De Waddeneilanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: De Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:14

Het is wel een stukje lopen maar er gaan continu bussen heen en weer waar je zo in kan stappen. Iemand afzetten kan ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:32

Iemand afzetten kan gewoon en de persoon + spullen vast uitladen.

Afhankelijk van op welk parkeerterrein je terecht kunt is het 5-20 minuten lopen volgens mij.
Van te voren reserveren is aan te raden, dat is en goedkoper per dag en de slagboom gaat automatisch voor je open, scheelt weer gedoe op het moment zelf.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:08

Dank voor jullie informatie!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:12

Wij hebben afgelopen 4 dagen enorm genoten op Vlieland! Wil nu al weer terug

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:35

Is er iemand hier wel eens op Juist geweest?
Het tweede Duitse Waddeneiland (tweede vanaf Nederland gezien dan).

Wij hebben er een midweek in maart geboekt, ben erg benieuwd!
Het is volledig autovrij, taxi's bestaan er wel, met paard en wagen :))
Alleen de brandweer heeft een auto geloof ik.

Heb er wel zin in.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:58

Oh dat klinkt leuk Marije. Ik ben benieuwd hoe je het gaat hebben daar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:59

Wij zijn terug van onze vakantie op Juist.

Wat een prachtig eiland!

Schiermonnikoog heeft er concurrentie bij wat ons betreft.

Echt autovrij, wel heel veel paarden die het grote transport doen vanaf de haven het dorp in.

Maar daardoor heerlijk rustig kwa geluid (er rijden ook geen brommers of scooters, uitsluitend fietsen en ebikes en paard en wagen) en ook een heerlijk schone lucht (al ben ik wel benieuwd hoeveel vliegen er hoog zomer zijn, met al die paardenmest.

Maar wij hadden een week lang schitterende zon en een graad of 6-7, perfect voor een actieve vakantie.

Voor iedereen die eens een ander eiland wil bezoeken dan de Nederlandse, is dit een aanrader, al moet je wel opletten, er gaat maar 1 reguliere veerboot per dag (misschien in hoogseizoen 2, maar is wel echt getijde afhankelijk), op onze heenreis ging die veerboot pas om 17.30 en met 1,5 uur varen vonden we dat toch wel erg zonde van de gemiste eilanddag.

We zijn dus heen met een klein snel bootje gegaan van de Töwerland Express, wel grappig, vertrektijd zou 9.30 uur zijn, we moesten er om 9.00 uur zijn.
Wij waren er al om 8.45 en toen liep de wachtruimte al aardig vol, dus mochten we aan boord en bleken we al compleet te zijn (11 passagiers) dus we voeren uiteindelijk voor 9 uur de haven al uit en we kwamen om 9.30 uur al op Juist aan

Een greep uit mijn foto's:

Afbeelding
Het bootje van de heenreis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Paarden eiland, zelfs de vuilnis wordt opgehaald met paard en wagen en het levert ook leuke verkeersborden op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de veerboot die aankwam, waarmee wij weer mee terug naar de wal gingen.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:39

Hier ook een Wadden fanaat, van jullie foto’s krijg ik spontaan heimwee…

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:55

Wauw! Marije dat lijkt me ook geweldig dat eiland. Daar had ik nog niet van gehoord.
En dat je zegt dat Schier concurrentie heeft triggert mij.

Ik ga het eens onthouden :j

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 21:50

Juist lijkt me erg leuk! Dank voor de tip.
Ik heb de mazzel aan de Waddenzee te wonen, maar ben al jaren niet naar Schier geweest. Texel wel met de prachtig Slufte. En afgelopen zomer naar Terschelling om paard te rijden :) Vlieland ben ik alleen voor werk geweest en Ameland heb ik vaak bezocht oa ook met eigen paard.

Paar jaar geleden waren we in Denemarken op Rømø. Ook een bijzonder eiland maar niet meteen een favoriet. Toch tof dat ik het breedte strand ever heb meegemaakt waar je met de auto oprijdt.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:31

Vanmorgen een last minute naar Texel geboekt... Vrijdag uit het werk naar de boot, zondagmiddag weer naar huis om voor het eten bij mijn man aan te sluiten. Even een weekendje uitwaaien, me time, na 3 hectische maanden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:00

Geniet ervan!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:53

Afgelopen kerst was zo goed bevallen dat we voor kerst 2025 ook weer hebben gereserveerd…
Kijk er nu al naar uit!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:46

Ik heb het geloof ik al een keer eerder gevraagd, maar is het de moeite waard om in november naar Texel te gaan? Ik zag dat er dan nog best betaalbare huisjes zijn. Ik wil dan graag alleen gaan, fotocamera mee en foto's maken, het liefst ook wat fietsen zonder weg te waaien (ik heb een gewone fiets, geen elektrische), uiteraard op het strand kijken en daar ook foto's maken, de huifkartocht wil ik graag nog een keer doen, die was echt prachtig vorige keer. Is dat allemaal een beetje te doen dan? Of is dat af te raden en kan ik beter doorsparen voor volgend jaar voorjaar / zomer? Dingen zoals rondslenteren in De Koog en zwemmen kunnen altijd wel, en dat op het strand liggen niet aan te raden is snap ik, maar het gaat echt even om bovenstaande dingen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:52

Fietsen in november, je weet niet van tevoren wat voor weer het is natuurlijk. De kans op veel wind is groot. Of de Jan Plezier dan nog rijd betwijfel ik, november is geen seizoen meer en de tijd dat het rustig is dus veel is dan gesloten voor eigen vakantie etc. Dat is ook de reden dat de huisjes dan goedkoper zijn ;)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:54

Ik ga elk jaar in november naar schiermonnikoog met mijn hond. (November is al jaren wandelmaand op schier)
Afgelopen jaar heb ik er in t shirt rondgelopen. Het was net zomer qua weer en temperaturen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:55

Ik vind alle seizoenen op de Wadden mooi. Met het weer moet je het net treffen, maar vaak zat in november op Schier geweest en vermaak me er altijd prima. Ik vind de herfst een heerlijk seizoen voor een strandvakantie in Nederland, want ik houd juist van de wind door mijn haren en lekker lopen, niet van zonnen op het strand.

Of er nog huifkartochten zijn buiten het seizoen is de vraag.
Misschien alleen op woensdagmiddag of in het weekend, misschien helemaal niet, want het loont niet echt om zo'n tocht met een halflege wagen te maken. Daarop zullen specifiek Texel kenners het antwoord wel weten.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:13

Klopt hoor, met het weer. Maar ja, stel dat je deze week geboekt had word je er denk ik ook niet heel blij van. Het is en blijft wel Nederland, dat is toch altijd weer een gok. Ik zal de Jan Plezier binnenkort eens een mailtje sturen of ze in november nog gaan, dat staat toch echt wel op mijn lijstje. Die huifkartocht wil ik elke keer wel doen als ik op Texel kom!

Maar anders is toch een dagje Schier dit jaar in juli of september, of eventueel een nachtje erbij, misschien een betere optie en dan volgend jaar naar Texel. Ik mis het zo, eiland, strand, zee.. Dus ik denk dat ik sowieso wel even ergens heen wil. 1 nachtje weg naar Schier lijkt me ook heel mooi hoor, ik blijf alleen even het probleem zien met mijn bagage als de auto niet mee kan. Je hebt toch al gauw weer behoorlijk wat, zelfs voor één nachtje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:30

Roosch schreef:
Nee, we hebben geen tent enzo. Kunnen we eventueel misschien wel bij iemand lenen, maar doe ik liever niet. Wel gekeken naar ingerichte tenten maar die waren net allemaal afgebroken. :+

Gewoon goedkoop tentje van de decathlon met een slaapzak en luchtbed. Eten en drink gebeuren neem ik niet mee. Dat doe ik dan wel in een hotel of bij een bakkertje. Overnachten is een stuk goedkoper. Hond geen probleem. En wanneer je plotseling gaat is er vrijwel altijd plek.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:00

Zag dit topic net voorbij komen.
Wij gaan over een paar weken een weekje naar Texel.
Heb er wel zin in!
Voor mijn werk al een aantal keren op Texel geweest, maar dan zie je amper wat van het eiland.
We gaan lekker met z'n 3e, mijn man en dochter van 3.
Mochten jullie nog leuke tips hebben verneem ik het graag. :D
Ik heb ecomare op het lijstje staan en schapenboerderij Texel om te bezoeken.
Huifkartocht lijkt me ook heel leuk, dochter is ook gek op paarden. Maar ik twijfel of ze wel zo lang rustig op de huifkar kan blijven zitten. :=

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:05

Er is halverwege wel een korte pauze. Maar het is wel een lange zit, het is echt 3 uur. Waar ik nog het meeste bezorgd over was, is of ik niet tussendoor naar de wc moest, dat is gelukkig toen goed gegaan _O- Want dat kan tussendoor dus niet. Wat ook heel mooi is, is een zeehondentocht. Wij gingen toen vanaf De Cocksdorp, volgens mij met De Vriendschap. Ecomare moet ook leuk zijn maar nog niet zelf geweest.

Zou het vertrouwd zijn om fietstassen op je fiets te hebben op Schier en daar kleding in te hebben, en wat benodigdheden? Telefoon en portemonnee kunnen gerust bij mijn cameratas in, die blijft sowieso bij mij.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:31

Ook ik weer een tripje geboekt. Ga met mijn moeder eind juni een weekendje naar Terschelling. Auto blijft aan de wal en we nemen ons eigen fietsen mee. Nu al veel zin in!!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:47

Wij gaan binnenkort ook naar Texel. Zin in!

Zijn er hier ook mensen met ervaring met dagje eilandhoppen van Texel naar Vlieland en terug? Is dat leuk? :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:22

Naar Vlieland voor een dag is zeker de moeite waard. Je gaat met de boot heen. Je fietst het in een dag rond en gaat weer met de boot terug. Staat bij mij als Texelaar ook voor dit jaar weer op de planning om te doen, is al te lang geleden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:53

Ja die dat eilandhoppen is ons ook goed bevallen.
Was een leuke dag naar Vlieland en het bootreisje was ook leuk.