Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tamary schreef:Kan zijn dat je langer nodig hebt, je hebt aardig kans dat minimaal 1 merrie spontaan knetter hengstig staat (en dus opletten, sommige ruinen dekken en dit is een veel te zwaar paard voor jouw merries). Lastig ivm Prisca, maar 2 uurtjes zonder eten en dan samen een heel groot weiland op helpt nogal eens. Er is dan meer aandacht qua eten en genoeg ruimte om uit elkaars persoonlijke ruimte te blijven.
lukka63 schreef:Ik zou er ook meer tijd voor nemen als zo'n grote jongen een klap uitdeelt heeft dat veel impact.
Tinka schreef:Ik heb ze veel langer apart gehouden, 1,2,3 weken zelfs.
Tinka schreef:Ik zou hem iets van een week apart houden met de rest ernaast, alleen een draadje ertussen dus. Wel ook afhankelijk op hoe ze op hem reageren. En dan inderdaad steeds 1 van jouw vaste paarden bij hem zetten. Wel op een grote wei, zodat ze elkaar kunnen ontwijken.
Ik had toen ik Brunka, mijn ijslander, kocht haar op een afgezet stuk naast Pathos en Orinoko gezet. Brunka was iets van 138, Pathos 157, Ori 160. Na iets van ruim een week draad open gedaan. Brunka gaat erop af, begint heel gemeen om zich heen te trappen. De andere 2 waren heel vriendelijk. Pathos zijn been had een winkelhaak, litteken is nog steeds zichtbaar. Vanaf toen was Brunka de baas, en dat is altijd zo gebleven, de anderen zorgden wel dat ze uit de buurt bleven en het is bij die ene keer trappen gebleven.
TinkerTreas schreef:Met Tess had ik bedacht om haar eerst minimaal een week naast de rest te houden. Maar Tess wilde niet alleen staan en is na 2 uur zelf door het draad heen gegaan. En dat ging gelijk goed.
Zowdy heeft er een paar dagen naast gestaan, dat ging toen super relaxed. Dus toen erbij gelaten. Maar Zowdy ging enorm om zich heen trappen als een van de andere paarden in de buurt kwam. Dus alles liet haar links liggen. Dat heeft een paar weken geduurd voor ze zover was dat ze bij de andere paarden in de buurt wilde staan, maar die heeft jaren zonder andere paarden gestaan.
Hier werden allebei de keren alle merries hengstig. Lekker hoor.
En Yara heeft een paar uur apart gestaan, en toen alles rustig was heb ik het draad open gezet. Dat ging ook prima. Ik weet eigenlijk niet meer of ze toen ook hengstig werden.
Besje schreef:naar mijn mening hangt het ook af van het feit of het paard gewend is om buiten in een groep te staan... Als ze groepsdynamiek gewoon zijn (en het zijn geen 2 dominante paarden), gaat het meestal snel en vlot. In het begin moet de rangorde altijd wel terug wat bepaald worden, maar als de nieuwe gewoon "begrijpt" wat er gebeurt...
Succes Mo, het ziet er echt een lieve GVR uit!
lukka63 schreef:Leuk ijslanders, ze zijn zo comfortabel.
Juist met een paard op proef zou ik voorzichtig zijn.
uxgranta schreef:Nog een aanvulling op dat weiden:
Zou de nieuwe eerst in een wei ernaast zetten, pas wanneer de nieuwigheid eraf is één Van de andere paarden bij de nieuwe in de Wei doen. Zo kan de nieuwe een maatje maken voor straks in de kudde en is er in ieder geval 1 die hem beschermt/verdedigt. Wanneer de paarden aan elkaar gewend zijn kun je de hele kudde in een ruime Wei bij elkaar doen. Je kunt hier geen tijdschema aanhangen.