leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:37

mavantos schreef:
Ik snap dat 10 jaar uitstellen niet de bedoeling is, maar je kan zo'n reis toch wel 1 tot 2 jaar uitstellen en tot die tijd andere mooie kortere reizen en herinneringen maken? Het kan nu namelijk niet op een normale wijze (zonder boetes e.d.).

De leerplicht duurt tot 18 jaar, dus in principe zou de reis dan nog 17 jaar uitgesteld moeten worden (dan is de jongste 18.) En zelfs dan willen mbo's, hbo's en uni's nog allerlei aanwezigheidsplichten opleggen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:40

Shadow0 schreef:
mavantos schreef:
Ik snap dat 10 jaar uitstellen niet de bedoeling is, maar je kan zo'n reis toch wel 1 tot 2 jaar uitstellen en tot die tijd andere mooie kortere reizen en herinneringen maken? Het kan nu namelijk niet op een normale wijze (zonder boetes e.d.).

De leerplicht duurt tot 18 jaar, dus in principe zou de reis dan nog 17 jaar uitgesteld moeten worden (dan is de jongste 18.) En zelfs dan willen mbo's, hbo's en uni's nog allerlei aanwezigheidsplichten opleggen.

Wellicht heeft de partner ondertussen een andere baan waardoor er wel 4 weken vakantie gedurende de schoolvakantie opgenomen kan worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:49

_San87_ schreef:
Kinke schreef:
TS, als het je helemaal niet uitmaakt, waarom wil je dan weten wat de consequenties zijn?
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen

Nou, ik kan me voorstellen dat ze het risico op een boete prima wil nemen. Maar een aantekening bij Jeugdzorg niet, of zo.

Eerlijk gezegd vermoed ik dat het openlijk uitzoeken van deze informatie niet in het voordeel werken. Als duidelijk is dat je alles tot in detail hebt uitgezocht en willens en wetens de leerplichtwet overtreedt kan dat in het besluit mee worden genomen om de maximale straf op te leggen.

Persoonlijk vraag ik mij af of er echt niet met de werkgever te praten valt. Man zal net als alle andere Nederlanders een week of 5 verlof per jaar hebben. Hij kan toch voorstellen om deze bijzondere reis ‘gewoon’ in zomervakantie te maken en de rest van het jaar geen verlof op te nemen zodat zijn collega’s weg kunnen?

Of accepteren dat je een fikse boete of aantekening kan krijgen en genoeg geld reserveren en gaan, als deze reis zo belangrijk is voor het gezin.

De ts wil iets dat volgens de leerplichtwet niet mag. Of we het met haar eens zijn en die wet maar een log iets vinden doet daar niet aan af. Dus moet de ts voor zichzelf besluiten of de zwaarste consequentie van de overtreding acceptabel voor haar zijn of niet.
In dit topic kunnen we alleen maar aangeven of we hetzelfde denken of juist niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:51

Petpa schreef:
Shadow0 schreef:

Wellicht heeft de partner ondertussen een andere baan waardoor er wel 4 weken vakantie gedurende de schoolvakantie opgenomen kan worden.

Ik bedoelde inderdaad dat je met werkgever om de tafel moet om te kijken hoe het mogelijk kan worden gemaakt in 2025 of 2026.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:54

@branka
Waar ik eerst wekte mocht je geen hele week vrij pakken tussen kerst en nieuw en niet langer dan 3 weken in de zomer.
Dit omdat er anders personeelstekort kwam.
Geen bijzonder beroep, maar wel 1 want continue doorging.
Daar tussen in zou het wel kunnen, maar zal ook niet overal zo zijn.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:57

Shadow0 schreef:
Maar het andere punt is dat het daadwerkelijk beter voor kinderen is om op school te zitten dan op een interessante reis te gaan.
En nog steeds wordt genegeerd dat TS prima met haar kinder op reis kan en mag. Maar niet tijdens schooltijd. Ze kunnen ook 2 weken naast een olifant lopen ipv 4, en dan hoeven ze geen school te missen. En dat school echt wel heel belangrijk is voor ontwikkeling van een kind.

Shadow0 schreef:
En dat maakt het lastig. Er is een realistische kans dat er helemaal geen doordacht handvaardigheidsplan is in groep 1&2 (laat staan de materialen) maar dat er een niet zo heel goed opgeleide en weinig ervaren leerkracht oppervlakkige lesjes afdraait, met teveel leerlingen in een groep en te weinig ondersteuning van de school.
Groep 1 en 2 leert onder andere grove en fijne motoriek, sociaal werken in een groepssetting, etc. Dat is echt wel uitgedacht, geloof het of niet. Je kan er zelfs op blijven zitten, en dat gebeurd ook met enige regelmaat.

En dat te veel leerlingen in een groep. Tja, dat heeft oa weer met de tekorten te maken en bezuinigingen van de overheid. En in 1 van mijn eerste posts had ik al aangekaart hoe dit soort gedrag daar juist tegen werkt. Maar goed, ik kan wel alles uit leggen, zoals ik ook in al mijn reacties heb proberen te doen. Maar dan krijg ik vervolgens reacties als:
Dorine92 schreef:
Wat heeft "jezelf belangrijker vinden dan de rest" hier nou weer mee te maken? Echt ik snap echt helemaal niks van de gedachtengang van "sommige mensen" (waaronder jij) 8)7 De rest doet er helemaal niet toe, alleen die denken gewoon niet verder dan hun neus lang is en strompelen met de kudde mee: "Ja stom he, die regels?" -"Ja, maarja, regels zijn regels en die moeten we accepteren"

En over dat kulargument.. de mentaliteit die bij mijn uitspraak "misschien ben je dan wel dood" hoort, levert wel een leven bomvol mooie ervaringen op. Jammer voor jou dat je het anders ziet, ik geniet er lekker van. En ja, bankrekening is inderdaad niet zo heel vol. Want inderdaad, waarom zou ik doodgaan met heel veel geld. Beter lekker van genieten. En dat genieten is precies wat de TS van plan is zo te horen
Die dus of gewoon niet lezen, of gewoon elke uitleg die niet in hun voordeel is wegschrijven als onzin. Want zelfs met alle uitleg kan er niet gesnapt worden waarom het wel met elkaar te maken heeft, waarom mensen iets denken, en dat het niet ok vinden van de wetten breken voor wat extra vakantietijd je blijkbaar een schaap maakt. Niet mee eens zijn snap ik, een hele uitleg krijgen en vervolgens roepen "ach men gaat toch enkel met de kude mee" is wat anders. Maar tuurlijk, iedereen die tegen is kijkt gewoon niet verder dan hun neus lang is, niet degene die vind dat wetten niet moeten gelden voor hun en ze breken uit protest helemaal prima is. En niet de problemen van zulke denkwijzes in kunnen zien, want er wordt niet verder gekeken dan enkel 9 daagjes school en niet naar het gedrag of wat als iedereen zo handelt in het algemeen.

Oh en @Dorine, mensen met een yolo-levenstijl komen meestal vroeger of later enorm in de problemen omdat ze niet aan de toekomst hebben gedacht. Maar goed, ik ben blij dat ik een spaarrekening heb voor als er wat is en dat ik hopelijk volgend jaar een huis kan kopen in het westen ondanks dat ik in armoede ben opgegroeid omdat ik aan mijn toekomst heb gewerkt ipv enkel in het nu te leven, waar iedereen die ik van toen ken die een yolo-levenstijl hadden nu nog in armoede leven en vooral zichzelf heel zielig vinden om vervolgens slechte keuzes te maken om zich nu ff goed te voelen en in hetzelfde schuitje te blijven hangen. En ook hier doel ik niet om iemand specifiek, of dat het voor iedereen zo loopt. Maar het is een feit dat yolo-levenstijl meestal vroeg of laat problemen brengt als je toch niet snel dood gaat (wat de meeste mensen dus niet doen)...

Ik ben wel klaar met de discussie. Ik wens TS veel geluk met de leerplichtambtenaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:09

Die leerplichtambtenaar gaat inderdaad alleen opties noemen, simpelweg omdat dit soort zaken per keer bekeken worden.
Een deel van de info is te vinden op rijksoverheid, dat zijn de grove kaders. Daarop is te zien dat tot 2 weken de boete 900e is als ze handhaven.

Als je de wet overtreed staat daar een straf op. Voor straffen die via de rechter gaan zoals schenden van de leerplicht >2wkn, is er dus nu nog niet te zeggen welke gevolgen dat heeft.

Overigens werd ziekte ook genoemd. Ook dit wordt door school geregistreerd en bij te vaak ziekte kan dit ook een gesprek opleveren. Scholen worden daarnaast op hun verzuim gemonitord.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:22

DuoPenotti schreef:
@branka
Waar ik eerst wekte mocht je geen hele week vrij pakken tussen kerst en nieuw en niet langer dan 3 weken in de zomer.
Dit omdat er anders personeelstekort kwam.
Geen bijzonder beroep, maar wel 1 want continue doorging.
Daar tussen in zou het wel kunnen, maar zal ook niet overal zo zijn.

Dit is bij het beroep van mijn man ook het geval.
En mensen met kinderen krijgen voorrang tijdens het inplannen van een trip in een schoolvakantie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:23

Cambionn schreef:
Groep 1 en 2 leert onder andere grove en fijne motoriek, sociaal werken in een groepssetting, etc. Dat is echt wel uitgedacht, geloof het of niet. Je kan er zelfs op blijven zitten, en dat gebeurd ook met enige regelmaat.

Het is een fantastische theorie, maar dat is gewoon niet zomaar de werkelijkheid. Er zijn inderdaad een boel dingen uitgedacht over de ontwikkeling van het jonge kind en hoe je dat onderwijs vorm kunt geven. En ze zijn lang niet op alle scholen de realiteit.

Verder kun je grove en fijne motoriek sowieso niet echt 'leren', dat is iets dat je ontwikkelt. (Dat betekent dat instructie niet zo belangrijk is, en ook de schoolsetting niet zo. Een rijke leeromgeving is wel relevant, maar er zijn heel veel rijke leeromgevingen.)

Verder blijft er niemand zitten 'op' grove of fijne motoriek, maar kan er wel in het algemeen overwogen worden om een leerling een jaar extra bij de kleuters te laten als dat over de hele ontwikkeling beter lijkt te passen.

Citaat:
En dat te veel leerlingen in een groep. Tja, dat heeft oa weer met de tekorten te maken en bezuinigingen van de overheid.

Maar dat is de realiteit. En in die realiteit is het dus belangrijk om de twee argumenten niet door elkaar te halen. Er zijn regels en de regels stellen dat je naar school moet, punt uit: dat is waar.

Maar dat school belangrijker of beter is voor de individuele ontwikkeling van alle kinderen, en dat het niet op een andere manier kan: onwaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:26

Als je die boete op kunt hoesten zou ik gewoon lekker gaan. Het gaat om 9 dagen, dat overleven ze wel.
Janneke2 schreef:
fransje23 schreef:
Ik vraag mij af of de mensen die zo fel tegen zelf zijn reizigers zijn.

Als je dat gevoel niet kent kun je ook niet invoelen dat zo een reis belangrijk kan zijn voor iemand.

"De reis van mijn leven" vind ik inderdaad geen argument.

Stel papa is Maori en wil graag dat zijn kinderen een bepaald midzomer gebeuren ter plekke meemaken: prima!

Moeten we jou eerst om toestemming vragen voor we met onze kinderen naar het buitenland gaan?

Wij gaan deze zomer 3 weken met onze kinderen naar Bali, waar moet ik de aanvraag indienen?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:38

Dit jaar twee kinderen gehad die wegens ziekte (longontsteking) meer dan drie weken niet op school geweest zijn. Daar merken we echt helemaal niks meer van. Natuurlijk hadden ze wat dingen in te halen toen ze weer op school kwamen, maar dat was echt zo klaar.
Zo dramatisch is het echt niet als ze een paar dagen missen.

Weet je zo goed als zeker dat het alleen de boete gaat zijn en kun je die betalen dan zou ik gewoon gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:38

denice schreef:
Kids zijn nog jong, 1 5 en 7.

Ik vind 'gewoon niet gaan' geen optie, zo'n reis is ook leerzaam en wij kunnen zo lang niet weg in de zomervakantie, anders hadden we dat wel gedaan natuurlijk. Je leeft maar een keer en ik vind het ergens zo verschrikkelijk ouderwets dat hier nog geen soepelere wet voor is, bijvoorbeeld eens per schoolcarrière mag je een langere reis maken onder schooltijd.

Ik was vooral benieuwd naar of iemand ook echt de consequenties om zn oren heeft gekregen omdat ze ondanks een nee toch zijn gegaan.

De school zelf vindt het allemaal prima en begrijpelijk en een mooie kans voor de kids, alleen ze gaan ons dus wel melden bij leerplicht hebben ze al gezegd.

Mi zijn je kinderen veel te jong om “iets te leren” van zo’n reis.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:57

Babootje schreef:
Majabeestje schreef:
Als leerplichtambtenaar vind ik het heel interessant om al jullie verschillende visies en ideeën te lezen :)

Leuk dat je even meeleest. Ben best benieuwd naar jouw ervaringen.

Mijn man had ook seizoenswerk (in de autosport) waardoor we van ca april tot ca oktober niet met vakantie konden. Wij gingen dan ergens half oktober 1 week in de herfstvakantie en 1 week daarbuiten naar een warme bestemming. Dat vroegen we aan en is nooit een probleem geweest v.w.b. school.

ik heb wel een poos gehad dat mn dochter in de puberleeftijd met geen enkele manier naar school te krijgen was. Dat had wel zn redenen. Niet goed in dr vel en later een adhd diagnose. Maar naar school moest ze van de leerplicht. En dat snap ik ook. Als ouder ben je dus ook strafbaar als je kind niet naar school gaat.
Uit wanhoop heb ik haar toen een keer door de Politie naar school laten brengen. Ik heb ze uitgelegd dat ik strafbaar was als ze niet ging en dit er dan wel voor zou zorgen dat zichtbaar was dat ik er alles aan deed om dr naar school te krijgen. En toen deden ze het wel :D :D . Mn dochter vond het super chill in die politieauto _O- _O- en heeft het er nog over.
Uiteindelijk is alles wel goed gekomen, maar ik was redelijk wanhopig en zag die boete al boven mn/onze hoofd hangen.

Dit vind ik dan wel weer geniaal. Beetje de draak steken met het systeem. Maar dit geeft al wel aan hoe belachelijk het is dat een regeltje bepaalt wat jouw kind gaat doen. Of het nou wel of niet goed voor het kind is. Te triest voor woorden toch

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:02

rien10 schreef:
denice schreef:
Kids zijn nog jong, 1 5 en 7.

Ik vind 'gewoon niet gaan' geen optie, zo'n reis is ook leerzaam en wij kunnen zo lang niet weg in de zomervakantie, anders hadden we dat wel gedaan natuurlijk. Je leeft maar een keer en ik vind het ergens zo verschrikkelijk ouderwets dat hier nog geen soepelere wet voor is, bijvoorbeeld eens per schoolcarrière mag je een langere reis maken onder schooltijd.

Ik was vooral benieuwd naar of iemand ook echt de consequenties om zn oren heeft gekregen omdat ze ondanks een nee toch zijn gegaan.

De school zelf vindt het allemaal prima en begrijpelijk en een mooie kans voor de kids, alleen ze gaan ons dus wel melden bij leerplicht hebben ze al gezegd.

Mi zijn je kinderen veel te jong om “iets te leren” van zo’n reis.

Maar niet te jong om iets te leren van school. Beetje meten met 2 maten dit he

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:10

Cambionn schreef:
En nog steeds wordt genegeerd dat TS prima met haar kinder op reis kan en mag. Maar niet tijdens schooltijd. Ze kunnen ook 2 weken naast een olifant lopen ipv 4, en dan hoeven ze geen school te missen. En dat school echt wel heel belangrijk is voor ontwikkeling van een kind.

En dat te veel leerlingen in een groep. Tja, dat heeft oa weer met de tekorten te maken en bezuinigingen van de overheid. En in 1 van mijn eerste posts had ik al aangekaart hoe dit soort gedrag daar juist tegen werkt. Maar goed, ik kan wel alles uit leggen, zoals ik ook in al mijn reacties heb proberen te doen. Maar dan krijg ik vervolgens reacties als:
Dorine92 schreef:
Wat heeft "jezelf belangrijker vinden dan de rest" hier nou weer mee te maken? Echt ik snap echt helemaal niks van de gedachtengang van "sommige mensen" (waaronder jij) 8)7 De rest doet er helemaal niet toe, alleen die denken gewoon niet verder dan hun neus lang is en strompelen met de kudde mee: "Ja stom he, die regels?" -"Ja, maarja, regels zijn regels en die moeten we accepteren"

En over dat kulargument.. de mentaliteit die bij mijn uitspraak "misschien ben je dan wel dood" hoort, levert wel een leven bomvol mooie ervaringen op. Jammer voor jou dat je het anders ziet, ik geniet er lekker van. En ja, bankrekening is inderdaad niet zo heel vol. Want inderdaad, waarom zou ik doodgaan met heel veel geld. Beter lekker van genieten. En dat genieten is precies wat de TS van plan is zo te horen
Die dus of gewoon niet lezen, of gewoon elke uitleg die niet in hun voordeel is wegschrijven als onzin. Want zelfs met alle uitleg kan er niet gesnapt worden waarom het wel met elkaar te maken heeft, waarom mensen iets denken, en dat het niet ok vinden van de wetten breken voor wat extra vakantietijd je blijkbaar een schaap maakt. Niet mee eens zijn snap ik, een hele uitleg krijgen en vervolgens roepen "ach men gaat toch enkel met de kude mee" is wat anders. Maar tuurlijk, iedereen die tegen is kijkt gewoon niet verder dan hun neus lang is, niet degene die vind dat wetten niet moeten gelden voor hun en ze breken uit protest helemaal prima is. En niet de problemen van zulke denkwijzes in kunnen zien, want er wordt niet verder gekeken dan enkel 9 daagjes school en niet naar het gedrag of wat als iedereen zo handelt in het algemeen.

Oh en @Dorine, mensen met een yolo-levenstijl komen meestal vroeger of later enorm in de problemen omdat ze niet aan de toekomst hebben gedacht. Maar goed, ik ben blij dat ik een spaarrekening heb voor als er wat is en dat ik hopelijk volgend jaar een huis kan kopen in het westen ondanks dat ik in armoede ben opgegroeid omdat ik aan mijn toekomst heb gewerkt ipv enkel in het nu te leven, waar iedereen die ik van toen ken die een yolo-levenstijl hadden nu nog in armoede leven en vooral zichzelf heel zielig vinden om vervolgens slechte keuzes te maken om zich nu ff goed te voelen en in hetzelfde schuitje te blijven hangen. En ook hier doel ik niet om iemand specifiek, of dat het voor iedereen zo loopt. Maar het is een feit dat yolo-levenstijl meestal vroeg of laat problemen brengt als je toch niet snel dood gaat (wat de meeste mensen dus niet doen)...

Ik ben wel klaar met de discussie. Ik wens TS veel geluk met de leerplichtambtenaar.

Tja jij doet hetzelfde, jij schrijft mijn argumenten weg als onzin, leest ook niet goed en houdt een giga verhaal over hoe belangrijk het onderwijs is. IN HET ALGEMEEN is onderwijs wel handig ja. Maar het betoog wat je houdt zou wat mij betreft alleen standhouden als het ging om nooit meer naar school. We hebben het hier over 2 weekjes.

En maak je over mij maar geen zorgen hoor. Ik heb dat koophuis al en ik doe het prima

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:18

Beste TS,

Ik denk dat ik het niet had gemeld en 2 weken weg was gegaan en de kids ziekgemeld had... Zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen.... Als de kids 2wkn ziek zijn krijgen ze echt geen werk van school oid mee....

Wij hebben vorig jaar een lange reis gemaakt met onze zoon, toen 4, van 8weken. Wij kwamen daar een gezin tegen uit NL met een leerplichtige kind. Wij vroegen ons af hoe ze dat geregeld hadden. Zij vertelde dat, zij en haar zoon zich uit NL hadden uit laten schrijven. Heeft hij heeft dan geen leerplicht meer. Alleen hoeft de school dan niet de plek van die kids vast te houden en kunnen anderen plaatsten. Dat is dan het gevaar. Zij gingen heerlijk 3 maand reizen en keken na die tijd wel weer.

Wij houden onze zoon de komende herfstvakantie ook langer thuis... Melden hem ziek. Ik maak geen slapende honden wakker...

Zolang school ineens een studie dag kan inplannen of kids vrij geven omdat ze geen leraar voor de klas hebben, dan vind ik ook dat ik mag snipperen.

BTW je hebt van die sterrenscholen waar jezelf je vakantie mag bepalen. wellicht een idee voor jullie als jullie vaker tegen dit probleem aan blijven lopen.

Hele fijne reis samen! Onze zoon verteld elke dag hoe leuk hij het had en rakelt allerlei leuke herinneringen op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:21

Hmmm dus je man kan geen 4 weken vrij krijgen in de zomer dus moeten de kinderen maar zonder goedkeuring extra vrije dagen krijgen in december.

Als we het nu om draaien....:

Je kinderen kunnen geen 4 weken vrij krijgen in december dus moet je man maar zonder goedkeuring tegen de regels in extra vrij krijgen....

Tja :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:36

Nee Dorine. Een kind van 1,5 zit niet op school. Dus die vergelijking gaat niet op.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:41

Je kan het ook andersom doen. Het werk van je man heeft pech. jullie gaan gewoon 4 weken in de zomervakantie.
Ik zou het niet aandurven vanwege de consequenties. Niet het geld maar wel de kans op jeugdzorg, voor moeten komen en aantekening.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:42

Zitten de leerplichtige kinderen op dezelfde school?
Want beide kinderen ziek melden voor 9 dagen valt wel op natuurlijk.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:44

Alenthe05 schreef:
Beste TS,

Ik denk dat ik het niet had gemeld en 2 weken weg was gegaan en de kids ziekgemeld had... Zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen.... Als de kids 2wkn ziek zijn krijgen ze echt geen werk van school oid mee....

Dan moeten je kinderen dus liegen op school. Ten eerste is dat stressvol voor kinderen en ten tweede leer je ze liegen.
Opvoedkundig echt extreem slecht wat mij betreft.
Als je dat doet, wees er dan gewoon eerlijk over.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:44

rien10 schreef:
Nee Dorine. Een kind van 1,5 zit niet op school. Dus die vergelijking gaat niet op.

Een kind van anderhalf kan gewoon weg dus daar hebben we het nu niet over natuurlijk

@lizy je draait zelf ook iets om, en met jou velen anderen. Jullie redeneren: de regels zijn er (schijnbaar om dingen makkelijker/beter te maken), dus je moet doen wat de regels zeggen. Terwijl ik denk (en met mij wellicht de TS ook): de regels maken het helemaal niet beter/makkelijker, dus waarom zou je je er klakkeloos aan houden als het een beetje behoorlijk zijn doel voorbij schiet?
Als men zich nou iets drukker zou maken over waar we het nou eigenlijk helemaal over hebben, in plaats over wat de regels zijn en dat je je daaraan moet houden, puur en alleen omdat het regels zijn, dan was het allemaal niet zo ingewikkeld. Eigenlijk is het gewoon een heel drama om niks. Ben blij dat de topicstarter dit in ieder geval wél ziet, en ook niet bang is om er tegenin te gaan

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:48

Ik vond het ‘of you can’t stand the heat, stay out of the kitchen’ wel een mooie. Als het voor jou echt zo belangrijk is, ga dan uit van de slechtste scenario. Is het die uitkomst waard, dan kun je besluiten te gaan. Zijn de consequenties minder, dan valt het mee voor je. Durf je de consequenties niet aan, dan blijf je thuis.

Alle andere meningen doen er dan in feite niet meer toe. Weet de mogelijk zwaarste consequentie en maak een keuze. En aanvaard de consequenties van je keuzes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:49

Ik bedoel dat een kind van 1,5 niets heeft aan zo’ reis.
De iets oudere ook niet, maar mijn mening. Als ze 12 zijn, krijgen ze er meer van mee.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:49

Dorine92 schreef:
rien10 schreef:

Een kind van anderhalf kan gewoon weg dus daar hebben we het nu niet over natuurlijk

@lizy je draait zelf ook iets om, en met jou velen anderen. Jullie redeneren: de regels zijn er (schijnbaar om dingen makkelijker/beter te maken), dus je moet doen wat de regels zeggen. Terwijl ik denk (en met mij wellicht de TS ook): de regels maken het helemaal niet beter/makkelijker, dus waarom zou je je er klakkeloos aan houden als het een beetje behoorlijk zijn doel voorbij schiet?
Als men zich nou iets drukker zou maken over waar we het nou eigenlijk helemaal over hebben, in plaats over wat de regels zijn en dat je je daaraan moet houden, puur en alleen omdat het regels zijn, dan was het allemaal niet zo ingewikkeld. Eigenlijk is het gewoon een heel drama om niks. Ben blij dat de topicstarter dit in ieder geval wél ziet, en ook niet bang is om er tegenin te gaan

en als alle leerlingen elke kerstvakantie opeens vier weken vrij nemen.... en dan ook maar een weekje of wat eerder in de zomer want dan is het goedkoper of komt het beter uit met familie die in een ander land woont.

ik ben helemaal voor iets als snipperdagen die je in kan zetten, maar wat mij betreft moet er toch iets van regels blijven rondom de leerplicht . Er zijn teveel mensen die dan hun kinderen thuis gaan houden. kinderen die zelf niet meer naar school gaan. En over het algemeen zijn dat dat niet de sterkste schouders uit de samenleving waar dat gaat gebeuren en komt er weer een grote groep kinderen die te weinig onderwijs hebben gehad.