[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:58

Odette, ik heb ook zo'n opblaasvest en ik gebruikte dat op Callas ook met een westernzadel. Ik had het om de hoorn, met de clip op het ringetje dat daar vooraan zit voor het borsttuig enzo.

Het maakt niet uit waar je het aan vast maakt. Het moet zo kort zijn dat voordat jij op de grond ligt, het touwtje van de gasbom het niet haalt. Maar het moet niet zo kort zijn dat je bij normaal afstappen (en je vergeten was de clip los te maken) de bom kan afgaan.

Dus als je ernaast staat moet je het vast kunnen clippen en als je lager zou zijn dan dat zou de bom af moeten gaan.

Ps, ik denk alleen dat ze dat om die beugelriem aanbevelen omdat dat lekker stevig is en met een ringetje weet je het nooit natuurlijk. Maar die zijn bij westernzadels wel stevig zat.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 15:04

Ik ben bang dat zo'n ring dan los gaat mocht ik eraf vallen, weet niet of die stevig genoeg zijn. Ik heb nu wel het koord van mijn hitair vest wel ook aan zo'n ring aan de voorkant van het zadel.
Afbeelding
Het wordt heel erg koud hier maandag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:52

Ik denk dat je als je het zo zou hebben zitten als ik, dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Bij mij zit het om de hoorn en dan de clip aan het ringetje. De kracht komt dus op je hoorn. De ring is alleen maar de achtervang. Het is ook zo dat het koordje van de vest losbreekt als je valt. Het is alleen bedoelt om de bom af te laten gaan en het breekt bij de bom. Als het goed is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 17:28

Ik heb vandaag een mail gekregen van de fabrikant, hij moet om de pommel, ze zou nog foto's sturen ter verduidelijking.
De starlink is vandaag aan gekomen, we hebben weer internet. En morgen komt er iemand van SFR, voor de fibre, ik ben benieuwd, ze beweren dat het gemaakt is, maar we hebben nog steeds geen internet via de fibre.
Waren we net de paarden aan het voeren, komt er een hele kudde jagers aan met een enorme meute jachthonden. Vlak naast de wei dus een enorm kabaal. De paarden vonden het toch wel spannend, en Angie is zo'n lomp apparaat, die loopt zo over je heen als ze in paniek is.
Moeder en dochter naast elkaar, rechts is dochter Rory

Afbeelding
Afbeelding

En lekker hooi eten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bribro

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:13

Hoi Odette,
Ben je er al uit qua dekens? Ik vind dekens eigenlijk altijd 'gedoe' en ik heb op dit moment een paard die het ritselen/kraken van een deken eng vindt. Met als gevolg dat ze geen stap meer wil verzetten en dus nog meer afkoelt. Dus hier los ik het nu op zonder dekens. In principe kunnen ze, als ze in de paddock staan samen in de schuilstal en dat doen ze ook (ik heb maar twee paarden). En als ze onverhoopt toch staan te rillen door de combi van nat en kou (bijv nat geregend in de wei), dan zet ik ze een paar uur op stal. Ik wrijf ze daar droog met oude handdoeken en geef ze hun portie hooi. Zodra ze droog zijn gaan ze weer naar buiten. Ik vermoed dat dit bij jullie geen optie is omdat de boxen bij huis zijn en de paardenwei verderweg ligt, of heb ik het mis?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 21:51

Dat klopt, even op stal zetten gaat niet. Ze zijn niet bang voor dekens, hebben voorgaande jaten altijd met deken gestaan. Ik ga morgen de dikkere dekens op doen ivm met die -8. Die zijn ook weer niet super dik hoor. En bij Rory dan geen deken, die heb ik namelijk niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 15:48

Nou ze hebben de dekens op, heb toch gekozen voor de dikkere ivm de voorspelde kou. Maar zou dik zijn die dekens eigenlijk helemaal niet. Die van Pathos maar 150 gram en Mercy en Angie 200 gram. En Rory dus dekenloos.
Ze zullen het nu wel even warm hebben, was net 16 graden in de auto, in het zonnetje.
Maar vanavond daalt het al naar 6 graden en morgen middag regen en 5 graden. Had ik tot morgen gewacht waren ze weer nat geweest, want morgen ochtend weer eens mist.
Angie dacht ik ben veel te schoon door al dat geborstel dus ga maar lekker rollen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 17:22

Technicien van SFR is geweest. Hij had nu wel gezien dat het bij het stuk waar het zo hard waait en los gegaan is, is gaan schuren en kapot gegaan. Milko had het aan de paal vast gebonden met een stro touwtje, weet niet of het daar door komt. Maar laten liggen was ook geen optie, dan was het zo door gebroken door een iets hogere auto, van een jager bv.
Nu schijnt een ander bedrijf dan weer een offerte op te gaan maken, dat moet dan goedgekeurd worden door SFR en dan kan het gerepareerd worden, gaat weer een tijd duren dus. Dat terwijl dat vorige keer al gedaan had kunnen worden, maar toen hebben ze op een andere plek iets gerepareerd, terwijl dit toen ook al was. De 1e technicien had er ook foto's van gemaakt. Zucht, gaat weer met de Franse slag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:12

Jammer van je kabel, ik ben benieuwd of die van ons onder de grond zal gaan. De telefoonlijn loopt het grootste deel onder de grond. Waar hij de weg bij ons oversteekt gaat hij wel bovengronds. Maar heb je je satelietschotel al? En werkt het fijn?

En mooi dat je lekker goed voorbereid de winterdagen ingaat met je paarden!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:51

Ja de schotel hangt al op zijn plek en internet werkt. Fibre is wel een stuk sneller, maar wanneer dat gemaakt gaat worden, geen idee.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:57

Ik zou je aanraden om na te gaan wie de daadwerkelijke beheerder van de kabels is. Doorgaans is dat, zeker op het platte land (wat bij jullie niet zo plat is ;-) ), Orange.

Je kunt dan beter een abonnement bij Orange nemen, ook al is dat misschien wat duurder.

Partijen als SFR moeten in dat geval eerst zelf komen kijken (maar ze kunnen niks doen), en dan moeten ze de storing doorgeven aan Orange en die besteden het weer uit aan een onderaannemer.

Mijn buren hadden ook SFR. Toen ze een storing hadden heeft het in het totaal anderhalve week geduurd, terwijl het bij ons, als we al een storing hadden, binnen 2 dagen opgelost is.

Het hebben van een back-up oplossing (in jullie geval sateliet) is wel zo prettig. Wij hebben ook sateliet gehad, maar dat was voor videovergaderen niet snel genoeg.

We hebben gedurende COVID een glasvezelaansluiting gekregen van 1 Gigabit.

Ik heb nu als back-up een 4G box die met een richtantenne naar de dichtsbijzijnde antennemast van Orange wijst. Dat levert in mijn geval ongeveer 40 to 60 Megabit, dus dat is ook voor videovergaderen wel genoeg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 12:00

De vertegenwoordiger van SFR had ons verteld dat zij de enigen waren die fibre mochten aanleggen in de Tarn, dat was dus niet zo. Maar nu zitten we er dus voor een jaar aan vast. Hierna gaan we kijken naar een goedkopere optie.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:57

Pjotrg, let er wel op dat starlink niet vergelijkbaar is met normaal satelliet. Wij kunnen hier prima met 2 tegelijk videobellen. Nooit problemen mee gehad.
Wij hebben een down snelheid van rond de 240 mbit.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 14:31

Wij hebben ook een back up van een 4G box, die zit ingebouwd in het kastje van de fibre. Maar daar hebben we niets aan want we ontvangen hier geen SFR. Wel orange, dat is buiten wel goed, maar binnen ook zeer matig, kan geen foto's op bokt uploaden bv.
Starlink gaat wel, maar echt supersnel is het ook niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 16:03

Gisteren ochtend was er een beetje sneeuw gevallen hier, klein laagje maar. Het was wel erg koud gisteren, gevoelstemperatuur was iets van - 8 geloof ik. Vannacht erg koud geweest. In de slaapkamers 6 graden en de badkamer 3 graden, vanmorgen - 7 buiten.
Maar het zonnetje schijnt nu en het is 2 graden, bijna alle sneeuw is al weer gesmolten. Morgen weer sneeuw voorspeld.
Gisteren:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:21

Prachtige plaatjes,maar ik schrik van de kou in huis,heb je daar lichamelijk niet veel last van, ik zou vergaan van pijn en stijfheid.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 16:34

In de woonkamer is het lekker warm hoor, alleen in de ochtend wat kouder. En in bed ook lekker warm, heb ook een elektrische deken, die heb ik meestal een uurtje aan, daarna is het niet meer nodig. Alleen als ik naar de wc moet is het erg koud.
Had net iets heeeeel erg goors, zit op de bank, denk wat zit daar nou op mijn been, een made!?!? Ging verder kijk, een heleboel maden op de bank, vnl. onder een hondenmandje. Echt goor, vind dat het meest gore wat er is. De grote vraag is hoe komen ze daar. Vanuit 1 van de honden? Zie en voel niets aan ze. Naast de bank staan aanmaakhoutjes en dennenappels ed, daar uit? Maar zie zo niets tussen het hout zitten. Krijg er de kriebels van dat ik niet weet waar het vandaan komt en dat er misschien meer zitten. Het kleed van de bank, mandje en kussensloop van kussen wardaar lag zitten in de was. Schapenvacht die er naast lag, ligt buiten in de sneeuw, hopelijk blijft het hier bij.
Kunnen vuurwantsen ook maden produceren? Die zitten in het hout en nogal vaak lopen ze in de kamer ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:05

Ik heb bladpootwantsen, de kleintjes daarvan die ik zie zijn letterlijk mini wantsen. Zitten tussen het hout buiten.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:40

Foto?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:06

Het zou kunnen dat er eitjes in het hout gezeten heeft en door de warmte in huis uitgekomen.

Honden misschien iets van voer geknoeid. Als ik voerresten van de katten in de prullenbak gooi heb ik binnen no time ook maden in huis. Gooi het om die reden in wc en spoel het weg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 19:16

Het waren echt maden, die ken ik helaas uit duizenden, vaak genoeg konijnen en andere dieren met maden gezien helaas.
We hebben net een grote schoonmaken gehouden. Alle honden mandjes in de was en alle kleden van de bank ook. Alles stof gezogen, ook de bank helemaal weggehaald en daar ook schoon gemaakt. Er lagen nogal veel hondenbrokken onder de bank. Bonita speelt graag met haar eten en dan vliegt er wel eens iets onder de bank. Er lagen wel een soort hulsjes van insecten, denk van de maden, onder de bank, daar waar ook die maden zaten.
In ieder geval is alles weer lekker schoon, wel veel werk, heb flinke rugpijn nu.
Onze bank, zonder de kleden, wel veel mooier.

Afbeelding

Afbeelding

Maar kan niet zonder met die honden. Het is wel een lekkere grote bank, ik zou hem zelf nooit gekozen hebben. Gekregen van mijn vader, was een dure Spaanse design bank. Maar die heks van een vrouw van hem wou na 1 jaar alweer een andere, toen kregen wij hem.
In Nederland hadden we een hele fijne natuzzi bank van leer, echt een mooi ding ook duur geweest, en nog als nieuw, we zaten er nooit op.
Maar dan hadden we met alleen die bank naar Frankrijk moeten rijden, als het al pastte, daar hadden we geen puf voor.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 19:32

:r Nou bron van de maden is gevonden, het is op zolder, daar ligt ergens een dood beest, echt enorme lijkenlucht.
Dode muis gevonden, morgen maar even goed schoonmaken daar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:39

Meid wat is het koud bij jou in huis. Brrr. Wij hebben dat in de Corrèze ook gehad. Wij verwarmen hier met de houtkachel de woonkeuken, de slaapkamer, de bijkeuken en de toilet/badkamer. Ik ben een enorme koukleum geworden in Frankrijk, dus ik verdraag absoluut geen kou meer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 23:14

Het probleem is dat ons huis eigenlijk uit 4 gedeeltes bestaat, met daartussen hele dikke muren. De badkamer ligt het verst weg van de woonkamer.
Vandaag was het 4 graden en alle sneeuw was weg. De hele tijd ook regen. Vanavond om 21 uur is het dan toch gaan sneeuwen, en dat gaat nog wel even door.
Afbeelding
Het is nu trouwens 22 graden in de woonkamer, met alleen de houtkachel aan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:42

Leuk al die spoortjes in de sneeuw, hier nog geen sneeuw is wel voorspeld