[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:31

Ik vind ook dat je van tv heel veel leert. Wij hadden lang geen tv, maar toen we hem toch wel namen, kreeg ik steeds meer o-ja-momenten. Leerzaam.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 15:46

Maandag had ik op Pathos gereden en vandaag op Mercy heerlijk weer rijden. Beide keren wel lichte regen, die niet voorspeld was. Maar echt nat niet geworden.
Maandag, even wat dressuur, Pathos is altijd erg stijf in zijn rug, wat de tolt niet ten goede komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan vandaag Mercy, ook maar even dressuur.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Col du Montalet in de verte, 1260 m

Afbeelding

Bloemen
Afbeelding

En een horde jagers die zich verzameld hadden voor de drijfjacht denk ik. We kwamen ze op de heenweg ook al tegen. Ze gingen allemaal netjes aan de kant en zeiden we door konden lopen. Alleen Mercy vond al die oranje pakjes en blaffende honden een beetje spannend, ging er met tegenzin langs uiteindelijk.
Afbeelding

En terug bij de wei

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:50

Mooie plaatjes! En ze drinkt toch nog stiekem! Maar je merrie zal toch geen melk meer hebben? Ik ga in het weekend niet rijden, dan zijn er het meeste jagers.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 16:33

Er was een periode dat Angie het drinken niet meer toeliet, maar nu al een tijdje weer wel. Ze geeft nog steeds melk hoor.
Het is natuurlijk een feestdag vandaag, dus dan gaan de jagers er ook op uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:42

Tinka schreef:
Er was een periode dat Angie het drinken niet meer toeliet, maar nu al een tijdje weer wel. Ze geeft nog steeds melk hoor.
Het is natuurlijk een feestdag vandaag, dus dan gaan de jagers er ook op uit.

ja sowieso woensdags altijd. We zagen daarstraks ook eentje bij een vriendin in de buurt. Ik ging even haar katten voeren. Maar geen hordes dit keer.

Zolang Rory nog drinkt, zal Angie wel melk blijven hebben. Hoor je nog wel eens wat van je hengstje?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 16:50

Ja Bentley groeit als kool en ze zijn er hartstikke gek mee.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:18

Prachtige omgeving woon je toch!
Hoe is de temperatuur nu?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:54

Ik dronk vroeger zelf weleens merrie melk als er een veulen was. Meest gelijk aan moedermelk.
Ik neem inmiddels geen zuivel meer. Vraag me af of ik op merrie melk zou reageren. Maar ik dwaal af van jouw topic, sorry.
Die oranje helm van jou blijf ik geweldig vinden. Als er gejaagd wordt ben je super zichtbaar.
Heerlijke ritjes, beetje regen kan geen kwaad toch ;).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 19:24

Ik denk als je bij Angie probeert melk te pakken dat ze je dan het licht uit je ogen slaat, die houdt niet zo van gedoe in dat gebied.
Mijn cap is gewoon blauw, is een los oranje hoesje, reuze handig.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 19:25

lukka63 schreef:
Prachtige omgeving woon je toch!
Hoe is de temperatuur nu?

Het was vandaag 12 graden, van het weekend wordt het een stuk kouder.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:11

Tinka schreef:
Ik luister altijd naar de Franse radio, ben lid van een hoop Franse Facebook groepen en heb Franse Facebook vrienden, dan kijk ik vaak naar de vertaling. Hoewel die vaak niet klopt, vooral bij paarden dingen.
En als er een Franse film of serie of iets anders op tv is, dan probeer ik te kijken of ik het begrijp. En dan bij de ondertiteling kijken of het klopt. Vind dat ik daar het meeste van leer, soms gaat het alleen wel erg snel.

Mijn oma heeft zich op oudere leeftijd nog wat Engels aangeleerd door naar Engelse series te luisteren et de ondertitels te lezen. En ze had geen schroom om te proberen Enegls te praten, zelfs als ze soms grappige fouten maakte: op de, bejaarden, tennisclub waren een keer een paar Engelse meisjes. Oma zei: Yes, you tennis very good. We do not tennis very good, we have old beans ;-)

Film of serie kijken met ondertiteling is een goed idee. Het voordeel tegenwoordig is dat je de films en series op de TV tegenwoordig kunt terugkijken en dus meer dan ééns kunt bekijken.

Ik raad Franse mensen die me vragen hoe ze hun kinderen kunnen helpen met Engels vaak aan om op de TV het geluid van de originele taal (engels in dit geval) aan te zetten en vooral te beginnen met simpele uitzendingen zoals kinder programma's. Ik heb vroeger mijn Engels geoefend met Engelstalige uitzenmdingen van Sesamstraat {:}

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 13:53

:brr: koud hier, vanmorgen om 11 uur 3 graden bij ons huis en 2 graden bovenop de berg, daar lag ook een klein beetje sneeuw. Verder vooral heeeeel veel regen, bah bah bah. Ben het nu al zat. De paarden stonden midden in de wei, tegen een paar boompjes aan, ipv dat ze lekker in de stal gaan staan :(.
Ik had ze eigenlijk een deken op willen doen, maar ze komen weer eens niet.
Lily haar rest tand wordt over 2 weken getrokken. Het kan ook al over een week, maar dan heb ik precies een afspraak met de huisarts. Had wel gekund, maar dan zouden we op en neer moeten, 4,5 uur in de auto op 1 dag vind ik teveel van het goede.
Huisarts duurt 6 weken eerdat je een afspraak hebt, dus verzetten was ook geen optie

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:12

wat heftig dat je zo lang moet wachten op de huisarts. Bij ons kan ik nu bellen en dan heb ik uiterlijk morgenochtend een afspraak, maar meestal kan ik op dezelfde dag nog komen.

Paarden staan bij mij idd ook onder dekens. Het is hier niet zo koud als bij jou, zeg maar rond de 7 graden. Echt nat herfstweer. Bij mij gaan ze regelmatig wel in de schuilstal staan. Het waait ook hard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:51

Ik heb ze hier nog niet eens onder deken. Mn tinker stond deze week nog te zweten op stal. Vandaag inderdaad wel een stuk kouder, dus mn oudje vandaag maar onder dek denk ik. Ik vraag me altijd af waarom we moeite doen om ze van schuilplaatsen te voorzien. 9 van de 10 keer gebruiken ze ze niet. Hoe vaak ik s zomers niet de moeite doe om ze met hete dagen in de wei met bomen te zetten en dan staan ze de hele dag in de felle zon.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 15:04

Ik kan nu geen dekens opdoen omdat ze weigeren te komen als ik roep. Ik vind het best koud met die regen en harde wind.
In de zomer staan ze juist vaak hele dagen in de stal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:35

Tinka schreef:
Ik kan nu geen dekens opdoen omdat ze weigeren te komen als ik roep. Ik vind het best koud met die regen en harde wind.
In de zomer staan ze juist vaak hele dagen in de stal.

Dat laatste komt omdat ze vliegen en hete zon niet fijn vinden, althans de mijne niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 18:42

Ja dat klopt, voordeel is dat ze dan wel dichtbij staan om ze te pakken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 17:19

De paarden kwamen na 4 dagen eindelijk weer eens de berg af en konden dus mooi weer wat eten. Verder is het nat, nat, nat, bijna non stop regen. Toch gaan ze de schuilstal niet in.
We hadden gisteren problemen met her schrikdraad apparaat, de knop leek doorgedraaid. Thuis op ons gemak even gekeken, toen zat ie weer goed. Maar er stond wel weinig stroom op, ondanks een nieuwe accu. Nog naar boven gereden, zat wel een draad tegen het prikkeldraad aan.
Vandaag de andere accu erin, toen was er gelukkig weer genoeg stroom. Dus ofwel we hadden de accu niet goed opgeladen, of de accu loopt op zijn eindje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:36

Tinka schreef:
De paarden kwamen na 4 dagen eindelijk weer eens de berg af en konden dus mooi weer wat eten. Verder is het nat, nat, nat, bijna non stop regen. Toch gaan ze de schuilstal niet in.
We hadden gisteren problemen met her schrikdraad apparaat, de knop leek doorgedraaid. Thuis op ons gemak even gekeken, toen zat ie weer goed. Maar er stond wel weinig stroom op, ondanks een nieuwe accu. Nog naar boven gereden, zat wel een draad tegen het prikkeldraad aan.
Vandaag de andere accu erin, toen was er gelukkig weer genoeg stroom. Dus ofwel we hadden de accu niet goed opgeladen, of de accu loopt op zijn eindje.

[ [url=m/3dinQ3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LsP7A4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0ehjj4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nzeD7V.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bR445T.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7Q4xRF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/p4l0w0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TpVcJo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7ueG6f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paardjes hebben keuze toch om binnen te gaan staan.
Jullie lekker kachel aan en wachten op droger weer

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:33

Lekkere gepaneerde knolliebollies

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 13:30

Afbeelding
Onze stemmen liggen klaar, vanmiddag even naar het postkantoor. Hopelijk komen ze wel op tijd aan.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:09

Tinka schreef:
[ [url=m/IKyNnq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onze stemmen liggen klaar, vanmiddag even naar het postkantoor. Hopelijk komen ze wel op tijd aan.

Wat goed!
Krijgen jullie die per post in Frankrijk?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:00

Ja, en al een tijdje geleden. De kandidatenlijst en het uiteindelijke stembiljet kwamen later per mail.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:58

Dus als je in het buitenland woont en daar ingeschreven bent,krijg je stemrecht in Nederland dat wist ik niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:37

Wij kregen alles per post, maar je kan het ook uitprinten vanuit de mail.