IJsland 2015!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: IJsland 2015!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:29

Op een paar honderd meter na. Of ze moeten dat intussen ook verhard hebben...

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:53

Ik heb een aantal weken geleden het hele eiland gedaan met een Renault Clio, in het oosten had ik een stuk dat niet verhard was, maar verder waren het prima wegen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:55

Ooit wil ik er ook naartoe. Hoeveel waren jullie ongeveer kwijt aan de reis? En wat eet je als je steeds onderweg bent of kun je bijvoorbeeld ook steeds naar een b&b rijden waar je ook in de avond warm kunt eten?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:56

Dank Prr!

edit; Wij hebben de auto en de eerste overnachtingsplek geregeld. Zin in *\%/*

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:39

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:50

:') :') :') Bagheera

Nog 4 dagen en dan vliegen we! *\%/*

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:51

Jeeeeeej! Hoe lang gaan jullie?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:55

10 dagen.. kan echt niet wachten. Nog 4 dagen heel hard bikkelen om weg te kunnen en dan genieten :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:11

Leuk Irene! Bijna, bijna! Zijn jullie er al helemaal uit qua auto enzo?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:09

yes, we hebben een normale auto gehuurd. Voor 10 dagen schijnt er genoeg te zien te zijn vanaf de normale weg. En mochten we het toch anders wilen, dan regelen we dat ter plekke vast wel :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:17

Succes ermee. De hooglandwegen zijn nu sowieso dicht, dus je hebt geen andere opties dan de gewone weg.
Het weerbericht voorspelt het toeslaan van de winter, wslk zaterdag met noordwester storm, vorst en sneeuw.
Afgelopen twee maanden waren ongewoon mild.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:08

Nou dan ben ik blij dat wij al geweest zijn!! :')

Veel plezier Irene! Enne veel fotos !!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:18

ojee Kugger dat klinkt niet ideaal :O!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:29

Oh oh, dat klinkt als slecht weer.
Aanstaande maandag vlieg ik naar IJsland, hopelijk kan ik nog een beetje tegen de kou.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:35

We moeten het er maar mee doen! plannen kunnen altijd aangepast worden :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:44

Ik vond storm in IJsland anders ook een hele bijzondere ervaring :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:48

En? En? En?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:01

T was TE GEK!! Poeh, zoveel te vertellen. We hebben maar 2 dagen slechter weer gehad en zijn 1 dag gestrand in het plaatsje Vik door een sneeuwstorm. Maar voor de rest veel zon!! to be continued :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:02

Gaaf! En Vik is niet vervelend om gestrand te zijn :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:05

Nou ben onwijs benieuwd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:52

Net terug uit IJsland en het was geweldig. Ik kan niet wachten om nog een keer te gaan, bijvoorbeeld komende zomer om alles in bloei te zien.

Hier en daar wel wat pech gehad, helaas. We hadden een 4x4 camper gehuurd maar na de eerste nacht hield de verwarming het ermee op midden in de nacht. Dat was dus niet zo prettig wakker worden in de kou. Vervolgens contact opgenomen met de verhuurder, een garage gezocht en weer verder. De volgende nacht weer het zelfde probleem, etc. Uiteindelijk hebben we de camper omgewisseld voor een normale auto en zijn dan in hotels verbleven.

Qua weer was het wel goed te doen (ondanks dat ik in de 30+ graden woon in Thailand). Temperatuur schommelde rond de -3 en de +10 graden. We hebben een beetje sneeuw gezien maar hoefde er gelukkig niet doorheen te rijden, veel wind gehad maar dat maakt niet veel uit en alleen de laatste 2 dagen erge regen gehad in het zuid-oosten van het land. Maar dat was regenpak aan en vervolgens in alle rust van de toeristische plekken genieten zonder dat er busladingen mensen langs kwamen.

Wat foto's van de trip:
Afbeelding

Dinosaur rock; ter plekke was er wat teleurstelling toen we eenmaal doorhadden hoe klein dit ding is en hoever we er voor hadden moeten rijden.
Afbeelding

Afbeelding

Geotermal area:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trip in een icecave wat een behoorlijke wandeling was om daar te komen (1 uur door ruig terrein), maar het was zo bijzonder en mooi daar:
Afbeelding

En het noorderlicht natuurlijk gezien:
Afbeelding

Ook in de hoofdstad hadden we geluk en daar konden we het groen zelfs met het blote oog zien:
Afbeelding

Ik ben de naam even kwijt, maar dit was toch wel mijn lievelingswaterval. Niet zozeer omdat het de mooiste was maar meer omdat we een flinke wandeltocht over modderpaden moesten maken en we de enige mensen daar waren. Het voelde een beetje aan als avonturiers, maar dan met een GPS map in onze hand:
Afbeelding

Heerlijk in de regen, maar dan is het wel lekker rustig:
Afbeelding

Afbeelding

Er waren toch nog wel aardig wat dingen die me verraste of die totaal anders waren dan dat ze op de meeste sites beschreven staan. Om wat dingen te noemen:

- officieel mag je misschien overal langs de weg parkeren om te kamperen (behalve in natuurreservaten en op prive terrein) maar in de praktijk zal het je nog aardig wat tijd kosten om een plek te vinden. Alle wegen liggen iets hoger dan het omringende land en je kan dus niet zomaar langs de weg parkeren. Soms hebben ze kleine plekken waar je kan stoppen en waar soms een bord met lokale informatie staat, maar je zal vaak zien dat je geen enkele van die plekken tegen komt als het donker wordt en je graag wilt slapen

- het is aan te raden je maaltijden en stops goed te plannen. Als je geen zin/geld hebt om in restaurants te eten dan ben je vaak aangewezen op een supermarkt en die zitten soms enkele honderden kilometers van elkaar vandaan. Een koelbox met genoeg eten, of een lading eten die je niet gekoeld hoeft te bewaren, is zeker aan te raden. Misschien dat anderen dit anders ervaren maar ik eet normaal gesproken 6 maaltijden per dag en nog gezond ook dus dan is het moeilijker.

- benzinestations zijn wel redelijk regelmatig te vinden. Je kan gewoon je pinpas gebruiken of een "prepaid" kaart kopen bij een bemande benzinestation zodat je altijd kan tanken.

- WC's vinden daarentegen kan een opgave zijn. In het zuidelijke deel zie je soms een WC bij een toeristentrekpleister maar in het westen en noorden was het redelijk moeilijk een WC te vinden. Voor een man is dat meestal geen probleem maar voor vrouwen kan het wat lastiger zijn. Vooral voor een grote boodschap zit je graag comfortabel.

- Clockwise of counter-clockwise: je ziet precies hetzelfde maar ik zou toch iedereen aanraden clockwise rond te reizen indien je de ringroad wilt doen. De plekken in het zuid-oosten zijn indrukwekkender dan in het noord-westen dus je wilt het beste voor het laatst bewaren.

- Helaas is het zuid-oosten wel redelijk toeristisch met busladingen dagjesmensen. In het eerste gedeelte van onze trip kwamen we bijna niemand tegen (clockwise) maar de laatste dagen bevonden we ons steeds vaker in een horde toeristen.

- op de een of andere manier waren sommige plekken schitterend op de foto maar geen bal aan in het echt, en andersom. Dus zorg ervoor dat je een flexibel schema hebt en lekker de tijd neemt als je een mooie plek hebt gevonden. Bij sommige watervallen kwamen we aan en 2 minuten later hadden we het helemaal gezien. In andere gevallen konden we er gerust een uur doorbrengen.

- zorg voor goede kleding, niet alleen warm maar ook waterafstotend! Warm kan je makkelijk regelen met laagjes maar zorg ervoor dat je buitenlaag goed waterafstotend is want als je ook maar een beetje nat wordt dan ga je het behoorlijk koud krijgen en opdrogen gaat niet snel. Mijn outdoorbroek was waterafstotend maar toen het echt hard begon te regenen bleef ik niet helemaal droog. Gelukkig had ik een regenpak bij me want anders zou het niet prettig zijn geweest.

- stomme tip, maar ik vond hem wel leuk: indien je foto's maakt waar je zelf ook in staat (niet veel Nederlanders houden daarvan maar nu ik in Azie woon zie ik er de lol wel van in) zorg dan voor een beetje felle kleding. De omgeving is vooral donker met de zwarte stranden, vulkanisch as, etc dus als jij ervoor gaat staan met een zwarte broek en zwarte jas dan zie je jezelf nauwelijks terug. In mijn geval viel ik lekker op in elke foto wat meteen wat contrast geeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-15 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:02

Wat een prachtige foto die eerste met het Noorderlicht <3 <3.
Leuk verslag en duidelijk genoten dus! Nog best meegevallen met het weer, fijn hoor!

Heb je toevallig nog meer foto's van de Ice Caves? Ben ik wel heel nieuwsgierig naar, lijkt me inderdaad een heel bijzonder en onwerkelijk iets om te zien!

Balen van de camper. Hebben jullie wel iets van een onkostenvergoeding gehad? Gezien jullie kosten waarschijnlijk een stuk hoger werden door het moeten slapen in hotels? Of is dat jullie eigen keuze geweest? Verder niet veel hinder van de kapotte verwarming gehad, behalve het koud wakker worden?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:04

Wauw. Wauw. Wauw :wow:

Er zitten foto's tussen die ik ook heb, maar dan met mezelf erin :D, maar die noorderlichtfoto's niet. Weergaloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:13

Prrrr schreef:
Wauw. Wauw. Wauw :wow:

Er zitten foto's tussen die ik ook heb, maar dan met mezelf erin :D, maar die noorderlichtfoto's niet. Weergaloos!

In eerste instantie dacht ik dat we IJsland mooi ging verkennen en originele plekken gingen zien, maar hoe meer ik me begon in te lezen hoe meer ik door kreeg dat iedereen die de ringroad doet de exact zelfde plekken bezoekt. Niets mis mee natuurlijk, alleen wat minder avontuurlijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:19

Als je echt avontuur wil moet je denk ik in de zomer gaan, dan ben je niet zo afhankelijk van de 1.