Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:20

Precies Don Camillo!!

En wat super dat jij de steentje bijdraagt. Echt goed!!! Ik blijf het een lastig gegeven vinden, zo'n markt, en mij zul je er niet vinden. Maar dit vind ik echt top!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:11

Ik ben iemand die ook bijna ieder jaar gaat, al zo'n 25 jaar maar ik moet eerlijk zeggen dat het me steeds meer tegen gaat staan, en behalve de folkloristische waarde zie ik het nut er niet meer van in in deze setting. Ik beperk me de laatste jaren dan ook hoofdzakelijk tot de goederenmarkt en paardenkramen met nog een vluchtig rondje over het paardenmarkt gedeelte.

Als kind vond ik het geweldig de hele dag tussen de paarden op de markt, maar als volwassen vrouw, en heel wat meer inzicht in de paardenhouderij en welzijn kijk ik daar toch wel wat anders tegenaan. Maar goed, als kind vond ik olifanten en het tijgers in het circus ook geweldig terwijl ik daar nu ook heel anders tegenaan kijk.

aangezien ik al heel wat markten heb bezocht vind ik dat ik toch een goed beeld heb kunnen vormen over de markt, maar het blijft natuurlijk mijn kijk erop, en mijn mening. En ik loop nog altijd wel even snel over de paardenmarkt en zie nu inderdaad wel vaste punten waar je water junt halen, sommige eigenaren die voeren, maar ik word er gewoon niet blij van. Ik heb merries met overvolle uiers gezien, gillend om hun veulen dat er bij weg werd gesleept omdat het verkocht werd. Zo spenen we toch geen veulens af, kom op zeg. Gewonde paarden en misvormde paarden.

Ik weet uit eerste hand dat handelaren bij boertjes uit hun omgeving pony's en paarden opkochten, de handelaren op maandagochtend al begonnen met deze te laden voor de markt, en deze niet eerder dan op de markt de volgende dag weer van de vrachtwagen komen om vervolgens de hele dag naast de kermis te moeten staan, om vervolgens 's avonds weer op transport te gaan. Sommige van die paarden hebben zelfs nog nooit een halster om gehad, laat staan dat ze echt in handen zijn geweest. Wat denk je wat het mentaal met zulke dieren doet als ze het door mij omschreven scenario moeten doorstaan?

Ik wil jullie feestje echt niet verpesten hoor maar ik deel wel de verbazing van Punz. En voor wat betreft de opmerking dat sommigen het juist leuk vinden zo'n dier te redden denk ik dat het wel goed is om je te realiseren dat door te blijven kopen op de markt. Je de markt wel in stand houd. Net als puppy's redden van broodfokkers; zolang mensen blijven kopen hou je de broodfokkers in stand.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:22

DonCamillo, _/-\o_ Mooi werk , controle is goed.

Met goede controle hoeft een markt geen ramp te zijn voor een dier. "redden" hoeft ook langer na niet bij alle dieren. en echt niet alle dieren houden een tic over van een markt zoals hier door sommige word suggereert.
Maar van die malafide praktijken ? hard aanpakken , heel hard absoluut ! :j

Ik heb er nog een lopen van vorig jaar ( [ITP] Zuidlaren aanwinst 2013 welshje Vince , bijna 1 jaar later ) maar dat is een geweldig dier, en echt hij is niet anders in zijn doen en laten dan m'n andere dieren die hier geboren en/of opgegroeid zijn en nooit een markt / handelswereldje van dichtbij hebben gezien.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:17

Morgen is het weer zo ver. Ik sla dit jaar bewust over. Ben mijn haflinger merrie onlangs uit het oog verloren omdat ze in de handel terecht is gekomen. Zou absoluut niet weten wat ik moest doen als ik haar daar tegen zou komen (behalve heel snel ruimte maken op stal ;) )

Voor degene die wel gaan, heel veel plezier en hopelijk mooie aanwinsten.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:20

Het is volgende week pas hoor :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:16

Ik dacht al dat ik op een verkeerde dag mn snipperdag had opgenomen hahaha! Gelukkig, tis pas volgende week :)

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:23

Jaja volgende week is het zo ver!!!

Ik ga er ook heen! Mocht er een echt echt leuke fjord staan dan gaat die met ons mee! En anders een leuke shet om weer te beleren voor de sulky :D

Heb er zin in!!

Wij vertrekken volgende week met de trailer om 6 uur en komen we ongeveer om half 8 aan. En blijven dan daar gezellig hele dag lopen of we moeten al snel iets gevonden hebben haha en wat smikkelen daar en natuurlijk als we een gekocht hebben leuke spulletjes meteen voor hem/haar kopen!

Kan niet wachten!!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:47

Wat leuk allemaal! Ik ga ook kijken want heb die dag school in Groningen. Weet iemand of er dinsdag na 5 uur nog wat te zien is?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:48

Ik gok niet veel meer :=

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:51

Nee om 17u is het vergane glorie. Alleen nog maar bergen afval heb je dan :-). Ik ga ook zoals elk jaar. Woon er middenin dus ik hoef alleen de deur uit te stappen.
Ik kom er dus al 40jr en er is in de loop van de tijd wel heel veel verbeterd voor de paarden, dat is fijn om te zien. Maar zelf zou ik er geen paard kopen/verkopen.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:06

Bedankt voor jullie antwoord!
Het best is dus om dinsdag ochtend te gaan? (Ik ga overigens alleen om te kijken :) )

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:15

:j Dan is er het meest te zien. Helemaal als je voor school gaat kijken, dan ben je mooi op tijd.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:19

Top, dank je!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:53

Ik baal .
Mn chaufeur (vader) wil niet heel vroeg gaan .

Ik hoop hem nog zo ver te krijgen dat we uiterlijk 6:00 weg rijden .
Anders heeft het volgens mij nog weinig nut ... (moeten zoon 2uur rijden )

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:29

Uh, wij zijn er vaak ook pas rond half 10 hoor := Dan is er ook nog genoeg te zien. Maar dan heb je de handel van de buitenlandse transporteurs wel gemist. En dat vind ik niet zo'n ramp.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:28

Zoals ook de afgelopen jaren staan we dit keer weer met een grote eet/koffie/biertent op de Zuidlaardermarkt ('t Marktcafé) aan 't Achterom.
Vanaf daar heb ik uitzicht op een heleboel pony's over het algemeen. En omdat ik natuurlijk al heel vroeg start (uur of vier) zie ik ook echt wel wat leuks lopen hoor! Mijn schoonvader heeft wel eens wat verkocht en gekocht op de markt, maar ik zelf nog nooit....

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:51

Beau_Myrthe schreef:

serieus. Whahaha Ik dacht dat het altijd met de herfst vakantie was... dom

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:55

Essie73 schreef:
Beau_Myrthe schreef:

serieus. Whahaha Ik dacht dat het altijd met de herfst vakantie was... dom

De herfstvakantie wordt verdeeld over 2 weken in Nederland.
Noord heeft nu, Midden en Zuid volgende week.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:58

Altijd de derde dinsdag in oktober. :j

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:09

Snap de verwarring hoor, is wat laat deze keer omdat de eerste dinsdag al 7 oktober was. Vakantie kan je er tegenwoordig niet meer aan binden want noord heeft altijd eerder of later (de laatste jaren al geen vakantie meer tijdens de markt).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:20

En flauw dat we dat vroeger vonden.. Alle kindjes in Zuidlaren waren vrij en wij moesten gewoon naar school als het weer eens buiten de vakanties viel :')

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:22

Nou moet ik zeggen dat ik op vmbo ook nog altijd vrij had: school was dicht of verlof. Nu heb ik ook geen vakantie maar ik ga gewoon lekker niet naar school :+

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:23

Wij gaan ook heen we vertrekken om 05.30 vanuit enschede
Hebben 2 paars trailer mee als we ( eigenaresse van het paard wat ik rijd) wat tegenkomen, gaat die mee

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:44

Wij gaan ook, met trailer voor als er mss wat leuks staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:56

Beau_Myrthe schreef:
Snap de verwarring hoor, is wat laat deze keer omdat de eerste dinsdag al 7 oktober was. Vakantie kan je er tegenwoordig niet meer aan binden want noord heeft altijd eerder of later (de laatste jaren al geen vakantie meer tijdens de markt).

Jawel, in 2012.
En volgend jaar ook weer.