We gaan het zien... in Canada!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:59

Gecondoleerd met je vader. Fijn dat het jullie 'toe viel' dat je zo afscheid kon nemen.
Succes met het vervolg van je PhD en alle andere leuke en minder leuke perikelen van het expat-leven.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:05

Stille meelezer hier. Gecondoleerd met het verlies van je vader.

Ceetje_bokt

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:01

Gecondoleerd met je vader, wat een bijzondere situatie. Heel mooi en fijn lijkt me dat voor jou, naast het verdriet natuurlijk.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:28

Gecondoleerd met het verlies van je vader. Veel sterkte.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:48

Ik kom heel toevallig je topic tegen en heb je berichten "even" doorgelezen. Wat mooi om je belevingen zo mee te krijgen, dapper om zulke stappen te zetten in je leven! Wat verdrietig van het overlijden van je vader, maar wel heel fijn dat je zo afscheid hebt kunnen nemen.

Ik volg, ik vind het inspirerend :o

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:58

Ook hier een stille meelezer. Zo nu en dan weer even bijlezen. Wat een bijzonder toeval dat je nog bij je vader hebt kunnen zijn, zo kort voor zijn overlijden. Gecondoleerd!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:16

Gecondoleerd met het verlies van je vader. Het lijkt haast of hij op je bezoek gewacht heeft. Mooi dat de laatste herinnering het zwaaien bij jullie boom was.

Ik snap heel goed hoe moeilijk de afstand is. Dat heb ik al met de 1100 km die ik van Nederland af woon. Elk jaar dat mijn ouders ouder worden (84 nu) heb ik meer moeite met de afstand.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 06:22

Gecondoleerd, wat een onvoorstelbaar toeval dat je die avond nog met je vader door hebt mogen brengen en je bij het hele proces tussen overlijden en de crematie hebt kunnen zijn, ik kan me voorstellen dat dat helpt in de verwerking. Wel ontzettend moeilijk dat je man niet kon komen en dat dan niet zozeer het vinden van een vlucht, maar het gebrek aan opvang voor jullie honden het zo moeilijk maakte. Het missen van een netwerk is dan extra duidelijk en pijnlijk :knuffel:

En gatverdarrie, wat balen dat jullie evicted zijn! Groot gelijk dat je het er niet bij laat, maar het is ongetwijfeld weer een extra zorg die je er niet bij wilt hebben. En dat huizenmarkt is om te janken in BC, dus het is ook niet zo dat je even snel een nieuwe woning vindt (zeker met 2 honden). Hopelijk vinden jullie een fijne nieuwe plek! En ik snap het, dat door deze ervaring met het overlijden van je vader maar ook jullie ervaringen met de arbeidsmarkt/arbeidsvoorwaarden eraan bijdragen dat je de focus toch weer verlegt naar Europa. Ik ga hier niet meer weg (getrouwd met een Canadees en inmiddels zelf Canadees staatsburger) en als zelfstandig ondernemer kunnen we gelukkig redelijk veel vrijheid inbouwen, maar het sociaal vangnet is zoveel minder dan in Nederland.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:33

Gecondoleerd met het verlies van je vader.

Europa is inderdaad nog zo slecht niet om te wonen. Je hebt hier ook prachtige natuur maar vooral veel dichter bij familie en vrienden. Ook beter sociaal netwerk en betere arbeidsvoorwaarden. Al verschillen die ook land per land maar in het algemeen hebben we hier veel betere voorwaarden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:35

Jeetje wat een bizarre update. Gecondoleerd met het verlies van je vader. Wat bijzonder dat je in Nederland was en dat je nog zo mooi hebt kunnen praten met hem. Fijn dat je een fijne laatste herinnering aan hem hebt. Het heeft dan toch zo moeten zijn.

Wat lastig dat het zo moeilijk is om een netwerk op te bouwen in Canada. T is zo'n mooi land, maar dat maakt het dan toch lastiger om er te wonen. Veel succes nog met je PhD, het is in ieder geval een heel bijzondere ervaring voor jullie om dit zo mee te mogen maken.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:09

Gecondoleerd met je vader!

Als ik het zo lees, hebben we het hier in Nederland zo slecht nog niet met arbeidsvoorwaarden en een hoop andere dingen.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:34

Hier ook stille meelezer: gecondoleerd met het overlijden Van je vader en fijn dat je zo goed afscheid hebt kunnen nemen.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:36

En Petje af voor je vorderingen mbt je PhD!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 17:37

Dankjulliewel allemaal!

february schreef:
En gatverdarrie, wat balen dat jullie evicted zijn! Groot gelijk dat je het er niet bij laat, maar het is ongetwijfeld weer een extra zorg die je er niet bij wilt hebben. En dat huizenmarkt is om te janken in BC, dus het is ook niet zo dat je even snel een nieuwe woning vindt (zeker met 2 honden). Hopelijk vinden jullie een fijne nieuwe plek! En ik snap het, dat door deze ervaring met het overlijden van je vader maar ook jullie ervaringen met de arbeidsmarkt/arbeidsvoorwaarden eraan bijdragen dat je de focus toch weer verlegt naar Europa. Ik ga hier niet meer weg (getrouwd met een Canadees en inmiddels zelf Canadees staatsburger) en als zelfstandig ondernemer kunnen we gelukkig redelijk veel vrijheid inbouwen, maar het sociaal vangnet is zoveel minder dan in Nederland.

Ja het is wel een dingetje. Vooral omdat we sterk denken dat ze prima weten dat het niet mag, maar het maar gewoon proberen. Dat voelt toch best slecht. We zijn ondertussen bij 2 huizen wezen kijken (hopelijk geen basement suite deze keer) en in beide gevallen zouden we ze mogen huren, maar gaan we het niet doen. De ene was super schattig, maar de deuren waren maar 1.80m hoog, en mijn man is 1.95m en die zag zichzelf niet de hele tijd voor elke deur bukken. En de andere is een uur naar het oosten en dat is dit semester nog niet handig qua onderzoek en campus activiteiten. Wij hebben 2 huizen in Belgie (die we ook verhuren) en elke keer als we dat tegen een prospective landlord zeggen willen ze het wel aan ons verhuren omdat "we weten hoe het is". Dus dat stelt ons wel iets gerust. We hebben nog 4.5 maand om wel iets geschikts te vinden, en heb er nu wel wat meer vertrouwen in.

Als ik alleen zou zijn zou ik hier best kunnen blijven. Academia is toch anders en geeft veel meer vangnet + vrijheid. Ik merk dat nu al - ik ben Sessional Instructor en Teaching Assistant, en heb al veel meer toegang tot goede benefits en alles. Ook ben je veel flexibeler met alles - 1 van mijn committee members heeft deze zome 3 maanden vanuit een ander land gewerkt, en de andere is in September de GR20 in Corsica hiken. Dat is moeilijk voor te stellen als je "gewoon" in loondienst werkt. Maar ik ben niet alleen en Joeri heeft wel sterk de voorkeur voor Europa - vooral vanwege de arbeidsvoorwaarden. Al zijn we ook wel aan het kijken voor hem om misschien richting onderwijs te gaan (hij heeft zijn eerstegraad 20 jaar geleden gehaald, dus het zou kunnen). Dan ben je in ieder geval meer vakantie (al zijn de arbeidsvoorwaarden ook niet geweldig, zeker in de USA niet - wat ook nog steeds open staat als optie voor ons).

Wel echt fijn dat jullie meer vrijheid hebben kunnen inbouwen! We horen het van meer mensen die uit Europa hier zijn gekomen. Veel zijn idd zelfstandigondernemer geworden, grotendeels voor die extra vrijheid. Wij zitten nog steeds te twijfelen over een PR - ergens onlogisch want we willen (in principe) niet blijven, maar er zitten wel weer voordelen aan en ik kwalificeer er voor via mijn PhD candidacy...

petraaken schreef:
Europa is inderdaad nog zo slecht niet om te wonen. Je hebt hier ook prachtige natuur maar vooral veel dichter bij familie en vrienden. Ook beter sociaal netwerk en betere arbeidsvoorwaarden. Al verschillen die ook land per land maar in het algemeen hebben we hier veel betere voorwaarden.

nee, Europa is zo slecht niet om te wonen, maar heeft ook zijn problemen. Ik werd gillend gek van bepaalde aspecten van in Belgie te wonen. Net zoals er hier ook dingen zijn die moeilijer zijn (vooral voor mijn man dan, academia geeft veel vrijheid). Het opbouwen van een sociaal netwerk is lastig, maar vond ik ook in Belgie niet makkelijk. BC staat er dan nog extra om bekend dat het lastig is, terwijl naar het Oosten het weer anders is. Veel sociale voorwaarden zijn hier via werk geregeld, en bij mij via de uni en die zijn wel echt goed. We hebben bijvoorbeeld een goede health insurance die helemaal niet duur is.

Suzanne F. schreef:
Fijn dat je PhD goed gaat. Jullie willen dus graag naar Engeland over 2 jaar? Of misschien al eerder?
Leuk dat je weer een update plaatst. Hoe gaat het met de honden? Heb je nog foto’s?

Als ik klaar ben met mijn PhD denk ik - hopelijk over 2 jaar, maar wie weet. Mijn supervisor is al een half jaar aan het zeggen dat hij mij na mijn PhD nog 2 jaar aan de uni wilt verbinden. Maar ik weet niet of ik (en vooral Joeri) dat zien zitten. Maar of we dan meteen naar de UK zouden kunnen is ook maar de vraag - misschien eerst een postdoc in de USA. Wie zal het zeggen - academia is soms heel onzeker! Hoe flexibeler we ons opstellen, hoe groter de kans dat ik snel een baan in academia vind!

De PhD gaat idd goed! Het is nu wachten op ethics approval, maar ik heb al 2 hele enthousiaste participants klaar om te gaan. Verder begin ik morgen met lesgeven als een lecturer, en ben ik dit jaar naar 3 conferenties geweest om te presenteren (en ga ik er nog naar 1 in November). Ik heb in februari mijn grote examens gedaan die goed gingen. Was wel grappig, want ik vond het allemaal niet zo bijzonder (kende het principe ook niet vanuit mijn opleidingen in de UK en NL). Toen ik op 1 vd grootste conferenties in Education was in april, werd er gevraagd waar ik was in mijn PhD. Ik zei zo van - I just passed my comprehensive exams, so I am a PhD candidate now. Iedereen helemaal applaudiseren en feliciteren - omdat het dus best een big deal is hier :+ . Dat was wel heel leuk!

De honden gaan goed! Ze hebben wel een iet wat zware zomer gehad - weer heel vaak heel heet (28+), waardoor we minder konden doen overdag. En ik was er natuurlijk ook vaak niet. Maar we hebben wel een paar leuke camping trips gedaan, en ook een roadtrip naar de USA. We zijn in verschillende Wildernissen geweest, wat heel gaaf was. Ook in een cabin waar je 2 uur over vrij sketchy forest service roads / onverharde wegen moest rijden. Dat was echt super leuk (de weg wat minder, maar ach).
We hopen met kerst weer naar het zuiden vd US te gaan - misschien kamperen in Death Valley en Joshua tree :).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding