[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 20:34

palousa_boy schreef:
Hier lopen de stroom en Fibre langs dezelfde weg en hangen onder elkaar dus als er een boom op valt hebben we gewoon niets

Hier loopt de stroom apart, maar als daar iets mee is dan repareren ze het snel, dan zit je niet een maand zonder stroom.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 13:23

Gisteren hadden we de accu voor het schrikdraad vervangen en gingen we daarna nog even naar boven om te kijken of alles daar nog heel was en de spanning controleren.
Komen we terug, pauze van werklui over en weg geblokkeerd.

Afbeelding

Ze zouden om 17 uur klaar zijn we moesten maar gaan lopen. Ik heb toen gezegd dat ik gehandicapt ben (Milko zijn gebroken knie is natuurlijk ook nog maar 5 weken geleden). Toen moesten we 20 minuten wachten. Zijn collega's dachten daar gelukkig anders over en gingen meteen alles weghalen, na 5 minuten konden we er weer langs.
Komen we net bij de paarden aan, een hele berg grote houtblokken voor het pad, zo konden we niet meer keren, en verderop kon ook niet, daar waren ze bezig. Daarheen gelopen, situatie uitgelegd, en hij ging meteen alles weer weghalen.

Afbeelding

Toch wel weer aardig dat ze zo meedenken.
Het waait hier weer hard, gisteren 3 balen neergelegd, ze hadden hun eten op. En ze schrokken door de wind en speren zo met z'n allen de berg op, met een paar minuutjes waren ze boven. Vandaag lag alles er nog, geen hooi gegeten. Gekke beesten, staat amper nog gras.

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:49

Toch wel heel aardig dat ze zo meewerken en goed dat je ze hebt kunnen overhalen in het Frans.

Hier ook bijna geen gras meer op twee weilanden. Ben toch aan het overwegen of ik het toch niet ga laten inzaaien met arm soort gras. Op drie andere weilanden nog genoeg, dus ik heb geen zorgen verder, maar het kan beter. Wij voeren nu ongeveer 250 kilo per 2 weken. Dus ik ga ze weer naar de andere 3 weilanden laten. Is meer werk, want ik wil ze 's avonds bij het huis hebben, dus brengen en halen. Maar ook wel weer leuk heb ik ze vaker in de hand.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 14:04

Op de onderste wei staat alleen onkruid, meer naar boven nog een beetje gras, maar kennelijk wel genoeg voor ze, anders zouden ze wel hooi eten. De afgelopen weken aten ze juist al het hooi op, geen peil op te trekken. Als het droog weer is hebben ze kennelijk minder behoefte aan hooi.
Ik had van te voren in Deepl ingevoerd wat het probleem was vandaag hoor, en hij zei ook, ik ga wel even mee om te kijken wat het probleem was. Toen heeft ie al het hout naar de zijkant verplaatst. Zijn echt grote bomen, wij dachten nog dat ze alleen kleine boompjes zouden weghalen. Wel beter zo, kunnen de bomen ook niet omvallen op de weg met sneeuw. Nadeel is dat dat grote tractor apparaat de hele weg sloopt, en die was al slecht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:14

Heel goed dat je je voorbereidt met het Frans.

En mag je dat hout niet zelf hebben, wel mooi voor de haard als je het kort maakt en splijt.

Ook goed dat het nu veiliger is.

ik denk dat die paarden van mij vooral lui zijn, want ze kunnen nu op een hectare waar ook best nog genoeg staat. Niet vet, maar genoeg. Maar daar gaan ze niet heen, hooiton is veel makkelijker.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 15:32

Ik denk dat onze buurman dat hout krijgt, die heeft bij de gemeente gewerkt. En die verkoopt het dan weer aan ons. :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:40

Tinka schreef:
Ik denk dat onze buurman dat hout krijgt, die heeft bij de gemeente gewerkt. En die verkoopt het dan weer aan ons. :D

:D slimme handel

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 15:43

Ja heel slim, ik weet het niet zeker of hij het krijgt, maar wat zou de gemeente er mee moeten doen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 16:41

Vanmiddag actief bezig geweest en we hebben erwtensoep gemaakt en huzarensalade.
Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:45

Lekker hoor :9

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 18:09

Afbeelding
De huzarensalade

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:21

gezellig! samen gemaakt?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 21:55

Ja we hebben samen gekookt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:26

Y)(^) :Y) <3 :+: +:)+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 20:02

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer gereden, op Mercy. Ging lekker, ze was erg voorwaards, maar goed te controleren.
Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:33

O wat heerlijk! Kon Milko weer mee?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 21:54

Nog een foto van vanmiddag
Afbeelding
Milko gaat met de auto mee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:37

Ziet er heerlijk uit! Geen jagers dus in de buurt, gezien dat je geen fluorhesje aan had. Hier wel jachthonden gehoord gisteren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 13:39

Nee geen jagers gezien of gehoord gisteren, terwijl het zulk mooi weer was, zonnig en droog, ruim 10 graden. Vandaag 5 graden regen en mist en nou hoor ik wel weer jagers in de verte.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:40

Lekker rustig! Hier gisteren nog een zwijn geschoten in mijn onderste weiland. Zo jammer dat ik het huur ;)
Mooie plaatjes weer!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 13:38

Afbeelding
Eindelijk gelukt de laatste foto te uploaden. En iedereen nog een gelukkig Nieuwjaar

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:05

Wat een glanzend paard, mooi hoor.
De beste wensen voor jullie!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 14:35

Uploaden van foto's ging een stuk beter bij de wei.
De paarden vandaag

Afbeelding

En nog een paar leuke van Rory.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat jullie mij kunnen helpen met de beslissing. Het weekend wordt het koud, vrijdag en zaterdag de hele dag regen en zondag de hele dag sneeuw. Vrijdag 5 graden, zaterdag 1 en daarna - 2. Ik wil de paarden dekens op doen, ze staan tot nu toe de hele tijd zonder deken. Welke doe ik dan op, de dunne van 100 gram of de dikkere van 200 a 300 gram (weet ik niet precies).
Ik neig zelf naar de dikkere, maar ben wel bang dat het te warm is, vooral voor Mercy, die heeft het snel warm.
En Rory? Heeft nog nooit een deken op gehad, en heeft een hele dikke berenvacht. Ze heeft echter wel rainrot gehad. Heb de meeste korsten en nu uitgekamt, het is vrij droog nu met hier en daar nog wat korstjes. Maar nog dik genoeg de vacht, de rainrot zat alleen bovenop. Ik heb haar op gemeten, kom op 115 bij 150 ongeveer, welke maat zou ik dan moeten bestellen? Waarschijnlijk komt het dan ook niet op tijd binnen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:42

Afmetingen vind ik altijd lastig. Meestal staat er een tabel die moet je goed volgen. En niet bij Kramers bestellen dat heb je dan niet meer op tijd binnen. Je kunt wel via Amazon.fr met Prime bestellen, dan heb je het de 4e januari als je nu bestelt.

Ik heb zelf een paar regendekens van 0 gram. Dat is echt alleen maar een zeiltje bij wijzen van spreken, maar ze blijven wel droog. Nu is het bij mij warmer dan bij jou. Maar de kou zal hen niet zoveel doen. Hoe zwaarder je deken, hoe minder ze hun haren op kunnen zetten tegen de kou en hoe meer ze zullen transpireren en dan heb je natte paarden van binnen uit, dat is slechter dan natte paarden van buiten uit.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 14:48

Ik had juist gelezen dat een 0 grams niet goed is omdat hun haren dan plat liggen. Bij 100 gram hebben ze dan nog warmte van de voering, vandaar dat ik 100 gram heb en geen 0. Als het de hele dag regent, dan krijgen ze het juist koud, niet als het droog en koud is.