[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 10:44

Dit heb ik ze overigens gisterenavond geschreven om alle afspraken te bevestigen. Ik heb het in het Frans geschreven uiteraard en nu terugvertaald naar NL, dus het klinkt een beetje stijf omdat Frans een wat archaïsche taal is, maar ik denk dat ik alles wel heb bevestigd wat we mondeling gezegd hebben. Ze sms'te net dat ze er maandag naar gaat kijken.

Ik ben ondertussen aan het zoeken naar een paardenarts voor de keuring, maar wat is dat lastig zeg. Maar ik moet hun dierenartsen nog doorkrijgen, maar dat gaat pas maandag gebeuren dan kennelijk. Dus het zal nog wel even gaan duren eer alles in gaan gezet wordt.

De mail:

Goedenavond meneer en Fleur Besson,

Ik sta mij toe u te schrijven, dit is Monique. Allereerst wil ik u hartelijk bedanken voor de tijd die u vandaag voor ons heeft genomen voor de presentatie en het uitproberen van uw paard Drodba, dat ik voortaan zoals u Djiego noem. Het was een groot genoegen dit moment met u door te brengen en Djiego beter te leren kennen.

Djiego beviel mij erg goed en ik had het genoegen om samen met u een reserveringscontract te ondertekenen. Voor uw gemak voeg ik dit contract toe aan deze e-mail. De aankoopprijs blijft vastgesteld op 6.000 euro en ik heb u een aanbetaling van 1.500 euro per cheque overhandigd. Zoals u aangaf, zult u deze niet innen voordat de dierenarts de aankoopkeuring heeft uitgevoerd.

We zijn ook overeengekomen om in het aankoopcontract op te nemen dat ik Djiego gedurende één maand op proef bij mij thuis mag houden.

Wat betreft de papieren van Djiego ben ik helaas vergeten een foto te maken. Zou u zo vriendelijk willen zijn mij per e-mail een foto van zijn documenten te sturen?

Zoals afgesproken en met uw toestemming zou ik Djiego graag laten onderzoeken door een onafhankelijke dierenarts, inclusief röntgenfoto’s van de voor- en achterbenen. Om de onafhankelijkheid te waarborgen, zou u mij de namen van uw gebruikelijke dierenartsen kunnen doorgeven, zodat ik een andere professional kan contacteren?

Met uw toestemming hebben wij vandaag ook foto’s en video’s gemaakt. Ik heb gemerkt dat Djiego soms struikelt en gevoelig over steentjes loopt. Ik heb deze beelden samengevoegd in een video en indien u dat wenst kan ik deze met u delen via YouTube, alleen zichtbaar voor u. Laat mij weten of u de link wilt ontvangen. Ik neem aan dat dit struikelen te maken kan hebben met het recente verwijderen van de hoefijzers en het feit dat de hoeven nog niet zijn bekapt, waardoor het oppervlak onregelmatig is. Om de dierenarts een correcte beoordeling te laten maken, zou het ideaal zijn als Djiego minstens één week vóór het onderzoek goed bekapt is. Kunt u mij laten weten wanneer u het bekappen doet en, indien mogelijk, na het bekappen foto’s van de hoeven en de straal sturen alstublieft?

Ik ben vergeten het te vragen, maar kunt u mij alstublieft laten weten wanneer de tandarts voor het laatst is geweest?

We zijn ook overeengekomen dat ik zijn galop mag uitproberen, wat vandaag niet mogelijk was omdat hij al enige tijd niet was bereden. Ik zou dit graag willen doen op de dag dat de dierenarts komt, vóór de afspraak, indien dat voor u goed is. Ook zou ik graag aanwezig zijn bij de dierenartskeuring.

Daarnaast heeft Fleur vriendelijk voorgesteld om Djiego tot aan de veterinaire keuring nog wat verder te blijven trainen.

Tot slot heeft u aangegeven dat u het transport van Djiego naar ons zou kunnen verzorgen en dat u hiervoor een offerte zou opstellen. Voor de berekening van het aantal kilometers: ons dorp is Saint-Lizier-du-Planté, 32220. Ik zie uw offerte dan ook graag tegemoet.

Nogmaals hartelijk dank voor uw tijd en uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
Monique

Marilu

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 11:34

Je hebt je Grote Vriendelijke Reus gevonden *\o/*
Het ziet er écht een braaf en vriendelijk dier uit :j

Hopelijk wordt hij helemaal goedgekeurd door de dierenarts !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 11:37

Marilu schreef:
Je hebt je Grote Vriendelijke Reus gevonden *\o/*
Het ziet er écht een braaf en vriendelijk dier uit :j

Hopelijk wordt hij helemaal goedgekeurd door de dierenarts !

hahaha, gaan we hem zo voortaan noemen GVR!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 11:46

Meine gute Monique wat een tank. Wel een lieve, zachtaardige tank zo te zien. Hoop voor je dat hij goed gekeurd wordt.. maar…. Kijk wel uit met je tenen hè ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:45

Als dat schrikken is dan is dat iig niks om bang voor te zijn, die aansprong in galop :P

Ik denk inderdaad dat als je hem wat vrijer laat aan de voorzijde in draf dat hij dan meer tot zijn recht komt. Hij is in ieder geval lief vriendelijk attent zo te zien. Hij volgt braaf en toen er met auto deuren gesmeten werd vertrok hij geen spier. Hoop dat je snel een goede dierenarts kunt vinden.

Ik mis in de mail wel iets over de pssm en pyroplasmosedinges testen? Of ga je dat doen als hij bij jou is?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:59

Wat een lief vriendelijk paard! Als hij goed gekeurd wordt,alvast heel veel geluk en plezier met hem!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 13:20

SjonnieZ schreef:
Meine gute Monique wat een tank. Wel een lieve, zachtaardige tank zo te zien. Hoop voor je dat hij goed gekeurd wordt.. maar…. Kijk wel uit met je tenen hè ;)

Kasteel tank reus. Gentle Giant denk ik dan maar idd. Ik ga even kijken als hij ooit hier is, hoe zijn gedrag is met poetsen en zo, en aan de hand, als dat onhandig en lomp is dan neem ik weer jodpurs met stalen neuzen. Maar gisteren met poetsen stond hij gewoon lekker stil te genieten.

Prairy schreef:
Als dat schrikken is dan is dat iig niks om bang voor te zijn, die aansprong in galop :P

Ik denk inderdaad dat als je hem wat vrijer laat aan de voorzijde in draf dat hij dan meer tot zijn recht komt. Hij is in ieder geval lief vriendelijk attent zo te zien. Hij volgt braaf en toen er met auto deuren gesmeten werd vertrok hij geen spier. Hoop dat je snel een goede dierenarts kunt vinden.

Ik mis in de mail wel iets over de pssm en pyroplasmosedinges testen? Of ga je dat doen als hij bij jou is?

Inderdaad smeet die man met autodeuren en Djiego verschoot niet.

Ik heb in de mail naar hen toe niet gespecificeerd wat ik wil dat de d.a. allemaal gaat doen. Ik wil veel laten testen, ik schreef eerder in dit draadje idd pyro. Pssm kan via de haren toch? Althans zo heb ik het met Callas gedaan die vrij ervan is. Ik ga het ook van de kosten die de vet gaat berekenen af laten hangen. Als pyro bijv 200 euro meer kost, dan laat ik dat maar zitten. Van die dingen.

rocymax schreef:
Wat een lief vriendelijk paard! Als hij goed gekeurd wordt,alvast heel veel geluk en plezier met hem!

Dank je Astrid, we gaan het zien.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 14:28

Wat een leukerd is het wel heel groot, is dat niet lastig voor je met zadelen.
Lijkt een lieverd zo te zien, ik duim voor een positief advies.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 14:33

lukka63 schreef:
Wat een leukerd is het wel heel groot, is dat niet lastig voor je met zadelen.
Lijkt een lieverd zo te zien, ik duim voor een positief advies.

Hij was idd erg lief. Ik heb een heel licht zadel gelukkig, mijn westernzadel zou ik erop moeten takelen ;-)

Ondertussen ben ik al aan het zoeken naar d.a. die keuren, ook al moet ik nog de namen afwachten van hun dierenartsen ivm onafhankelijk onderzoek, maar nu woont Livaï, het paardje dat ik het eerste testte, ook in Carcassonne dus ik denk ik vraag die eigenaar of zij misschien een keuringsarts wist. Wist ze en dat blijkt een Belgische vrouw te zijn. Kleine wereld toch weer. Dus nu hoop ik maar dat zij ook niet hun vaste dierenarts is.

Overigens is Livaï vandaag proefgereden door een volgende koper en die was enthousiast en gaat informeren wat de kosten van het trekken van de wolfstanden zijn. Het zou fijn voor Jeanne, de eigenaar, zijn als hij verkocht werd. Voor mij is dat hoofdstuk dan afgesloten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:39

Je zou hem altijd nog later kunnen laten keuren, als hij al bij jou is, voor die maand op proef. Dan ben je natuurlijk wel reiskosten kwijt, als hij afgekeurd wordt.
Als het goed is doen ze eerst een klinische keuring, als hij dan al afgekeurd wordt, dan hoef je die foto's al niet te laten maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 15:46

Tinka schreef:
Je zou hem altijd nog later kunnen laten keuren, als hij al bij jou is, voor die maand op proef. Dan ben je natuurlijk wel reiskosten kwijt, als hij afgekeurd wordt.
Als het goed is doen ze eerst een klinische keuring, als hij dan al afgekeurd wordt, dan hoef je die foto's al niet te laten maken.

Dat zou ook nog kunnen. Dan zou ik het door mijn eigen dierenarts kunnen laten doen. Kan ik ook idd nog overwegen, dank voor de tip.

Wat ik met Callas heb gedaan is klinisch laten keuren maar wel gevraagd of hij röntgen bij zich had. Ze werd klinisch gekeurd, hij vond het goed, maar hij was dus hun dierenarts en ik vond haar niet goed lopen op het harde. Ik zag iets. Hij niet. Dus toen heb ik röntgen laten doen, rondom. Dat vond hij maar raar. Hij wilde alleen voor doen. Ik heb rondom gekregen en hij vond het allemaal mooi. Ze was ook verder niet kreupel, maar ze was dus toen al heel gevoelig op haar zolen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 19:40

https://youtu.be/-VZPdgjAhXA

Weer eens een filmpje. Natuurlijk zit Djiego er ook in, maar ook Malik, die jullie volgens mij nog niet gezien hadden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 08:26

O wat ik nog vergat te zeggen over Djiego, hij heeft geen maagzweren. We liepen daar naar beneden en er was geen geflehm of geblaas of geeuwen en geen singelnijd. Dat is ook weer fijn.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:11

Dat is zeker fijn. Het is je zo gegund dat je een paardje hebt die niets mankeert . :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 15:40

rocymax schreef:
Dat is zeker fijn. Het is je zo gegund dat je een paardje hebt die niets mankeert . :)

Da's lief, dank je! Daar hoop ik ook op.

Ik ben nog steeds heel terughoudend. Heb nog geen juich-gevoel, er ligt nog zo'n regeltijd aan vooraf en vooral die mensen over halen van wat ik wil, met de hoeven, daar zal morgen dan wel een reactie over komen, maar ik zie ertegen op al dat gedoe. Ook moet ik er weer heen, weer een uur of 6 in de auto. En dan zou ik ook met het transport tzt er weer heen moeten.

Ik denk dat ik ga proberen de d.a. en het transport hierheen, op 1 dag te combineren. Röntgen kan de d.a. daar ter plekke beoordelen en evt bloedtesten als de uitslag dan niet goed is, dan kunnen ze hem hier weer op komen halen als hij daarop problemen zou geven.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:35

Malik had ik inderdaad nog niet gezien, dacht ik ... toch geen filmpje ...

Dan is Djiego in ieder geval wel meer ervaren ! Dan wel niet (meer) onder het zadel, maar wel aan het werk mét mensen, toch een verantwoordelijkheid een koets met toeristen rondtrekken :j

Speciaal dat je dat in beeld hebt van die buizerd en de slang :wow:

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 16:46

Marilu schreef:
Malik had ik inderdaad nog niet gezien, dacht ik ... toch geen filmpje ...

Dan is Djiego in ieder geval wel meer ervaren ! Dan wel niet (meer) onder het zadel, maar wel aan het werk mét mensen, toch een verantwoordelijkheid een koets met toeristen rondtrekken :j

Speciaal dat je dat in beeld hebt van die buizerd en de slang :wow:

Hi Marilu, ja dat met die slang was heel bijzonder. Het is ook zulk warm weer, buitengewoon. Maar dat betekent wel dat zulke dieren een klap in hun bestand krijgen. Ze zijn nu niet fit meer genoeg om te jagen of zich snel te verstoppen en dus zijn ze een makkelijke prooi. Ook als ze telkens door het warme weer uit hun winterrust komen, komen ze met minder energie in de lente uit de winterslaap. Dat geeft ze een achterstand. Deze heeft het in ieder geval niet gered door de warmte. De buizerd was daarentegen wel happy. Zal ook beter gaan overleven.

Malik hadden jullie idd nog niet op film gezien. Hij had een leuke kop, zeker met de vergroeiing van het neusbeen, maar hij was echt te groen en ja Djiego heeft een leven meer ervaring. Hij heeft tot 5 jaar geleden vaak ohz gereden, maar daarna niet meer, dus ook daar heeft hij ervaring in, maar dat moet weer even naar boven gehaald worden. Die vrouw heeft beloofd de komende weken dat nog te gaan oppakken, maar ja dat kan ik natuurlijk niet controleren. Ik heb daar dan ook weinig vertrouwen in, maar ik heb er wel vertrouwen in, dat ik hier bij ons thuis hem weer op de rit kan krijgen. Hij deed het zo goed na zo lang niet ohz te zijn geweest.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 12:22

Ik ben in ieder geval weer blij, de verkoopster heeft keurig haar woord gehouden en vandaag al mijn vragen in de mail beantwoord en ik heb ook zijn papieren gekopieerd gekregen.

Nu is er nog even wat onzekerheid over wanneer ze hem nou gaat bekappen. Ze wil dat ik met de dierenarts een afspraak maak en dan zullen zij hem bekappen. Ja maar ik wil dat er een week tussen zit, dus ik wil dat zij hem bekappen, foto's ervan sturen en dan maak ik die afspraak. Anders is het misschien te kort op elkaar, maar goed, even kijken wat ze nu gaat zeggen.

En ze hebben hem Diego genoemd, niet Djiego wat ik dacht...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:24

Ah dat vind ik ook wel beter :D je spreekt het hetzelfde uit maar die Dj vind ik er altijd zo apart uitzien _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:27

Diego is de juiste Spaanse spelling, voor de uitspraak maakt het niets uit.
Fijn dat het tot nu toe positief verloopt. Ik vind het wel 'heel veel paard', maar gelukkig hebben jullie ruimte en voldoende hooi.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:37

Goed nieuws dat je alle afspraken op papier heb. Hopelijk komt het bekappen en de dierenarts ook goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 13:16

Sintara schreef:
Ah dat vind ik ook wel beter :D je spreekt het hetzelfde uit maar die Dj vind ik er altijd zo apart uitzien _O-

O DJ, vind ik ook wel een leuke naam eigenlijk. Er zit muziek in mijn nieuwe paard ;-)

senna21 schreef:
Diego is de juiste Spaanse spelling, voor de uitspraak maakt het niets uit.
Fijn dat het tot nu toe positief verloopt. Ik vind het wel 'heel veel paard', maar gelukkig hebben jullie ruimte en voldoende hooi.

Ja, dat "heel veel paard" val ik op. Ik vind ze erg fijn die grote jongens.

Tinka schreef:
Goed nieuws dat je alle afspraken op papier heb. Hopelijk komt het bekappen en de dierenarts ook goed.

Nou zeker inderdaad. Ze is heel onfrans. Maar ze is echt frans heeft ze me verzekerd. Ze is superblond, dat is niet Frans, ze was heel kort van stof en to the point, ook echt niet frans en nu komt ze haar afspraken na dat ze vandaag zou antwoorden. Ik val echt van mijn franse geloof ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 05:09

Dit is weer een typisch voorbeeld van een zo had het moeten zijn.
Ik dacht trouwens al dat hij Diego heet en ik noemde hem al zo in mijn hoofd. Fun fact: volgens Google betekent de naam; “hij zal beschermen," "vervanger," of "bezetter“.
Ik ga weer verder slapen of althans een poging tot doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 09:23

balance schreef:
Dit is weer een typisch voorbeeld van een zo had het moeten zijn.
Ik dacht trouwens al dat hij Diego heet en ik noemde hem al zo in mijn hoofd. Fun fact: volgens Google betekent de naam; “hij zal beschermen," "vervanger," of "bezetter“.
Ik ga weer verder slapen of althans een poging tot doen.

O wat prachtig die naam!

Ik ben er met de dame nog niet uit over wanneer ze nou gaan bekappen. Hij doet het altijd zelf al 40 jaar dus ze hoeven geen smid ervoor te laten komen of zo. Weet niet zo goed waar dat nu hapert.

Ondertussen stel ik me van alles voor hoe het hier met hem zou gaan, ik zou hem bij aankomst eerst in de paddock/rijveld/hondentrainingsveld zetten en de andere kunnen er dan omheen naar elkaar kijken.
Na een dag zou ik de andere even beneden zetten en dan zou ik met hem alle weilanden en hooiplekken en drinkbakken gaan verkennen dan terug in de paddock. Andere er weer omheen.
En als de rust is gekeerd kan hij denk ik de volgende dag erbij. Dus dan schaar ik hem op de 3e dag in, als dat kan op dat moment.
Met rijden had ik het plan opgevat om eerst een aantal keren in het rijveld e.e.a. te bevestigen en te genieten.
Dan onze track, dat is zeg maar een uur in stap, te wandelen met hem samen met Erwin en Poupette. (Quarbonne wil niet, Callas doet debiel en Prisca heeft maagpijn bij die wandeling)
En dan heeft hij alles gezien wat er hier te zien valt en dan zou ik na en tijdje gaan rijden.

Ik heb hem namelijk een maand op proef.

Maar goed, eerst die keuring. Brrr. Ik ga vandaag al wel die dierenarts bellen die ik doorgekregen heb.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 11:57

Nou, ik heb toch maar alvast een afspraak met een keuringsarts gemaakt op 30-12, dan hebben ze tijd zat om Diego te bekappen.