MissCharlie schreef:Ik heb ergens wat gelezen over hoe lang je mag verblijven in Noord Amerika als toerist, en daar vallen beide landen onder. Ik kan me niet meer herinneren waar dat stond...
In Amerika mag je als toerist 90 dagen blijven. Je vraagt een ESTA aan (als je met het vliegtuig Amerika binnenkomt) of vult een ander groen papiertje in (als je met de auto/boot/ander vervoersmiddel dan vliegtuig Amerika binnen gaat, vanuit Canada of Mexico). Dat formulier of die ESTA vervalt na 90 dagen. Als toerist moet je dan eerst het continent (Noord-Amerika, dus zowal USA als Canada) verlaten voor je een nieuwe mag aanvragen. Dus als je bijvoorbeeld op 1 september je groen papiertje krijgt, dan mag je tot en met 30 november in Amerika zijn. Wil je langer blijven, dan vraag je een toeristenvisum aan (mag je langer dan 90 dagen mee reizen) of verlaat je het continent en vraagt weer een nieuwe aan.
Enige uitzondering is als je meer dan 90 (aaneensluitende) dagen in Canada verblijft, dan is die periode van de 90 dagen dat je groene papiertje of ESTA geldig is niet van toepassing. Er zal nog altijd wel een verloopdatum op staan die 90 dagen is nadat je formulier van start gaat, maar je kan hem aan de douane gewoon laten uitscheuren en een nieuwe aanvragen. Dat deed ik toen ik in Vancouver woonde en af en toe naar Seattle ging.