[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 21:01

Marilu schreef:
Ja, dat moest ik toch even opzoeken ... (drop)riksen ...
Een uitleg vond ik niet, maar wel een foto :D Dus ik vermoed dat een riks een rijksdaalder is ??

Wat spijtig van de perikelen rond het isolatieproject !
Geeft toch wel stress zoiets, hé ... Duimen maar weer dat het goed komt (met de gebruikelijke vertraging, waarschijnlijk ;) ) !

Helemaal correct Marilu, en jij bent nog wel uit België daar hebben jullie dat niet natuurlijk, want jullie hadden vroeger franken.

Ja dat isolatieproject is ernstig jammer. Het geeft gelukkig geen stress, we zijn niet zo stresserig, maar we balen wel. Vooral omdat we nu niet weten waar we aan toe zijn. En het is wat lastig op gang komen nu. Eerst Erwin er 9 dagen uit en dan nu zo van, tja, wat gaan we nu doen dan? Omdat we er toch op gerekend hadden dat we nu gingen isoleren. Dus het is even zoeken.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 22:18

Salmiak drop? Lekker!

Beetje bij beetje zelf beginnen dan maar met de isolatie?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 10:41

balance schreef:
Salmiak drop? Lekker!

Beetje bij beetje zelf beginnen dan maar met de isolatie?

Nee, we wachten af tot er nieuws van hen kant komt. Als we nu gaan investeren in isolatie, en zij gaan toch aan de gang, dan is dat verloren geld. Die instantie heeft de subsidie bijv ook berekend op de bouwmaterialen. Dus als wij van onszelf er nu in gaan stoppen, dan gaat dat verkeerd met allerlei berekeningen. We wachten gewoon af. C'est la Vie, C'est La France

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:18

Ja, daar zit natuurlijk ook alweer wat in.

Ik, ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat jij het bij een dropje kunt houden, zeg. Bij mij gaat gelijk de hele zak leeg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 18:37

balance schreef:
Ja, daar zit natuurlijk ook alweer wat in.

Ik, ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat jij het bij een dropje kunt houden, zeg. Bij mij gaat gelijk de hele zak leeg.

Nou daarom vond ik het ook niet grappig dat Erwin 4 zakken drop mee heeft genomen. Want normaal zou ik dat ook doen. Heb ik ook met speculaas. Heeft hij ook meegenomen uit NL. Dus des te groter de test om lekker langzaam te doen met 1 dropje. Ik neem erna een kauwgompje om me niet vol te proppen met drop. Is dat een nieuw werkwoord? Dropproppen ;-)

We gaan weer even 2 daagjes, dus 1 nachtje, met de camper weg. Erwin heeft van alles geïnstalleerd dat hij graag wil uittesten. Geen straf ;-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:33

Drop is ook echt wel lekker. Zeker die goeie zoute. Is dat de salmiak ?
Ik denk dat er in Nederland een veel groter assortiment drop te vinden is dan in België. Dat wordt echt niet veel gegeten in België.
Als kind was ik ook gek op van die 'zwarte nestels'. 'Nestels' is Vlaams voor 'veters'. Die hadden we wél in België ;)

Weer leuke plannen met de camper !! Ben al benieuwd naar het filmpje dat gaat volgen :D

rocymaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:42

Leuk even weg met de camper.

Oh ja, drop, ik moet ook echt moeite doen om het bij een te houden.
Ik hou erg van zoete drop, heerlijk.
Gaaf nieuw werkwoord, drop proppen. :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 19:33

Lol, ja dropproppen. Ik ga het aan Van Dale mailen ;-)

We staan met de camper op een landweggetje met uitzicht op de Pyrs met zonsondergang. Ernstig mooi. Ik stop het wel in het filmpje dit weekend. We staan bij Montesquieu-Volvestre. Onuitspreekbaar maar onuitstaanbaar mooi.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:34

Je spreekt altijd zo lovend over de omgeving daar bij jullie, dat ik al bijna spijt krijg, dat we naar Spanje trekken en niet naar Frankrijk ;)
Zou voor de paarden ook wel veel beter zijn ... :=

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik Frankrijk echt niet ken. Ik ben eens ooit, 40 jaar terug, denk ik, naar Bretagne geweest. Heel mooi, zeker en vast ! Maar dat is dus de enige vakantie ooit die ik in Frankrijk heb doorgebracht.
Het is omdat de Franse mentaliteit mij/ons zo niet aanspreekt, denk ik. Maar als je er nooit komt, kan je daar eigenlijk niet eens over oordelen.

Ik ben al benieuwd naar het filmpje !

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:09

Maar een nachtje weg kan ook al als een vakantie aanvoelen :) En ja, het is in Nld echt koud, gisteren hadden we een lekkere lentedag, maar is heel anders als in Spanje. Of Zuid Frankrijk, hoewel het daar ook koud kan zijn, zeker in de buurt van Millau, brrr.
Wij overwinteren al een aantal jaar in Benidorm en dat bevalt echt erg goed. We nemen dan ook veel vanuit Nld mee daar naar toe, voor onszelf of voor vrienden, maar aan de andere kant, we nemen meer mee uit Benidorm dan dat we mee heen nemen. Alles is daar zoveel goedkoper :)
En wie past er nu op de beestenboel, of redden zij het zelf wel?
HEb ook je youtube filmpje bekeken, wauw, wat een huisjes. En om op je vorige vraag nog te reageren, ik vind ze enorm gaaf om te zien en lijkt me heerlijk om te maken, maar ik heb er helaas geen tijd en vooral geen ruimte voor. Mijn effectieve woonopp is ongeveer 20m2 :) dus ik hou het maar bij mijn touwknutseltjes :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:32

Marilu schreef:
Je spreekt altijd zo lovend over de omgeving daar bij jullie, dat ik al bijna spijt krijg, dat we naar Spanje trekken en niet naar Frankrijk ;)
Zou voor de paarden ook wel veel beter zijn ... :=

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik Frankrijk echt niet ken. Ik ben eens ooit, 40 jaar terug, denk ik, naar Bretagne geweest. Heel mooi, zeker en vast ! Maar dat is dus de enige vakantie ooit die ik in Frankrijk heb doorgebracht.
Het is omdat de Franse mentaliteit mij/ons zo niet aanspreekt, denk ik. Maar als je er nooit komt, kan je daar eigenlijk niet eens over oordelen.
Ik ben al benieuwd naar het filmpje !

Wel heel grappig dat je dat zegt van die mentaliteit, Marilu. Toen wij nog niet in Frankrijk woonden, vonden wij dat ook van de Fransen. Maar als je er eenmaal woont, zijn de meeste mensen heel erg hartelijk. Zeker op het platteland. Toen wij plannen hadden om uit NL weg te gaan zijn alle West-Europese landen wel de revue gepasseerd. De reden dat wij niet naar Spanje zijn gegaan was om de mentaliteit van de mensen. LOL, het omgekeerde als bij jou. Wij vonden Spanje verschrikkelijk vies. Er ligt zoveel zwerfvuil dat is gewoon niet te geloven. Er was eens in de verte een veld. Ik zeg, telen ze katoen in Spanje? Komen we dichterbij, is het een braakliggend veld met stoppelstelen waar honderden plastic draagtasjes in zijn blijven hangen. Die als ballonnen in de wind aan die stelen hingen.

We vonden ook het zwerfhondenprobleem uitermate dramatisch. Ik zou daar niet kunnen wonen zonder iedere dag met een stakker thuis gekomen te zijn. Die mentaliteit stond echt ver van ons bed. En we vonden de mensen niet toeschietelijk. We hadden Spaans geleerd, maar bijv in Catalonië weigerden ze Spaans te spreken. Leek wel of ze toeristen daar haatten, of zo. En veganisten hadden ze nog nooit van gehoord, vegetarisch in de grote steden ging toen nog wel, maar ze liepen erg achter in bewustzijn daarover.

En we vonden Spanje verschrikkelijk groot en verlaten. We moesten zo lang rijden om weer ergens te zijn, eindeloze olijfboomgaarden en ki-lo-me-ters lang achter elkaar. En dat ook met sinaasappelplantages. Het was het gewoon niet voor ons. We hebben 10 weken rondgereden, maar we werden niet blij van Spanje.

Van Portugal wel. Omgekeerde van Spanje. Supervriendelijke mensen. Klein land, dus je bent overal snel, van de bergen naar de zee, lekker snel, schoon, zoooo schoon! En omdat het een klein land is, net als NL, praten de mensen meerdere talen. Ze praatten Frans en deden ook hun best om Engels te spreken. Dat land heeft echt mijn hart gestolen. Vanwege de afstand tot NL en de taal en toch te warm voor onze paarden vonden wij, is dat het land niet geworden. Maar we willen heel erg graag daar veel vaker op vakantie gaan.

Frankrijk daarentegen heeft wat ons betreft al die negatieve dingen die ik noemde, niet. Het zal er ongetwijfeld aan liggen waar je woont, dat geldt voor alle landen, maar wat ons betreft heeft dit land alle voordelen die wij zoeken. Uiteraard blijven er cultuurverschillen, dat vertel ik ook in mijn topic hier, maar toch zou ik nu niet anders meer willen, zeker niet wat mijn paarden betreft.

Maar Marilu, voor iedereen voelt dat weer verschillend. Iedereen heeft andere prioriteiten, andere wensen. En als dat wel aansluit bij je droomland, dan is dat het belangrijkst.

Yavanna schreef:
Maar een nachtje weg kan ook al als een vakantie aanvoelen :) En ja, het is in Nld echt koud, gisteren hadden we een lekkere lentedag, maar is heel anders als in Spanje. Of Zuid Frankrijk, hoewel het daar ook koud kan zijn, zeker in de buurt van Millau, brrr.
Wij overwinteren al een aantal jaar in Benidorm en dat bevalt echt erg goed. We nemen dan ook veel vanuit Nld mee daar naar toe, voor onszelf of voor vrienden, maar aan de andere kant, we nemen meer mee uit Benidorm dan dat we mee heen nemen. Alles is daar zoveel goedkoper :)
En wie past er nu op de beestenboel, of redden zij het zelf wel?
HEb ook je youtube filmpje bekeken, wauw, wat een huisjes. En om op je vorige vraag nog te reageren, ik vind ze enorm gaaf om te zien en lijkt me heerlijk om te maken, maar ik heb er helaas geen tijd en vooral geen ruimte voor. Mijn effectieve woonopp is ongeveer 20m2 :) dus ik hou het maar bij mijn touwknutseltjes :)

Wat heerlijk dat jullie ieder jaar gaan overwinteren, Yavanna. Kan me voorstellen dat je het koude NL dan zat bent. We hebben hier nu ook een saaie dag, na 2 dagen prachtig weer. Geen hoosregen of zo, maar bewolkt en miezerig met af en toe een druppel.

Als we 1 nacht weg zijn, dan laat ik de paarden zonder toezicht. Dat kan best. Ik zie ze dan 's morgens vroeg en de volgende dag zijn we altijd voor het donker weer thuis en zie ik ze weer. Dus dan heb ik ze nog steeds iedere dag gezien. 2 nachten vind ik vervelend zonder oppas. Dus dat doen we meestal niet.
En ja 1 nacht weg, dan slapen we meestal de nacht ervoor en erna ook in de camper en dan voelt het als wel een week dat we weggeweest zijn.

En ja, ik heb wel heel erg veel miniatuurhuisjes en ze nemen loeiveel ruimte in. Dat klopt helemaal. En als je maar geniet van je hobby met je touwknutsels, dan is dat toch het belangrijkst!

En filmpje ga ik maken. Ons uitje is helaas heel anders gelopen dan gepland, maar dat zien jullie op het filmpje dan wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 20:51

Hello, een filmpje vandaag mét bonusfilmpje.

Filmpje 1: https://youtu.be/1Pb0b-8MWp0 en als je wilt weten waarom ik zo zielig kijk, dan klik je op het eind van het filmpje in het vakje naar het volgende filmpje.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 00:29

Quelle malchance |( en ook nog heerlijk op z’n Frans.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 01:33

Die straat zal eerder in nederlands joodse straat heten, gentile is andere naam voor joods.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 09:14

SjonnieZ schreef:
Quelle malchance |( en ook nog heerlijk op z’n Frans.

Tja idd van die dingen. Gelukkig geen ongelukken erbij gebeurd. Maar het was wel bizar dat de panneman ook panne kreeg, dat de garage ons niet wilde hebben en wat ik ook nog vergat te vertellen was dat de taxi geen honden wilde nemen. Terwijl we duidelijk aan de verzekering gezegd hadden dat we 2 volw, 2 honden en 5 bagage hadden. Natuurlijk liet ze ons niet staan en mochten de honden ook mee, maar van die dingen ...

tamary schreef:
Die straat zal eerder in nederlands joodse straat heten, gentile is andere naam voor joods.

O echt!!! Wat een geweldig leuk weetje! Dank je!
LOL, ik denk dat die straat in NL dan wel omgenoemd zou zijn, als Joodse koeken al niet meer mogen ;-)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:36

Andersom, gentile is het woord dat joden gebruiken voor niet-joden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 10:30

mysa schreef:
Andersom, gentile is het woord dat joden gebruiken voor niet-joden.

Ow Muggles!!! Maar aardig dat Joden niet-joden aardig noemen. Dat is andersom wel anders, helaas.

Ik heb het aan ChatGPT gevraagd en die geeft deze uitleg:

Het Franse woord "gentille" betekent "aardig" of "vriendelijk" in het dagelijks gebruik. Maar als je denkt aan een mogelijke connectie met Joodse mensen, dan gaat het waarschijnlijk over het woord "gentil", dat een bredere betekenis heeft.

In sommige contexten verwijst "gentil" (mannelijke vorm van gentille) naar niet-Joodse mensen. Dit komt van het Latijnse gentilis, wat oorspronkelijk "van een stam of volk" betekende, maar later werd gebruikt in de Bijbelse context om heidenen of niet-Joden aan te duiden. Dit gebruik leeft voort in verschillende talen, zoals in het Engels met Gentile, wat specifiek "niet-Jood" betekent.

Dus als je iets hebt gehoord over "gentille" en Joodse mensen, is het waarschijnlijk een verwarring met "gentil" in die betekenis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 10:34

Dus die straat, heet de "niet-Joodse"-straat. Omdat Rue=straat=vrouwelijk in het frans is, wordt het dan Rue Gentille.

Dank Tamary en Mysa voor deze leuke weetjes!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 14:33

En hier is het volop zomer. Geen lente maar zomer. Zo heerlijk voor iedereen.

Maar een vraagje. Rond vijven komen de ettertjes alweer kijken. De paarden staan al weer te groomen, dus jeuk. Blijven die steekmugjes, knoetjes die eczeem veroorzaken kunnen nu de hele nacht? Weet iemand dat? Of is het alleen maar met zonsondergang? Ik zie ze niet met zonsopgang?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:32

Hier werd altijd gezegd: haal indien mogelijk je eczeem-paarden binnen van een half uur voor zonsondergang tot een half uur na zonsopkomst.
Maar zelf voel/zie ik ze niet meer als ik eens heel laat naar bed ga of heel vroeg opsta.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:38

Die muggen hebben warmte nodig om actief te worden. Nachten zijn zeker zo vroeg in het jaar al snel te koud. Meest actief zijn ze rond zonsopkomst (ook wegens honger na de nacht) en zonsondergang (warm + met volle buik de koude(re) nacht in). Binnen houden uur voor en na zon op/onder doet veel, of enkel buiten tussen 10 en 4 overdag, anders wordt het heel vroeg opstaan om ze weer op tijd binnen te hebben.
Het is dus voor seme klanten al weer dekens op tijd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 15:41

mysa schreef:
Hier werd altijd gezegd: haal indien mogelijk je eczeem-paarden binnen van een half uur voor zonsondergang tot een half uur na zonsopkomst.
Maar zelf voel/zie ik ze niet meer als ik eens heel laat naar bed ga of heel vroeg opsta.

Hi Mysa, zou dat betekenen dat die beestjes er de hele nacht zijn? Ik meende juist ergens ooit onthouden te hebben dat je eczeem paarden het best 's nachts kunt laten grazen?

Ik weet in ieder geval zeker dat ze er inderdaad vlak voor zonsondergang alweer zijn. Vreselijk. Hele wolken. Het is ook geen koude winter geweest, dus ze zijn niet doodgevroren.

tamary schreef:
Die muggen hebben warmte nodig om actief te worden. Nachten zijn zeker zo vroeg in het jaar al snel te koud. Meest actief zijn ze rond zonsopkomst (ook wegens honger na de nacht) en zonsondergang (warm + met volle buik de koude(re) nacht in). Binnen houden uur voor en na zon op/onder doet veel, of enkel buiten tussen 10 en 4 overdag, anders wordt het heel vroeg opstaan om ze weer op tijd binnen te hebben.
Het is dus voor seme klanten al weer dekens op tijd.

Dus jij denkt ook Tamary, dat ze er 's nachts niet zijn, tenzij het heel warme nachten zijn?

Ik overweeg namelijk om ze tegen vier uur te sprayen, nu al, binnen te houden in de uitloopstal bij het hooi en ze dan richting donker weer naar buiten te doen. 's morgens heb ik ze niet gezien nog.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 16:00

Ik zou ipv spray dekens gebruiken, spray doet niet genoeg en het wandelen over vacht gaat gezien gevoeligheid mogelijk al irritatie opwekken. Ze verwachten er jeuk van nl. Liever dekens dus, dan kan dat niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 16:16

Filmpjes gekeken, kwam mij zeer bekend voor. Ook natuurlijk pas opgehaald door de depannage. De buurman had ons opgehaald bij de garage ipv een taxi. Bij ons ging de achterkant ook over de grond, daar had hij iets voor, weet niet meer wat precies.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:04

tamary schreef:
Ik zou ipv spray dekens gebruiken, spray doet niet genoeg en het wandelen over vacht gaat gezien gevoeligheid mogelijk al irritatie opwekken. Ze verwachten er jeuk van nl. Liever dekens dus, dan kan dat niet.

Eczeemdekens zijn het fijnst inderdaad.