Het paard in het plaatje is uiteraard Ai, ik zit nog te bekomen. Wat gaat het betekenen, hoe wat etc. Er start letterlijk een nieuw tijdperk.
Hoe ging het. Ik had mijn eigen smid meegenomen, we hadden bij hem lekker gegeten zijn enorm verwend met kerstcadeautjes, goed begin. Daar aangekomen was de d.a. 30 minuten te laat sms'te ze. Dat gaf mijn smid, hij heet Faouzi, de tijd om het beenwerk alvast te betasten en de hoeven te bekijken. Beenwerk droog voor een trekpaard, geen schiefels, niet gevoelig op de pezen. Rug ook niet gevoelig. De hoeven waren wel bekapt, de eigenaar zei 3 dagen geleden. Maar mijn smid ging gelijk de straal besnijden. Wel vreemd eigenlijk hij vroeg niets aan de eigenaar of mij, hahaha, helemaal in zijn eigen wereld. Maar hij had gelijk de stralen zagen er niet uit. Hij ontdekte holte in de straal waar volgens hem een abces heeft gezeten. Dat moet verzorgd worden, maar geen reden om hem te laten staan. Hij heeft de visiteertang erbij gepakt en hij was wel wat gevoelig, maar niet verontrustend, geen gekantelde botjes, geen hoefzweren, maar wel gevoelig doordat zijn ijzers er net af zijn en hij nog nooit zonder ijzers is geweest. Smid vroeg zich af of zijn zolen evt dun waren, dat zou dan op de röntgen zichtbaar moeten zijn.
Omdat ik mijn twijfels had over zijn galop ohz en dat had geuit naar de eig vorige week, hadden ze Diego vanmorgen gereden en buiten op een bospad ohz gegaloppeerd en dat gefilmd. Ok ook afgetikt. Ze had wel zijn baard geknipt en oren uitgeknipt, en manen recht afgeknipt, brrrr lelijk. Bij mij mag hij lekker natuurlijk worden.
Toen kwam de d.a. een belgisch echtpaar waarvan hij Nederlands verstond en een beetje sprak. Was wel internationaal. Wij NL, d.a. BE, hoefsmid Tunesier en dan de franse eigenaar. Dierenarts heeft de gewone dingen beluisterd en bekeken en constateerde dat hij erg oormijt heeft in zijn linkeroor. Ook dat moet met een zalf behandeld worden. Zowel zij als Faouzi mijn hoefsmid waren erg te spreken over hoe braaf hij was en hoe netjes hij omging en voetje gaf en ook hooghield zonder te leunen. Toch weer handig als je anders 200 kilo moet tillen per been
Toen naar de ronde longe stap en draf. Diego werkt in ieder geval erg goed op de ronde longe met vrijwerken en voice controlled, hij deed keurig wat er van hem gevraagd en o geluk, hij struikelde geen een keer. Ik vroeg met nadruk aan de d.a. of zij Diego rad vond en zij vond hem echt rad. Ik weet niet wat ik dan zie, maar ik moet op haar vertrouwen en zij zegt echt dat het goed is. Toen galop in "de bak" ook weer erg netjes luisteren en daar zag ik geen problemen en de d.a. ook niet. Toen de buigproef en daarna draf op de rechte lijn. En daar was ik erg blij mee geen struikelen, niet kreupel.
De d.a. vond hem nu verder goed, maar mijn smid wilde toch graag röntgen om te zien hoe dun de zolen waren. Dus alleen van voorbenen. Ook daar was de d.a. tevreden over. Ze zei wel dat zijn kraakbeen anders was dan van een jong paard, maar volgens haar was dat geen reden om hem te laten staan, ze vond het er goed uitzien voor een bijna 13-jarig trekpaard. Ze keurde hem goed.
Dus champagne!
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 30-12-25 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt
Fijn dat iedereen positief is. Hoe was het voor jou om Diego weer te zien?
fjord_brucht
Geplaatst: 30-12-25 18:34
In stilte gevolgd. Maar wat ontzettend fijn!! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!!
Nienkje_H
Geplaatst: 30-12-25 18:38
Wat ontzettend leuk! Van harte gefeliciteerd met dit prachtige paard.
Monique1963
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-25 18:43
Hi all, dank voor de felicitaties.
@Senna, het was voor mij onwerkelijk om hem weer te zien. Soort van onbesef of zo. Ik pikte hem er in de kudde van tig wel uit, omdat hij geen aftekeningen of bles heeft. Ik was erg blij te zien dat hij niet struikelde en hij was zo braaf bij al dat gedoe aan zijn lijf, dat vond ik enorm positief. Hij vond de röntgenplaten wel gek, maar omdat niemand zich er wat van aantrok was dat ook met een seconde weer voorbij. Hij liet alleen maar positievere dingen zien dan vorige keer. Ook voice controlled vond ik super en hij wilde ook galopperen, vond ik ook fijn.
Wat ook goed is, wat ik natuurlijk weer verkeerd doe, is dat hij nooit uit de hand is gevoerd, nog niet eens een snoepje. Zelfs bij hun werk in de middeleeuwse stad stonden borden met niet voeren of aaien. Dus dat vond hij net als vorige keer weer gek en ook de smaak van het koekje kende hij weer niet. Eigenlijk moet ik dat bij mijn paarden ook afleren, want dat zijn enorme koekjesmonsters en ik ben niets anders dan een snoepjesdistributeur. En dat maakt ze erg belust op je handen. Dat heeft Diego dus niet.
Maar het is onwerkelijk om daar te staan en dan te denken, wij gaan samen lol maken. Dat projecteren hoe dat hier zal gaan heb ik nog even niet.