Hey allemaal, leuk dat jullie zo meeleven!
Eerst het verslag. Oké dus nu inmiddels 2 weken geleden reageerde ik op een advertentie, Comtois, ruin, 12 jaar, voor toeristenkarren gelopen in drukke stad, en alround aangespannen en bereden en voltige en ploegen. Nooit meer wat gehoord, ik had al besloten op maneges te gaan rijden want voor circa 6000 euro kan ik 120x een buitenrit op een manege maken van 2 uur. Stel dat ik dat om de week doe, dus 25 x per jaar, dan kan ik bijna 5 jaar rijden. Ik had dat net besloten of ineens antwoordde zij.
Vandaag was dan de afspraak. komen we daar, eerst een contract tekenen dat als ik eraf sodemieter dat het niet hun verantwoordelijkheid is en dat ik weet dat hij al 5 jaar niet meer bereden is. Huh? Die Fransen nemen het toch wel ruim met de werkelijkheid. Ik moet meer echt letterlijk hun woorden nemen, ben te goed van vertrouwen. Als iemand zegt, hij is bereden, dan moet ik vragen gisteren nog, maar ik ben wat dom en vraag dan niet verder dus dat was een onaangename verrassing. Wat te doen. Contract ondertekenen en doorgaan met dit paard, of omkeren en naar huis gaan. Toch maar doorgaan, we zien wel waar het schip of Mo strandt.
Wat is de situatie. Deze mensen hebben bijna 40 jaar met wagens toeristen in de stad Carcassonne rondgereden. Het is de vader en dochter die dat deden. Op het hoogtepunt hadden ze 20 comtois (en een paar bretonners) Hij is in november met pensioen gegaan en gooit het roer om. Niet meer met toeristen rondsjouwen, maar een camping starten, waar bezoekers op comtois kunnen rijden. Ze hebben er nu nog een stuk of 10 allemaal oud rond de 15 à 18 jaar die daarvoor nog geschikt zijn en die bij hun blijven met pensioen. Ze doen ze dus niet weg. Dan zijn er nog een paar die ze wel willen verkopen omdat die nog relatief jong zijn en nog een goed leven elders kunnen krijgen en zij er nog wat aan verdienen. De oudste van deze jonkies is dan Djiego van 12 jaar.
Uit het land halen ging goed. Ze hadden net hooi, dus Djiego had geen haast om mee te komen, maar hij ging wel netjes mee. Harlequin ging ook mee, dat is het paard waarmee hij in het span loopt. Die mocht ook mee naar de poetsplaats want die is ook te koop. Iemand? Maar die is meer voor voltige geschikt.
Lekker flegmatiek paard, hij vond alles wel best. Pootje geven, hè hè eindelijk (Behalve de tinker) een paard dat gewoon braaf voetje geeft en op zijn eigen benen blijft staan en niet een kwart van zijn 1000 kilo op jou laat rusten. Bit indoen, stangtrens, ben ik niet gewend, ging wat onhandig, maar hij was braaf en bleef netjes vast staan. Dat is hij wel gewend natuurlijk, ze stonden gemiddeld 4 uur vast op een dag daar in de stad.
Ik ben eerst met hem gaan lopen. Hij vond het gek eerst, moest wat snorken en gnorken, het stormde ook enorm, dus fris weer, maar al snel liep hij keurig mee en volgde me als een hondje. Dus erg mensgericht. Daar in de "manege" heb ik ook nog voetje gevraagd, dus andere plek dan gebruikelijk, ook geen probleem. Voeten zijn trouwens vreselijk. Ze zijn in nov gestopt, ze hebben zelf de ijzers eraf gehaald, zitten nog 2 nagels in, en er is niets bijgeknipt na ijzers eraf halen, dus de brokkels hingen eraan, niet fraai. Maar goed.
Daarna wat gaan longeren. Dat deed hij netjes in stap en draf en viel niet naar binnen. Ik had geen longeerzweep, zij ook niet, dus de galop kreeg ik er niet uit. Maar hij ging netjes door.
Toen zadelen. Dat was even gek, want een zadeldeken op zijn rug had hij al jaren niet meer gehad, dus rustig laten ruiken, mee geaaid en erop gelegd. Idem met zadel. Zadel kon gelukkig goed vast op deze reus, dankzij de dikkebuiksingel van Prisca. De dame haalde een huishoudtrapje, want opstapblok kenden ze niet. Ding maakte herrie, vond ie niet leuk, maar bleef toch netjes staan. De dame ging eerst een paar keer op het zadel hangen, omdat hij zolang al niet meer bereden was. Dat ging goed. Ik ging opstappen dat ging ook netjes.
Ik heb haar gevraagd hem aan de longe te houden omdat het zo lang geleden was dat hij bereden was. Na een paar stappen had hij ineens door dat er iets anders op zijn rug zat dan zijn karrentuig en hij moest wat verschieten, voor zover je dat zo kunt noemen bij zo'n kolos. Na een paar minuten begon hij minder gespannen te voelen en hebbe we de longe eraf gehaald en ging ik alleen stappen. Daarna ging ze heel apart, me rijles geven. Ach ik ben een why-not-girl en zij kent hem het best.
Ik ben wat gaan sturen in stap, en heerlijk hij heeft een goede mond. Dat is echt een verademing. Nu reed ik hem ook op tuigstang, maar hij is duidelijk gewend aan stuurhulpen, ook al is het aangespannen en dat is fijn.
Toen gevraagd of ik mocht draven. De paarden voor hun koetsen zijn allemaal stemgecontroleerd, dus dat vind ik ook erg fijn! Dus toen ik draf vroeg deed hij dat keurig. En een paar meter later bedacht hij ineens dat hij het wel spannend vond wat er nu op zijn rug gebeurde, dus hij verschoot weer. Maar ik kon hem goed bij me houden en het 2e rondje draf ging al een stuk beter. En ho is ho, hij kon uit draf ook meteen stilstaan.
Andere kant op draven ging nu een stuk beter, en nu kon ik ook voelen of ik op hem kon zitten met doorzitten qua rug en dat gaat goed, ook lichtrijden gaat goed. Na de tweede sessie draven ging ik stilstaan en moest hij eens snuffelen aan mij wat er nou eigenlijk op zijn rug zat.
Galop heb ik niet geprobeerd. Het woei verschrikkelijk en dan moest ik met zweepje gaan rijden en dat wilde ik nu niet. We hebben afgezadeld, ik heb de pad op de grond gegooid naast hem, ook geen probleem. En toen ben ik gaan wandelen met hem aan de hand en langs rare objecten gelopen en beklopt. Nou, hij vond het wel spannend, maar verschoot niet. Ik ben ook adh de weg op gewandeld, daar werd hij wel wat aarzelender maar liep wel netjes mee en daar ook voorwerpen bekeken. Terug naar huis kwam hij dichter op me lopen, maar werd hij niet drammerig of zo. En hij stopte ook toen ik stopte om hem te testen. Dat is netjes.
Ik vond wel dat hij regelmatig struikelde, maar dat komt doordat de toon niet gerold is en bestaat uit hakerige gebrokkelde hoeven waarmee hij in de grond boort.
Hij bleek ook nog papieren te hebben met stamboom. Ik dacht dat hij een ONC was, dus Origine Non Conue, Oorsprong onbekend, maar hij is eens niet gefokt voor de slacht. Hij is gefokt door een bedrijf dat koetsierspaarden aflevert.
Dus hij was lief en tikte al mijn vakjes af. Erwin was helemaal verliefd en vindt het superbijzonder dat wij een paard hebben dat door onze lievelingsstad gelopen heeft. Het werd dus een ja!
Wat is nu de volgende stap.
Ik heb hem aanbetaald een kwart van die 6000 euro en een handgeschreven contractje gekregen. Ze wilden niets van de prijs afdoen, dat vond ik flauw. Ook het transport naar ons wilden ze niet betalen, maar doen we wel zelf voor ons. Ik had het leuk gevonden als ze die 250 euro transport in die 6000 zouden laten vallen, maar nee, het was een prix fix, dus vaste prijs en daar kon niet over onderhandeld worden, want ze hadden nog 3 wachtenden zeiden ze. Ze ging, misschien zogenaamd, dat weet ik niet, de gegadigde van die middag afbellen.
Ik heb wel bedongen dat ik hem een maand op proef mag hebben. Dat was goed, maar als hij terug naar hun zou moeten, moet ik wel het transport weer betalen.
Nu ligt de bal bij mij. Ik moet een onafhankelijke dierenarts gaan vinden die röntgen maakt, misschien ook bloedtest op pyroplasmose en een haartest op pssm. Als die komt ga ik er ook heen en als hij wordt goedgekeurd ga ik wel galopperen, dat doen we dan buiten op bospaden want de paden bij hun zijn te stenig en hij is niet meer beslagen en ik wil hem ook niet meer beslagen hebben.
Als de keuring van de d.a. oké is dan is de laatste stap hierheen vervoeren en ook dan ga ik erheen om te zien hoe hij laadt en rijd ik er achteraan naar huis en zij kunnen dan hier kijken waar hij terechtkomt. Want ze zochten wel naar goede baasjes. Weet niet of dat zo is, maar ze vond mij kennelijk goed.
Dus tot zover het avontuur! Ik kan er nog niet bij en kan het nog niet geloven, dat deze gentle giant bij ons komt wonen. Hier is het filmpje van vandaag, een Djiego-compilatie
https://youtu.be/eeyXx6sjSMw