[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:16

Hoiii..alle filmpjes gezien en weer even bijgelezen
Wat was die tinker mooi zeg
Maar heel begrijpelijk dat je er niet voor gaat
Ik vind een paardje zoeken eigenlijk nooit leuk
Ik laat me altijd leiden door de klik, vind ik het dier leuk en belangrijker...vind het dier mij leuk.
Er komt wel 1 op je pad maar ik vind het heel leuk om je te volgen op deze zoektocht.
Dat ene speciale paardje voor jou is al geboren...nu nog even zien te vinden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 19:37

TinkerTreas schreef:
Spannend zeg!!!
Op het filmpje lijkt het me een geweldig paard in ieder geval.
Ik ben benieuwd hoe je hem in het echt vindt.

vopo914 schreef:
Hoiii..alle filmpjes gezien en weer even bijgelezen
Wat was die tinker mooi zeg
Maar heel begrijpelijk dat je er niet voor gaat
Ik vind een paardje zoeken eigenlijk nooit leuk
Ik laat me altijd leiden door de klik, vind ik het dier leuk en belangrijker...vind het dier mij leuk.
Er komt wel 1 op je pad maar ik vind het heel leuk om je te volgen op deze zoektocht.
Dat ene speciale paardje voor jou is al geboren...nu nog even zien te vinden

Dank dank dames. Ja het is belangrijk idd dat Malik mij ook leuk vindt, maar meestal is dat met Comtois en koekjes geen probleem ;-)

Ik heb echt tientallen, ik denk zelf wel richting de 100 berichtjes, mails, postjes gestuurd de afgelopen maand en het frustrerende is dat je gewoon, ik gok in ieder geval van 75%, geen antwoord krijgt. En van de antwoorden die je wel krijgt, blijkt dat ze achter je rug om ook met anderen bezig zijn. Is niet erg, is logisch, maar zeg dat dan gewoon.

Ik ben dan ook eigenlijk al vanaf het begin dat ik aan het zoeken ben, met Malik bezig, vandaar ook dat ik er zoveel materiaal van had dat ik een filmpje ervan kon maken en dan gaat het nu toch nog gebeuren. Yay.

Het is het verst weg van alle bezichtigingen tot nu toe. Google maps en de gps in de auto zeggen 3 u en 44 minuten. Maar wij rijden bijna nooit volle snelheid, dus het is sowieso 4 uur rijden. Wegwerkzaamheden erbij op die afstand nog een kwartier. We moeten tussendoor nog eten, toilet en Zozo even wandelen, minstens nog een half uur. Nog een keer koffie drinken/coolbox plunderen, dus totaal zit je wel op zeker 4.5 uur of langer. We rekenen op 5 uur reistijd.

Dus om 9 u rijden we hier weg. Ik sta al veel eerder op natuurlijk, paarden verzorgen, Zozo wandelen en picknickbox klaar maken, broodjes afbakken...

Na afloop hebben we onszelf een etentje/pizza aan de middellandse zee beloofd. Malik staat 20km van de zee af, dus dat misbruiken we even.

We hebben nog even gedacht met de camper te gaan, maar dat neemt nog meer tijd in beslag. ik ga wel werken morgen in de auto, dan heb ik die tijd gewonnen.

Dus weer spannend! Heel heel erg veel zin in.

TinkerTreas

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:41

Dus jullie gaan morgen bij Malik kijken?
Echt zo spannend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 19:44

Yep, echt heel veel zin in. Het lijkt me een lieverd.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:13

Blijven jullie daar dan wel overnachten?
Succes morgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 20:21

Tinka schreef:
Blijven jullie daar dan wel overnachten?
Succes morgen.

Daar aarzelen we nog over. Misschien een b&b of toch terug. Als we 2 uur bij Malik zijn, dan kunnen we 's avonds laat toch weer thuis zijn.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:05

Spannend. Fingers crossed!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:00

Oef, dat gaat ineens in een stroomversnelling! Heel veel plezier gewenst, zowel met het heen en weer rijden, pizza eten, maar vooral met het uittesten van Malik! Duim voor je hoor!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 23:18

Dank Manja en Jet en natuurlijk iedereen, ja spannend, maar wel op een leuke manier.

Maar ja, ik dacht ook dat die tinker Loulou het zou worden en als ik er niet zo slecht op had gezeten, was dat ook zo. Dus als Malik ook slecht zit voor mij, dan gaat het over. Maar Prisca zit voor mij ook erg fijn en die draaft als een shet omdat ze zo klein is, daar moet je echt goed meegaan met de beweging bij doorzitten, dus Malik is 20 cm groter, allicht dat dat fijner gaat zitten. Morgen weten jullie het.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 06:05

Spannend zeg!! Succes en veel plezier. Ik ga zó hard duimen dat Malik in het echt net zo leuk is als op het filmpje!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:15

Ik ben heel benieuwd hoe het vandaag gaat!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:28

Succes vandaag Monique.. hopelijk maakt hij jouw dromen waar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 09:09

Hi all en Tilmar, Prairy en Sjonnie, dank! Het is prachtig weer, strakblauwe hemel en we zijn op weg!

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:11

veel plezier vandaag Mo! Hopelijk is een match <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 09:16

Ha die Besje, ja hopen wij ook. Erwin zei net nogal dramatisch, dat dit ws het laatste paard is dat ik ga kopen in mijn leven. whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa en bedankt hè Erwin.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:21

Jezus Erwin, ga lekker je vrouw zich even oud laten voelen _O- _O- _O-

Dat kost hem een extra pizza, toch ? O:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 09:24

Prairy schreef:
Jezus Erwin, ga lekker je vrouw zich even oud laten voelen _O- _O- _O-

Dat kost hem een extra pizza, toch ? O:)

ja dat, geen pizza voor hem vanavond.
En ik was nog wel van plan 125 te worden! Dus dan kan ik nog minstens 3x een paard kopen ;-)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:10

Of hij gaat ervanuit dat het paard ook heeeeel oud gaat worden 8-)
Positief bekijken!

Veel plezier vandaag!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:17

Ooooh heel spannend vandaag *\o/* Fingers crossed!

En haha Erwin, zo gemeen _O- Wel altijd de realist.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:17

Heel veel plezier vandaag!
Hopelijk is hij het lange rijden waard en is het een match <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 10:47

Muga schreef:
Of hij gaat ervanuit dat het paard ook heeeeel oud gaat worden 8-)
Positief bekijken!

Veel plezier vandaag!

hahaha, ja dát kan ook Muga, beter idd het zo positief bekijken!

Kaatastrof schreef:
Ooooh heel spannend vandaag *\o/* Fingers crossed!

En haha Erwin, zo gemeen _O- Wel altijd de realist.

Ja, je kent hem, lekker nuchter altijd, Kaat.

TinkerTreas schreef:
Heel veel plezier vandaag!
Hopelijk is hij het lange rijden waard en is het een match <3

Nog 2 uur en 3 kwartier sec rijtijd te gaan, TT.

Het zou zo gaaf zijn als het een match zou zijn, maar ik móét nuchter blijven, ondanks de afstand dat ik nee moet zeggen als het niet matcht. Maar ik blijf positief.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:30

Ik ben zo benieuwd :o

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:36

Ik ook :D

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:40

Oh, wat een ontwikkelingen weer, ik lees het net.
Ik hoop dat je nu inmiddels duidelijkheid hebt.
En net als je andere meelezers, ben ik heel benieuwd!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 17:56

Kaatastrof schreef:
Ik ben zo benieuwd :o

TinkerTreas schreef:
Ik ook :D

Veldbloem schreef:
Oh, wat een ontwikkelingen weer, ik lees het net.
Ik hoop dat je nu inmiddels duidelijkheid hebt.
En net als je andere meelezers, ben ik heel benieuwd!

Hello all. Geen pizza. Geen paard. We zijn alweer op weg naar huis. Niet naar de kust om wat te vieren.

Ik leer ontzettend veel. Ik leer vooral dat ik mensen niet moet vertrouwen en ik ga een lijst van vragen maken, voor bij mijn volgende zoekacties. Het is vooral dat de Fransen gewoon echt heel anders in het paardrijden en vooral africhten staan dan wij Nederlanders.
Bien manipulé, is dat hij goed door de hand is gegaan. Maar ja wat houdt dat dan precies is. Dat is voor iedereen kennelijk anders.

Ik zal bij het begin beginnen. De geschiedenis van Malik. Hij is 3.5 en wordt in volgend jaar ergens 4 jaar. Afkomst onbekend. Deze handelaar/trainster heeft hem sinds een maand, dus half nov gekocht van een andere handelaar. Malik is pas sinds die verkoop gecastreerd! Hij kon geen voetje geven en er is dus nog nooit in al die 3,5 bijna 4 jaar een smid bij geweest. Zijn voeten waren dan verhoudingsgewijs nog erg "netjes" voor nog nooit bekapt te zijn geweest. Zij is hem aan het leren voetje geven, maar nu vandaag dus na bijna een maand training was dat nog heel beperkt en de achtervoeten kunnen al helemaal niet.

Hij kende wel het halster en hij kende ook de trailer om in te stappen vertelde ze. Binnen die 3 weken heeft hij al erg veel geleerd en is nu op het punt waar we hem op de filmpjes zagen, dus hij kan draven onder het zadel en naar buiten. Hij kan nog niet galopperen ohz. Hij kent geen commando's want zij praat bewust niet tegen haar paarden omdat alle klanten hun eigen woorden gebruiken.

Oké, snap ik allemaal.

Malik is geweldig leuk om te zien, ook live. Hij was schattig want hij blijkt een heel vergroeid gezicht te hebben wat hem supercute maakte. Zijn neusbeen is een banaan! Hij had geen wolfstandjes ook fijn en zelfs geen hengstentanden of hoe heet dat. Hij vindt mensen geweldig leuk. Vooral als ze snoepjes hebben. De ronde longe is niet zijn ding, maar dat was niet erg, dat is ook niet mijn ding.

Ze heeft hem getoond in de ronde longe en gereden en ik heb erop gereden. Ik had in ieder geval geen rugpijn of blauwe knieën. We zijn naar buiten gegaan met gelijk mij erop. Cap en cam vergeten. Daar buiten vond ik hem al weinig bestuurbaar. Even om een steen heensturen kan nog niet. Is logisch hij kent het bit pas sinds 3 weken! Ik heb hem eens van de weg afgestuurd een weiland in, maar dan terug naar de weg, was hij wel errug actief. Ik had toen het gevoel, right, als hij weg wil, dan kent hij nog veel te weinig bit om mijn hand te respecteren.

Er waren verder weinig indrukken om te kijken hoe hij zou reageren op spannende dingen. Dus zijn we naar het dorp gegaan. Er kwam een auto langs daar taalde hij niet naar. We hadden onderweg een paar keer een staking en ik zei nog tegen haar, ga dan niet voorop lopen, ik wil zelf kijken of ik hem vooruit krijg, maar ook bij de volgende staking greep ze in. Dat gaf mij niet echt het gevoel dat ik hem door zijn staking heen zou krijgen, omdat zij misschien wist dat dat lastig of onmogelijk was?

We hadden ook een keer een verschieting, waarbij we 20m verderop pas tot stilstand kwamen, maar hij was daar wel eerlijker in dan Callas.

En toen kwam het. Ergens bij het dorp hoorde een paard ons en dat begon te hinniken. Hé, dacht Malik, dat is leuk daar wil ik wel heen. Ik had de grootste moeite hem bij me te houden en kon hem dan nog wel op een cirkel sturen om hem niet verder te laten vertrekken, maar ik vond het niet grappig. Zij kennelijk ook niet, want we gingen ineens niet verder meer naar het dorp.

En daar haakte ik af. Ik had totaal niet het gevoel dat ik dit thuis kan oplossen. Ik zie hem al door het bos scheuren en ik maar trekken aan die mond en dat het dan niet werkt, omdat hij zijn eigen zin doorzet.

Zij zei nog dat als het thuis niet zou gaan, ze hem terug kon kopen, jaja, dat zij de fokker van Callas ook. En we weten allemaal hoe dat gegaan is.

Dus ik weet nu hoe het gaat. Je koopt een onbeleerd paard, leert het in 2 maanden de basis en verkoopt hem dan voor een boel geld, ik gok het dubbele, weer door. En dan heet dan ingereden. In het frans débourré. Dus bien manipulé is dat hij veel door de hand is gegaan en halster en zo accepteert. Débourré is letterlijk ont-ezeld, dus de stomme dingen zijn eruit gehaald. Monté betekent bereden. Eh ja, maar hoeveel uur dan? En passe partout, betekent dat hij overal langs gaat, maar dat hoeft niet vlot te zijn er is geen woord ervoor dat hij vertrekt en niet te houden is.

Ik heb nog voorgesteld om hem te reserveren. Haar 10 procent van de aankoopsom te geven dus 440 euro. (hij is 4600 en ze wilder er 200 afdoen) Dan aan het einde van zijn training nog een keer te komen om te kijken hoe hij dan was geworden en als het dan niets was, mijn aanbetaling terug krijgen. Maar dat wilde ze niet, want ze wil vrij zijn om hem meteen te verkopen als er morgen iemand komt en hem niet zo lang reserveren met het risico dat ik hem dan toch niet neem.

Dus dit is ook niet wat ik zoek. Ik baal echt enorm.