Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BugsFunny

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:25

Je kan nog steeds een papieren kaartje met korting kopen.

Samenreiskorting op de ovchip werkt eigenlijk heel simpel.
-Degene die met de abbonementhouder meereist moet zelf in het bezit zijn van een ovchip kaart.
-Je gaat naar de kaartautomaat.
-Bij kaartautomaat kies je voor ik heb een ovchip kaart.
-Hou de kaart van de meereizer voor de kaartlezer, daarna weghalen.
-Vervolgens selecteer je de keuze samenreiskorting (dacht bij overige producten).
-Je houd de ovchip kaart van meereizer weer voor de kaartlezer (wanneer dit word aangegeven).
Nu staat de samenreiskorting op de ovchip kaart van de meereizer.

Vervolgens checkt meereizer in en zal met 40% korting reizen.

Let wel op: de samenreiskorting is een half uur na het uit checken van de kaart af.
Voor de terugweg zal het dus opnieuw geactiveerd moeten worden.
De samenreiskorting moet dus NIET op de kaart van abbonementhouder (lees studentenkaart) gezet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:28

BREDA - De NS heeft na een oproep van regionale vervoerders besloten om de papieren kortingskaartjes voorlopig nog niet afschaffen. Dat liet het spoorbedrijf woensdagavond weten.

Foto: ANP
De regionale spoorvoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia riepen woensdag op om de papieren kaart te behouden. Volgens hen zijn de gevolgen voor de prijzen nog niet duidelijk.
"NS is blij verrast door het verzoek van de regionale spoorvervoerders om het papieren kortingskaartje nog niet af te schaffen", reageert de NS op de oproep.

"De andere treinvervoerders verzoeken ons al jaren om de papieren kaartjes sneller af te schaffen, omdat zij via de invoering van de OV-chipkaart hun eigen veelal hogere regionale tarieven hebben doorgevoerd."
"Blijkbaar is hier een koerswijziging bij de regionale treinvervoerders ontstaan en herzien zij deze prijsverhoging voor regionale treinreizigers."
De NS stelt het afschaffen van het papieren kortingskaartje naar eigen zeggen uit, om de regionale vervoerders in de gelegenheid te stellen hun hogere tarieven voor doorgaande reizen op te chipkaart terug te draaien.
20 maart
De NS meldde eerder dat passagiers die met korting reizen per 20 maart helemaal overstappen op de OV-chipkaart. De papieren kortingskaartjes zouden daarmee komen te vervallen.
Volgens de regionale vervoerders is de tijd echter nog niet rijp. Ze maken zich zorgen over de tarieven. Die zouden met de OV-chipkaart op korte trajecten lager komen te liggen dan voorheen en op langere trajecten juist hoger. Dat zou inmiddels blijken op trajecten in onder meer Limburg.
De NS houdt bij hoeveel reizigers gebruikmaken van een traject en beheert het systeem waarmee de opbrengsten worden verdeeld. De regionale spoorvervoerders vermoeden dat meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan de NS hun toebedeelde.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:32

Jainy98 schreef:
Ik vind het instappen en uitstappen vooral erg eng, ben bang dat de trein opeens wegrijd ofzo en dat je er dan onder ligt. Weet wel dat het niet gebeurt maar maak het voor mezelf gewoon eng. En als ik er eenmaal inzit ben ik bang dat ik er telaat of te vroeg uitstap, of dat ik de verkeerde trein neem. Je bent wel afhankelijk van degene die de trein bestuurd, hij zorgt tenslotte dat dat ding gaat rijden. Beetje apart misschien, maarja.

Even een technische uitleg.
De treinen van tegenwoordig kunnen niet zomaar gaan rijden.
Daarbij is de machinist niet helemaal degene die verantwoordelijk is voor het vertrekken.
Wij (hoofdconducteurs) geven het "vertrekbevel".
Dit doen wij door alle deuren centraal te sluiten.
Pas als alle overige deuren gesloten zijn en wij zeker weten dat er niets of niemand tussen een deur zit zullen wij de laatste deur sluiten.
Dit is de deur waar wij bij staan.
Pas als deze deur in de vergrendeling zit krijgt de machinist "de groene lamp".
De groene lamp betekend dat de machinist kan vertrekken en alle deuren veilig vergrendeld zit.
Een machinist zal nooit vertrekken als deze lamp niet brand.
Indien er iets of iemand tussen de deur zit zal deze lamp ook niet gaan branden, de deur zit inmiddels niet in de vergrendeling.
De nieuwe sprinter, slt, hebben nog eens een extra beveiliging, deze trein kan technisch en dus ook praktisch geen meter rijden als de machinist geen groene lamp heeft.

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:03

maaike5581 schreef:
Jainy98 schreef:
Ik vind het instappen en uitstappen vooral erg eng, ben bang dat de trein opeens wegrijd ofzo en dat je er dan onder ligt. Weet wel dat het niet gebeurt maar maak het voor mezelf gewoon eng. En als ik er eenmaal inzit ben ik bang dat ik er telaat of te vroeg uitstap, of dat ik de verkeerde trein neem. Je bent wel afhankelijk van degene die de trein bestuurd, hij zorgt tenslotte dat dat ding gaat rijden. Beetje apart misschien, maarja.

Even een technische uitleg.
De treinen van tegenwoordig kunnen niet zomaar gaan rijden.
Daarbij is de machinist niet helemaal degene die verantwoordelijk is voor het vertrekken.
Wij (hoofdconducteurs) geven het "vertrekbevel".
Dit doen wij door alle deuren centraal te sluiten.
Pas als alle overige deuren gesloten zijn en wij zeker weten dat er niets of niemand tussen een deur zit zullen wij de laatste deur sluiten.
Dit is de deur waar wij bij staan.
Pas als deze deur in de vergrendeling zit krijgt de machinist "de groene lamp".
De groene lamp betekend dat de machinist kan vertrekken en alle deuren veilig vergrendeld zit.
Een machinist zal nooit vertrekken als deze lamp niet brand.
Indien er iets of iemand tussen de deur zit zal deze lamp ook niet gaan branden, de deur zit inmiddels niet in de vergrendeling.
De nieuwe sprinter, slt, hebben nog eens een extra beveiliging, deze trein kan technisch en dus ook praktisch geen meter rijden als de machinist geen groene lamp heeft.

Dankjewel voor de uitleg(:

Het zit vooral tussen m'n oren dus het gaat wel goed komen!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:29

Ik moet morgen vroeg met de trein weer naar arnhem. Hoop dat alles goed gaat.
Heb om 5 voor 7 de trein vanaf den haag :Z

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:50

Deel van de Randstad heeft het zwaar vanavond. Geen treinen Den Haag-Delft ivm werkzaamheden, geen treinen Rotterdam-Delft een aanrijding. En de omreisroute tussen Rotterdam en Den Haag (via Gouda) heeft een wisselstoring... Desalniettemin wel net m'n overstap op Gouda gehaald, dus ik ben weer helemaal blij!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:21

Grrr, aansluiting in Zwolle weeeer gemist! Normaal moet ik naar de overkant van het perron maar nu parkeerden de treinen achter elkaar en reed de eerste trein vrolijk weg. AAARGGGGHHHH alsof ik nog niet genoeg tijd kwijt ben aan reizen! *frustratie*

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:26

Hier gaat de laatste weken alles wel zo'n beetje goed met de treinen :P
Rijden netjes op tijd en komen netjes op tijd aan :D Of nouja soms wel eens 5 minuten vertraagd, maar als ik daarna geen trein hoef te halen is dat niet erg.

Maandagochtend was de bus de boosdoener ipv de trein, waardoor ik op de minuut op tijd in de klas was ipv 10 minuten van tevoren :+

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:45

Weet iemand of er binnenkort weer zo'n dagkaart retour actie is bij het kruitvat of de blokker? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:51

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:55

Kijk! Die zocht ik, ik had begrepen dat er een kruitvat actie was voor 13 euro, ik helemaal enthousiast daarheen, was die actie allang verlopen :+

Misschien is het handig om zulke acties vaker in dit topic te melden? :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:46

Op het moment sta ik hartstikke vast op Delft. Toen we vertrokken waren er 2 springers; bij Haarlem en Dordrecht. We stonden net op Delft toen er een noodoproep kwam van een andere trein. Springer bij Rijswijk. Kunnen dus niet voor of achteruit. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:14

Oh dat lijkt me echt niet fijn, succes!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:29

Ik weet dat de werkzaamheden aan het spoor ongeveer 10 dagen van te voren op de site worden gezet... maar vanaf wanneer staan ze bijgewerkt in de planner? Die is toch meestal eerder bijgewerkt? :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:31

Werkzaamheden worden pas op de dag zelf (of een dag van tevoren?) bijgewerkt in de reisplanner.
In ieder geval vrij laat, vind ik :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:36

Heftig, al 3 aanrijdingen -O- . Hopelijk blijft het vanmiddag en vanavond rustig :=

Als je de reisdatum aanpast, worden de werkzaamheden ruim van tevoren in de reisplanner op de site aangegeven.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:43

Maar ik had afgelopen week nog dat ik mijn reis een twee dagen vooruit wilde plannen, maar toen werden de werkzaamheden toch niet aangegeven :n Was dat dan misschien een foutje? Ik had wel de datum etc. goed ingevuld :j

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:45

Het zal op de site ook niet altijd kloppen inderdaad. Maar normaal gesproken is het ruim op tijd aangepast.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:45

Inoterry: vanaf wanneer schat jij de kans het grootst dat de werkzaamheden in de planner zijn bijgewerkt voor 26-27-28 april? Ik moet dan nl. een cursus in Apeldoorn volgen... en ik wil graag zo vroeg mogelijk weten of ik die kan laten doorgaan of dat ik moet verschuiven (ik ben wagenziek, dus ik kan niet met de bussen die evt. worden ingezet door NS) :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:56

We waren een uur en een kwartier na vertrek van onze trein uit Rdam weer terug op Rotterdam Centraal. Staan nu te wachten op Gouda op de sprinter naar Alphen a/d Rijn :\ dan nog een half uurtje met de bus en dan ben ik thuis. Lekker hoor, vroeg uit school zijn :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:57

De werkzaamheden staan nu 1 week vantevoren op de site, waarschijnlijk omdat het dan echt defeintief is of het doorgaat of niet. Voorlopig staat er voor die 3 dagen niks in de planning behalve dat mogelijk de intercitydienst Amsterdam CS-Hannover word aangepast. Maar dat kan allemaal nog anders worden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:01

Vanaf April ga ik stage lopen bij BR, mag ik lekker 2,5 uur met de trein heen en 2,5 uur terug reizen :j

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:20

Ik zag het op Twitter van die aanrijdingen, poe zeg.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:24

Zoveel aanrijdingen.. worden mensen depressief van dat eindelijk de zon schijnt oid? -O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:27

Nou daar lijkt het bijna wel op! Heb in ieder geval weer aardig wat treinen van binnen gezien vandaag: VIRM 2x, nieuwe sprinter, koploper, oude sprinter. Ben als het goed is over een half uur thuis, dan heb ik er 3 uur reizen opzitten. Normaal reis ik ongeveer 1,5 uur.