Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:23

Idd 15 euro is wel heel optimistisch :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:27

Net even gekeken, voor mijn komende vlucht (Wizz Air) is een extra beenruimte stoel €24 pp per stoel

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:30

Stoelkeuze bij bijvoorbeeld Transavia is geloof ik iets van €4 voor normale stoelen en €10 voor stoelen met extra beenruimte.

Hoe het met andere maatschappijen zit weet ik niet.

Anders kan je altijd of bij het online inchecken gratis een stoel uitkiezen inclusief extra beenruimte stoelen en op Schiphol staan er self check in palen waar je vaak ook gratis je stoel uit kunt kiezen. Of heel vroeg op de luchthaven staan en als één van de eerste gelijk bij de chech in balie en vragen om een stoel met extra beenruimte wil ook nog wel eens helpen, zeker op de langere vluchten met grotere toestellen, daar zitten vaak meer stoelen met extra beenruimte in dan in de kleine B737 en kleine Airbussen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:31

LadyMadonna schreef:
Net even gekeken, voor mijn komende vlucht (Wizz Air) is een extra beenruimte stoel €24 pp per stoel

Dat valt toch nog wel mee? Als je zo lang bent/ lange benen hebt dat je compleet vast zit in een standaard stoel, waarom dan niet dat beetje extra betalen voor zowel je eigen comfort als om gezeik met je voorburen te voorkomen?

Naast elkaar zitten in het vliegtuig is tegenwoordig ook al niet standaard meer, al tot 2x toe een stoelendans gehad omdat oma en ik bijna een heel vliegtuig van elkaar af zouden zitten.

Dan betaal je dus €50 meer voor heel wat comfort en met een beetje mazzel mag je partner er "gratis" naast zitten. En anders is het of betalen of even pech....
Laatst bijgewerkt door mvdende op 16-09-19 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:32

Maar kleine mensen zitten niet per definitie meer comfortabel. Je kan je benen beter kwijt, maar je zit net zo goed in dezelfde houding en je hebt meer druk op je bovenbenen, omdat je knieën een mindere hoek maken.

Miefje, ik snap wat je bedoeld, maar ik kies er ook niet voor om voor een lang persoon te zitten, waardoor ik de opties van mijn stoel ineens niet zou mogen gebruiken.
Je kan rekening houden met, maar als je om een reden je stoel naar achteren wil zetten, moet dat toch kunnen?

Ik heb respect voor de stewardessen die toch altijd proberen mee te denken.

Voor comfort betaal je meer, maar ook dat hebben we zelf 'veroorzaakt'. Was het voorheen eenheidsworst, nu willen mensen graag zo goedkoop mogelijk vliegen, dat moet ergens terug verdiend worden. Kies je voor de minste luxe ben je goedkoper uit dan jaren geleden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:34

Klopt. Ik kies geen stoel, zie wel waar ze me neer planten. Risico us dat m’n man en ik dan apart zitten... ach, die 1,5 uur overleef ik ook wel weer :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:36

LadyMadonna schreef:
Klopt. Ik kies geen stoel, zie wel waar ze me neer planten. Risico us dat m’n man en ik dan apart zitten... ach, die 1,5 uur overleef ik ook wel weer :')

Maar dan dus ook niet miepen dat degene voor jou zn stoel naar achteren zet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:37

mvdende schreef:
LadyMadonna schreef:

Lekker toontje :n

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:39

mvdende schreef:
LadyMadonna schreef:

Volgens mij is LadyMadonna bijna de enige in dit topic die niet miept :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:40

verootjoo schreef:
Esther_ schreef:
Ik heb lange benen en zit dus meestal klem. De laatste keer daarom comfortklasse geboekt, want we moesten 9 uur vliegen in de nacht. Zit er een lang iemand achter mij die de stoel zelf wel naar achteren doet, maar niet wil dat ik mijn stoel in de nacht naar achter doe. Dan kan ik echt gefrustreerd raken. En dan om 6.00 zegge, nu kun je je stoel wel naar achteren doen hoor...

Oh wow... Maar heb je dan ook echt de hele nacht niet je stoel naar achter gedaan? Ik zou dan toch echt heel pissig worden en wel die stoel naar achter doen hoor -O-

Was geen optie, meneer lag onderuit gezakt te slapen. Hij had ook een comfortstoel, maar als je echt groot bent, en je hebt een nachtvlucht, moet je maar bij de deur oid gaan zitten. Ik heb er over getwijfeld om de stewardess het te laten oplossen. Maar ja, heel het vliegtuig sliep al.

Normaal maakt het mij ook echt niet uit, maar een 9 uur duurde nachtvlucht is toch echt anders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:45

mvdende schreef:
LadyMadonna schreef:

Lees even m’n berichten terug, ik heb hier nog niet een keer over gemiept...
:wow: >;) :roll:

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:45

ICA met Lufthansa of een andere premium carrier zit op 75 tot 100 euro per stoel per vlucht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:46

Grit schreef:
Volgens mij is LadyMadonna bijna de enige in dit topic die niet miept :+

:=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:53

Marie_Anne schreef:
Ik vind vliegen juist leuk :D

Ik ook hoor.

Ik heb ook veel gevlogen voor werk. Okay ik ben enigzins verpest doordat het veel cargo vluchten waren maar moest ook regelmatig met de pax terug.

Meestal vond ik het gewoon leuk. Vliegen was voor mij ook een stukje rust. Geen telefoon, beetje zitten, filmpje kijken, beetje eten krijgen, wandelingetje en een praatje met een medepassagier in de galley.
Ik heb mij zelden geergerd aan medepassagiers. Je zit nou eenmaal opgesloten en je moet er maar wat van maken die uren die je erin zit. Stoel achterover ook geen probleem mee. En als ik klem zit ga ik wel op mijn stoel staan en kruip ik er zo uit...goed voor je bloedsomloop :D . Ben wel eens over ene slapende buurman heen gestapt :')

Moet eerlijk zeggen dat ik het wel ergens mis.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:00

Een keer een vrouwtje kunnen helpen. De man voor haar had twee stoelen en deze beide naar achteren gezet. Hij lag heerlijk te slapen, maar hij gebruikte de buitenste stoel daarbij niet. Vrouwtje op leeftijd zat zich in duizend bochten te wringen om uit de middelste plek eruit te komen. De stoel naar voren gezet en zelfs toen was het nog een opgave, maar ze kon naar de wc.

En mijn vriend heeft een keer naast een vrouw gezeten die echt stonk. Gelukkig zat ze aardig stil, want als ze bewoog, brrr. Dit was een vlucht vanuit Rome, dus uitgezeten. Maar was het een langere vlucht geweest waren we wel even gaan overleggen met de stewardessen, hij werd er bijna misselijk van en hij is verre van een 'mieperd'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:30

Oh, toen ik voor het eerst vloog ging het wel mis....
Ik was 19, ga op m’n stoel zitten..
“ goh, waar is dit knopje voor?”

*toing, stoel naar achter*

Oh euh.... sorry? :oo

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:07

Ik vind vliegen enorm eng. Voorlopig enkel nog maar Europese vluchten gedaan maar in een aantal jaar willen we naar Nieuw Zeeland en als ik er aan denk word ik al een beetje nerveus over hoelang we in het vliegtuig zitten.

Ik heb tot zover (ik heb drie maal gevlogen) nog geen echte ergernissen tegen gekomen. Maar ik ben wel elke keer we gaan vliegen bang voor kleine kindjes op het vliegtuig. Ik hou echt niet van kinderen en als ik dan al zo gestresseerd ben heb echt een korte lont -O-
Gelukkig gaan we meestal niet naar bestemmingen die populair zijn bij mensen met kleine kindjes.

Dat van die stoelen... Daar heb ik geen ervaring mee maar ik kan mij wel voorstellen dat het lastig kan zijn maar ik zou het ook niet fijn vinden als ik het zou willen dat iemand anders mij zou verbieden om het te doen.
Opgescheept zitten met een hoop vreemde op een kleine ruimte zorgt zoiezo wel voor ergernissen. Ik probeer altijd te denken aan iets leuk dat wacht op mij zodra het vliegtuig geland is.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:18

Hoe denken jullie over te dikke mensen in het vliegtuig? Vinden jullie dat die ook 2 stoelen moeten boeken als 1 stoel amper voldoende is of de naaste passagiers er last van hebben?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:19

Doutz16 schreef:
Hoe denken jullie over te dikke mensen in het vliegtuig? Vinden jullie dat die ook 2 stoelen moeten boeken als 1 stoel amper voldoende is of de naaste passagiers er last van hebben?

Ja... en dat is ook effectief het geval bij veel vliegtuigmaatschappijen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:20

Doutz16 schreef:

Dat zal bij velen wel vallen onder het: je kan er iets aan doen dus je boekt maar een duurdere ticket/klasse/2 stoelen/nooduitgang/1ste rij
Gokje

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:22

Doutz16 schreef:

Jup. Ik ben zelf niet breed, maar als ik maar een halve stoel heb doordat er naast mij iemand zit die te zwaar is... Ja. dan baal ik ook :+ Ik betaal voor een hele stoel :+

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:24

Doutz16 schreef:

Uiteraard, ik snap dat mensen er soms niks aan kunnen doen als ze dik zijn. Maar je boekt 1 stoel en geen 1,5.

Ik zet trouwens ook op lange vluchten altijd stoel naar achteren, echt nooit over nagedacht om dit aan te kondigen of te vragen. Het niet achterovergooien wanneer er eten is is een ongeschreven regel, maar als het eten komt terwijl ik lig te slapen tja... dan staat die stoel naar achteren. Tafeltje blijft toch wel recht. Ook nooit iemand dat zien of horen doen bij mij en stoor me er niet aan. Op lange vluchten is dit gewoon de standaard. Zitten en plof naar achteren :') . Je weet het gewoon dat het wordt gedaan... Als je lang bent kan je van te voren op websites kijken wat de gemiddelde beenruimte is bij een maatschappij of een stoel aan het gangpad boeken en je benen daar neergooien.

Korte vluchten kunnen de meeste stoelen(zeker bij de budgetmaatschappijen) niet eens naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:35

Maar als je 1,5 stoel nodig hebt, dan past het toch niet eens meer :+ Dus dan zullen ze wel 2 moeten boeken :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:40

Nog 1: welke armsteun gebruik je?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:54

LadyMadonna schreef:
Nog 1: welke armsteun gebruik je?

Geen!

Maar ik doe mn best om bij een raampje te kunnen zitten. Dat lukt meestal wel. Één keer niet maar dat was toch al een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende vlucht. Doe ik dus ook nooit meer: Ryanair soort maatschappij en een 7,5 uur durende vlucht op een zwaar populaire route dus compleet vol vliegtuig. Ik zat dus ergens op een stoel in de rij met 4 stoelen: geen raampje, geen gangpad, geen armleuning en geen stoel die echt lekker zat....en geen enkele vorm van service. Nope volgende keer betaal ik wel iets meer.

Dikke mensen zorgen maar dat ze binnen de contouren van hun stoel passen of zo gaan zitten dat ze niet aan mijn kant uitsteken. Anders krijgen ze gewoon een por met mn elleboog terug hun eigen stoel in. Ik ga echt niet op maar een halve stoel zitten omdat zij te beroerd zijn een extra stoel te boeken. De armleuning is omlaag en dat is dan ook de grens, ieder stukje uitstekend lichaamsdeel wordt echt niet geaccepteerd!

In het ergste geval roep ik er een stewardess bij als ik echt op het randje van mijn stoel zou moeten zitten.

Ben autistisch en ieder lichaamscontact voelt als een kogelschot voor mij, ik zorg dus ook altijd dat ik niet in de buurt kom van de armleuning.