[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 12:40

Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een pup, ook omdat je dan inderdaad alles zelf in de hand hebt.

En de opleiding is inderdaad een BPREA :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:52

Lijkt me een supergaaf traject een pup. Ik zie jou al helemaal in je bergen, lekker hoeden met je schaapjes. En als je helemaal boven bent, dan paraglide je weer naar beneden ;-) En de hond neemt je dieren weer mee naar de schuur terug.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 10:02

Gisteren had ik gesprek met de Chambre d'Agriculture. Een officieel intakegesprek. Nu sta ik officieel ingeschreven in het traject, weer een mijlpaal! De mevrouw was erg enthousiast, ze zei dat het plan zeker zal gaan slagen omdat ze de diversiteit ipv het focussen op 1 product enorm waarderen. En ze had nog een punt van aandacht, ze hamerde erop dat mijn opleiding misschien toch voldoende gaat zijn voor de titel, ondanks wat de school mij eerder vertelde. Dus ik ben nu als een malle alle documenten aan het verzamelen, diploma's officieel laten vertalen etc. Ze zei dat dat heel snel gaat, en je normaal gesproken in 2 weken al antwoord hebt. Als dat positief is hoef ik de opleiding dus niet te gaan doen straks in oktober. Dat zou fijn zijn! Het traject wordt dan echt flink bespoedigd en ik kan me meer focussen op het bedrijf an sich. Vanuit de Chambre is er ook een opleidingstraject soort van, dus daarvoor heb ik de opleiding in feite niet nodig.
Goed nieuws dus, wederom! Ik heb nu ook meer gespecificeerd wat ik aan opstartsubsidie ga krijgen en welk bedrag daar wanneer voor vrijkomt. Dat kan ik nu weer doorgeven aan de bank, die naar aanleiding van dit gesprek een volgend gesprek met mij wil plannen.

Verder zijn we ontzettend druk met echt van alles. Het kippenhok heeft een waterton die is aangesloten, die is nu as we speak lekker vol aan het regenen. Daarnaast is het kippenhok inmiddels voorzien van ventilatieroosters en heeft het de eerste verflaag erop zitten aan de binnenkant. We hebben wel besloten na de winter kipjes te gaan regelen, want we hebben nu echt gewoon geen tijd voor die dingen. En de buren voorzien ons zolang van eieren :')

Ook de moestuin zit in een stroomversnelling. 2-3x per week oogst ik een 200g erwten. Verder inmiddels de helft van de aardappels uit de grond, knoflook en uien. We plukken van de weelderig groeiende wilde frambozen overal om ons heen. Er staan al een aantal jampotten in de kast en daar komen er nog veel bij met oog op de bramen die straks ook nog gaan komen en de frambozen die nog niet klaar zijn. Dit is leuk!

En de pony's doen het ook nog steeds goed. Vorige week weer een rondje hoefjes bekapt. Allemaal wat beschadigingen in de hoefjes te zien, maar dat is niet gek natuurlijk bij verandering van plat Nederland naar steil Hoogland (zoals de buren zeggen ;) ).
Punette mocht even poseren:
Afbeelding

De voorhoefjes blijven lekker zacht, in tegenstelling tot de achterhoeven waar ik bijna niet door kon komen. De reden:
Afbeelding

En deze grote hagedis kwam ik nog tegen. Ik schrok me rot, dacht eerst dat het een slang was maar deze bleek toch pootjes te hebben :D
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:16

Hey wat een fijne update! Lekker dat je moestuin het goed doet. Heb je ook tomaten? Daar ben ik erg blij mee. Komkommers helaas opgegeten door slakken. Pompoenen zitten er wel aan te komen, eindelijk weer eens. Maar bij jou het allerbeste nieuws is uiteraard dat je misschien geen opleiding hoeft te volgen. Dat zou supergaaf zijn! Ik dacht dat je al een keer alles aan het vertalen was aan het doen? En strak plan pas later kipjes, soms kan het ook te veel allemaal zijn. Blijf updaten!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:54

*\o/* Wat een fijne updates dit. Top nu alles snel doen en hopen dat idd wat je al kent voldoende is. Lekker jullie draai vinden.

Jaloers op de moestuin. :+ Hier een portie raapsteeltjes en wat fruit. De groentes in de volle grond nul komma niks. Voor volgend jaar ga ik de hoogte in :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 11:11

Ik heb ook tomaten ja, maar dat is nu nog niet veel meer dan dit:
Afbeelding
:')
Al heeft hij inmiddels een klein broertje zag ik.

De tomaten hebben zwaar te lijden, het klimaat hier op de berg is niet zo ideaal. Vaak gewoon echt te koud en dat werkt niet, dan laten ze de bloemetjes weer vallen. We hebben nu alweer dagen met niet meer dan 14 graden. De nachten kunnen ook aardig koud zijn, vorige week hadden we een nacht met maar 6 graden. Dat vinden ze niet zo tof. Met ramen en kozijnen die uit huis en aanbouw gaan komen gaan we tzt wel een kasje maken zodat in elk geval de tomaten daarin kunnen. En ik denk de komkommers ook, want ik heb 2 plantjes en nu een komkommer van formaat knikker. En meer bloemen zijn er ook nog niet.

Pompoenen groeien hier ook aardig, nog geen bloemen maar dat kan nooit lang meer duren.

Karuna, jij zit in het noorden toch? Wij hebben hier totaal geen droogte, de Cantal is 1 van de weinige provincies waar echt totaal geen problemen zijn dit jaar en geen enkele restricties op water. Dat zal ook schelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:16

Ja noord oost, en normaal een van de nattere gebieden van frankrijk. :') Maar nope waterristricties waren er al heel vlot rond begin mei al ivm de te weinige regenval en wekenlange droogte met bloedhitte. 0 aardappelen, niet eens plantjes terwijl de buurman de moestuin er erg goed bijstond toen ik wegging. Veel tomaten ook. Maarhij heeft heel veel andere grond opgebracht en werkt nu met een mix klein/zand zei hij.

Ik ga mijn kleizooi afdekken met flink wat worteldoek de komende herfst winter zodat het onkruid verdwijnt. En daar dan verhoogde randen omheen zetten in vakken en dan maar zand/potgrond of zoiets opbrengen als het worteldoek wegkan. Of ik leg het worteldoek daar weer overheen en maak plantgaten. Dan maak ik wel gebruik van de klei ondergrond maar heb ik niet dat beton bij wat droogte. Zal wat kosten maar ook opleveren :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:19

Ik heb mijn bakken dit jaar voor het eerst. Ik heb karton, schapenwol, blad en daarop 12-15 cm puur compost. Gaat als een malle. Kan het echt aanraden.

Judith, dat is allemaal wel voorzichtig goed nieuws!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:25

Tjsa daar zit het probleem. Ik kan niet zomaar aan compost komen en mijn eigen compostbakken zijn bij lange na nog niet zover. Dan maar worteldoek wat ik wel nog flink stuk over van heb. :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 14:53

Laten we weer eens een filmpje doen! Ik doe dat echt te weinig, maar goed het is ook bizar druk momenteel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:35

Leuk weer een filmpje, handig hagel in huis, hoef je tenminste geen ijsmachine te hebben. Mooi die smaragdhagedis, een mannetje denk ik, hun onderkant van de kop wordt blauw in de paartijd. Grappig die hooipers, wat had je als gewicht om het te persen? En hoeveel balen heb je uiteindelijk? Heb je geen filmpje van het gehele werk ervan? Frituur jij je bloemen van je courgette? Schijnt erg lekker te zijn. Mooi opgeschoten met de balken, was dit nu het laatste?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 17:19

We hadden er een lange balk aan, daarmee kon je er genoeg druk op uitoefenen om het goed strak te persen. Van het proces hebben we geen filmmateriaal inderdaad, het was niet zo gezellig :')
Uiteindelijk hebben we 35 baaltjes geoogst. Ik had graag nog meer willen doen maar met beide een fulltime baan is dat eigenlijk gewoon kansloos. Het was nu al 4 dagen doorwerken tot de schemering na het betaalde werk.

Bloemen van de courgette zijn inderdaad eetbaar, maar ze verwelken snel en ik ben tot nu toe eigenlijk steeds te laat. Dat komt nog wel een keer :j

De 4 dakbalken liggen er nu in en de spant. Dan liggen er nog 2 balken op de muur maar daar kunnen we pas bij als het hele dak eraf is. Nu moeten we eerst de constructie met spant tegen het huis vervangen maar daar gaat nog even tijd in zitten. Een flink aantal zijpanelen van het huis moeten vervangen worden en er zitten nog een raam en een deur die dichtgemaakt moeten worden. Voorlopig vervelen we ons nog niet ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:22

Haha haha, het was niet zo gezellig :')

Straks even filmpje kijken, vandaag druk bezig met moestuin oogst van de afgelopen week verwerken...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:55

Nee neem 2 flink vermoeide en oververhitte mensen na een dag werken. Tel daar hooikoorts van mijn kant bij op. En dat moet dan zwaar werk op een steile helling gaan doen. Geen succes haha.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:12

Aha, een Ikea-momentje ... Nee, dat hoeft niet op film.

Verder goed bezig lees ik.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 00:42

Prachtig, die hooikist. Ik zag ‘m al eens op YouTube. Werkt goed dus.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:48

Judith heb je al licht in je paraglidingchute? Ik zit heart of stone te kijken en dat is wel heel gaaf; een lichtgevende chute!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:50

Oeh dat klinkt echt vet. Ook leuk voor je YouTube kanaal :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 07:36

Nope! Maar k heb sowieso al even niet meer gevlogen vanwege alle werkzaamheden. Wilco wel maar op die dagen was ik aan het werk helaas.
Wie weet voor in de toekomst :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 13:44

Vandaag biomarkt in het dorp! Voor het werk kon ik mooi nog even langsgaan.
Mooie oogst:

Afbeelding

Nog even gekletst met de burgemeester, die was helemaal enthousiast ook over het schapenproject. Ik heb haar beloofd later deze week nog te bellen om het eea te bespreken.
Daarnaast ook wat gesprekjes gehad met de marktverkopers. Was erg klein maar leuk! Toch 20-30 kramen. Het leuke is dat het allemaal artisinaal spul is. Brood, kaas en vlees dus, maar ook kaarsen, zeep, wolproducten, plantjes, zelfs kleding en houtsnijwerk. Leuk hoor!

Ik deed net even de luiken dicht, voor het eerst aan de voorkant van het huis omdat het in huis toch wel vrij warm wordt de laatste dagen.
Dit was het resultaat:

Afbeelding
Laten we zeggen dat ze aan vervanging toe zijn haha. Straks even de losse plankjes uit de rozenstruiken vissen.

En we zijn in de aanbouw ook lekker weer een stukje verder.
Afbeelding
De deur bij de keuken is dicht, net als het raam in de badkamer die op de aanbouw uitkwam.
De deur bij de keuken is al weken niet bruikbaar (tenzij je graag een meter tot anderhalf naar beneden wilt vallen/springen/donderen/whateveren) en we hebben hem niet gemist. Dicht hebben we veeeel meer opties voor het voorste deel van het stookhok. En de keuken zelf ook, niet te vergeten!

Afbeelding
We hebben ook voetjes gestort om daar steunpalen voor een deel van de verdiepingsvloer op te zetten. De vloer moet nog gevlakt worden, maar het hoogteverschil is oprecht 20 cm dus dan is dit voor nu even een betere oplossing.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:25

Gezellige berichten, dus binnenkort sta jij ook op die markt met je eigen kaas! En lekker dat het binnen nu ook doorgaat. Burgemeesters/essen vinden het altijd erg fijn als er in hun dorp dergelijke initiatieven worden genomen. En misschien lust ze ook wel schapenkaas ;-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 16:45

Het is inderdaad wel de planning om uiteindelijk op die markt te staan, al zal dat in de eerste jaren nog niet zijn omdat het eerst omgeschakeld moet worden naar bio. Het land is nog niet bio dus dat kost even tijd voor het officieel die naam mag dragen.
Ik heb ook al aangeboden om te helpen met de volgende edities van de markt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:43

JudithO schreef:
Het is inderdaad wel de planning om uiteindelijk op die markt te staan, al zal dat in de eerste jaren nog niet zijn omdat het eerst omgeschakeld moet worden naar bio. Het land is nog niet bio dus dat kost even tijd voor het officieel die naam mag dragen.
Ik heb ook al aangeboden om te helpen met de volgende edities van de markt.

O jammer dat het land nog niet bio was. Maar was er dan mee gewerkt met het land de laatste jaren? Als er niets mee was gedaan, kan het toch niet bioder zou ik zeggen ;-)

En gaaf dat je al met de volgende markten gaat meehelpen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:49

Er is niks mee gedaan nee, er hebben alleen koeien op gelopen in de zomermaanden en ezels in de winter.
Het kan ook niet bioder dan dat inderdaad, maar ja, regels...

Deze markt is helaas maar eens per jaar, buiten de zomer woont hier bijna niemand :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:19

Gewoon even uit interesse, wie gaat er dan beoordelen dat jouw land bio wordt verklaard? Moet je het dan eerst de komende jaren niet bewerken om het wel bio te laten worden?