[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 21:20

Hoi Koper! Leuk dat je meeleest :D

Bedankt voor je heldere uiteenzetting! Ik ben het met je opties eens. Voor nu neig ik nog wel het meest naar mijn plan voortzetten om naar Bergen te fietsen. Misschien eigenwijs, maar dit is wel het deel waar ik het meest naar uitkeek, ondanks de zwaarte. Maar ik kan me goed voorstellen dat de storm gevolgen heeft voor de route, dus ik ga morgen even goed alle nieuwssites afstruinen om dit te inventariseren. Het scheelt wel dat ik niet over Hardangervidda ga, maar er bovenlangs, via Geilo en Vossevangen. Maar goed, dat geeft geen garanties natuurlijk. Mijn route bevat geen tunnels, ik pak 2x een stuk met een trein om gebied zonder wegen en alleen tunnels te overbruggen.
Mocht ik morgen ergens het idee krijgen dat het te ingewikkeld gaat worden om in Bergen te komen, dan ga ik het natuurlijk niet doen, maar nu kan ik me daar nog niet bij neerleggen, dat heeft even de tijd nodig.

De Zweedse westkust lijkt me ook prachtig, maar ik heb van meerdere fietsers gehoord dat het door de wind en het toerisme (drukte op de weg en (vooral - ahum - Duitsers) automobilisten die niet zo vriendelijk zijn) daar echt niet zo fijn fietsen is en ik ben bang dat iedereen zo’n beetje de komende weken huiswaarts gaat langs die kust. Dus eerlijk gezegd weet ik nog niet of dat alternatieve plan me nu blij maakt. Misschien valt het allemaal wel mee en is deze gedachtegang gewoon onderdeel van het niet kunnen loslaten van Bergen. :')

Het idee om een ander keer terug te komen naar Noorwegen om te fietsen heeft ook tijd nodig. Het zal absoluut niet mijn laatste keer in Noorwegen zijn. Maar als ik voel wat ik heb afgelegd om hier te komen, de ontlading en alle emoties die erbij kwamen kijken toen ik Oslo had bereikt, dat laat je niet even los met een ‘oké, volgende keer beter!’. _O-
Rationeel weet ik dat het helemaal geen ramp is als het nu niet lukt, maar emotioneel is me dat nog een aantal bruggen te ver, op dit moment.

Voor nu:
- hier blijven tot woensdagochtend.
- inventariseren hoe de route en weersverwachting ervoor staat.
- alternatieven bedenken voor als het niet gaat lukken om in Bergen te komen.

Maar nu eerst, even relaxen en alle emoties en stress er laten voor wat het is en hopelijk een goede nachtrust hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:23

Misschien toch ook eerst even checken hoe veilig je bent waar je nu zit en of er een beheerder is die je kunt bereiken voor het geval je huidige plek toch niet zo veilig is? En dan kijken of er ook voor vannacht al veiligere alternatieven zijn?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:24

Ook in Zweden is dus code rood hè. Juist zuid scandinavie waar ook hardangervidda onder valt krijgt er mee te maken.

Ik zou dus echt gewoon even wachten tot de storm geweest is en dan kijken wat de mogelijkheden zijn ;)

Misschien valt die storm uiteindelijk reuze mee en kan je gewoon je reis vervolgen.

Wat betreft de opmerking over cheqen of je momenteel veilig zit dat is natuurlijk wel een hele goede. Veiligheid tijdens de storm is natuurlijk wel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 07-08-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:26

Eerst zorgen dat je zeker weet dat je veilig zit nu !

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 21:31

Ik denk dat ik hier redelijk veilig zit hoor. Het gebied waar code rood geldt en de risico’s voor overstromingen is echt enorm, dus een paar kilometer verderop zitten zal niet veel uitmaken. Ik heb het nummer van de beheerder van de camping, er zitten hier ook nog wel wat mensen, als het hier nu gevaarlijk zou zijn was dat denk ik wel gedeeld. :)
Betekend nog niet dat ik me volledig tranquillo voel, maar kan ook niets bedenken dat het op dit moment beter zou maken.

Klopt BeFunny, en aan de kust heb je meer wind, dus dat is de komende dagen ook geen alternatief.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:54

Wij zitten in onze camper aan een rivier.
Wel in wat drukker gebied.
En net tussen de buien door even gewandeld. Het gebied hadden we zelf nooit uitgekozen anders.

Afbeelding
Nu hele grote regendruppels

Van de week reden we op de Trolstiga , 3 dagen geleden. Die weg was pas weer open nadat er een steen/rots naar beneden was gekomen en er moest een archeoloog komen om te bepalen dat het weer veilig was

Afbeelding

Afbeelding

En tot gister ochtend stonden we hier
Afbeelding

Afbeelding

Toch echt wel anders dan de Zweedse zuidkust. En we zijn nu voor de vijfde keer in Scandinavië. Er gebeurd altijd wel iets. Zo hebben we eens een dag tussen geiranger en Rjukan gereden over zo'n bochten weg. Waren ze stenen aan het verplaatsen van de weg. Dan ging de weg dicht voor een uur en dan mocht er weer een aantal auto's door en een stuk verder was dat weer. Dus er komen kennelijk vaker rotsen naar beneden. Maar altijd kunnen we dan toch vervolgen. En in dit geval van de storm wilden we wel in bewoond gebied en dus niet alleen in the middle of nowhere. En zo te lezen zit jij dat ook niet. Dus gewoon lekker uitrusten en je dingen doen en na de storm zie je wel verder.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 22:18

Prachtige foto’s wel BeFunny! En ja, dat dingen gebeuren in zulk ruig landschap is niet gek. Maar ze hebben zo’n storm in 25 jaar al niet meegemaakt…

Ik heb net met mijn host in Oslo contact gehad via whatsapp en zij heeft me op het hart gedrukt om het gebied waar ik nu zit te verlaten. Ik heb geen zin om alles te hertypen, dus ik kopieer even haar berichten:

So I think I want to play mother now and say: get out of there! There is a bus towards Hønefoss at 11:07 tomorrow, and there is a connection from there on to Hokksund. The forecast says it's going to be much worse and I think there will be a lot of flooding in that area.
I have messaged my friend *knip* in Vestfossen and you would be welcome to come and stay with them until it becomes clear what is happening. Unfortunately they can't come and get you because her husband is away.
So either go stay with her or come back to Oslo.
I checked the website of the bus company and it says you can take a bike into the bus if there is space. I would try it!
We just watched the news and they say that there will be a lot more rain tomorrow, and the flooding and general disaster is going to get worse for a bit after that also. There are more and more train lines that are interrupted and roads are seriously breaking in the worst areas. And you are just too close to the worst area.
I really don't want to kill your fun but I think it's looking quite scary....
At 13:17 there is a train from Hønefoss to Oslo.
Oh all this sucks so much. I really don't want to be destroying your dreams here, but I don't feel so comfortable knowing you are out there. And I don't think the route to Bergen will be bikeable in the next days.

Ik vrees dat ze gelijk heeft. ;(
Ik heb er erg veel moeite mee om me er bij neer te leggen en ik wacht het tot morgenochtend af. Voor de zekerheid pak ik mijn spullen alvast in zodat ik de bus en trein kan pakken. Maar jemig, wat een domper. -O- Na al zo ver te zijn gekomen en zoveel doorstaan te hebben, genoten en gevloekt. Ik kan ook gewoon geen alternatief bedenken waar ik dan heen kan fietsen en nog kan genieten, want de komende dagen is het in heel Scandinavië prutweer.
Uiteindelijk is het maar een vakantie en moet ik niet zeiken, er zijn genoeg mensen in waardelozere omstandigheden door deze storm, maar ik vind mezelf alsnog even heel erg zielig. :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:25

Ik denk ook dat ze gelijk heeft. Zat net te lezen op de Nederlandse nieuwssites en die zeggen ook dat het ergste nog moet komen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:26

Het is een domper. Maar geen schande. Weer gooit roet in het eten.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:29

Wat ontzettend betrokken is je host uit Oslo. En ik snap heel goed je bedenkingen. Maar oh neem haar raad absoluut zwaarwegend in overweging. Zij kent het land en wat weersomstandigheden betekenen hierin.

Sterkte met het nemen van deze moeilijke beslissing.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:43

Oh ik kan je goed begrijpen, je droom, een doel. En dan dit voor je kiezen krijgen... Knuff. Vloek en huil alles we uit. En waarschijnlijk heel je leven nu een aversie tegen alle Hansen die je tegenkomt.... :(:)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:44

Wat een vreselijk lieve host! Ik ben ook bang dat je er niet omheen kunt, ontzettend balen.

In 2021 zaten wij met behoorlijk noodweer in Zweden, wegen spoelden weg en de brandweer was overal aan het pompen. Het was toen minder heftig als nu wordt verwacht, en waar wij zaten was het terrein ook niet zo link als waar jij nu zit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:09

Enorme domper, maar veiligheid gaat voor. Kun je eventueel naar Bergen met de trein en vanuit daar een paar etappes fietsen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 23:33

TS, weet je nog wat je zei toen ik de bus nam? Dat ik alsnog hartstikke stoer was: ik was aan het fietsen in een keimoeilijk land, in mijn eentje. Ik was ervoor gegaan, ik mocht trots op mezelf zijn!

Wat ga je nu tegen jezelf zeggen, nu het niet je eigen conditie maar het weer is dat roet in het eten gooit? Een oorzaak die compleet buiten jezelf ligt? Je hebt zoveel gedaan, gezien en meegemaakt. Ik zou maar gewoon heel trots zijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 23:52

Mijn host in Oslo is een fantastische vrouw! Samen met haar man en drie dochters, echt geweldige mensen. Doordat ze moeder is van drie dochters ontfermde ze zich direct over mij als alleen reizende vrouw! Ben twee nachten bij ze geweest, dus we hebben ook veel gekletst. Ze hebben zelf geen auto, maar elektrische fietsen en toerfietsen, wat best uitzonderlijk is in Noorwegen waar iedereen zich met auto verplaatst! En zo schattig, toen ik bij vertrek mijn tassen aan mijn fiets bevestigde keken de drie dochters (5, 7 en 9 jaar) gebiologeerd toe terwijl ze anders zo druk zijn en volop aan het kletsen. Opeens waren ze helemaal stil, vol interesse en hielpen ze mee om alles vast te zetten. De moeder zei dat ze hoopt dat ik ze inspireer en ze net als ik ook ooit zulk soort avonturen zullen aangaan. <3

Inmiddels begint het in te dalen dat het écht niet verstandig of mogelijk is om nog naar Bergen te fietsen. Er zal hoe dan ook ravage zijn in dit gebied, al helemaal op de grindpaden en dat is niet binnen een week opgelost. Doordat ik mijn plan een beetje kan loslaten, ontstaat er ook langzaam een alternatief plan. :)
Ik ga kijken of ik mijn treinticket kan omboeken om eind deze week van Oslo naar Bergen te gaan. Vanaf donderdag rijden er als het goed is weer treinen en ik zag dat er nog plek was voor passagier + fiets op een aantal. Dan zie ik alsnog het gebied waar ik anders doorheen had gefietst via de trein. Vanaf Bergen wil ik dan de kust gaan volgen naar het zuiden, naar Kristiansand. Dat is zo’n 700 kilometer fietsen via een officiële fietsroute, het is onderdeel van the North Sea Cycle Route, ook wel EuroVelo 12.
Dan pak ik toch nog een stuk Noorwegen mee, een prachtig stuk met fjorden en volop natuur, waar geen storm is en ook geen verwachting van een storm is en vanaf Kristiansand kan ik de boot pakken naar Emden en dan ben ik zo weer thuis!

Hoe klinkt dat? :D

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 06:18

Ik hoop dat je nachtje slapen het goed heeft laten indalen.
Zorg dat je veilig komt vandaag ook voor je thuisfront.
Bij je host ben je veilig.
Ga dan je plan verder uitwerken en wil je toch naar Bergen kijk dan eerst wat mogelijk is want voor hetzelfde geld heb je straks ellende op het spoor en moeten je plannen toch wijzigen.

Sterkte in de storm.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:02

Meelezer hier

Balen van de storm zeg! Wat fijn dat je bij je host weer terecht kan. Succes met de bus en trein vandaag.

Je nieuwe plan klinkt goed. Langs de kust daar vond ik een heel mooi gebied!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:05

Hier op het journaal geven ze aan dat het wat blijft hangen.
Wind rond de 100-120 km pu
Water rond de 80-100 mm

Meid.. zorg dat je veilig komt dat is het belangrijkste voor nu de rest is voor latere zorg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:35

Ach wat een pech -O- Er wordt hier op het nieuws ook al gewaarschuwd voor overstromingen omdat het zo lang blijft hangen.

Veiligheid voor alles! En moet je zien wat je al gedaan hebt en wat je al hebt overwonnen.

Hopelijk kun je straks met de bus mee. Houd je ons op de hoogte?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:45

Dit is idd echt pure pech en het weer is gewoon iets wat je niet in de hand hebt.
Wat een lieve host heb je en ik geef haar ook groot gelijk! Ik was hier vanaf afstand al bezorgd en dan ken ik je niet eens, dus ik kan me voorstellen dat ze even "moeder" speelt en je wil vertellen dat je beter kunt vertrekken waar je nu zit.
Veiligheid voor alles idd! Ik denk dat je een verstandige keus hebt gemaakt :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:57

Wat een fantastische host ! Ik was mij hier serieus zorgen aan het maken om je, ben erg blij dat je straks veiliger zit.

Ik zou ook ongelooflijk de pest in hebben, ik snap je heel goed, maar geen enkele reis is het waard om je leven te riskeren. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:58

Ik vind t ook wel jammer hoor. :))

Nee vind het een goed plan en van dat stuk ga je ook echt genieten! Veiligheid boven alles.

Maar code rood is niet overdreven en zijn er ook nog lang niet.

Åre
Afbeelding

Hudiksvall gisteren
Afbeelding

We zitten zelf gelukkig goed (we zitten hoog), maar in de omgeving wel al tientallen huizen overstroomd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:05

Verstandig besluit.
"Nederlander vermist tijdens storm Hans in Noorwegen" was een krantenkop geweest die ik niet graag had willen lezen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:21

Heel jammer! Maar veiligheid gaat voor inderdaad!
Misschien kun je dit stuk nog een keer doen als je in Stockholm studeert?

Ik snap wel dat behoefte hebt aan een nieuw plan. Maar inderdaad even goed kijken wat het weer doet.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:35

Meelezer hier, balen van het weer en dat je je plannen moet wijzigen maar zo te zien heb je een verstandige beslissing gemaakt. Het moeten aanpassen van plannen hoort er bij helaas, ik zeil veel en dan ben je eigenlijk continu plannen aan het aanpassen. Voor nu hoop ik dat je ondanks de situatie nog een beetje hebt kunnen slapen. En alsjeblieft: ga daar zo snel mogelijk weg. Heel veel geluk, succes en goede reis vandaag en komende dagen!