Gefeliciteerd met het klaren van de masterthesisklus! En nu weer op naar zee! Ik ben erg benieuwd of er nu in de voorjaars- en zomerperiode nog andere visjes boven water komen - als het water wat warmer is geworden!
Erretje
Geplaatst: 27-05-14 12:51
Mooi topic hoor! Ik ben nog van de Jacques Cousteau periode, keek altijd graag naar zijn documentaires. Ik vind de zee altijd een van de meest fascinerendste natuurgebieden, van boven lijkt het altijd alsof er zo weinig gebeurt onder water, maar je ziet het, niets is minder waar!
Leuk dat het ook eens de Noordzee etc. betreft, de tropische gebieden zie je al zo vaak voorbij komen, maar nu zie eens dat er bij ons ook hartstikke veel moois rondzwemt !
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-14 17:12
Erretje: ja he Er komen echt prachtige dingen uit de Noordzee, vind het zelf ook altijd zo leuk, Noordzee is toch meer "van ons" en wij hebben ook heel wat moois! Zeker zo'n pitvisje ofzo doet qua kleuren niet onder voor een tropisch visje
Jannepauli: thanks! Heb al even gemaild wanneer de volgende data zijn, hopen dat ik dan meekan Ben ook benieuwd, sowieso zijn er véééél meer kwallen in het voorjaar/zomer en ook heel veel bloei (algendrap )
ik kan niet stoppen te zeggen dat dit echt een super leuk topic is.
zo gaaf om te zien wat voor mooie vissen er in onze grauwe wateren leven. Super bijzonder wat je allemaal tegen komt en wat een super gave opportuniteit voor jou!!
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-14 18:04
Haha altijd leuk zo'n enthousiaste reacties
Hoop dat ik jullie snel blij kan maken met nieuwe foto's maar kan zijn dat het pas voor eind juni is. Afwachten maar
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-14 16:39
Helaas, de laatste dag dat er wat gedaan wordt deze maand is de 23ste, en ik heb nog examen de 25ste Dus nog een maand wachten voor ik terug de zee op kan.. Kreeg wel vandaag nog deze leuke foto van een collega, getrokken die ene dag dat de zee zo bizar kalm was. Geeft wel een leuk effect!
Nog even doorploeteren dus... en dan terug naar zee
Jannepauli
Geplaatst: 04-06-14 17:14
Wij hebben geduld hoor en jij veel succes gewenst voor het examen! Prachtige foto, die kalme zee!
Hopelijk stel ik jullie geduld niet teveel op de proef! En bedankt Jannepauli!
Als er interesse voor is, heb hier thuis nog wel een collectie "dingen uit de Noordzee" (haaieneieren enzo), die kan ik in de tussentijd wel eens op de foto zetten
Oh ja, denk dat daar wel intresse in is, hier in ieder geval wel
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-14 20:46
Haha ok, daar komen ze! Deze kan je allemaal aan de Noordzee-kust vinden heb de leukste eruit gepikt!
Deze kennen de meesten wel: ei(kapsel) van de stekelrog (Raja clavata).
Iets minder gemakkelijk te vinden: ei(kapsel) van de hondshaai! (Scyliorhinus canicula) Hier in een tros
Ingezoomd, hier kan je goed de 'krulletjes' zien waarmee de vrouwtjeshaai een ei vasthangt aan wier/steen.
Tijdens een dissectie die ik eens moest doen bleek een hondshaai met eitjes te zitten (helaas...) dus heb ook een ei op sterk water.
Oude bekenden, maar deze keer enkel de skeletten: links zeeklit, rechts zee-egel. Allebei Echinodermata (stekelhuidigen)
Deze is echt heel erg tof! Dodemansduim een soort lederkoraal (zacht koraal). Niet hetzelfde als tropische koralen, maar nog steeds heel erg leuk!!
Dit is een beestje, of beter een hele kolonie van beestjes: mosdiertjes (bryozoa)
Elk 'vakje' dat je ziet, daar zit één ini mini beestje in
Een paar grote zeepokken (het beestje dat daar in woont is een soort kreeftje, een rankpootkreeftje)
Niet speciaal, maar gewoon wel mooi de wervel van een vis.
Vlnr: stoottandje (soort weekdier), schelpkokerworm (maakt z'n omhulsel van stukjes schelp) en goudkammetje (maakt z'n omhulsel van zandkorrels). De laatste twee zijn een soort borstelworm
Nog eens de coole stoottandjes!
Deze is echt heel erg tof!! De (fossiele) afdruk van een Brachiopoda! Deze leefden vooral tijdens het Paleozoïcum. Een brachipoda in z'n geheel (niet enkel de afdruk ) ziet er zo uit: http://www.nhm.ac.uk/resources-rx/image ... 9640_1.jpg
En zo zit een deel van de verzameling bij elkaar Je bent een beetje een nerd of je bent het niet
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-14 21:44
Oja, heb ook nog ergens haaientanden liggen die we ooit op het strand vonden, zal die morgen eens zoeken!
Wauw die zeewier lijkend blad dat dat eem beestje is..
Ik dacht dat die zwarte eieren ook van haaien waren niet dus..wel vind ik ze veel op elkaar lijken. ,die gekke stoottandjes zijn ook wel byzonder hoe zie je zoiets op t strand?
En die zee klit ziet er uit als een slechte honkbal bal
belindaap88
Geplaatst: 04-06-14 22:36
Wauw! Met super veel bewondering alle bladzijdes van je topic doorgekeken. Wist niet dat onze saaie grijze noord-zee zo een interessant onderwaterleven heeft. Super dat je ons allemaal laat mee genieten! Succes nog met je stage !
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-14 07:19
Geertje3: leuk!
NathalietjeB: de stoottandjes komen van de kust van Noord-Frankrijk geloof ik, daar lagen ze best massaal! Is vaak ook seizoenaal, in september vinden we bv aan de Belgische kust altijd super veel van die zeeklit-skeletten.
Belindaap88: Thanks, leuk om te horen! Tis wel niet mijn stage, doe het gewoon vrijwillig, maar maakt niet uit
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-14 07:48
Laatste "collectie"foto, haaientand! Een fossieltje opnieuw