Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Linda

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:35

Of toen ik een keer mee jagen was, kwam een eland recht op ons afgelopen (zag of rook ons niet), maar gelukkig besloot hij een andere richting uit te gaan. Toch wel initimiderend, je wilt em niet kwaad maken oid ;) .

Yukon is inderdaad erg gaaf! Ook de geschiedenis die het heeft. Zorg er voor dat je bijtankt op plaatsen waar je trucks ziet bijtanken, dat zijn meestal de goedkopere tankstations. Sommige kleine tankstations vragen schandalig veel geld voor benzine (t/m $0,20 per liter meer).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:02

En tank bij de pomp self-service. Anders komt een mannetje je helpen en dat kost ook $0,05/liter meer. :+

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 08:02

Hoi allemaal :)
Omdat ik een uitnodiging heb gekregen om naar Canada te komen wil ik hier graag meepraten!
Ik ben bezig met het lezen van het hele topic, maar heb alvast een vraag. Ik heb me wat verdiept in de visa maar kom er niet uit. Ik wil ongeveer twee maanden naar mijn familie in Oregon, U.S. En aansluitend twee maanden naar een ranch in Alberta. Op de ranch verricht ik wat werkzaamheden in ruil voor kost en inwoning, maar paardrijden zie ik niet echt als werken ;) heb ik hiervoor dan wel een working holiday visa nodig? En zo niet, wat is het alternatief? Ik heb ook ergens gelezen dat er andere regels zijn wanneer ik vanuit Amerika kom.

Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:24

Ook als je niet betaald werk gaat verrichten of vrijwilligerswerk gaat doen heb je een werkvergunning nodig. Dus ik zou dan om het makkelijk te houden voor een WHP gaan.
En ik kan me eerlijk gezegd niet helemaal voorstellen dat je als je vanuit Amerika zou komen er andere regels gelden. Je bent immers gewoon Nederlandse (tenminste, als ik je profiel mag geloven :) ) dus lijkt het mij dat je je ook gewoon aan de NLse regels te houden hebt. Wat ik wel weet is dat als je via Amerika vliegt je voor Amerika nog iets aangevraagd moet hebben.. :)

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:46

Dat is niet helemaal waar Blacky. Sommige vrijwilligers organisaties hoef je geen werk visum voor, zoals WWOOF bijvoorbeeld. Even vragen aan de mensen op de ranch. Particulier word wsch gezien als echt werk. Als het familie is kun je het aangeven als familiebezoek maar ligt er ook maar weer net aan wie je bij de douane hebt dus dat is ook een risico.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:50

idd ben ik hier gewoon zonder werkvergunning, moest wel uitleggen wat ik kwam doen enz
Uiteraard naar vrienden en om het land te verkennen :+

Voor amerika heb je Esta nodig.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:05

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:04

Ik heb ergens wat gelezen over hoe lang je mag verblijven in Noord Amerika als toerist, en daar vallen beide landen onder. Ik kan me niet meer herinneren waar dat stond...

Overigens neem ik zelf wel liever het zekere voor het onzekere en vraag ik de WHV aan, dat kan alleen nu nog niet heb ik begrepen.
Het is wel een duur grapje voor een aantal weken paardrijden op een ranch :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:11

Tja paardrijden is nu eenmaal duur. :P
Wat een gaaf plan.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:33

Als de mensen familie of vrienden van je zijn, of kennissen, zou ik de whp achterwege laten. Of doen zoals happinez heeft gedaan. Maar als je er niet gerust op bent, dan inderdaad gewoon eentje aanvragen. Maar het is idd veel geregel en duur grapje voor 2 maanden en een verspilling van je whp, mocht je een keer terug willen komen.

In de US mag je 90 dagen blijven als toerist, in Canada 6 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:46

Nou, ik word anders 24 januari weer terug geschopt naar ons kikkerlandje. En dat terwijl ik zei dat ik nieuwjaar wou vieren met mijn vriend die naast mij stond, en dat ik een ticket heb voor januari 22 maar dat ik die wil omzetten naar een later datum, rond de 3 maanden.

Nu zit er een brief aan mijn paspoort vastgeniet dat ik januari 24 Canada moet verlaten. "So you have more luck and a better chance of getting into Canada next time!"

-O-

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:39

MissCharlie schreef:
Ik heb ergens wat gelezen over hoe lang je mag verblijven in Noord Amerika als toerist, en daar vallen beide landen onder. Ik kan me niet meer herinneren waar dat stond...

In Amerika mag je als toerist 90 dagen blijven. Je vraagt een ESTA aan (als je met het vliegtuig Amerika binnenkomt) of vult een ander groen papiertje in (als je met de auto/boot/ander vervoersmiddel dan vliegtuig Amerika binnen gaat, vanuit Canada of Mexico). Dat formulier of die ESTA vervalt na 90 dagen. Als toerist moet je dan eerst het continent (Noord-Amerika, dus zowal USA als Canada) verlaten voor je een nieuwe mag aanvragen. Dus als je bijvoorbeeld op 1 september je groen papiertje krijgt, dan mag je tot en met 30 november in Amerika zijn. Wil je langer blijven, dan vraag je een toeristenvisum aan (mag je langer dan 90 dagen mee reizen) of verlaat je het continent en vraagt weer een nieuwe aan.

Enige uitzondering is als je meer dan 90 (aaneensluitende) dagen in Canada verblijft, dan is die periode van de 90 dagen dat je groene papiertje of ESTA geldig is niet van toepassing. Er zal nog altijd wel een verloopdatum op staan die 90 dagen is nadat je formulier van start gaat, maar je kan hem aan de douane gewoon laten uitscheuren en een nieuwe aanvragen. Dat deed ik toen ik in Vancouver woonde en af en toe naar Seattle ging.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 04:47

ESTA is geldig voor 2 jaar, en is niet meer dan "Electronic System for Travel Authorization". ESTA is geen toeristenvisum of VWP. Visa waiver program (voor NLers) is max. 90 dagen. In principe kun je verlenging aanvragen of een visum voor langer dan 3 mnd, maar de US is niet zo heel gemakkelijk daarmee.

Zorg dat je ESTA formulier invult voordat je naar de US vertrekt, anders laat de luchtvaartmaatschappij in NL je vaak niet eens aan boord.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:43

De ESTA is inderdaad iets anders dan je visum zoals ik het heb begrepen :j

Allemaal nog de beste wensen voor 2013, dat het een goed jaar mag worden! Hoe was Oud & Nieuw aan die kant van de oceaan?
Ik kreeg foto's door van een kennis daar die is gaan snowshoe-en in Waterton... Echt Wauw!!!

Heb de laatste weken weer een beetje heimwee hoor, zit ook steeds met het liedje in mijn hoofd dat me door de radiostiltes heen heeft geholpen in de bergen : Michael Bublé en Feeling good :D

Als ik mijn ogen dichtdoe rijd ik weer haarspeldbochten in de Rockies :j

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:01

De esta heb ik ervaring mee, afgelopen zomer naar Amerika geweest :)
Maar om geen problemen te krijgen zou ik toch een WHV aan moeten vragen. Ik lees alleen net dat je daarvoor 2500 canadese dollars op je bankrekening moet hebben.... :/

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:32

Mag ik jullie om advies vragen?
Wij willen vier weken rondtrekken in Canada, welke route zouden jullie aanraden?
En we vliegen vanaf Los Angeles, een retour Vancouver is 250 euro en een retour Calgary is 350 euro, wat zouden jullie aanraden?
Wellicht een heel ander vliegveld in een andere stad?

We willen graag zo'n tour op het water doen, ik wil gave dieren zien en m'n lief wil graag mooie natuur zien. :D Tips?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 04:17

Zo'n tour op het water :) dat kan heel mooi bij Vancouver (Island) natuur is prachtig op Vancouver Island en rondom daar en daar ga je zeker wilde dieren zien. Je zou een auto kunnen huren en van Vancouver naar Calgary kunnen rijden en een stukje Rocky Mountains meepakken. Ook erg mooi.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 05:43

De eerste keer dat ik naar canada ging, ging ik eerst naar vancouver island en daarna de rocky mountains. Vorig jaar ben ik naar de yukon en alaska gegaan. Je zou dus bijvoorbeeld ook naar whitehorse kunnen vliegen en van daaruit rondtouren in de yukon en alaska. In alaska heb je hele mooie ferry tochten!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:06

Ik zou voor vancouver gaan, deze stad biedt je haast alles. Of doorvliegen naar Alaska! Vanaf vancouver kun je mooie tochten maken, bv naar whistler of vancouver island. Voor veel wild hoef je niet zover de stad uit ;-)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:53

Allebei hebben voordelen:
Calgary: binnen een uur zit je in de Rockies, maar Calgary zelf is geen donder aan.
Vancouver: Schitterende stad (echt waar!) maar wat verder van de mooie natuur (alhoewel vanuit North Vancouver rij je zo via een prachtige weg naar Whistler.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:26

Binnen 20 autominuutjes zit ik in de mooiste natuurgebieden hoor, vanaf Vancouver. Eigenlijk is alles buiten de stad mooi en in de stad zijn alle parken super gaaf. De stad is ook nog maar zo jong, iets van 250 jaar oud. En de bomen in de meeste parken die stonden er al, dus die zijn wel ontzettend oud.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:24

Dat zeg, rond vancouver zit je zo in de natuur, naar mijn mening nog meer dan bij Calgary. Beren, elk, herten, wasberen, eigenlijk vanalles behalve bizons, elanden, en bighorns volgens mij.. *heimwee steekt plots de kop op*

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:26

Bedankt voor de reacties!
En als we besluiten naar Ottowa/Montreal te vliegen?
Dan zouden we graag de Niagara Falls willen zien e.d. en met de trein richting het Noorden om ijsberen te zien.

Zouden jullie dat eerder aanraden of juist aanraden vergeleken met Vancouver?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:09

Als je geld wilt besparen kan je het goedkoopste LA-Vancouver doen door LA-Seattle te vliegen en dan in Seattle de bus nemen naar Vancouver (www.quickcoach.com duurt 3-4 uur en kost $30). Kost vaak maar $70 à $90 om LA-Seattle te vliegen tegenover $250 LA-Vancouver.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:13

Ah thanks, wat een goede tip!
Met welke maatschappij vlieg je dan van L.A. naar Seattle?
En is dat gewoon op het vliegveld van L.A. te boeken of kunnen we dat het best hier al doen?