Ik ben toch best wel sportief hoor, met al dat duiken en paardrijden. Het is niet dat ik niets doe hoor. Ook zwem ik normaal nog wel eens. Ik heb alleen geen vast schema met trainen en doe maar wat, maar als ik nu 2km moet zwemmen, dan doe ik dat zo, ook al heb ik al sinds begin mei geen zwembad meer gezien.
Maar 42km hardlopen ga ik niet meer doen. Ooit wilde ik een marathon lopen, maar daar heb ik maar van af gezien omdat ik gewoon geen tijd heb om zo veel te trainen en het hardlopen ook niet leuk meer bleek te vinden. Een aantal jaren geleden wilde ik het weer oppakken, maar ik bleef het saai vinden en het werd een moetje. Dus van 3 keer per week 3-5km ging het naar 2 keer en toen naar 1 keer en later liep ik nog eens per maand 5km, dus dat werkte niet. Ik werd ook niet sneller, wat natuurlijk ook wel logisch is.
Voor de Kilimanjaro zal ik wel zorgen dat de basisconditie nog net wat beter wordt, maar ik ga inderdaad echt geen hele schema's volgen, daar ben ik het type ook niet meer voor. Maar zoals ik schreef 2 keer per week zumba of circuittraining naast het vele duiken en paardrijden er bij. Dan heb ik echt wel een goede conditie.
Het schijnt trouwens dat marathonlopers in het nadeel zijn, die willen te snel. Dat las ik ergens. Geen idee of het waar is.
Ik weet wel dat je hoogte niet kunt trainen, dus mocht ik de top niet halen, dan is het hoogteziekte en ja, dan zou ik echt enorm balen. Maar dat is niet iets waar je dus wat aan kunt doen.
4 keer 15km met de avondvierdaagse liep ik ook. Is ook niet zo spannend. Dat schrijft ook niemand. Maar later ga je vaak toch iets meer zitten en dan wordt het toch iets van trainen of bijhouden. Ik heb gewoon een zittend beroep. En dit was wel met hoogtemeters, daarom ook gedaan, een test dus.
Als je het niet haalt die top van de Kili, dan ga je met 1 gids terug en de rest gaat door. Dus je houdt niemand tegen. Ook gaan dan jouw porters mee terug ja. Maar als je een tent deelt, dan gaat de porter die de tent van jou en je reisgenoot draagt wel door natuurlijk. Dus je belemmert niemand als je het niet zou halen.
Activiteiten waarbij je afhankelijk bent van een ander (in dit geval dus medetrekkers, ik heb het niet over de porters, want die heb je nodig voor de Kili, maar zullen je niet belemmeren) om resultaten te behalen en waar je flink voor moet betalen begin ik ook niet aan. Ik heb ooit een trektocht geboekt waarbij dus inderdaad 2 personen aankwamen zonder de juiste schoenen en ongetraind. Die hebben daarmee er ook voor gezorgd dat ik dus niet naar de top mocht van die gids. Ja, ik heb m'n geld teruggevraagd, en helaas maar deels gekregen, maar mijn wandeling was wel verpest. Ik ben nu wel wat mondiger, en ik zou dan gewoon alleen verder gaan, dat was daar prima mogelijk.
Net als duiken met een gids waarbij iedereen naar boven moet als de eerste door z'n lucht heen is. Ik meld van te voren dat ik dat niet doe en als ze dat wel verwachten tijdens zo'n duik, dan negeer ik het. Weten zij direct waar ze aan toe zijn en dat ze moeten leveren waarvoor betaald wordt, ongeacht wat een mededuiker doet. Op dat gebied hooguit een ja maar discussie gehad, maar uiteindelijk kreeg ik wel gelijk. Duidelijkheid werkt wel.
Maar als je met 10 man een Kili zou beklimmen en 1 valt af en iedereen moet terug, tja, dan begon ik er niet eens aan. Dan gingen mijn zuurverdiende centjes naar een andere reis.