Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jainy98 schreef:Ik vind het instappen en uitstappen vooral erg eng, ben bang dat de trein opeens wegrijd ofzo en dat je er dan onder ligt. Weet wel dat het niet gebeurt maar maak het voor mezelf gewoon eng. En als ik er eenmaal inzit ben ik bang dat ik er telaat of te vroeg uitstap, of dat ik de verkeerde trein neem. Je bent wel afhankelijk van degene die de trein bestuurd, hij zorgt tenslotte dat dat ding gaat rijden. Beetje apart misschien, maarja.
maaike5581 schreef:Jainy98 schreef:Ik vind het instappen en uitstappen vooral erg eng, ben bang dat de trein opeens wegrijd ofzo en dat je er dan onder ligt. Weet wel dat het niet gebeurt maar maak het voor mezelf gewoon eng. En als ik er eenmaal inzit ben ik bang dat ik er telaat of te vroeg uitstap, of dat ik de verkeerde trein neem. Je bent wel afhankelijk van degene die de trein bestuurd, hij zorgt tenslotte dat dat ding gaat rijden. Beetje apart misschien, maarja.
Even een technische uitleg.
De treinen van tegenwoordig kunnen niet zomaar gaan rijden.
Daarbij is de machinist niet helemaal degene die verantwoordelijk is voor het vertrekken.
Wij (hoofdconducteurs) geven het "vertrekbevel".
Dit doen wij door alle deuren centraal te sluiten.
Pas als alle overige deuren gesloten zijn en wij zeker weten dat er niets of niemand tussen een deur zit zullen wij de laatste deur sluiten.
Dit is de deur waar wij bij staan.
Pas als deze deur in de vergrendeling zit krijgt de machinist "de groene lamp".
De groene lamp betekend dat de machinist kan vertrekken en alle deuren veilig vergrendeld zit.
Een machinist zal nooit vertrekken als deze lamp niet brand.
Indien er iets of iemand tussen de deur zit zal deze lamp ook niet gaan branden, de deur zit inmiddels niet in de vergrendeling.
De nieuwe sprinter, slt, hebben nog eens een extra beveiliging, deze trein kan technisch en dus ook praktisch geen meter rijden als de machinist geen groene lamp heeft.