[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:44

Volgende week zaterdag ben ik er niet, maar vrijdag en zondag kan ik indien nodig ook helpen, ik zit net onder Eindhoven. En mijn Tank mag alles trekken ;) kan ik je indien nodig naar Pandora brengen bijvoorbeeld.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 16:23

Jullie zijn lief! Echt heel fijn om zulke back-up te hebben.

Ik rij terug sowieso met in totaal 3 volwassen inclusief mezelf en een volgauto. Dat scheelt ook veel, vind ik. Toch nog mobiliteit als er iets gebeurt.

Maar he, er gaat niks geks gebeuren, alles gaat prima volgens plan! Nu nog hopen op een beetje fatsoenlijk weer, geen temperaturen boven de 25 graden, geen hele weg stortregen en geen sneeuw bij aankomst hier haha.
Vanochtend was het hier weer volledig wit en het sneeuwde nog aardig door. Bij elkaar een goede 10 cm gehad. Nu is de temperatuur weer aan het stijgen en zitten we alweer op +4. Dus de sneeuw is alweer bijna weg :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:22

Het scheelt natuurlijk ook wel dat het shetlanders zijn en geen grote trekpaarden :)

En met meer samen rijden is inderdaad wel fijn :) Komt vast goed!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 17:43

Al op de terugweg?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:03

Ik hoop dat alles onderweg ok is gegaan

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 14:06

Afbeelding

Afbeelding

Ze (we) zijn er!

Waaaaaaaat een gedoe. Echt. Ik ga zoiets nooit meer (zelf) doen. Maar ja, iets met eigenwijs zijn :D
Het was wel echt een avontuur, dat wel. Enorrrrm geregel. En de NVWA, wat een prutinstantie is dat zeg... Oprecht ik heb in november al gebeld om te vragen hoe en wat, toen kreeg ik een mail met copy paste met info die ik zelf ook al op de website had gevonden.
Bij het aanvragen van de exportkeuring bleek dat Jolly weer anders behandeld moest worden dan Punette en Miracle. Want die laatste 2 zijn stamboekpony's en die noemen ze dan geregistreerd.
Jolly is van het hengstje en de merrie om de hoek, dus geen stamboekpapier en dus ongeregistreerd.
Voor Jolly was de papierwinkel echt ENORM. Niet grappig. Ze moesten alles van me weten. De route moest en zou gepland worden via Routenet. Heel erg waardeloos, want die vond dat we koste wat kost over Antwerpen, Brussel en Parijs moesten. No thanks. Ik heb het kunnen verbouwen tot de route die ik wel wilde.

Anyway, ik zal jullie niet met die administratieve details vermoeien. Na een klusterf* kregen de pony's vrijdagochtend hun exportcertificaat en daarmee was de kous af. De keurende dierenarts heeft alsnog een fout van de NVWA recht moeten zetten, vond ze ook niet zo grappig.
Ik ben zelf vrijdagochtend op pad gegaan. Eerst een dik uur naar de verhuur, die wel op de route lag overigens. Daar mijn auto achtergelaten en verdergegaan met mijn gehuurde vrachtwagentje. Super hip ding, met camera in de cabine en ook een thermometer zodat ik precies kon zien wat de temperatuur daar achterin was. Ook zat er ventilatie in maar daar was ik niet zo over te spreken. De dakluiken en raampjes open bleek achteraf beter te helpen.

Na een overnachting bij een B&B kwam ik zaterdag in Nederland aan. Ik ben nog even twee uurtjes bij mijn vader op de koffie geweest, heb nog een paar dozen met boeken opgehaald die we nog bij mijn moeder hadden staan, en reed vervolgens naar mijn zusje. Daar hebben we alle ponyspullen in de vrachtwagen geladen, in de ruime zadelkamer. Onderweg had ik al 2 baaltjes stro geregeld, dus de pony's konden mooi zacht staan en de poepjes en plasjes zouden mooi opgevangen worden.
Na een nachtje slapen zijn we zondagochtend al op tijd op pad gegaan. Om half 9 stonden we op de boerderij en hebben we eerst de hooinetten ingeladen. We hadden het tussenschot helemaal opzij gezet dus de pony's konden mooi met 3 in 1 vak. Dat leek ons toch wel een beter plan. 3 hooinetten voor de neus en gaan met die banaan.
Jolly mocht eerst, hij stond even als een berggeit voor de klep maar hij wilde toch wel erg graag met me mee, de schat. Mega enthousiast, en dat is de hele weg zo gebleven. Punette vond het raar maar ging wel en Miracle had wat meer aanmoediging nodig. Die vond het echt verschrikkelijk spannend, ondanks dat het dus geen gapend zwart gat is en de andere 2 er al in stonden. Met wat geduld stond hij alsnog in 5 minuten netjes op zijn plek.

We hadden een overnachting geregeld net over de helft van de hele rit. Daar mochten de pony's lekker bijkomen in een weiland. En dat gras stond HOOG, niet normaal! Gelukkig ook heeeeel veel kruiden en daar bleken de pony's toch wel een voorkeur voor te hebben. En we hadden de graasmaskers mee dus die hebben ze dan ook omgehad.
Maandagochtend gingen ze allemaal weer makkelijk mee, weer even wat extra aandacht bij Miracle maar ook nu stond hij weer met 5 minuten op de vrachtwagen.

Eenmaal hier hebben we zo snel mogelijk de pony's uit de wagen gevist. Stukje lopen naar het land en ze daar gelijk losgelaten. Het eerste stuk waar ze nu staan is omheind met schapengaas, dus daar komen ze niet uit (zeg nooit nooit overigens ;) ).
Ze hadden echt ogen op stokjes, ontzettend grappig. En de helling moesten ze ook enorm aan wennen uiteraard. Het scheef lopen was echt hilarisch om te zien! Ze wennen mooi snel, Jolly en Punette voelen zich al helemaal thuis. Miracle nog niet, die is nog steeds wat rillerig. Ik geef hem ook geen ongelijk, het is best een berg (haha) om te verwerken! Ze hoeven hier ook niks, dat scheelt. Althans, voorlopig ;) Uiteindelijk zal ik ze wel regelmatig meenemen voor een wandeling, dat zullen ze ook wel erg leuk gaan vinden verwacht ik.

Ik heb nog veeeeeel meer beeldmateriaal en ook filmpjes van toen ze hier losgelaten werden. Ik zal dat binnenkort allemaal nog bij elkaar voegen en dan deel ik het filmpje hier.
Voor nu zijn we echt gesloopt. Ik heb in 4 dagen net geen 2500 km gereden, echt bizar. Maar het was het zo waard, het is zo leuk dat ze hier nu zijn!

Nog een opmerking, de linkerpony op de eerste foto is Punette. Zij is oud en heeft PPID, vandaar de rare vacht. Ze krijgt medicatie maar zo ziet ze er in deze tijd van het jaar nu eenmaal uit ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:44

Wat heerlijk voor je dat het eigenlijk erg goed gegaan is en dat ze bij je zijn!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:47

Ik heb een week!!!! nodig gehad om je hele topic door te lezen en ben eindelijk bij en wat leuk om te zien dat je pony's nu ook 'thuis' zijn gekomen :D Wat een reis zeg := maar fijn dat alles goed is gegaan. Nu hopen dat het gras ze niet teveel wordt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:24

Jeeej ze zijn er ! Geniet ervan !

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:20

Super dat ze thuis zijn. Ben blij dat ik die van mij via een transport bedrijf heb gedaan. Die regelen alles, keuring, papieren ed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:56

Daar zijn ze ! De 3 musketiers komen de Cantal onveilig maken }>

Over Antwerpen en Brussel ? Toe maar zeg... :') Zo hadden we dan toch bijna een picknick hier op den hof kunnen houden :))

Gaat die cushie goed op jong gras ja ? Ik ben lichtelijk jaloers dan :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:01

*\o/* oh gelukkig wat fijn. Alles veilig en heel over. Nu begint het grote poepscheppen :Y) en wakker worden met je eigen ponys uit het raam te zien <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:39

Fijn dat het allemaal gelukt is en veilig ook :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:58

JudithO schreef:
De route moest en zou gepland worden via Routenet.

Stel je nou voor dat je fervent lange-afstandswandelaar zou zijn, en je pony’s te voet had willen verhuizen… :') :') Dat scenario staat wss niet in hun boekje. :D
Een vriendin van mij is verhuisd naar Spanje, paard moet nog verhuizen. Ik zou het eigenlijk zalig vinden om hem te paard te verhuizen en daar een hele lange trektocht van maken. Gaat in realiteit niet gebeuren, maar stél nou… Ik wil niet weten hoe je dát administratief geregeld moet krijgen. :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 22:22

Ze hebben hier ook graasmaskers om, dat is standaard behalve in de winter. Op de foto alleen nog even niet :)

En ja, Punette doet het prima op jong gras! Als ze hb raakt is dat eigenlijk altijd alleen in de seasonal rise in het najaar.
Jolly heeft overigens ook ppid maar die heeft helemaal geen medicatie. Die wordt daar ontzettend depressief van. Hij krijgt het alleen als hij weer bevangen is, wat gelukkig niet zo vaak gebeurd. Bij beide trouwens niet en dat willen we uiteraard zo houden!

Jokari, ze kregen van ons echt al kortsluiting. Wat een drama haha, ze snappen echt hun eigen regels niet. Dus ik ga je vast sterkte wensen! Het lijkt me wel echt heel heel heel erg gaaf om te doen, zo'n trektocht.

Vanaf nu dus ook pony nieuws met beelden hier!
Jolly was vandaag wel erg onrustig. Veel heen en weer lopen en gewoon geen rust kunnen vinden. Hij is overigens wel erg blij met de schuilstal, hij staat altijd half in de deuropening met het hoofd naar buiten.
Punette laat niks merken maar is wel aanhankelijker dan normaal. En Miracle, tja. Hij kijkt zo sneu uit de oogjes en komt ook steeds even knuffels halen, de schat.
Ik heb de jongens al wel een paar keer zien spelen dus het begint langzaam wel te komen. Ze mogen er zo lang over doen als ze willen uiteraard.
Jolly gaat best goed, die heeft artrose en kwam na die 2 dagen echt stokkreupel van de trailer. Ik verwacht wel dat de helling hem goed gaat doen. Het is ook geen vlakke helling zeg maar, maar meer hobbelig. Dus het is constant heuveltraining. Prachtig om te zien hoe ze dan de spieren moeten gebruiken, ze gaan er zo mooi van lopen!

Ik zal denk ik zondag tijd hebben om een pony-verhuis-filmpje in elkaar te zetten. Jullie zien hem vanzelf verschijnen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:16

Met graasmaskers scheelt een stuk aan vreten inderdaad :D
Ik ken nog een paar cushies die jaarrond gras goed verdragen. Ze zijn zeldzaam, maar ze bestaan inderdaad.
Hier niet, nooit geluk gehad met voorjaarsgras om het zo maar even te noemen. Maar ach, we passen ons aan. Alles voor de peerdjes hé :Y)

Mijn oudste merrie had ook ppid en kreeg geen pillen meer omdat er klinisch veel te weinig verbetering was. Ze is er toch mooi 30 jaar mee geworden. En dan nog zonder noemenswaardige problemen of ongemakken.
De andere is nu 28 en krijgt al meer dan 10 jaar pillen ( sponsor van Boehringer :x ). Zonder drugs was deze er al lang niet meer geweest.

Zal misschien wel een kleine cultuurschok zijn voor hen, NL vs Cantal :')
Benieuwd naar beelden en filmpjes van het trio. 8-)
Waarom kijkt Miracle sneu uit zijn oogjes ? Is hij geen happy ponietje ?

Jokari rugzak pakken, paard uit stal halen en gewoon gaan lopen richting Spanje geen optie ? <<)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 14:57

Miracle is nu even niet happy nee. Hij is heel gevoelig, dat toont hij nu wel echt enorm. Jolly is ook enorm gevoelig maar verbazingwekkend genoeg vindt hij het echt helemaal fantastisch.
Miracle oogt wel beter vandaag, ik zie ze ook weer steeds vaker stoeien. Elke dag gaat het een beetje beter :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:09

Ocherme de arme ziel :(:)
Het ene paard heeft meer tijd nodig om te wennen aan nieuwe situaties dan het andere natuurlijk.

Zijn zo van die dingen die ik niet associeer met shetties. In mijn beleving zijn het allemaal brutale dondertjes }>

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 08:39

Ze zijn binnen Nederland al wel een paar keer verhuisd, dat gaf nooit problemen. Tijd om te wennen hadden ze ook echt nooit nodig. Maar nu hebben ze natuurlijk al 2 dagen op de vrachtwagen gestaan en is het klimaat en de omgeving ook echt volledig anders. Dat is wel extra!
En ja, brutale donders zijn het zeker, vooral Miracle. Zo'n naam moet je echt nooit aan een paard geven. Vragen om problemen. We hebben vooral toen hij nog piepjong was, echt onze handen volgehad aan hem.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 17:58

Daar issie dan!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:49

Mooi filmpje, maar is dat nou jouw huis op de achtergrond?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 18:58

Ja, dat is ons huisje :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:30

Thuis. Wat kunnen ze lekker rondstruinen daar bij jullie. Prachtig vrachtwagentje heb je kunnen lenen zeg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 13:12

Ze zijn inmiddels helemaal gewend, Miracle is ook weer zijn oude zelf gelukkig.
En het was inderdaad een prachtig vrachtwagentje! Echt heel fijn ding. Super af te stellen en de pony's zo samen achterin paste echt super.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:00

Leuk ! Die kleine smurfjes in het weidse berglandschap zijn geweldig <3
Ze zien er in elk geval wel heel happy uit !

Supertof vrachtwagentje inderdaad en de overnachtingsplek was ook wel in orde zo te zien.