Deze zomer misschien alleen een maandje in het buitenland werken, het lijkt me heerlijk :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:25

De afgelopen twee jaar ben ik in de zomervakantie gaan lopen in Engeland. Heerlijk.

In 2007 wilde ik heel graag alleen gaan lopen, maar tot twee weken voor de vakantie had ik geen idee wáár.
De Pyreneeën leken me heel mooi, maar niet echt veilig om voor de eerste keer alleen en totaal zonder loopervaring te gaan wandelen.
Uiteindelijk heb ik dus twee weken een deel van de Pennine Way gelopen, een prachtige, afwisselende route van 430 km over de ruggegraat van Engeland. Daarna heb ik nog een dagje Colchester gedaan tijdens het wachten op de boot terug.

Afgelopen jaar ben ik begonnen net voor de plaats waar ik een jaar eerder was gestopt. In iets meer dan twee weken heb ik de route toen uitgelopen, waarna ik nog een paar dagen aan de kust bij Berwick upon Tweed en Holy Island heb gelopen.

Het mooie van alleen lopen, is dat je veel makkelijker contacten maakt dan wanneer je met een groep bent.
De ene dag kom je nauwelijks iemand tegen, en dan loop je weer eens een halve dag samen met iemand op. De laatste dagen hebben we met een aantal mensen min of meer samen gelopen. Uiteindelijk de laatste avond afgesloten met zijn zevenen, zálig lamsvlees en eindelijk een echt (en droog) dak boven ons hoofd.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:26

d_ruiter schreef:
Nimue schreef:
Ik heb voor de zomer nog niemand om mee te gaan, dus de kans bestaat dat ik noodgedwongen alleen moet.

Hoewel ik graag alleen ben en ik ook al een paar keer een paar daagjes alleen ben weggeweest, lijkt in mijn eentje écht op vakantie me toch niet zo. Ik vind het leuk om daar samen ervaringen te delen, handig als ik iemand in de auto heb die kan kaartlezen, fijn om dingen te bespreken, prettig om iemand te hebben waar ik Nederlands mee kan praten.

Aan de andere kant, het is natuurlijk helemaal niet verkeerd het een keer te proberen. Misschien vind ik het wel super... maar toch, als ik nog iemand kan vinden om mee te gaan, kies ik er voor om samen te gaan.

Hier nog 1.. Vriendinnen beginnen allemaal met vriendjes weg te gaan en een aantal zijn op stage.. Dus ik moet ook nog maar kijken hoe of wat... Ik ben al 3 jaar niet geweest (ivm met vakantiewerk/stage.. ook leuk maar absoluut GEEN vakantie) dus ik wil toch wel weg eigenlijk..

gaan jullie toch samen ;)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:49

Ik hoor ook altijd van iedereen dat ze het gevaarlijk vinden als je alleen gaat(vooral als meisje)...

Mri

Re: Alleen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:55

Ik ga komende zomer ook alleen.

Mn vriend is meer van: elke 3 dagen ergens anders heen (bv lekker een maandje rondreizen in Thailand). Opzich heel erg leuk maar je maakt geen "contact" met mensen.

Ik ben meer van het lekker 2 weken (of langer) op 1 plek blijven, en als iets me bevalt ga ik er rustig nog een keer (en nog een keer) naar toe.
Hij wil elke keer iets anders.

Komende zomer/najaar ga ik in mn eentje een paar weken naar Rhodos. 2 jaar geleden heb ik daar geweldige mensen leren kennen, en ga ze nu weer opzoeken.
K zal mn vriend wel missen, maar heb daar genoeg te doen om me niet te hoeven vervelen ;)
Lekker met jan en alleman een praatje houden, communiceren met handen en voeten. Gewoon lekker je eigen gang kunnen gaan!

Afgelopen zomer zaten we in Thailand. Opzich ook heel leuk en gaaf. Elke paar dagen gingen we naar een ander eiland/andere plaats.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:01

Ik vind het echt tof als je alleen op vakantie "durft." Geeft aan dat je goeie maatjes bent met jezelf en op je eigen keuzes kunt vertrouwen.. ik ben zelf nog niet zo dat ik dat zou doen, maar ik wil in de toekomst best eens alleen naar londen. Uiteindelijk vind ik samen op vakantie net zo leuk of leuker, maar het is gewoon t idee, ik wil mezelf eraan laten wennen om net zo op mn gemak te zijn alleen als met anderen erbij

Voorlopig hou ik nog ff op mijn dagjes alleen naar amsterdam als ik eens geen zin heb om naar school te gaan. Heerlijk, lekker alleen rondstruinen op het waterlooplein en in je uppie ergens zitten en mensen kijken. En aanspraak heb je dan toch wel, zelfs meer dan je zou willen, hihi..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:07

Njen schreef:
Ik hoor ook altijd van iedereen dat ze het gevaarlijk vinden als je alleen gaat(vooral als meisje)...

Toen ik vorig jaar in de buurt van Manningtree 's avonds alleen langs een onverlicht industrieterrein liep, stopte er ook ineens een auto. De bestuurder zei: "Je ziet eruit of je een camping zoekt. Gooi je tas maar achterin, dan breng ik je wel."
Ik had er ook als jongen een beetje een vreemd gevoel bij (vooral door het tijdstip en de omgeving), maar het viel gelukkig mee. Ik had net daarvoor op het station de weg naar de camping gevraagd aan (wat bleek) zijn dochter. Hij had haar net opgehaald van het station, en ze moesten naar hetzelfde dorp als ik en toen zagen ze me lopen.

Ik kan me voorstellen dat je je als meisje alleen in eerste instantie ook niet veilig voelt in zo'n situatie.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:12

oomens schreef:
Njen schreef:

Toen ik vorig jaar in de buurt van Manningtree 's avonds alleen langs een onverlicht industrieterrein liep, stopte er ook ineens een auto. De bestuurder zei: "Je ziet eruit of je een camping zoekt. Gooi je tas maar achterin, dan breng ik je wel."
Ik had er ook als jongen een beetje een vreemd gevoel bij (vooral door het tijdstip en de omgeving), maar het viel gelukkig mee. Ik had net daarvoor op het station de weg naar de camping gevraagd aan (wat bleek) zijn dochter. Hij had haar net opgehaald van het station, en ze moesten naar hetzelfde dorp als ik en toen zagen ze me lopen.

Ik kan me voorstellen dat je je als meisje alleen in eerste instantie ook niet veilig voelt in zo'n situatie.

Nee dat is ook zo, maar dat kan je hier in nederland in feite ook overkomen denk ik dan altijd maar... Mijn vriend ziet mij liever ook niet alleen gaan, vandaar dat mijn maandje werken in frankrijk komende zomer ook nog niet zeker is. Maar hij weet ook dat als ik echt wil dat ik ook ga, mocht dit niet doorgaan dan gaan we samen kamperen, anders dan doen we dat voor die maand al een keertje. Hij wil ook graag ooit nog eens samen door europa reizen dmv liften(beetje trip-idee). Dat zou ik in mijn eentje idd nooit doen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:17

Alleen op vakantie gaan lijkt me heerlijk, geen gezeur aan je hoofd. Lekker doen wat je zelf wil en je hoeft met niemand rekening te houden!

Maar dan zou ik niet te ver weg gaan omdat ik niet erg geweldig ben in talen ( :Y) ).
Ik ben laatst voor een schoolproject een weekje ergens naartoe geweest waar ik niemand kende en ik merkte wel dat ik veel sneller op mensen afstapte om dingen te vragen of gewoon een praatje te maken. (dit was wel in Nederland.. )

Ik ga ook het liefst op bijvoorbeeld zeilkamp oid met mensen die ik niet ken, gewoon zodat je weet dat je er nieuwe vriendschappen aan over houd, je weet dat je met andere mensen om moet gaan en je gedraagd je dan gewoon heel anders.

Alleen op vakantie gaan vind ik geweldig :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:18

Njen schreef:
Nee dat is ook zo, maar dat kan je hier in nederland in feite ook overkomen denk ik dan altijd maar... Mijn vriend ziet mij liever ook niet alleen gaan, vandaar dat mijn maandje werken in frankrijk komende zomer ook nog niet zeker is. Maar hij weet ook dat als ik echt wil dat ik ook ga, mocht dit niet doorgaan dan gaan we samen kamperen, anders dan doen we dat voor die maand al een keertje. Hij wil ook graag ooit nog eens samen door europa reizen dmv liften(beetje trip-idee). Dat zou ik in mijn eentje idd nooit doen.

Het ligt er een beetje aan waar je wilt gaan liften. In Nederland kun je het in bepaalde gebieden denk ik vrij veilig doen, maar in de Randstad (maar ook daarbuiten) zijn er plaatsen waar ik niet graag op een lift zou staan wachten.

In Oost-Europa zou ik zeker niet zomaar alleen gaan liften. Toch zie je in Polen bijvoorbeeld, zeker in de buurt van de grens, genoeg 'dames' die op een 'lift' wachten. Ik denk echter dat zo'n 'lift' van een vrachtwagenchauffeur niet is waar je in je vakantie op zit te wachten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:24

Ik heb ook heel wat "aparte" dingen meegemaakt.

2 jaar geleden op rhodos bleef vriendlief namelijk in het apartement, als ik pleite ging.
Soms ook niet, en dropte hij me waar ik wezen moest en liep het laatste stukje (5 minuten).
Soms wandelde ik terug naar ons eigen dorpje (uurtje wandelen) vaak stopte er dan ook wel een "local" om me een lift te geven. Als je het niet vertrouwd gewoon niet doen.

Heb ook gehad dat ik terug ging lopen, motor stopte naast me, en die man zei alleen:: Friend giannis come (hele eiland heet giannis ongeveer :+).
Hij was gebelt door Giannis (een van mijn vrienden daar) of hij me even terug kon brengen.

Je hebt in andere landen gastvrijheid en behulpzaamheid die je hier in NL niet hebt. Vooral op eilanden als Rhodos heb je ontzettend veel vriendelijke mensen met goede bedoelingen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:33

ma_rie_tje schreef:
Je hebt in andere landen gastvrijheid en behulpzaamheid die je hier in NL niet hebt.

Klopt.
Afgelopen zomer in Engeland was ik net mijn tentje aan het opzetten toen ineens de 'buurman' uit zijn grote camper kwam. Of ik nog van plan was te gaan koken? Want zij hadden op de laatste dag van hun vakantie nog restjes die op moesten.

Uiteindelijk heb ik dus, samen met een fietser die net na mij aankwam, in de camper een "full English breakfast" gegeten als avondeten, en daarna een hele avond gezellig zitten kletsen met de buren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:36

Die gastvrijheid heb ik ook in Volendam meegemaakt. Lang verhaal, vertel ik nog wel eens (zit nu op werk). Ook daar zorgen ze goed voor hun toeristen. :))

En als meisje alleen op reis in het buitenland is het echt niet gevaarlijker dan als meisje alleen in een stad (of dorp) in Nederland. Doe gewoon geen dingen die je thuis ook niet zou doen, dan verklein je het risico op ellende.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:02

Oomens, die ervaringen heb ik ook uit Groot-Brittannie, dat je snel een lift krijgt en makkelijk samen gaat eten enzo. Leuk is dat he? Toch zou ik me daar alleen niet zo makkelijk veilig bij voelen als toen samen met een vriendin. Niet dat ik nou zo snel bang ben, maar ik zou wel voorzichtiger zijn.

Ik weet nog niet wat het wordt, deze zomer. Ik hoop op één weekje samen met een groepje vrienden in een huisje, en dan wil ik denk ik daarnaast één of twee weken alleen gaan of misschien wat vrijwilligerswerk doen bij zomerkampen ofzo.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:14

Njen schreef:
oomens schreef:

Naar Frankrijk is toch geen probleem. Ik heb ook op een camping in Zuid-Frankrijk gewerkt (3maanden) en t is juist een hele ervaring. Je kunt het net zo "gevaarlijk" maken als je zelf wilt.. Als je alles vante voren regelt kan je vriend zelfs nog langs komen...
Wij zijn wel een keer liftend naar de stad gegaan omdat we in de Middle of Nowhere waren.. Maar toen waren we met zn 2en haha

edit: Als je de keus hebt zou ik het gewoon doen hoor, want het is een hele ervaring:D

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:21

Het is ook niet zo dat ik er problemen mee heb, hij eerder ;) Hoe dan ook ga ik er een leuke vakantie van maken, of dat nou een maand werken word of ergens naartoe samen met mijn vriend. Misschien dat ik dat idd ga proberen, zo heeft hij ook vakantie :) Het grootste probleem voor ons is dat we met geld zitten, dus dit was voor mij de ideale oplossing, jammergenoeg kan hij niet mee om daar ook te werken, aangezien ze alleen mensen zoeken die wat verstand van paarden hebben.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:42

spoedcursus :P:P

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:43

d_ruiter schreef:
spoedcursus :P:P

Hahah jah, maar ik ken niemand met paarden jammergenoeg :+

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:45

kom jij bij mij langs, ga jij mij volgend jaar helpen woonruimte te zoeken in Breda? (ga daar namelijk op kamers ;) )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:47

mijn vriend is op Rhodos van harte welkom om met de paarden te gaan werken, alleen wil hij zelf niet. Ervaring of niet, dat krijg je daar toch wel :j

Ik heb hem zo ver gekregen dat hij 2 jaar geleden met mij is gaan zwemmen met de paarden, op voorwaarde dat ik zijn paard vast zou houden :').
Helaas zat meer er ook niet in...

Ik ga komende zomer dus lekker in mn eentje. Lekker rondrijden met toeristen en een beetje de paarden trainen. Heerlijk!
alleen zal mn eigen paardje thuis wel missen denk ik...

Scheelt dat ik daar ook een paardje heb die ik "mijn eigen" mag noemen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:49

Ja, maar ze kunnen mij net in een maand de routes leren die de toeristen rijden. Aangezien hij niet kan paardrijden en niet eens weet hoe een zadel en hoofdstel werkt weet ik niet of dat zo'n succes zal zijn... Want wat ik heb begrepen moeten wij de paarden voor de toeristen opzadelen enz.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:51

okee haha!
Noujah, als jij het wel gaat doen.. Veelsucces
En heb je toevallig meer info over wat jij gaat doen??? PB t anders even..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:55

Je hebt pb :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:27

Ik wil ook wel zo'n PBtje, Njen. ;)

Kan je vriend niet ergens daar in de omgeving iets anders gaan doen? Op een camping werken ofzo?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:41

Alleen op vakantie lijkt me echt niks. := Tenzij je er heen gaat om te werken, maar anders lijkt het me echt niet leuk.
Ben wel vaak alleen naar Zwitserland gevlogen maar dan ging ik naar mn oom en tante toe. :+