Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:32

Waterbok zou ik niet aanraden :=

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:36

:D Ik vond buffel niet zo. Moest 100 keer kauwen _O- Maar dat is dan ook geen antilope.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:49

Waterbok is alleen eetbaar als het slachten heel secuur is gedaan. Zodra de vacht het vlees raakt, kan je het vlees weggooien.
Mijn neven jagen veel en kunnen ook super koken. Zowel braai als potjiekos.
Ik ben niet gek op worst maar de worst die zij zelf maken is wel weer heel erg lekker :D
Ook maken ze zelf biltong.
Mijn oom en tante nemen ook altijd veel vlees mee als we naar Kruger gaan. Meeste avonden koken we dan zelf ipv uit eten.
Al is het bij de Cattle Baron in Skukuza echt heerlijk filet eten.
Maar meestal is het gewoon simpel braai of camping kos. Hoort ook wel een beetje bij Kruger vind ik.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:51

Ik meld me! Ik ga 26-06 t/m 17-08 naar Zuid - Afrika :) We vliegen op Johannesburg.

Willen richting Kaapstad en dan weer terug naar Johannesburg. Zijn wel allemaal +/- 20 jaar, (drie meiden) maar willen wel een auto huren aangezien dat gewoon het praktisch mogelijk is. Weet iemand tips daarvoor? En wat voor auto is aan te huren - We willen ook niet té duur.

En wat is aan te raden kwa safari's? We hebben al wat voorwerk gedaan hoor, maar we hebben gelezen dat het Kruger park niet het mooiste park is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:57

Misschien niet het mooiste, maar wel het meest uitgestrekte en dat vind ik heel gaaf. Overigens is Kruger voor jullie wel uit de richting misschien, of willen jullie naar Kruger en van daaruit richting Kaapstad?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:07

Sokje_6 schreef:
Misschien niet het mooiste, maar wel het meest uitgestrekte en dat vind ik heel gaaf. Overigens is Kruger voor jullie wel uit de richting misschien, of willen jullie naar Kruger en van daaruit richting Kaapstad?

Ja, we willen vanuit Johannesburg naar Kruger en dan richting Kaapstad langs de kust. Maar w willen eigenlijk wel de panorama route doen ook.

We gaan ook alles zelf doen, niet via een Kras of Fox.

Edit: Het idee was eigenlijk om in Kaapstad de auto in te leveren nadat we daar vanalles gedaan hebben en dan terug met een trein richting Johannesburg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:10

Dan zou ik eerder vliegen van C'town naar J'burg op je laatste dag ofzo (neem aan dat je al tickets hebt, anders was het nog handiger om vanaf C'town terug te vliegen naar A'dam).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:16

Als je zo veel tijd hebt moet je makkelijk een mooie ronde kunnen maken.... vanuit J'burg naar Kruger (missch via Pilanesberg, schijnt ook mooi te zijn), misschien langs de rand van het Kruger een private game reserve mee pakken. Kan je ook de panoramaroute meepakken. Vanuit Kruger kun je rustig afzakken richting kust (evt. Swaziland, maar let wel op de regels van je huurauto, want je gaat dan de grens over). Hluhluwe is ook heel erg mooi.... en dan via de kust richting kaapstad. Als je tijd hebt kan je evt. overwegen om via de Drakensbergen en GoldenGate te rijden. Is om, maar prachtig!

Dit was destijds onze route

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:20

Bij nummer 12 weet ik nog wel een leuk adres ;)

Afbeelding

Bij het open doen van de gordijnen 's ochtends <3 (en walvissen in de verte, maar geen foto van)

Afbeelding

Horseyfries is hier ook geweest n.a.v. mijn tip en kan hem ook aanraden hahaha.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:49

Wauw, prachtig zeg Manzano, valt de prijs enigzins mee van dat hotel? :')

Mooie route hoor. We hebben 3 volle weken, dus inderdaad ruim de tijd. Wij willen ook zoiets gaan doen. We hebben retour Johannesburg, scheelde heel erg in de prijs! Dus dan inderdaad of binnenlandse vlucht of treinticket naar Johannesburg. Vliegen pas om 18.25u weer vanaf Johannesburg naar Brussel.

We hadden inderdaad Drakensbergen ook op het lijstje staan. Hluhwule hebben we ook van gehoord dat het mooi is, dus die staat ook op de lijst. We willen onze nadruk leggen op natuurparken en natuurlijk op de big five spotten. Wijn proeven in Stellenbosch was ook de planning. Is het Addo elephant park mooi? Ik had gelezen dat Drakensbergen leuk is om 2 dagen of zo te zijn, zodat je ook een wandeling mee kan pakken. Klopt dat?

Verder lijkt me het pinguinstrand (boulder) (ja ik heb een stiekeme pinguincrush) heel erg leuk bij Kaapstad.

Wat ik vooral lastig vind is hoelang je overal moet blijven. De route/must sees zijn we over uit, alleen de reisduur om er te zijn..

Zuid Afrika valt kwa prijzen opzich wel mee toch?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:07

Sureido volgens mij heb een typfoutje gemaakt in je datums... t is net alsof je bijna 2 maand gaat, maar t is dus 3 weken haha.

Wij waren 2,5 week en zijn rondom Johannesburg gebleven. Ik vond Swaziland ook echt de moeite waard. Zaten daar in het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Daar kun je ook wandelen (langs krokodillen en nijlpaarden :+ )

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:14

Oh jeetje, je hebt gelijk

2607 vliegen we :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:27

Oooh 3 weken, dat scheelt iets haha (nog steeds mooie periode)
Dan is bovenstaande route wel wat ambitieus denk ik, want bovenstaande vond ik al krap om te doen.

Volgens mij is een vlucht zo'n 75 euro ofzo, dus niet zo duur.
De prijzen in het land zelf vielen me ook heel erg mee.

Zal de site van het appartement straks eens opzoeken.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:04

Pilanesberg vond ik vooral qua accommodatie nogal tegenvallen en is ook duurder dan Kruger. := De rest camps zijn buiten het park, missen wat comfort en toen wij er waren, waren de winkels nauwelijks bevoorraad, waardoor we voor alle boodschappen naar een nabijgelegen winkelcentrum moesten rijden. Voor mij deed dat nogal af aan het gevoel dat ik had in parken als Kruger en Etosha waar je gewoon even niets meekrijgt van de buitenwereld. Bovendien is het zo klein dat je elke dag hetzelfde rondje rijdt. :+ Voordeel is wel dat je eventueel naar Sun City kunt, want dat ligt daar praktisch om de hoek (en ze hebben er springboks).

Voor auto's zou je kunnen kijken op rentalcars.com. Werkt een beetje zoals Skyscanner; ze zoeken de voor jou goedkoopste deal op de data die je invoert. Met z'n drieën zou een Toyota Corolla of vergelijkbare auto makkelijk te doen moeten zijn. Bij een hatchback past je bagage er niet meer bij. :+

Momenteel zit ik een beetje in dubio over het einde van mijn reis. := Ik ben aangenomen om stage te lopen in Pretoria op de ambassade, maar mijn visum verloopt daardoor op 14 augustus, terwijl mijn vlucht aanvankelijk gepland was voor de 28ste. Nu twijfel ik of ik misschien een weekje naar Zambia zal gaan of misschien een duikbrevet zal halen in Mozambique en dan nog een week terugkom, of dat ik gewoon op de 14de op het vliegtuig terug naar Nederland stap. :=

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:39

sureido schreef:
Ik meld me! Ik ga 26-06 t/m 17-08 naar Zuid - Afrika :) We vliegen op Johannesburg.

Willen richting Kaapstad en dan weer terug naar Johannesburg. Zijn wel allemaal +/- 20 jaar, (drie meiden) maar willen wel een auto huren aangezien dat gewoon het praktisch mogelijk is. Weet iemand tips daarvoor? En wat voor auto is aan te huren - We willen ook niet té duur.

En wat is aan te raden kwa safari's? We hebben al wat voorwerk gedaan hoor, maar we hebben gelezen dat het Kruger park niet het mooiste park is.

Wij hadden een week een auto gehuurd bij Avis. De volgende keer zou ik zo weer huren bij hun, het was super geregeld, je kunt je auto op verschillende plekken huren en weer inleveren. We hadden een Volkswagen up (valt onder hyundai i10 or similar) + navigatie voor ongeveer €150,- :) Was super blij met m'n upje want heb er thuis in NL voor m'n vorige werk ook onwijs veel kilometers in mogen maken.
Veilig autootje en rijdt heel soepel! :j

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:11

Sureido, ik heb de trip die jij wilt maken ook gedaan en dat in 3,5 week en het was best wel veel. Je zult er van uit moeten gaan dat de tijden die Google aangeeft qua reistijden langer zijn in realiteit omdat je minder snel kunt rijden hier dan in Europa.

Het is wel te doen, maar je moet bereid zijn om veel te rijden en niet overal heel veel tijd te hebben. Mocht je interesse hebben wil ik je wel even PBen over hoe ons reisschema is geweest en wat we waar hebben gedaan, heb je gelijk een overzichtje.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:34

Wij hadden de eerste reis een heel dikke SUV. Heerlijk!
Afgelopen oktober een VW Polo. Was prima, maar lijkt me voor 3 weken met 3 personen en dus koffers wel wat krap. Ligt ook aan de hoeveelheid bagage natuurlijk.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:11

Iriscope schreef:
Je kunt op zondag makkelijk nog wel iets meer doen inderdaad! Zelf vind ik het altijd leuk om een drankje in Camps Bay te doen op zondag. Of om de zonsondergang te bekijken vanaf signal hill.
Verder zijn er op zondag concerten in Kirstenbosch, weet alleen zo uit mijn hoofd niet wat er dit weekend te doen is. Winefarms moet je eigenlijk niet overslaan :)

Als je lekker en betaalbaar wilt lunchen in de Waterfront dan is Quay4 heel erg leuk. Voor goede sushi, service en hoge prijzen ga je naar Sevruga (meer dan alleen sushi trouwens)
Simpele steak en een leuke kroeg vind je bij Van Hunks, Kloof Street. Verder eet ik graag lekker simpel Mexicaans eten bij de Fat Cactus, kun je bij Sotano bij de vuurtoren ook geweldig lekker eten en zo kan ik nog wel even doorgaan haha.

Voor een echt Afrikaanse sfeer moet naar Mzoli's waar ze je vlees vers braaien voor je en je de township sfeer kan proeven. Echt heel gaaf om heen te gaan, maar hou je spullen goed in de gaten want dit is een hotspot voor zakken rollers.

Ben helemaal enthousiast voor je, je gaat een super tijd hebben! Waar ga je na Kaapstad naartoe?

Echt super handig jullie tips!!! Ik ben al een heel draaiboek aan het maken van waar ik allemaal heen wil. :') We zitten in Kaapstad vlakbij Kloof Street, dus willen daar ergens ook eten denk ik. Had Arnolds, Mama Africa en Kloofstreet House op internet al gevonden als leuke restaurantjes, kennen jullie die?

Na Kaapstad reizen we voor 1 nachtje naar Stellenbosch (willen onderweg dan een winefarm meepakken) en dan gaan we naar Swellendam voor 2 nachten. Daar hopen we een dagje naar Bontebok NP te kunnen!
Dan gaan we door naar Wilderness, vooral lekker relaxen en wat wandelen daar denk ik. :)
Dan door naar Paterson (kleine township ten oosten van Addo NP) in een familieboerderij voor 2 nachten, gaan daar paardrijden en een dag naar Addo!
Dan vliegen we van Port Elizabeth naar Johannesburg en rijden dezelfde dag gelijk naar Sabie voor een overnachting. Dan via de panoramaroute naar Phalaborwa, daar 2 nachten en dus eerste safari in het Kruger. Dan 2 nachten het Krugerpark in (Letaba) en dan nog 2 nachten in Hazyview om het zuiden van het Krugerpark te zien! En dan gaan we weer via Johannesburg naar huis.

Dus voor al deze plekken zoek ik nog naar leuke tips! :))

Nog vraagje over Kaapstad trouwens :D Kan je daar 's avonds wel over straat als je bijvoorbeeld uit eten wilt? Of moet je echt voor het donker terug zijn? Zit dus in de wijk Gardens.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 07-03-17 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:31

Iriscope schreef:
Sureido, ik heb de trip die jij wilt maken ook gedaan en dat in 3,5 week en het was best wel veel. Je zult er van uit moeten gaan dat de tijden die Google aangeeft qua reistijden langer zijn in realiteit omdat je minder snel kunt rijden hier dan in Europa.

Het is wel te doen, maar je moet bereid zijn om veel te rijden en niet overal heel veel tijd te hebben. Mocht je interesse hebben wil ik je wel even PBen over hoe ons reisschema is geweest en wat we waar hebben gedaan, heb je gelijk een overzichtje.

Dat zou helemaal super zijn! Als je dat zou willen doen. :)

Ik ben je dankbaar!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:02

xLoki schreef:
Echt super handig jullie tips!!! Ik ben al een heel draaiboek aan het maken van waar ik allemaal heen wil. :') We zitten in Kaapstad vlakbij Kloof Street, dus willen daar ergens ook eten denk ik. Had Arnolds, Mama Africa en Kloofstreet House op internet al gevonden als leuke restaurantjes, kennen jullie die?

Na Kaapstad reizen we voor 1 nachtje naar Stellenbosch (willen onderweg dan een winefarm meepakken) en dan gaan we naar Swellendam voor 2 nachten. Daar hopen we een dagje naar Bontebok NP te kunnen!
Dan gaan we door naar Wilderness, vooral lekker relaxen en wat wandelen daar denk ik. :)
Dan door naar Paterson (kleine township ten oosten van Addo NP) in een familieboerderij voor 2 nachten, gaan daar paardrijden en een dag naar Addo!
Dan vliegen we van Port Elizabeth naar Johannesburg en rijden dezelfde dag gelijk naar Sabie voor een overnachting. Dan via de panoramaroute naar Phalaborwa, daar 2 nachten en dus eerste safari in het Kruger. Dan 2 nachten het Krugerpark in (Letaba) en dan nog 2 nachten in Hazyview om het zuiden van het Krugerpark te zien! En dan gaan we weer via Johannesburg naar huis.

Dus voor al deze plekken zoek ik nog naar leuke tips! :))

Nog vraagje over Kaapstad trouwens :D Kan je daar 's avonds wel over straat als je bijvoorbeeld uit eten wilt? Of moet je echt voor het donker terug zijn? Zit dus in de wijk Gardens.

Arnolds kun je heerlijk eten, kan ik je vooral voor avond eten aanraden! Van Hunks zit ook aan Kloof en is erg leuk voor een drankje 's avonds. Verder zou je naar Bombay Bicycle Club kunnen gaan voor een leuke sfeer en lekker eten. Kloofstreet House heeft super eten en heel leuke sfeer, zou ik ook niet overslaan (je hebt teveel restaurant opties geloof ik, ik zou Kloofstreet House kiezen boven alle anderen als het om avond eten gaat).
Je kunt in Gardens prima 's avonds over straat, maar loop niet te koop met je dure camera, zwaai niet met je mobiel in de rondt en loop bij voorkeur niet alleen maar in groepjes.

In Wilderness heb je een heel gave grot waar je heen kunt wandelen. Je kunt hem googlen want hij staat bekend als Caymans Cave oid. Er woont hier een dakloze man die andere dakloze opvangt en hij heeft de grot helemaal omgetoverd. Je komt bij de grot door richting het strand te gaan aan de kant van George. Daar loopt een oud treinspoor waar geen treinen meer rijden. Als het spoor volgt, met de kust aan je linkerkant, loop je door een tunnel heen en heb je gelijk na de tunnel rechts de grot. Na de grot is nog een oude brug ook, heel mooi uitzicht, niet overslaan. Das mijn favoriete deel van Wildernis!

Mocht je het leuk vinden om met leeuwen etc te knuffelen kun je naar het Seaview Predator Park gaan, waar men zich inzet voor het fokken van verschillende grote katten en je vaak dichtbij leeuwen, tijgers, hyena's etc kunt komen. Dit park is in PE.

Tips voor het Kruger etc zijn denk ik al veel gegeven, maar er zitten hier genoeg die hards die je daar bij kunnen helpen :)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:44

Wat een prachtige foto's zag ik voorbij komen zeg! Heb ook al helemaal zin om in september die kant op te gaan.
Vinden jullie het echt een must om in Addo in een rondavel met waterhole view te verblijven of is het een beetje overrated en kun je beter buiten het park verblijven?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 15:00

Ik heb Addo overgeslagen, dus dat durf ik niet te zeggen.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:11

anthea_naomi schreef:
Wat een prachtige foto's zag ik voorbij komen zeg! Heb ook al helemaal zin om in september die kant op te gaan.
Vinden jullie het echt een must om in Addo in een rondavel met waterhole view te verblijven of is het een beetje overrated en kun je beter buiten het park verblijven?

Ik sliep in Addo in het main camp, en dat vond ik écht de moeite waard. Wij hadden een safari tent die uitkijkt op het park vanaf je plateautje, en die was ook echt niet duur. Vanaf ons plateautje olifanten, stekelvarkens, kudus en nog meer antiloop zien langskomen. Daarnaast kun je ook op elk moment van de nacht naar de waterhole hide in het kamp, waar ik onder andere leeuwen heb zien drinken. Echt gaaf.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:34

Ah okee wel echt een aanrader dus. De recensies op internet zijn zo wisselend namelijk. In zon tent heb je geen uitzich op een waterhole maar toch kan je vanaf je plateau wilde dieren zien ?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 15:37

@xLoki; als ik je schema zo zie zou ik even kijken naar de WildCard (of misschien heb je dat al). Dat is wellicht goedkoper dan alle losse dagen entree betalen voor de Nationale Parken (kan je vrij eenvoudig vergelijken aan de hand van je schema).