Ervaringen interrail (backpacken)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Ervaringen interrail (backpacken)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:31

Ik heb €400,- betaald. 30 dagen onbeperkt reizen.

En ik ben zeer positief daarover.. Wel veel vertragingen maar daar moet je zeker rekening mee houden en jezelf daar niet druk over maken..
(dit is dan wel in Oost-Europa) En ik vind mezelf absoluut geen ervaren backpacker. Maar een backpacker met ervaring Tong uitsteken

Njoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:09

Ohh dit wil ik dus deze zomer ook doen!
Heeft misschien iemand een idee of je per se moet gaan reserveren voor zo'n hostel/jeugdherberg iets? Want we willen eigenlijk zo weinig mogelijk plannen. Weet niet of dat het verstandigst is maar wel het leukst lijkt mij :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:23

Njoy, dat ligt er aan waar je heen gaat ;) en in welke periode.
Ik heb vorige zomer wel een paar hostels gereserveerd, alleen in Parijs hadden we niets. Over het algemeen zijn er wel aanbiedingen voor slaapplaatsen. Zeker in Rome en in Parijs werd er veel gevraagd of je nog een 'sleepingplace' zocht en in Parijs hebben we dan ook goedkoop heel lekker geslapen :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:49

ik heb pas tijdens het reis gereserveerd, hostel in polen en in bulgarije.
Het ligt eigenlijk vooral aan wat voor hostel je wilt (een wat luxere of ene waar je tussen kakkerlakken ligt *bij wijze van spreken*). Een wat luxere hostel is vaak eerder vol, zeker in hoogseizoen.
Van polen en bulgarije werden wij getipt door andere backpackers, dat het heel leuk en goedkoop was. Maar ook wel heel snel vol dus snel internet gezocht en even gereserveerd.

in sommige landen staan er op stations mensen met bordje, appartement/kamer te huur.. ik heb het zelf niet gedaan maar het schijnt ook wel leuk te zijn.. goedkoop en je hebt het voor jezelf. Maar het is wel de vraag hoe betrouwbaar is.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:26

Ik geef je maar 1 advies en dat is gaan met die banaan!!!

Interrailen/backpacken is een geweldig leuke manier van reizen. Bereid je reis wel iets voor en zorg dat je de goede zones koopt. Maak er ook geen wedstrijdje van hoeveel landen je in een maand kunt bezoeken… Geloof me een dagje rust op zijn tijd is niet verkeerd!! En het is gewoon zonde om door de landen heen te crossen. Het is tenslotte vakantie en genieten moet!! Lange afstanden zijn goed te doen met de nachttrein. Dat bespaart veel tijd. Let wel op eventuele toeslagen en verplichte reserveringen!! We reisden vaak naar een grote stad en bleven daar een paar nachten. En dan met (stop)treinen verder het land in. Maak je vooral ook niet te druk over de slaapplaatsen. We hadden een tent bij ons en hebben overal een plekje gevonden. Ook overnachten in jeugdherbergen is een goed plan. Niet duur, alles bij de hand en je ontmoet ook nog eens geweldige mensen.

Zoals al door andere bokkers aangegeven, neem niet te veel mee maar ook zeker niet te weinig. Elke dag je was moeten doen, is ook geen pretje (af en toe kan dat ook gewoon niet….). Bespaar bijvoorbeeld op shampoo en dergelijke zaken. Neem kleine verpakkingen mee. Onderweg heb je genoeg mogelijkheden om bij te kopen. Zorg gewoon voor een goede basisuitrusting. Zorg ook voor goede schoenen! Nog een tip: pak je rugzak eens in en ga er een stuk meelopen. Dan voel je vanzelf wel of de rugzak comfortabel draagt of bijvoorbeeld te zwaar is.

Zorg ook dat je belangrijke documenten en zo bij de hand hebt. Niets is zo irritant als alsmaar in je rugzak moeten zoeken naar spulletjes. Geef alles een logische en vaste plek. Bespaart weer een hoop tijd en ergernis. Ik heb destijds niets meegenomen om te koken. Dat vonden we gewoonweg te zwaar en te veel. We hebben overal nog voor leuke prijsjes kunnen eten. Ach en af en toe een heerlijke broodmaaltijd met salades en allerlei snaai is ook niet weg!! Gewoon een beetje creatief zijn! En als het dan eens een keertje niet zo mee zit, ach als je er de humor van ziet, heb je al heel wat gewonnen.

Oh ja nog iets. Als het backpacken eenmaal bevalt, dan wil je niets ander meer. Europa heb ik nu wel zo’n beetje gezien dus worden de grenzen wat verlegd….Marokko, Midden-Amerika, India en dit jaar Nepal!! Dus je bent gewaarschuwd. Enne mocht je nog op zoek zijn naar een rugzak…. Heb nog een hele fijne te koop staan die weg mag voor een leuk prijsje!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:57

nog een tipje, zorg iig voor dat je altijd een mes in je tas hebt (een kleine tas voor als je in stad rondloopt) dan kun je overal brood kopen en beleg en dan kun je gewoon je brood smeren. (maar dan heb je wel kans dat je bepaalde gebouwen niet binnen mag :) )

Njoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:05

Leuke reacties allemaal, dankje!

Nog even een vraagje, maar kan je overal pinnen hier in Europa? Want ik ga natuurlijk niet backpacken met een hele buidel geld op zak. :o
Als mij nog meer vragen te binnen schieten, horen jullie het wel :Y)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:09

Ik heb eigenlijk overal wel kunnen pinnen met mijn postbankpas. Alleen in italie (milaan) was het nogal lastig, hadden niet echt veel maestro pinautomaten. )
In oost kon ik eigenlijk wel overal pinnen maar wel handig om eerst even omrekenen hoeveel ... hoeveel euro is. En wat alles in het land kost (in lonely planet staan er per land wel hoeveel een biertje, benzine kost e.d) vaak is de kosten van een biertje wel een goede indicatie hoe duur het land is :D
En als je dat weet is het handig om in 1x zoveel te pinnen en als je het land weer uit gaat, dat geld gewoon omwisselen in het volgende land.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:39

Ik ga deze zomer ook een maand interrailen. Wij doen het rustig aan, nemen ook de tijd om de plekken goed te zien. Onze route gaat ongeveer zijn Parijs-Barcelona-oversteek naar Marokko waar we Fes bezoeken en de sahara-algarve-Lissabon en dan gaan we rustig weer terug maar dat staat nog helemaal open hoe we dat doen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:45

Kan je met een interrailkaart naar marokko? Dat wist ik niet.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:46

Nee het deel naar marokko betalen we gewoon zelf.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:02

Aah een interrailtopic. Ik ga van de zomer met een vriendin interrailen richting zuid-oost-europa; ca. 21 dagen. We hebben gisteren gekeken en de route uitgezocht die we ongeveer willen gaan doen. Al zijn we nog aan het twijfelen of het toch niet te veel reizen is..Onze route is als volgt;
Venlo -> Wenen
11-07-09 -12-07-09
19.04 -9.04 Trein

Wenen - Belgrado
12-07-09 13-07
18.50 -06.13 Trein

Belgrado- Sarajevo
15-07-09 -15-07-09
10.35 -21.09 Trein

Sarajevo-Niksic/Zabljak
18-07-09 -18-07-09
Sochtends met de bus, komen savonds aan in Zabljak. Wel een keer overstappen in Niksic

Zabljak-Kotor
21-07-09- 21-07-09
Met de bus.

Kotor - Dubrovnic
22-07-09 -22-07-09
Met de bus, naar de kust van kroatië

Dubrovnic- Hvar/Korcula
23-07-09 -23-07-09
Met de boot een paar dagen relaxen

Hvar/Korcula- Split
25-07-09- 25-07-09
Smiddags met de boot terug naar het vasteland naar Split

Split - Zagreb
26-07-09 -26-07-09
Met de trein, komen savonds aan. Uitstapje naar Plitvice

Zagreb- Ljubljana
28-07-09 -29-07-09
Nachttrein

Ljubljana- Munchen
30-07-09- 30-07-09
15.25- 21.35 Trein

Munchen -Venlo
31-07-09 -31-07-09
9.55 15.57 Trein

Eventuele tips..alternatieven zijn altijd welkom;).

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:07

Het zijn wel een hoop city tripjes voor 1 dag en 1 nacht af entoe zie ik.

Ik zelf ben vorig jaar in 1 week in 6 steden geweest en toen moest ik toch wel heel erg bijkomen.
Ik denk dat wenen in 1 dag beetje zonde is. Wenen is een hele mooie stad. (ben zelf nooit geweest maar je komt om 9 uur aan en gaat om 6 uur al weer weg.. en ik zeg, risico op vertraging is vrij groot, dan praat ik wel over een uurtje maar dat scheelt wel veel op je 'schema' want dan kom je om 10 uur pas aan en dan moet je nog even orienteren van waar je bent en waar je heen wilt enz..

Ljubljana is daarintegen prima te doen in 1 dag. Is een hele kleine stad en je bent er zo uitgekeken daar.

En zie ik het nou goed dat je alleen 's nachts in munchen bent? niet overdag? Je komt immers aan om half 10 en 's morgens ga je om 10 uur weer weg.
Zagreb is ook prima in 1 dag te doen.
andere steden daar heb ik geen kaas van gegeten..

Mijn ervaring is toch wel dat je na 1 week hoop verschillende steden (en culturen) hebt gezien dat je toch even moet bijkomen.. Ben daarom ook 4 dagen blijven hangen aan kust. Even alles verwerken en chillen en dan weer verder.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:25

Dankje voor de reactie. Wat Wenen betreft, daar willen we inderdaad niet te lang blijven hangen. We willen zo snel mogelijk naar Belgrado reizen zodat we echt die hoek kunnen doen. Zelfde geld voor de terugreis vanuit Ljubljana.

We waren inderdaad al aan het denken dat dit misschien een beetje teveel van het goede is. Maar tijdens het lezen op sites etc, zijn er ineens echt wel 100 plaatsen die ik wil zien. En misschien moeten we eens goed bedenken of dat wel zo slim is in 'maar' drie weken. Vanuit Zagreb willen we graag een dagje naar de Plitvice meren.

Ik ga snel weer eens met die vriendin overleggen...eens kijken of en wat we eventueel willen skippen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:45

Je kan anders volgend jaar weer gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:51

ik weet dat dit topic oud is maar wil geen nieuwe openen.

zijn hier ook bokkers die in hun upje interrail gedaan hebben?
ik zou dat wel willen,maar aan de andere kant lijkt het me eng alleen.

zou dan de kant van Dubrovnik opwillen...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:29

Ik was het wel van plan maar niet gedaan uiteindelijk (ben nu toevallig aan het interrailen (istanbul op dit moment en ga ook naar dubrovnik :) ) )

Maar ik zie wel veel mensen die alleen interrailen.. het is eigenlijk best wel goed te doen :j maar het lijkt me 's nachts wel erg saai :P (in nachttreinen o.i.d)

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:54

Ik ben eergisteren terug gekomen van mijn interrailreis van 3 weken met een vriendin. We hebben echt 3 geweldige weken gehad en eigenlijk alles perfect ingepland que tijdsduur etc. Onze route is verandert na die planning die ik er hiervoor op heb geplaatst; hij is uiteindelijk zo geworden:
1. 11-7: Venlo  Wenen (Oostenrijk) ( via Düsseldorf)

2. 13-7: Wenen  Belgrado (Servië) ( via Boedapest)

3. 16-7: Belgrado  Sarajevo (Bosnië & Herzegovina) (busreis)

4. 19-7: Sarajevo  Mostar (Bosnië & Herzegovina)

5. 20-7: Mostar  Dubrovnik (Kroatië) (bureis)

6. 25-7: Dubrovnik  Zagreb (Kroatië) (uiteindelijk hele busreis gehad via split i.v.m. het treinongeluk)

7. 28-7: Zagreb  Ljubljana (Slovenië)

8. 30-7: Ljubljana  München

9. 31-7: München --> Venlo (via Düsseldorf)

We hebben het dus toch iets rustiger aan gedaan dan officieel de eerste planning was. We hebben overal genoeg tijd gehad. Ik vond Bosnië & Herzegovina er echt uitblinken! wat een prachtig land en wat een geweldige stad is Sarajevo! Maar ook erg indrukwekkend i.v.m. de oorlog die er amper 15 jaar gelden plaatsvond.
Ook de rest van de reis veel gezien, geleerd, relaxed en genoten!

Wat betreft alleen reizen; er zijn inderdaad genoeg mensen die alleen reizen. Al viel het ons wel op dat in Belgrado en Sarajevo bijna alleen maar mannen waren. We hebben daar amper 2 vriendinnen gezien o.i.d...het waren overwegend of vrienden of mannelijke alleenreizigers of stelletjes. Maar vanaf Dubrovnik kwamen we steeds meer meiden tegen en sowieso meer toeristen en ineens heel wat Nederlanders. Kroatië is wat dat betreft echt een overduidelijke toeristische zomerbestemming aan het worden!

@ MoonChloe: wat is de planning van je verdere reis? In ieder geval nog heel veel plezier! Ik zit weer in het regenachtige Nederland..bahbah..!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:44

dubrovnik gaat niet door.. geen tijd daarvoor.. (langer gebleven in Ohrid (macedonie)..

Arnhem-Wenen-Bratislava-Boedapest-Brasov-Boekarest-Burgas-Istanbul-Thessalokini-Ohrid-Skopje-
(2,5 week) nog 1,5 week waarvan we 1 week in Italie verblijven bij vrienden.
na skopje gaan we naar prindisi (kosovo) en daarna naar Tirana (albanie) waarvandaan we naar duress o.id gaan voor boot naar italie..

Na italie willen we waarschijnlijk ook een tussenstop maken in bern o.i.d.

Over Belgrado, daar ben ik vorig jaar heen geweest met een vriendin (2 meiden)

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:58

[BI] Interrailvakantie Balkan; reis-/fotoverslag mijn reisverslagje ;).

Je route klinkt ook erg tof! Ben benieuwd hoe het in Kosovo en Albanië is. Heb van andere reizigers verschillende verhalen gehoord over deze landen; de ene vond had weer via via gehoord dat het daar niet echt veilig was, terwijl een andere weer zegt; woah valt allemaal wel mee.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:04

Ik vind het wel erg spannend om naar kosovo te gaan. Maar gelukkig reizen we met z'n 3en en er zit een vent in onze groep (groooote sterke vent :P )
Albanie zal vast wel meevallen aangezien wij daar mensen kennen :P