Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:22

Nou heb ik een vraagje, als er zo'n 700 mensen in zo'n gaskamer zaten/stonden/lagen/hingen, in een ruimte die eruit ziet als iets van 20 x 10? Zijn dan de meeste niet eerder overleden aan zuurstofgebrek, monoxide vergiftiging, verdukking? Was het gas meer bedoelt voor de gene die overbleven zeg maar?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:25

Woogy schreef:
Nou heb ik een vraagje, als er zo'n 700 mensen in zo'n gaskamer zaten/stonden/lagen/hingen, in een ruimte die eruit ziet als iets van 20 x 10? Zijn dan de meeste niet eerder overleden aan zuurstofgebrek, monoxide vergiftiging, verdukking? Was het gas meer bedoelt voor de gene die overbleven zeg maar?

Is ook zo, heeft iemand anders met foto's hier ook gezegd volgens mij, of in een ander topic. Veel die dood waren stonden ook nog gewoon rechtop omdat er geen ruimte meer was..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:29

kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen hoor, vandaar dat ik het vraag :)

Wat een enorm onwerkelijk iets...dan ook de situatie in de dagen erna, het ruimen van de slachtoffers. Wat een gruwelijke mismakende lucht moet daar hebben rondgehangen

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:33

Woogy schreef:

Wat een enorm onwerkelijk iets...dan ook de situatie in de dagen erna, het ruimen van de slachtoffers. Wat een gruwelijke mismakende lucht moet daar hebben rondgehangen

Deed me opeens denken aan de film 'the boy in the striped pyjamas', denk dat ik die maar is probeer te downloaden.. Vond 't een indrukwekkende film :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:01

of the grey zone (gaat over de opstand in 1 van de gaskamers van auswitz)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:09

Wilke93 schreef:
Woogy schreef:

Deed me opeens denken aan de film 'as'the boy in the striped pyjam, denk dat ik die maar is probeer te downloaden.. Vond 't een indrukwekkende film :j

Hele indrukwekkende film !!

Vriendin van mij is dit weekend naar Krakau. Morgen naar de Joodse wijk en Schindler's fabriek en zondag naar Auschwitz.
Ik wil komend najaar proberen te gaan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:11

heb net weer ene boel info gelezen en foto's gekeken van de hele periode. Eerlijk? Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die direct naast de barakken leefden het niet konden geloven toen ze de geruchten hoorden. Zelfs na alle feiten bijna 70 jaar later, heb ik moeite met het werkelijk bevatten wat er gebeurd is, het zou zo een vreselijke film kunnen zijn geweest...

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:15

Meteen de film maar gedownload en nu aan 't kijken :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:18

The boy in the striped pyama is inderdaad een hele mooie film. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:29

Woogy schreef:
heb net weer ene boel info gelezen en foto's gekeken van de hele periode. Eerlijk? Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die direct naast de barakken leefden het niet konden geloven toen ze de geruchten hoorden. Zelfs na alle feiten bijna 70 jaar later, heb ik moeite met het werkelijk bevatten wat er gebeurd is, het zou zo een vreselijke film kunnen zijn geweest...

Een paar pagina's terug heeft iemand opgeschreven wat de rol van "ons" was en dat er, ondanks de waarschuwingen, door de geallieerden in eerste instantie geen actie ondernomenw erd. Dat men met een bombardement van de treinrails veel had kunnen voorkomen.
Ik denk echt dat bovenstaande quote het omschrijft. Ik geloof niet dat iemand kon beseffen wat daar gebeurde, dat gaat je voorstellingsvermogen te boven, zeker als je niet de kennis hebt die wij nu hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:35

secricible schreef:
Woogy schreef:

Een paar pagina's terug heeft iemand opgeschreven wat de rol van "ons" was en dat er, ondanks de waarschuwingen, door de geallieerden in eerste instantie geen actie ondernomenw erd. Dat men met een bombardement van de treinrails veel had kunnen voorkomen.
Ik denk echt dat bovenstaande quote het omschrijft. Ik geloof niet dat iemand kon beseffen wat daar gebeurde, dat gaat je voorstellingsvermogen te boven, zeker als je niet de kennis hebt die wij nu hebben.

Nieuws en communicatie verspreidde zich ook niet zo snel als nu.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 01:36

Liggen er nog getto's in de buurt?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 01:53

fourseasons schreef:

Misschien was 't toch niet zo'n goed idee om 'm voor 't slapen te kijken... Pfff :\

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 02:12

Ik wil hier ook al heel lang naar toe.
Ik ben met de middelbare school naar een wat onbekender concentratie kamp geweest Natzweiler Struthof.
Het enige kamp in Frankrijk van de Duitsers.
Dit was met een oud verzetsstrijder Velo Bierman die verschillende kampen overleefd had omdat hij elektricien was.

Het heeft enorm veel indruk op me gemaakt. Die man vertelde vanuit zijn eigen beleving. Echt onbeschrijfelijk wat hij meegemaakt heeft.

Nu gaan we in mei met mijn broer mijn ouders en mijn vriend naar krakau en auschwitz.

We hebben vrijdagavond een vlucht heen dan zaterdag krakau en de fabriek van schindler en zondag auschwitz.
Maandag vliegen we terug.

Dit kost incl excursies en incl vlucht en hotel 350 per persoon geloof ik.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:37

Woogy schreef:

Het is ook zo dat bijvoorbeeld kinderen gewoon bovenop de mensen werden gelegd...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:05

En baby's en peuters gingen er niet in, die werden gewoon zo in de verbrandingsoven gegooid |(

@Woogy op een gegeven moment wisten zelfs de Nederlandse joden ervan, dankzij briefjes die gesmokkeld konden worden. Daarnaast ruik je het wel als er vlees verbrand wordt en de schoorstenen rookten continu. Dus ik geloof geen reet van het verhaal dat omwonenden niks wisten, zelfs al werd er een deel omheen ontruimd. Ik denk eigenlijk dat het meer omgaan is met schuldgevoel.
Overigens zijn er genoeg mensen die het lukte om te ontsnappen door omwonende weer terug uitgeleverd (om dan na een wrede mishandeling te mogen sterven uiteraard, en dan werd het hele blok van die persoon/personen mee gestraft en vergast.)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:13

als jij zou horen dat er dagelijks duizenden mensen vermoord werden op diverse manieren en in verbrandingsovens gegooid...zou jij dat direct aannemen? Of zou jij ook vragen stellen, tsja er gaan duizenden mensen dagelijks heen en niemand gaat er weg...dus het zou logisch zijn, echter dat kan iemand toch niet doen? Dat gebeurd toch niet echt? Zo gruwelijk kunnen mensen toch niet zijn?
Denk dus zeker wel dat veel mensen het 'wisten' maar zeker niet wilden geloven

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:22

Woogy schreef:
als jij zou horen dat er dagelijks duizenden mensen vermoord werden op diverse manieren en in verbrandingsovens gegooid...zou jij dat direct aannemen? Of zou jij ook vragen stellen, tsja er gaan duizenden mensen dagelijks heen en niemand gaat er weg...dus het zou logisch zijn, echter dat kan iemand toch niet doen? Dat gebeurd toch niet echt? Zo gruwelijk kunnen mensen toch niet zijn?

Ja en dan nog... Wat wil je er tegen doen?
Ik geloof dat je op zo'n moment in een overlevingsstand staat en alles doet om zelf in leven in te blijven.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:56

Urielle schreef:
En baby's en peuters gingen er niet in, die werden gewoon zo in de verbrandingsoven gegooid |(

@Woogy op een gegeven moment wisten zelfs de Nederlandse joden ervan, dankzij briefjes die gesmokkeld konden worden. Daarnaast ruik je het wel als er vlees verbrand wordt en de schoorstenen rookten continu. Dus ik geloof geen reet van het verhaal dat omwonenden niks wisten, zelfs al werd er een deel omheen ontruimd. Ik denk eigenlijk dat het meer omgaan is met schuldgevoel.
Overigens zijn er genoeg mensen die het lukte om te ontsnappen door omwonende weer terug uitgeleverd (om dan na een wrede mishandeling te mogen sterven uiteraard, en dan werd het hele blok van die persoon/personen mee gestraft en vergast.)

Iemand in dit topic zei dat ze van alles hadden ingepakt, zelfs schoenpoets. Lijkt mij dat ze dus geen idee hadden wat hun te wachten stond.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:03

Dat was vooral in de begintijd, toen joden nog dachten dat ze naar Palestina werden gestuurd. Later kwamen er wel verhalen, maar niet iedereen geloofde dat. En tegen de tijd dat mensen het wel geloofden, was het eigenlijk al te laat om te vluchten. Mijn oma vertelde een verhaal over een muzelman die had gezien hoe het was en was gevlucht. Maar niemand geloofde hem.

En ach, Duitsers die zich verstoppen achter 'we hebben het niet geweten'. Ik kom nog steeds niet met plezier in dat land. Neem maar van mij aan dat er nog steeds bejaarde Duitsers zijn die scheef naar me kijken als ze mijn Hebreeuwse tatoeage zien, of ontkennen dat er zoiets was als een holocaust.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:20

Suzanne F. schreef:
Woogy schreef:

Ja en dan nog... Wat wil je er tegen doen?
Ik geloof dat je op zo'n moment in een overlevingsstand staat en alles doet om zelf in leven in te blijven.

Dat denk ik dus ook.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:24

fourseasons schreef:

Is deze film ondertiteld en waar kan ik die downloaden?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:33

Praten over downloaden mag niet.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:35

lieveli schreef:
Praten over downloaden mag niet.

o sorry dat wist ik niet.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:21

mooney1 schreef:
fourseasons schreef:

Is deze film ondertiteld en waar kan ik die downloaden?

Hij is er wel met Nederlandse ondertiteling want zo heb ik hem ook gekeken. Downloaden heb ik geen verstand van.