[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Vertel ik toch nog even kort het verhaal van de paint horse.
Dochter Q was toen nog maar 1,5 jaar oud, toen deze paint ruin hier toe kwam.
De paint was een jaar of 8, een kleintje jaartje maar gecastreerd, maar zou nooit gedekt hebben.

Komt hij hier toe en moeder Q ook weer volledig over haar toeren. In de bescherming voor haar veulen, maar ook opgewonden door het mannelijke gezelschap ;)
Paint had in eerste instantie geen interesse in het andere gezelschap en liet dit duidelijk verstaan door gericht te stampen. Naar moeder Q, dus, want dat was de enige die toenadering tot hem zocht.

Spijtige was dus ook voor mij, dat doordat de ruin de leider was, hij altijd de enige was die naar mij kon komen, de andere paarden/ezels bleven dus altijd op de achtergrond. Als ik dus de quarters wou benaderen om te borstelen/knuffelen ..., moest ik ze apart zetten, ofwel de ruin apart zetten.
Dat was spijtig, maar op zich niet gevaarlijk voor mij. Wel was er geen 'vrolijke sfeer' in de kudde, als je begrijpt wat ik bedoel. Iedereen was dan wel veilig, maar de meisjes waren overduidelijk niet ontspannen.

Wat is dan uiteindelijk het doorslaggevend voorval geweest, waarop ik besloten heb, dat de paint terug weg moest en wel direct : op een gegeven ochtend, merk ik dat moeder Q bloed heeft aan haar hoofd. Bij het voederen, merk ik dat ze ook bloedt aan haar vagina.
Ik ga ervan uit, dat de ruin haar besprongen heeft, in de stal, zodat ze voor noch achteruit kon en daardoor ook haar hoofd verwond heeft.
Uiteraard direct de dierenarts gebeld, die haar inwendig onderzocht heeft. Gelukkig geen inwendige bloedingen, dewelke zeer nefast zouden kunnen geweest zijn, maar de dierenarts adviseerde om de ruin per direct apart te zetten, want dat dit anders ongetwijfeld opnieuw zou gebeuren.
Met deze raad en ook het feit dat er nog een ander merrietje, het veulen Q toen nog, rondliep, besloten een instant oplossing te zoeken om hem weg te kunnen doen (hij is dan een dag later hier vertrokken, ook nog een verhaal op zich, maar niet relevant voor dit verhaal ;) ).

En dan kwam er nog een uitermate onaangenaam staartje aan het verhaal : enkele dagen na het voorval en het vertrek van de ruin, zag ik moeder Q plots enorm stijf bewegen. Ik dacht aan spierbevangen, door enerzijds de 'uit de hand gelopen' dekpoging ...
Dierenarts terug gebeld : zijn diagnose was nog erger, hoefbevangen ...
Ongetwijfeld door de stress.

Voilà, dit zijn dus twee voorbeelden van mis gelopen introducties in een kudde :o
Besluit is : ik ga het niet meer avonturen om er nog ooit een ander paard bij te zetten, tenzij misschien moest dochter Q gestorven zijn (maar ze is er nog maar 12, dus dat zal - hopelijk - niet voor eerstdaags zijn).

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Eerst even apart zetten, goed kijken naar de reacties van alle paarden. Ik laat een nieuw paard ook altijd in zijn uppie het nieuwe terrein ontdekken, zeker de smallere kleine ruimtes zoals de schuilstal.
En als dat allemaal relaxt voelt samen zetten. Hoeveel tijd het kost verschilt per paard en per groep.

Mel was in het begin heel fel naar Maddy als zij in de buurt van de oude pony kwam, achteraf had de oude pony toen al veel pijn dus ik vermoed daarom? Mel is altijd een beschermengel voor de zwakkeren.

Maar in elk geval was het niet zo'n probleem, omdat Maddy haar eigen plan wel trok. Plus ruimte zat, dat helpt ook...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:05

Hi Odette, Marilu en Sintara. Goh, wat kunnen paarden toch nijdig zijn onderling. Erg naar verhaal ook van die net gecastreerde paint. Daarom was ik ook zo verbaasd dat die eerste merens waar ik naar wilde gaan kijken, nog maar 2 weken gecastreerd bleek en ook die een na laatste comtois en dat ze niet snapten dat ik dat niet in mijn kudde wilde zetten. Ik heb gelukkig een erg lieve hengst(je) gehad dat we op heel hoge leeftijd hebben laten castreren omdat Bubbles er toen bij kwam, en hij had wel gedekt in NL nog, maar heeft naar haar toe nooit neigingen gehad.

En och Erm Angie altijd de onderpaard en Rory de baby die alles kan maken. Hier is Poupette bij ons degene die alles kan maken. De andere talen niet naar haar.

En Mel klinkt als een lief paard, wel fijn dat ze nu met Maddy wel goed gaat. Het lijkt me een leuk stel samen.

Ik ga het idd per dag bekijken en we gaan het zien.

Eerst de keuring. Als dat niet goed zou zijn, dan zit ik alles voor niets te bedenken.

En wat ik me ook al bedacht heb, is dat ik Diego, als hij wel goedgekeurd is, daar nog tot half februari moet laten staan. Gesteld dat hij rond 5 januari naar mij vervoerd zou kunnen worden. Ik ga een maand later een week naar NL. Dan komt mijn paardenvriendin 2x pd de paarden doen, net als ik met kerst de hare ga doen. Maar dan is net de proefmaand voorbij en dat vind ik nog veel te kort om de verantwoording van een nieuw paard in een kudde aan haar over te laten. Ik wil dan niet weg, ik wil thuis zijn. Dus áls hij goedgekeurd wordt dan wil ik hem pas na 15 febr hebben.