Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Woogy schreef:Nou heb ik een vraagje, als er zo'n 700 mensen in zo'n gaskamer zaten/stonden/lagen/hingen, in een ruimte die eruit ziet als iets van 20 x 10? Zijn dan de meeste niet eerder overleden aan zuurstofgebrek, monoxide vergiftiging, verdukking? Was het gas meer bedoelt voor de gene die overbleven zeg maar?
Woogy schreef:kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen hoor, vandaar dat ik het vraag
Wat een enorm onwerkelijk iets...dan ook de situatie in de dagen erna, het ruimen van de slachtoffers. Wat een gruwelijke mismakende lucht moet daar hebben rondgehangen
Wilke93 schreef:Woogy schreef:kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen hoor, vandaar dat ik het vraag
Wat een enorm onwerkelijk iets...dan ook de situatie in de dagen erna, het ruimen van de slachtoffers. Wat een gruwelijke mismakende lucht moet daar hebben rondgehangen
Deed me opeens denken aan de film 'as'the boy in the striped pyjam, denk dat ik die maar is probeer te downloaden.. Vond 't een indrukwekkende film
Woogy schreef:heb net weer ene boel info gelezen en foto's gekeken van de hele periode. Eerlijk? Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die direct naast de barakken leefden het niet konden geloven toen ze de geruchten hoorden. Zelfs na alle feiten bijna 70 jaar later, heb ik moeite met het werkelijk bevatten wat er gebeurd is, het zou zo een vreselijke film kunnen zijn geweest...
secricible schreef:Woogy schreef:heb net weer ene boel info gelezen en foto's gekeken van de hele periode. Eerlijk? Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die direct naast de barakken leefden het niet konden geloven toen ze de geruchten hoorden. Zelfs na alle feiten bijna 70 jaar later, heb ik moeite met het werkelijk bevatten wat er gebeurd is, het zou zo een vreselijke film kunnen zijn geweest...
Een paar pagina's terug heeft iemand opgeschreven wat de rol van "ons" was en dat er, ondanks de waarschuwingen, door de geallieerden in eerste instantie geen actie ondernomenw erd. Dat men met een bombardement van de treinrails veel had kunnen voorkomen.
Ik denk echt dat bovenstaande quote het omschrijft. Ik geloof niet dat iemand kon beseffen wat daar gebeurde, dat gaat je voorstellingsvermogen te boven, zeker als je niet de kennis hebt die wij nu hebben.
Woogy schreef:Nou heb ik een vraagje, als er zo'n 700 mensen in zo'n gaskamer zaten/stonden/lagen/hingen, in een ruimte die eruit ziet als iets van 20 x 10? Zijn dan de meeste niet eerder overleden aan zuurstofgebrek, monoxide vergiftiging, verdukking? Was het gas meer bedoelt voor de gene die overbleven zeg maar?
Woogy schreef:als jij zou horen dat er dagelijks duizenden mensen vermoord werden op diverse manieren en in verbrandingsovens gegooid...zou jij dat direct aannemen? Of zou jij ook vragen stellen, tsja er gaan duizenden mensen dagelijks heen en niemand gaat er weg...dus het zou logisch zijn, echter dat kan iemand toch niet doen? Dat gebeurd toch niet echt? Zo gruwelijk kunnen mensen toch niet zijn?
Denk dus zeker wel dat veel mensen het 'wisten' maar zeker niet wilden geloven
Urielle schreef:En baby's en peuters gingen er niet in, die werden gewoon zo in de verbrandingsoven gegooid![]()
@Woogy op een gegeven moment wisten zelfs de Nederlandse joden ervan, dankzij briefjes die gesmokkeld konden worden. Daarnaast ruik je het wel als er vlees verbrand wordt en de schoorstenen rookten continu. Dus ik geloof geen reet van het verhaal dat omwonenden niks wisten, zelfs al werd er een deel omheen ontruimd. Ik denk eigenlijk dat het meer omgaan is met schuldgevoel.
Overigens zijn er genoeg mensen die het lukte om te ontsnappen door omwonende weer terug uitgeleverd (om dan na een wrede mishandeling te mogen sterven uiteraard, en dan werd het hele blok van die persoon/personen mee gestraft en vergast.)
Suzanne F. schreef:Woogy schreef:als jij zou horen dat er dagelijks duizenden mensen vermoord werden op diverse manieren en in verbrandingsovens gegooid...zou jij dat direct aannemen? Of zou jij ook vragen stellen, tsja er gaan duizenden mensen dagelijks heen en niemand gaat er weg...dus het zou logisch zijn, echter dat kan iemand toch niet doen? Dat gebeurd toch niet echt? Zo gruwelijk kunnen mensen toch niet zijn?
Denk dus zeker wel dat veel mensen het 'wisten' maar zeker niet wilden geloven
Ja en dan nog... Wat wil je er tegen doen?
Ik geloof dat je op zo'n moment in een overlevingsstand staat en alles doet om zelf in leven in te blijven.