Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:39

In Zweden zijn er wel veel muggen, helaas.

Gave vakantie, Gashmiron!

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:54

Ik ben erg fan van zweden, ik heb er iets langer als een maand stage gelopen in de omgeving van ljunby. Ik zou zo terug willen. het volk, de natuur, de rust. Ja het is mijn favoriete land tot nu toe.
Ik hoop in de toekomst er nog eens heen te kunnen en het dan wat hoger op te zoeken.

Wat ik vooral erg leuk vond was dat ik in de omgeving van het huis elanden en hertjes gezien heb. ook bijzondere vogels, eekhorntjes, vossen van allerlei dier soorten.

Het nadeel vond ik wel de vervelende elandenvliegen, die jeuken echt heel erg.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:55

Imre schreef:
In Zweden zijn er wel veel muggen, helaas.

Gave vakantie, Gashmiron!

Van muggen heb ik niet veel last gelukkig :) maar zijn er ook veel dazen en vliegen? (Op de paarden dan vooral?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:51

Met name als je in/rond het bos zit,heb je veel van dat soort gespuis. Mijn paarden lopen standaard met eczeemdekens in de wei. 's Avonds heb je nl weer last van knotten.
Die elandenvliegen,die zie je eigenlijk pas in het najaar...
Jammer dat je geen elanden hebt gezien. Ik zie ze nl volop ;)
Pas nog een moeder met 2 kleintjes. Liepen gewoon langs de weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:06

Oooh... muggen zijn niet het probleem in Zweden. ;)

Je hebt daar hele kleine vliegjes die niet steken, maar hapjes uit je nemen. Dat doet 10x meer pijn dan een mug.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:39

Oow jaa die kleine vliegies, je zie ze amper maar steken echt super hard. Inderdaad ook van die hertenluisvliegjes, jeuken ook verschrikkelijk. Zodra ze hun 'prooi' hebben gevonden verliezen ze hun vleugels en lopen ze als krabben heen en weer. Paarden worden er ook knettergek van.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:50

Ik kom me denk ik ook maar melden.
Ik heb de eerste 2 pagina's gelezen en bekeken, en wat een prachtige foto's komen daar voorbij!
Mijn ouders zijn al een aantal keer in zweden geweest, en hebben ook al eens zitten denken om te emigreren, maar door het bedrijf van mijn vader gaat dat nog niet.
Maar het zou mij niet verbazen als ze het uiteindelijk wel gaan doen.
En na het zien van de foto's begin ik toch ook eigenlijk wel erg geinteresseerd te raken..
Wat een fantastische foto's heb ik langs zien komen!
Helaas zit een vakantie er voor dit jaar niet in, maar misschien volgend jaar in de zomer wel..
Wie weet..

En voor de mensen die er wonen had ik nog een vraag
Het klopt toch dat het in de winter bijna alleen maar donker blijft?
Merk je daar ook echt wat van?
Krijg je echt een winterdip, of doen jullie daar nog iets tegen?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:44

Het donker valt wel mee, ik persoonlijk heb er geen last van. Ik denk als je heel erg gevoelig voor winter dip bent dat je er wel last van hebt :j

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:31

Resistance schreef:
Oooh... muggen zijn niet het probleem in Zweden. ;)

Je hebt daar hele kleine vliegjes die niet steken, maar hapjes uit je nemen. Dat doet 10x meer pijn dan een mug.

-O-

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:44

Toen wij er waren toen waren er wel heel veel muggen,
maar of dat in augustus nog zo erg is weet ik niet.

Die rare vliegjes kan ik me niet zo herinneren..
Alleen dat ik gek werk van al die zoemende muggen langs je oren en de jeukende bulten :Y)

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:21

De hoeveelheid muggen is zeer plaats gebonden en lang niet overal. Waar wij zitten valt het reuze mee en heb ik er weinig last van. Die knutjes zijn wel eens lastig maar zijn er zeker niet dagelijks. Ze zitten bij voorkeur in je haar (petje op scheelt al heel veel) en zijn er eigenlijk alleen 's avonds als het windstil is en je ervoor regen gehad hebt. Ook de knutjes zijn opvallend meer op sommige plaatsen dan ergens anders. Hier zitten ze ook niet zo vaak maar een km verderop zitten er heel veel: ik ben er nog niet achter waar dat door komt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:25

Waar is hier, mimo? Hier (skara) valt het redelijk mee met de muggen, iig overdag. Wel op sommige plaatsen met veel water en weinig wind van die vliegen die als een idioot om je heen zoemen.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:32

'hier' is Långviksmon, Västernorrland Nado :-)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:20

Tegen muggen: Salubrin (vloeibaar, geen zalf) kopen in Apotheek.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:05

Ik heb niet alles gelezen, maar wat een fantastische foto's heb ik voorbij zien komen.

Ik ga aankomende zomer met mijn vriend naar Zweden. We gaan enigszins rondreizen. We beginnen in Fredriksberg, dan door naar Orsa en eindigen in Idre. Wat zijn dingen die we echt moeten zien? En is er ook een beetje te wandelen? En paardrijden natuurlijk ;) Bij de ANWB kon ik er maar weinig van vinden in ieder geval.

Ben heel benieuwd naar het land!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:10

Het berenpark bij Orsa is leuk. :j Verder is daar in de buurt het dorpje waar de Dalarnapaardjes gemaakt worden, in Nusnäs. Daar kan je naar de houtsnijwerkfabriek om te zien hoe dat doen en ook souvenirs kopen. http://www.nusnas.se/home.html De mijn in Falun vonden wij ook leuk, maar is wel een stukje rijden. http://www.falugruva.se/en/

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:30

fleurtjeuh schreef:
En voor de mensen die er wonen had ik nog een vraag
Het klopt toch dat het in de winter bijna alleen maar donker blijft?
Merk je daar ook echt wat van?
Krijg je echt een winterdip, of doen jullie daar nog iets tegen?

Ik heb een tijdje in Finland gewoond, dus dat is wel aardig vergelijkbaar qua licht/donker. Als je er echt woont scheelt het dat je er langzaamaan aan went. Het was bij ons licht van ong. 12 tot 3 uur en ik heb er ook niet echt last gehad (wel vitamine D-pillen geslikt voor de zekerheid). Toen we echter naar Lapland gingen (waar het een uurtje schemerlicht was per dag) werd het wel even anders! Om 4 uur 'smiddags had ik het idee dat het 10 uur 's avonds was :') Maar dat kwam dus voornamelijk omdat we het niet gewend waren..

Het is best bizar om mee te maken. Ik kreeg in Lapland een beetje het gevoel dat je afgesloten van de wereld was :+

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:13

Hier is het in de winter licht tussen 1000 en 1400. Zelf heb ik er weinig last van. Alleen de maand november vind ik wat triest omdat er dan nog niet altijd sneeuw ligt. Ligt er eenmaal sneeuw dan is het veel lichter buiten. Als het kan moet je zoveel mogelijk de 'lichte' uren naar buiten gaan anders heb je het gevoel dat je de dag gemist hebt ;-)
Met Kerst heb je de kortste dag alweer gehad en dan lengen de dagen weer snel. Het heeft ook wel weer iets vind ik.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:19

In de zomer is het hier maar net aan 3 uurtjes donker, als het de 3 uurtjes al haalt, en ik woon niet eens zo heel hoog.
In de winter is het wel al om half 5 donker en rond half 8/8 uur is het zo'n beetje licht, van de winter vind ik wel jammer want als ik om 4 uur thuis kom van school kan ik net niks meer zegmaar, we hebben geen bak ofzo dus al helemaal geen lampen. Maar ach voor je het weet is het ook alweer voorbij al moet ik wel zeggen dat ik de winter wel leuk vind als er ook sneeuw is, afgelopen winter hebben we maar een paar dagen sneeuw gehad en veel regen dus dan is er niks aan..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:30

Sanniey schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar wat een fantastische foto's heb ik voorbij zien komen.

Ik ga aankomende zomer met mijn vriend naar Zweden. We gaan enigszins rondreizen. We beginnen in Fredriksberg, dan door naar Orsa en eindigen in Idre. Wat zijn dingen die we echt moeten zien? En is er ook een beetje te wandelen? En paardrijden natuurlijk ;) Bij de ANWB kon ik er maar weinig van vinden in ieder geval.

Ben heel benieuwd naar het land!

Dat ik dit topic nú pas tegen kom! Hier ook een Zweden fan, zelf gewoond (maar vorig jaar terug naar Nederland gekomen), ouders wonen er nog en kans is zeer aanwezig dat ik (samen met vriend) weer terug ga!

Als je naar Idre gaat (ga je naar Idre Fjäll?! Daar kan je onwijs leuk paard rijden!), moet je echt eens naar Fulufjallets gaan. Erg leuk, wel heel toeristisch (voor Zweedse begrippen). Je wandelt door een natuurgebied en kan zo naar de hoogste waterval, bij wijze van kan je onder de waterval gaan staan (als je zou willen, haha). Vind dat toch altijd erg leuk om eens heen te gaan!

Muggen is dit jaar extreem!! Relatief zachte winter gehad en nu enorm warm. -O-

Waar wij zitten (en ik zat) in midden Zweden, is het in de winter van 10/11 uur tot 14/15 uur licht en ja als het veel sneeuwt of bewolkt is, kan je daar best makkelijk een winterdip krijgen. Wanneer veel de zon schijnt valt het best mee en wanneer er veel sneeuw ligt ziet het ook lang zo donker niet meer. Ook als het niet té koud is (dus max -20/25) kan je nog gewoon buiten wat doen, bij -40 is dat plezier je snel ontnomen! ;)
Zomer is het helemaal niet donker, uurtje of 2/3 is het wat schemerig.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:35

Er zit toch niemand in de buurt van de bosbrand he? -O-

Nog 6 dagen en ik vertrek naar Zweden op kamp *\%/*

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:39

Waar mijn ouders wonen kon je van de week de brand wel enorm goed ruiken (en de rook zien uiteraard), ze zitten er een 200km vanaf...

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:40

Oh jee! Wij komen aan in Gustavsfors, daar is het niet te ruiken hoop ik?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:42

Nee, Gustavfors is nog een stukje zuidelijker.

Toevallig naar Alcatraz?!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 07:45

Ik ben gisteravond teruggekomen uit Zweden. In het gebied waar de brand uitbrak hebben wij de dag ervoor nog gekampeerd. := Ben blij dat we daar maar 1 nacht hebben gestaan. Daarna zijn we naar de Hoge Kusten gegaan en hebben we niets van de brand gezien of gehoord. Een aantal dagen later stonden we bij Leksand, aan het Siljan, en was er ineens overal as en rook. :oo Gelukkig trok dat na een dag ook weer weg. Verder hebben we er weinig van gemerkt.

Zweden was weer heerlijk! :) 24-32 graden, maar een dagje regen in twee weken. Weer thuis zijn is altijd wel weer even wennen.