1 jaar naar Australie, maar wat te doen? Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antistar

Re: 1 jaar naar Australie, maar wat te doen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 16:44

Ik denk dat ik toch maar met Australian Backpackers ga.
Iemand met ervaringen?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:50

Heb al een aantal reacties gelezen, lijkt me stiekem ook wel erg leuk dit, alleen ik ben zo scheiterig dat ik zulk soort dingen niet goed alleen durf te ondernemen Bloos Zie mezelf dan al in the middle of nowhere staan in mn eentje *LOL* Het is wel iets wat ik érg graag wíl, alleen niet durf Bloos Ga dit wel even volgen en misschien na m'n studie ook maar eens de stap nemen Nagelbijten / Gniffelen

Anne_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:29

Interessant topic dit! Ja

9 Februari vertrek ik voor een half jaar naar Nieuw-Zeeland en Australie. Eerst voor 7 weken naar NZ, en dan nog ruim 4 maanden in Australie. Concrete plannen heb ik ook nog niet gemaakt. Het loopt waarschijnlijk toch nooit zoals je plant, dus een hoop zie ik daar wel.

Ik heb geboekt via Activity International. Leek me toch iets prettiger om zoiets voor de eerste keer via een organisatie te doen.
Ik ben benieuwd hoe het bevalt Lachen

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:12

Ik ben ruim 12 jaar geleden een jaar in Australie geweest. Ik heb toendertijd ook via Activity International geboekt wat wel makkelijk was als opstartje. Dit jaar ga ik eindelijk weer eens terug voor 7 weken om de westkust te zien. Als je nog twijfelt, gewoon gaan, het is echt geweldig leuk!!

Anne_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:57

Lien2 schreef:
Ik ben ruim 12 jaar geleden een jaar in Australie geweest. Ik heb toendertijd ook via Activity International geboekt wat wel makkelijk was als opstartje. Dit jaar ga ik eindelijk weer eens terug voor 7 weken om de westkust te zien. Als je nog twijfelt, gewoon gaan, het is echt geweldig leuk!!

Via Activity International beviel je dus wel goed? Heb je al een datum in gedachten dat je gaat?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:03

Anne_Lieke schreef:
Lien2 schreef:

Via Activity International beviel je dus wel goed? Heb je al een datum in gedachten dat je gaat?

:j Goed geregeld, duidelijke informatie, ze zijn goed bereikbaar, maar het je hebt nog wel het idee dat je toch zelfstandig op reis bent. Ik vond het toen wel fijn om met een groep te vliegen en de eerste dagen mee door te brengen om zeg maar een beetje "op te starten". Maar reizen in Oz is zó ontzettend makkelijk, dat je al snel je eigen weg gaat.
Ikzelf vlieg 31/8 met Catay Pacific naar Perth. Maar dit keer ga ik alleen maar reizen en niet werken onderweg. Dat doe ik hier genoeg!!
Veel plezier!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 04:51

yoehoe iemand die naar de westkust gaat! Vergeet vooral niet om the kimberley in te gaan, echt onvergetelijk mooi!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:30

Als ik ooit terugga naar Australië, dan wordt het zeker weten de westkust. Daar ben ik nog niet geweest, maar het lijkt me schitterend.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:03

classic_life schreef:
yoehoe iemand die naar de westkust gaat! Vergeet vooral niet om the kimberley in te gaan, echt onvergetelijk mooi!

Dat natuurgebied staat bovenaan m'n verlanglijst!! :j Vandaar dat ik ook in september/oktober ga, in november begint ongeveer het natte seizoen en is het gebied mogelijk niet toegankelijk. Maar ik heb nog vééél meer places to see op mijn lijstje! :o

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:38

haha kan ik begrijpen! Ik vind WA eigenlijk de mooiste state, qua natuur en kleine dorpjes en zelfs de mensen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:48

Rare vraag, maar hoe betalen jullie dat allemaal? En hoe reizen jullie daar? Hoe gaat het er daar aan toe?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:09

classic_life schreef:
haha kan ik begrijpen! Ik vind WA eigenlijk de mooiste state, qua natuur en kleine dorpjes en zelfs de mensen.

Absoluut!!
Als ik terug ga is het ook zeker weer naar de westkust. Het is daar nog net minder toeristisch en ik vind het er ook prachtig.
Karijini NP en al die verlaten ruige stranden die je onder Perth tegenkomt, geweldig.

absque_dubio; Kwestie van flink sparen vooraf en zorgen dat je daar wat bij elkaar kan werken. In de horeca en het fruitplukken bijvoorbeeld zijn altijd baantjes te vinden. Zo kun je prima in je eigen onderhoud voorzien.
Reizen kan je doen zoals je zelf wilt. Binnenlandse vluchten, de bus pakken, liften of een oude auto kopen zijn allemaal goed opties.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:30

absque_dubio schreef:
Rare vraag, maar hoe betalen jullie dat allemaal? En hoe reizen jullie daar? Hoe gaat het er daar aan toe?

De vorige keer heb ik eerst een jaar gewerkt en heel hard gespaard (ik woonde gelukkig toen nog bij m'n ouders). Ik heb mijn baan opgezegd en ben vertrokken met een working holiday visa. Ik heb diverse baantjes gehad onderweg: folders uitdelen, werken op wijnvelden, suikerspinnen verkopen op de kermis van Adelaide, afwassen, sinasappels plukken. Het langste heb ik gewerkt in een hostel in Cairns. Ik kreeg niet alleen gratis overnachtingen, maar ook maaltijdkaarten en het beste, gratis toers. ik heb bijvoorbeeld gratis mijn duikbrevet gehaald wat anders best kostbaar is. Totaal heb ik iets van 35 duiken op het rif gemaakt en er bijna niets voor betaald (oms reeftax). Ook nog wezen raften, paardrijden, regenwoudtours, etc gedaan. Transport was voornamelijk bus, maar ook meerijden met mede-backpackers, vliegen of, zoals ik heb gedaan in Nieuw-Zeeland, gelift (maar adviseer ik niet).

Deze keer heb ik heel veel gespaard, niet alleen geld, maar ook vakantiedagen. Daardoor kan ik 8 weken vrij nemen. Ik woon namelijk inmiddels niet meer bij mijn ouders (duh), maar mijn vaste lasten lopen gewoon door. Door de vakantiedagen op te nemen krijg ik gewoon doorbetaald. Ik ga voornamelijk rondreizen dmv backpackerstours zoals Adventure Tours, maar waarschijnlijk ook nog wel een binnenlandse vlucht maken. Dit keer heb ik dus iets meer te besteden en hoef ik hopelijk niet de keuze te maken bepaalde activiteiten niet te doen (zoals een ballonvaart) omdat ik het geld er niet voor heb.

Kortom: héél veel sparen, als het kan zoveel mogelijk werk aanpakken onderweg, besparen op eten en drinken onderweg (zelf koken is een stuk goedkoper dan afhaalmaaltijden).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:40

Citaat:
Het langste heb ik gewerkt in een hostel in Cairns.

Ik ook, ik ook :D :D

In welke heb jij gewerkt??

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:42

Goof schreef:
Citaat:
Het langste heb ik gewerkt in een hostel in Cairns.

Ik ook, ik ook :D :D

In welke heb jij gewerkt??

Up Top Downunder aan Spence Street. En jij?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:43

Happy House, volgens mij zat die in Maranoa Street, net buiten het centrum. het was een minuut of 5 a 10 lopen naar die overdekte mall als ik me dat goed herinner.
Volgens mij bestaat dit hostel niet meer, kan het nergens meer terug vinden helaas.

Zat die van jou midden in het centrum zeker?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:47

Heerlijk om die verhalen, krijg helemaal kriebels..
Misschien komt het ooit nog zover :)

Je hoort inderdaad zoveel goede verhalen over Australië. Maar hoe zit het met visums enzo? Klopt het dat je minstens 3000 euro op je bankrekening moet hebben en dit moet kunnen aantonen voor je het land in mag? (of is dat Nieuw Zeeland?)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:48

Volgens bij is UPDU ook niet meer in bedrijf, maar het was dan ook in '97 :o ! Wij zaten buiten het centrum, zelf nog voorbij het treinstation. Wel waren het lekkere ruime kamers met heerlijke, schone bedden en een groot zwembad. Later woonde wij met het personeel in units aan de overkant. Happy House ken ik niet. Hadden jullie ook van die kortingskaarten voor the Woolshed, Samuels en Jimmy's?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:53

Mmm, ik ken die kaarten wel, maar kan me niet herinneren of wij die hadden. Volgens mij niet.
Wij lieten ook eigenlijk alleen mensen toe die voor een langere periode bleven, dus die daar werkten enzo, minimaal een paar maanden. Dus veel vaste gasten, weinig wisseling. Wij hadden van die grote omgebouwde queenslander houses, supergroot, heerlijk grote kamers en keukens en badkamers etc, klein zwembad etc. Had het erg naar mijn zin, maar ik zat er toen de regentijd begon en we werden daar beiden zo vreselijk depri van dat we uiteindelijk zijn vertrokken nar een droger oord :D

Ben trouwens nooit in de woolshed geweest, wij waren vaste klant in O'briens, die Ierse pub in het centrum :D

Jeaulijn, of je idd een bepaald bedrag moet hebben op je bankrekening kan ik me idd ook wel iets van herinneren ja. Volgens mij geldt dat alleen voor een working holiday visa.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:17

Ik heb geen andere berichten gelezen*

Zowel mijn broer als mijn zus hebben allebei een jaar in Australie door gebracht. Mijn zus had daar 9 maanden stage en heeft na nog 3 mnd backpacken aan vast geplakt. Heeft een top tijd gehad!

Mijn broer heeft daar 2 masters gehaald in 1 jaar, en is daarna nog met zijn vriendin gaan rondtrekken voor een maand. Ook hij heeft echt een super tijd en ervaring opgedaan!

Namens hun; Een echte aanrader!
Mocht je meer willen weten, kun je PB'en.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:41

Absoluut gaan!!!

Ik ben alweer een tijdje geleden (aug'00 - feb '01) in australie geweest en ik moet zeggen, ik teer nog regelmatig op de mooie herinneringen. :o :D

Ik had destijds eerst 2 jaar gespaard, direct na school, eerste baan ik ik woonde toen nog bij mijn ouders, dus dan gaat het sparen makkelijk. Het is wel prettig om wat geld te besteden te hebben. Als het op een bepaalde plaats wat tegen zit met werk vinden, hoef je niet meteen elk rotbaantje aan te nemen omdat je anders geen eten meer kan kopen. En er is zooooooveel leuks te doen daar! Het is jammer als je nauwelijks wat leuke tours e.d. kan boeken, omdat je helemaal geen geld meer hebt.

Het is een super land om doorheen te reizen. En het is grappig om te zien hoe snel je aan de andere kant van de wereld een vrienden / kennisenkring opbouwt, die je op de vreemdste plekken weer tegenkomt. en dat je elkaar tips voor werk en tourtjes e.d. kan geven.
En als je toch in de buurt bent, moet je ook zeker Nieuw Zeeland mee pakken. Een van de mooiste landen ter wereld! En net als in Australie in het algemeen hele vriendelijke relaxte mensen.

Ik ben destijds via Australian Backpackers naar Australie gegaan. Is me prima bevallen. Hoewel ik voor die tijd makkelijk mijn eigen ticket kon boeken omdat ik bij een reisorganisatie werkte, vond ik het wel zo gezellig om met een groep die kant op te gaan. De eerste dagen moet je toch een beetje je draai vinden en dan is het wel zo leuk (zeker als je 'alleen' weggaat) om tussen wat lotgenoten te zitten.

Dus niet twijfelen, vooral gaan! Als je ouder wordt, en meer verplichtingen hebt (hypotheek bijvoorbeeld...) dan doe je dat niet zo snel meer.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:50

wij gaan om de 5 jaar een week of 5 naar australie( queensland). mijn man is in australie geboren.
ik moet zeggen dat ik het een prachtig land is.
je moet alleen niet in januari gaan, want dan is het daar snikheet.
een hoop ooms en tantes wonen achteraf, in van die kleine dorpjes.
heerlijk.
naar de koeien kijken op een quat, of motor, in een wei die net zo groot is als hier een heel dorp.
cactussen van ik weet niet hoe hoog, als je die hier koopt kan je een flink bedrag neerleggen :o
wij gaan volgend jaar weer 5 weken, verheug me er echt op. hier in nederland wonen 2 omms en tantes van hem, en zijn moeder en broer en zus.
daar woont de rest van de familie( denk zo 350 mensen).
5 weken is eigenlijk te kort als je voor familiebezoek gaat :9
ik geef je groot gelijk dat je daar een jaar heen wilt.
heel veel plezier

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:22

ik ga dan niet naar australie, maar naar canada voor 6 mnd tot 1 jr.
mijn pony gaat in elk geval het 1e half jaar naar een natuurgebied. mocht ik langer blijven in canada, dan kan hij of daar blijven staan, of naar een vriendin toe.

Wat ik me alleen af vroeg is als je geld verdiendt in het buitenland, hoe doe je dat dan? open je daar een rekening, doe je alles contant of via je nederlandse bankrekening?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:27

Je kan daar idd een bankrekening openen. Heb ik toen ook gedaan, ik heb er alleen uiteindelijk niet heel veel gebruik van gemaakt. Veel werk gaat ook gewoon zwart en krijg je dus contant uitbetaald.

Vrouwke, wat leuk dat je man daar vandaan komt! Heb je tenminste een reden om regelmatig terug te gaan ;) waar gaan jullie vaak heen?

Het is trouwens zeker niet overal heet in januari, hangt er heel erg vanaf waar je zit.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:17

Gaaf dit topic! Ik ga in februari 2010, als het goed is :) En aankomende zaterdag naar een backpackers-voorlichtingen dag, ik ben benieuwd!

Even een vraagje voor de experts hier, je terugticket, wanneer stel je daar de datum van vast? Want ik weet echt niet nog precies hoe lang ik wil blijven. Ik heb als max. een half jaar, maar mijn vriend laat ik hier achter en ik weet niet of ik hem zó lang wil missen. (Overigens heb ik voor mezelf wel gezegt dat ik minimaal drie maanden 'moet', want anders vind ik het echt zonde van mijn geld, en een droom die ik dan eigenlijk amper volbreng ;))
En, dan gelijk ook maar, zijn er hier ook mensen die hun vriend thuis achter hebben moeten laten? Hoe beviel dat?