[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 00:44

Dat zijn hondenpootjes. De hondjes komen binnen als de verschrikkelijke sneeuwman, dus het sneeuwt nog steeds.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 14:37

Er is echt veel sneeuw gevallen, iets van 40 cm. En nu ook weer geen stroom, althans die gaat steeds aan en uit, vanmorgen vroeg ook al.
De hondjes kunnen amper lopen door de sneeuw. Net naar de paarden geweest, hartstikke zwaar lopen door de hoge sneeuw. Gelukkig hadden we de voorraad met hooi daar liggen. De dekens waren wel zeiknat van buiten en bij de hals van binnen ook een beetje. Ik hoop dat ze geen kou vatten zo. Het blijft sneeuwen nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:09

Prachtige plaatjes <3. Flink koud bij jullie, brr..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:13

Helemaal prachtig Odette! Bewaar je foto's maar tot de volgende kerst, heb je gelijk je kerstbericht. Maar qua praktisch nut onhandig. Kouvatten kon toch niet meer? Dat was toch achterhaald? Maar ze komen er vast wel doorheen. Ik blijf zink bijvoeren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 18:21

De kou valt eigenlijk wel mee, het waait niet meer, vanmiddag rond het vriespunt en net -2 in de schaduw.
Ik had het gewoon heet in mijn jas vanmorgen, dus alleen met trui hooi naar boven gebracht.
We gingen net toch even kijken bij de paarden, eventueel Mercy haar deken omwisselen. Gelukkig was alleen het begin een beetje nattig, loopt daar toch naar binnen. Op de rug was ze nog droog en warm. Dus die deken maar om gelaten, is nu ook eindelijk gestopt met sneeuwen.
Ze was wel weer flink aan het hoesten, misschien ook verslikt in het worteltje, die rochelde ze namelijk in stukjes weer uit.
Komen we bij de wei, rent er zo een ree op ons af, de omheining door en naar boven. Bleek dat de hond van de buren er achteraan zat. Die kon ook zo tussen de draden diir, stroom staat uit. Heeft geen nut als de onderste draden in de sneeuw hangen.
Later de buurvrouw erop aangesproken, beetje aangedikt dat hij achter de paarden aan ging. Dat beest is zo'n ongeleid projectiel, jonge jachthond. Rent ook altijd achter auto's aan.
We kwamen er ook achter dat de gemeente de weg wel vrij had gemaakt van sneeuw, maar de laatste 100 meter weer gestopt, gekeerd bij de ruïne, grrr. Altijd hetzelfde liedje, heb maar weer een mail naar de gemeente gestuurd. Belachelijk, ee betalen heel veel belasting hier, Lacaune is een erg dure gemeente.
Op de terugweg gleed ik nog onderuit. Die trekker plet de sneeuw natuurlijk aan, was een ijsbaan geworden en dus spekglad, ondanks sneeuw spikes en outdoor laarzen. Beetje beurs nu, maar schade valt mee gelukkig.
Hondjes

Afbeelding

Afbeelding

Gestopt bij de ruïne met sneeuw schuiven

Afbeelding

Hier was ik dus uit gegleden
Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:34

Hebben de hondjes ook jasjes aan,wij stapten net uit iets voorbij Dijon lag ook nog wat sneeuw.
Honden bibberen en wij ook niks lekker na de relatieve warme periode in Spanje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:38

Ah wat leuk zo dat span hondjes door de sneeuw :+:

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 19:48

lukka63 schreef:
Hebben de hondjes ook jasjes aan,wij stapten net uit iets voorbij Dijon lag ook nog wat sneeuw.
Honden bibberen en wij ook niks lekker na de relatieve warme periode in Spanje.

Ik heb wel jasjes, ergens op zolder in een doos. In Nederland wilden ze nooit lopen met jasje aan. Dus dan maar zo naar buiten, is toch maar kort nu.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 15:03

Actie foto van vandaag.
Afbeelding

Mercy hoest nog steeds en nou hoorde ik Rory ook hoesten. Misschien toch ern virusje wat heerst. Ze tonen niet ziek en eten goed. De dekens waren gelukkig weer allemaal helemaal droog, Rory is lekker fluffy.

Afbeelding

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:40

Tinka schreef:
Actie foto van vandaag.
[ [url=m/wUVvuP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mercy hoest nog steeds en nou hoorde ik Rory ook hoesten. Misschien toch ern virusje wat heerst. Ze tonen niet ziek en eten goed. De dekens waren gelukkig weer allemaal helemaal droog, Rory is lekker fluffy.

[ [url=m/8OhyXw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yuPlHA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoestende paarden geeft altijd zorg hé.
Wij waren om 3 uur thuis.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 14:57

Mooi weer vandaag, zonnig en 6 graden, de sneeuw is aan het smelten. De zon levert mooie foto's op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boom op de weg

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:20

Prachtig die felblauwe lucht met de sneeuw.
Odette,nog even over de milbemax ik heb de honden vandaag ontwormd tegen evt Hartworm moet ik dat nog een keer herhalen?
En hoe doe je dat als je er woont?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:50

Je zou het na 1 maand nog een keer kunnen herhalen voor de zekerheid.
Ik had het plan elke maand te ontwormen, hele voorraad gekocht. Maar in de praktijk doe ik het niet zo vaak. Misschien als ik in Spanje zou wonen wel hoor, maar hier is het niet het hele jaar door warm.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:54

Tinka schreef:
Je zou het na 1 maand nog een keer kunnen herhalen voor de zekerheid.
Ik had het plan elke maand te ontwormen, hele voorraad gekocht. Maar in de praktijk doe ik het niet zo vaak. Misschien als ik in Spanje zou wonen wel hoor, maar hier is het niet het hele jaar door warm.

Had op internet gekeken dat alles ten zuiden van Parijs risicogebied is,geen idee of dat waarheid is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 16:05

Dat klopt wel hoor, maar hoe hoger de temperatuur hoe meer risico en omdat we in de bergen wonen is het hier aanzienlijk kouder dan bijvoorbeeld een uur verderop.
Ik las net wel dat je in de winter niet hoeft te behandelen. Maar als het erg warm is kan de muskiet het hele jaar door actief zijn. Dus ik zou voor de zekerheid gewoon de milbemax geven en een maand na thuiskomst nog een keer herhalen, is de hond meteen goed ontwormd voor andere worm.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:31

Prachtige plaatjes! Ik herken jullie huis niet op de eerste foto, is dat vanaf de diepe kant? Dus dat uitbouwtje aan het huis zit dat achter de badkamer? En die schuur op die foto op links dan? Ik ben mijn oriëntatie kwijt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 17:24

Monique1963 schreef:
Prachtige plaatjes! Ik herken jullie huis niet op de eerste foto, is dat vanaf de diepe kant? Dus dat uitbouwtje aan het huis zit dat achter de badkamer? En die schuur op die foto op links dan? Ik ben mijn oriëntatie kwijt.

Dat is bij de buren :D
Daar tegenover is de ingang naar onze wei.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:26

Tinka schreef:
Monique1963 schreef:

Dat is bij de buren :D
Daar tegenover is de ingang naar onze wei.

O verdraaid! Ik maar denken en puzzelen vanaf welke hoek dat nou is genomen, hahahaha. In ieder geval prachtige plaatjes en ik wens je een gezellige zaterdagavond met een wijntje bij de houtkachel. Wij buffelen nog even door met de trap vandaag, maar ik ging ff tussendoor naar de wc, ahhaha, hoor ik je antwoord binnenkomen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 17:40

Vandaag even alleen de petroleum kachel ook lekker warm.
Ik vond het sneeuw op de daken zo mooi, vandaar de foto.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:00

Ja supermooi! Stoken jullie wel op hout dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:25

Bij jullie ook frisjes. Wel veel meer sneeuw. Hier een kleine cm en op sommige plekken weg. Boven in het dorp ligt wel over al sneeuw. Wel mooie fotos zeg <3

Is de stroom al weer helemaal in orde? En iedereen weer soort van fit?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 22:49

De stroom ging donderdag steeds aan en uit, maar nu geen problemen meer.
We stoken wel op hout, maar het duurt best lang voordat de kachel en het huis dan warm genoeg is. Als ie eenmaal goed heet is, dan brandt ie als een tierelier. Maar vandaag waren we om 16 uur pas klaar met alles, dan is het de moeite niet meer. Ik ga meestal ook vrij vroeg in bed tv kijken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:52

Hij gaat bij ons in de ochtend aan en we houden het gedurende de dag wat bij. En hij kan een uur of 8 met een paar blokken doen. Maar om de paar uur bijvullen, of om de 4 uur, dat gaat goed.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 22:58

Ik sta altijd pas laat op, om 10uur. Dan rustig eten en op gang komen. Om een uur of 12 naar de paarden en tussen 13 en 14 uur weer thuis. Dan gaat de kachel pas aan. Zou ik hem eerder aan doen dan gaat ie toch weer uit als we bij de paarden zijn. Hij gaat soms sowieso lastig aan, je moet langzaam opbouwen met kleine houtjes, niet teveel tegelijk, elk half uur een houtje erbij. Als ie dan eenmaal goed heet is na een uur of 4 kunnen er grotere stukken hout op.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:27

O da's jammer. Wij hebben nog gloeiende kool van de nacht ervoor. Ik ga om 8 uur de paarden doen en hond uitlaten en iedereen eten geven. Voor het ontbijt dat is om 8.30, papier erop, kleine houtjes, en dan vat het vanzelf weer vlam en na het ontbijt een groot blok. En dan dit een paar keer per dag en voor de nacht eiken erop en dan gaat het de nacht mee. Erg efficiënt.