[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:01

Ik reageer eigenlijk bijna nooit maar volg je topic al vanaf het begin omdat ik jullie verbouwingen erg inspirerend vind en ik het super leuk vind om jou reis met destijds Callas te volgen.

Een paard zoeken kan lang duren en meestal heb je er veel gezien voordat je de juiste tegenkomt, ik vind je een beetje ongeduldig in je zoektocht en je verwacht telkens heel veel terwijl je er al wel achter bent dat Franse anders werken en omgaan met hun paarden.
Ook hier in Nederland moet je echt wel zoeken naar een passende match mijn vriendin b.v. heeft 43 paarden gezien in 8 maanden voordat ze de juiste tegenkwam en zij zocht jong 2 tot 2,5 jaar onbeleerd maar had wel een aantal wensen.

Jij heb ook wensen maar toch ga je telkens wensen afwijken, neem je tijd er wat meer voor en blijf lijntjes uitzetten, het juiste paard komt echt wel op je pad maar probeer niet te snel terug te vallen op wat je gezien hebt met dan ga ik wel voor die of die.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:15

Misschien toch een oproep doen op een locale paarden Facebook groep inderdaad. Een Engelse hier in de buurt neemt regelmatig iemand mee op 1 van haar cobs. En iemand met zelf alleen Shetlanders rijdt ook vaak op paarden van anderen, ik geloof niet dat er daarvoor betaald wordt.
Of inderdaad iemand zoeken die iets van pension plek oid zoekt, waarbij jij ook mag rijden, kan je ook in de oproep zetten.
Je zou Angie wel mogen lenen, maar die voldoen niet aan je eisen van dikke billen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:32

CoRiNa1983 schreef:
Ik reageer eigenlijk bijna nooit maar volg je topic al vanaf het begin omdat ik jullie verbouwingen erg inspirerend vind en ik het super leuk vind om jou reis met destijds Callas te volgen.

Een paard zoeken kan lang duren en meestal heb je er veel gezien voordat je de juiste tegenkomt, ik vind je een beetje ongeduldig in je zoektocht en je verwacht telkens heel veel terwijl je er al wel achter bent dat Franse anders werken en omgaan met hun paarden.
Ook hier in Nederland moet je echt wel zoeken naar een passende match mijn vriendin b.v. heeft 43 paarden gezien in 8 maanden voordat ze de juiste tegenkwam en zij zocht jong 2 tot 2,5 jaar onbeleerd maar had wel een aantal wensen.

Jij heb ook wensen maar toch ga je telkens wensen afwijken, neem je tijd er wat meer voor en blijf lijntjes uitzetten, het juiste paard komt echt wel op je pad maar probeer niet te snel terug te vallen op wat je gezien hebt met dan ga ik wel voor die of die.

Hi Corina, leuk dat je al zo lang meevolgt. Tjemig, 43 paarden in 8 maanden, wauw.

Ja Fransen staan er echt anders in.

Nee, geduld heb ik nog nooit gehad, dus dit is wel een ultieme test voor mij.

Ik zou het eerste paardje Livaï nog eens moeten proberen, om te kijken of hij misschien een slechte dag had. Maar er komt in het weekend iemand voor kijken, dus we zien wel.

Tinka schreef:
Misschien toch een oproep doen op een locale paarden Facebook groep inderdaad. Een Engelse hier in de buurt neemt regelmatig iemand mee op 1 van haar cobs. En iemand met zelf alleen Shetlanders rijdt ook vaak op paarden van anderen, ik geloof niet dat er daarvoor betaald wordt.
Of inderdaad iemand zoeken die iets van pension plek oid zoekt, waarbij jij ook mag rijden, kan je ook in de oproep zetten.
Je zou Angie wel mogen lenen, maar die voldoen niet aan je eisen van dikke billen.

Ik zou Angie niet durven lenen, ik denk dat ik geen match met haar ben. Pathos wel. Maar ik vind de verantwoording te groot om zoiets te doen. Wat als er hier iets misgaat en het paard beschadigd of zo.
Nee, van dat lijntje ben ik afgestapt om hier een paard van een ander neer te zetten om te gaan berijden. Vind ik te veel verantwoordelijkheid voor mij.

Na het weekend ga ik weer verder kijken hoe of wat. Ik zet even geen nieuwe lijntjes uit, kijk ook geen advertenties op dit moment.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:52

Een paarden zoektocht is een crime. Ik sta er binnenkort ook weer voor omdat m’n huidige paard niet lekker gaat, helaas.

Ik volg de Nederlandse markt dus al een tijdje. Qua prijzen zie ik niet heel veel verschil met Nederland.
Ook hier zijn de laatste jaren de prijzen fors gestegen, al lijkt er nu toch wel een kentering te zichtbaar.
Ken behoorlijk wat paarden die uiteindelijk ver onder de vraagprijs verkocht zijn.
Niet zo vreemd ook want:
- Het stallings geld in sommige gebieden is echt absurd
- de aanwezigheid van de wolf maakt in delen van het land 24/7 buiten onmogelijk
- heel veel manege en pensionstallen stoppen omdat ze geen toekomst meer zien of geen opvolging hebben.
Genoeg mensen die de teugels aan de wilgen hangen.

Mijn ervaring met eerdere aankopen is dat je idd veel geduld moet hebben en een portie geluk.
Maar uiteindelijk komt je maatje wel op je pad.

Dus Monique wanhoop niet. Je vind hm wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 18:43

SjonnieZ schreef:
Een paarden zoektocht is een crime. Ik sta er binnenkort ook weer voor omdat m’n huidige paard niet lekker gaat, helaas.

Ik volg de Nederlandse markt dus al een tijdje. Qua prijzen zie ik niet heel veel verschil met Nederland.
Ook hier zijn de laatste jaren de prijzen fors gestegen, al lijkt er nu toch wel een kentering te zichtbaar.
Ken behoorlijk wat paarden die uiteindelijk ver onder de vraagprijs verkocht zijn.
Niet zo vreemd ook want:
- Het stallings geld in sommige gebieden is echt absurd
- de aanwezigheid van de wolf maakt in delen van het land 24/7 buiten onmogelijk
- heel veel manege en pensionstallen stoppen omdat ze geen toekomst meer zien of geen opvolging hebben.
Genoeg mensen die de teugels aan de wilgen hangen.

Mijn ervaring met eerdere aankopen is dat je idd veel geduld moet hebben en een portie geluk.
Maar uiteindelijk komt je maatje wel op je pad.

Dus Monique wanhoop niet. Je vind hm wel.

Hi Sjonnie, dank je, ik wanhoop niet, hoor. Ik baal alleen van de leugens in deze handel en van de frustratie van de onbeleefdheid. Ik had het er met een franse vriendin over en zij heeft een paar maanden geleden een paard gevonden en is het met me eens, dat het verschrikkelijk is. Dat van de bekende Franse beleefdheid niets terug te vinden is.

Alle dingen die je noemt in NL, zijn vreselijk. Vooral die wolven. In Frankrijk is het niet zo erg. Vooral omdat men gewoon die dieren afschiet. Ook afschuwelijk, maar ja. De Fransen hebben andere regels, ze hebben hun eigen regels onderling en trekken zich van Europa niets aan. Ze hebben zelfs miljarden aan boetes betaald omdat ze zich in europese regels niet konden vinden. Liever dat betalen dan zich confirmeren. Maar ik weet niet meer waarover dat ging.

Dus triest dat NLers hun teugels aan de wilgen moeten hangen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:18

Op wolven gebied is het hier aardig uit de klauwen gelopen.
Vorige week is een probleemwolf in opdracht afgeschoten. Dit is waarschijnlijk de probleem wolf die een kind op een speelplek in het bos gegrepen heeft.
Een groepje Pro-wolf liefhebbers hebben daarna een kranslegging georganiseerd voor het overlijden van wolf Bram. Jaja we geven ze namen.

Deze vermenselijking van de wolf gaat mij veel te ver.
Deze groep mensen gaat totaal voorbij aan objectieve onderzoeken uit het verleden over het gedrag en het risico van de wolf, zoals de escalatie ladder van Valerius Geist.

Zelf ben ik niet perse tegen de wolf maar vind wel dat de natuurgebieden in Nederland veel te klein / te dicht bevolkt zijn om als fatsoenlijk leefgebied voor de wolf te kunnen dienen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 00:32

Ik vind NL ook veel te klein voor wolven. Ik heb al eens gezegd, zet een groot hek om de Oostvaardersplassen. Zet daar wolven in. En je hebt mogelijk het natuurevenwicht dat je zoekt, dus zonder dat er paarden, herten en koeien geslacht hoeven te worden. Worden de roedels te groot, vang en steriliseer. En de rest van de wolven buiten dat hek afvangen en naar Rusland brengen of zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:18

Monique1963 schreef:
Ik vind NL ook veel te klein voor wolven. Ik heb al eens gezegd, zet een groot hek om de Oostvaardersplassen. Zet daar wolven in. En je hebt mogelijk het natuurevenwicht dat je zoekt, dus zonder dat er paarden, herten en koeien geslacht hoeven te worden. Worden de roedels te groot, vang en steriliseer. En de rest van de wolven buiten dat hek afvangen en naar Rusland brengen of zo.

Rusland heeft er zelf al veel te veel & Kazachstan verloor het overgrote deel van zijn nationale dier de saiga-antilope aan een te hoge wolvenpopulatie (voorkeursprooi leeftijd 2 dagen - 6 maanden). Wolvenpopulatie verdubbeld in beetje gunstige omstandigheden (dus bijna altijd) elke 2-3 jaar...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 10:22

Ik ben heel benieuwd wat NL er uiteindelijk aan gaat doen. Maar ja, als Duitsland er ook niets aan doet, dan kunnen ze toch naar NL komen. Erg moeilijk probleem.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 18:41

Morgen ga ik naar de tuigercomtois kijken. Willen jullie meedenken ....?
In principe heeft ze een 12 jarige voor 6000 en, ik meen, een 8 jarige, voor 7000.
Maar ik dacht dat ze liefst het span wil verkopen. Dat kunnen wij niet betalen, maar ze laat me wel komen, dus misschien is er hoop.

Mijn vragen zouden bijv zijn:
Van wanneer tot wanneer was het toeristenseizoen.
Wat is er buiten het seizoen met de paarden gedaan. (Want ze zegt dat ze wel OHZ zijn)
Ze had 20 comtois, wanneer heeft ze die allemaal verkocht (als dat recent is, waarom zijn deze 2 dan nog over gebleven?)
Kunnen ze galopperen, ze hebben immers alleen in stap gewerkt voor de grote kar rond het kasteel. (ze zei dat mensen wilden komen kijken om voltige te doen, dat is wel galop)

Wat moet ik nog meer vragen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:03

Gezondheid (ooit DA bij geweest? incl. vaccinaties en ontwormen), allergie voor steekbeesten (jeuk, maar ook bulten), reactie op steekbeesten tijdens poetsen en werk (want voorwaarts gedram bij zeg dazen hotspot of stampen tijdens poetsen zijn aandachtspunten op zijn minst ivm veiligheid).
Correcte voeten en benen, hoe is hij bij de smid, voetjes optillen at random ergens op terrein of onderweg.
Kunnen ze alleen op pad? Of zijn ze altijd enkel in 2-span ingezet? Qua bergen en gewicht vermoed ik uit noodzaak wel maar dat kan lastig worden als ze als rijpaard verder moeten.

Enkel stap voor de kar zal veiligheid en gewicht verhaal zijn vermoed ik, maar hoe actief kan dit paard zijn is een goede vraag. Het gezegde : "wet saddle pads make for sweet horses". is niet voor niets.
Qua werk is dan meer de vraag : hoeveel werkuren per dag en week.

Verkoop tijdpad van een bedrijf kan nogal afhangen van waarom stoppen en je verkoopt niet je meest betrouwbare dieren of de dieren die aandachtspuntjes hebben. Kan dus heel goed dat je morgen voor de 2 dieren staat die qua aangespannen werk de fundering van dat bedrijf waren. Of dat een voor jouw geschikt rijpaard maakt (kunnen ze alleen op pad en in span? bv) verteld daar niks over en trouwens mocht je ivm betuigd zijn denken er thuis mee te gaan slepen idem. Sleep werk als in bosbouw en ploegen is iets heel anders dan een koets trekken al is het zonder oogkleppen werken een pre op dat punt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 19:15

tamary schreef:
Gezondheid (ooit DA bij geweest? incl. vaccinaties en ontwormen), allergie voor steekbeesten (jeuk, maar ook bulten), reactie op steekbeesten tijdens poetsen en werk (want voorwaarts gedram bij zeg dazen hotspot of stampen tijdens poetsen zijn aandachtspunten op zijn minst ivm veiligheid).
Correcte voeten en benen, hoe is hij bij de smid, voetjes optillen at random ergens op terrein of onderweg.
Kunnen ze alleen op pad? Of zijn ze altijd enkel in 2-span ingezet? Qua bergen en gewicht vermoed ik uit noodzaak wel maar dat kan lastig worden als ze als rijpaard verder moeten.

Enkel stap voor de kar zal veiligheid en gewicht verhaal zijn vermoed ik, maar hoe actief kan dit paard zijn is een goede vraag. Het gezegde : "wet saddle pads make for sweet horses". is niet voor niets.
Qua werk is dan meer de vraag : hoeveel werkuren per dag en week.

Verkoop tijdpad van een bedrijf kan nogal afhangen van waarom stoppen en je verkoopt niet je meest betrouwbare dieren of de dieren die aandachtspuntjes hebben. Kan dus heel goed dat je morgen voor de 2 dieren staat die qua aangespannen werk de fundering van dat bedrijf waren. Of dat een voor jouw geschikt rijpaard maakt (kunnen ze alleen op pad en in span? bv) verteld daar niks over en trouwens mocht je ivm betuigd zijn denken er thuis mee te gaan slepen idem. Sleep werk als in bosbouw en ploegen is iets heel anders dan een koets trekken al is het zonder oogkleppen werken een pre op dat punt.

Ja goede punten, dank.
Gezondheid vraag ik het carnet altijd, daar staan vaccinaties in en ik vraag of ik met de d.a. contact op mag nemen voor ziektes etc.
En ik vraag ook of hij gekeurd mag worden.

Vliegen geen allergie denk ik, manen zien er geweldig uit bij al hun paarden. (overigens op de foto's ook belzen/ardenners, mogelijk ook een breton)

Grappig het als laatste verkopen had ik als een nadeel gezien maar jij laat me zien dat dat ook een voordeel kan zijn, interessant.

Het werk voor de kar is in stap geweest. Ze reden in het kasteel van Carcassonne rond met grote wagens voor 10 toeristen geloof ik. Ik heb ze ook wel gezien bij mijn bezoekjes aan die stad en volgens mij ook gefotografeerd.

Ik had idd er ook aan gedacht te vragen hoe ze alleen naar buiten zijn, als ze altijd samen zijn geweest.

Ja zonder oogkleppen vond ik ook een fijn ding.

Voeten zagen er waanzinnig netjes uit, ook mooi gevormd voor comtois. Vaak hebben ze klavervormige voeten. Op foto's zie ik keurig onderhouden voetjes ook mooi in de lak, hahaha.

Ik doe nog ff de foto's erbij het zijn er meer dan vorige keer, ik heb er meer gevonden onder hun bedrijf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:56

Dat van elkaar weg kunnen zonder een hoop gedonder, daar zou ik me wel een beetje zorgen over maken denk ik. Ik denk dan aan Q, die maar moeilijk van zijn vriendinnetje weg kon.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 20:13

balance schreef:
Dat van elkaar weg kunnen zonder een hoop gedonder, daar zou ik me wel een beetje zorgen over maken denk ik. Ik denk dan aan Q, die maar moeilijk van zijn vriendinnetje weg kon.

ik ga daar extra naar vragen. Ja Quarbonne was sneu.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:19

Ha Monique,
Jammer dat de zoektocht met horten en stoten gaat. Toch naar geduld hebben en idd niet teruggaan naar een paard dat al om diverse goede redenen afgevallen is. Daar krijg je spijt van. Zeker als je genoegen gaat nemen met mindere kwaliteiten om toch maar een paard te hebben (spreek uit ervaring).
Veel succes bij de bezichtiging morgen, zal duimen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 20:23

uxgranta schreef:
Ha Monique,
Jammer dat de zoektocht met horten en stoten gaat. Toch naar geduld hebben en idd niet teruggaan naar een paard dat al om diverse goede redenen afgevallen is. Daar krijg je spijt van. Zeker als je genoegen gaat nemen met mindere kwaliteiten om toch maar een paard te hebben (spreek uit ervaring).
Veel succes bij de bezichtiging morgen, zal duimen.

Oef wijze woorden. Jammer dat jij uit ervaring moet spreken. Is het nog goed gekomen met dat paard?

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:37

Nee. Jammer genoeg niet. Na twee jaar klungelen, veel pech en nog meer gedokter er afscheid van genomen ( letterlijk dus om haar verder lijden te besparen). Was een dure, maar wel leerzame grap.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 20:41

uxgranta schreef:
Nee. Jammer genoeg niet. Na twee jaar klungelen, veel pech en nog meer gedokter er afscheid van genomen ( letterlijk dus om haar verder lijden te besparen). Was een dure, maar wel leerzame grap.

Ow wat verdrietig zeg. Ik ga zeker later keuren en zal naar mijn onderbuik luisteren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:04

Ze zullen in ieder geval bomproof zijn.

Ik heb hier een blauwe maandag ook 2 paarden gehad, en kon dus nooit met eentje weg. Dan ging de ander letterlijk door het lint, zelfs als ik de ene alleen nog maar uit de wei haalde... Nu heb jij natuurlijk nog andere paarden maar als ze echt aan elkaar hangen kun je weinig beginnen met dat gewicht en die speknekken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 22:07

Ik zal er goed op doorvragen of ze ook in andere samenstellingen hebben ingespannen gelopen en ik zal ook vragen er alleen op naar buiten te mogen gaan, dat heb ik tot nu toe bij allemaal gedaan die ik heb getest. We gaan het beleven. Morgen om 8 uur in de auto 10.30 daar zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:14

Spannend weer. Het zijn in ieder geval schitterende paarden <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 07:58

Ja ze zijn erg mooi vind ik. Maar ik had eigenlijk al bedacht dat ik nu niet meer ging kopen, maar op maneges ging rijden, toen deze met een verlate reactie binnenkwam na nog eens wéken. Als het vandaag nou weer niets wordt, kap ik ermee tot de lente in ieder geval. We komen nergens meer aan toen in huis omdat het per keer gewoon een dag kost. En de brandstofkosten tikken ook lekker door. Dus dan maar eens rust als het Djiego niet wordt. Hij heette Drobda, maar ze hebben hem Djiego genoemd.

Nu al onderweg met een prachtige pastel zonsopgang boven de pyrs. Heel fraai!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:16

Hopelijk staat jouw gedroomd paardje straks écht voor je neus !
Succes en geniet ook maar weer van de uitstap op zich !

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:17

Monique1963 schreef:
Nu al onderweg met een prachtige pastel zonsopgang boven de pyrs. Heel fraai!

Dat klinkt wel mooi <3 veel succes vandaag!

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 08:29

Succes en geniet ervan