[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 09:26

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:21

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 12:23

Tinka schreef:
Monique1963 schreef:
En ik kwam ook deze adv tegen. Past ook in mijn lijstje, alleen de prijs is te hoog. Maar ik streep hem niet af: https://www.google.com/url?rct=j&sa=t&u ... 1v5fgLGW1u

Die lijkt mij ook erg geschikt

Mij ook. is nog meer allround dan de tinker waar ik naar ga kijken morgen. Nu zoek ik geen aangespannen werk en daar betaal je wel voor bij deze comtois. Maar ik houd hem in reserve.
Voor jouzelf, sterkte bij de tandarts vandaag!

TinkerTreas

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 16:25

Oeh, die comtois is echt schitterend zeg! <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 16:33

Ja hij is erg mooi in verhouding voor een comtois. Maar hij is wel erg groot voor mij denk ik. Maar ik houd hem erbij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 22:42

Ok, ik heb tinker Loulou gereden. Wat een beauty, wat een gangen! De vrouw op de foto's eerder hier in het topic is een kop kleiner dan ik, waardoor de tinker op de foto enorm veel groter lijkt. Ik had dus een dikke opa-achtige tinker verwacht. Niets was minder waar. Het was een prachtige tinker, heel mooi vierkant erg mooi in verhouding, mooi slank voor een tinker. Eigenlijk Callas deel 2.
Ze heeft hem 3 weken daar staan om te verkopen. Ze heeft een aantal keren met hem gereden buiten ook.

Maar...

-Pakken/vangen in de paddock was weglopen, met een brokje liet hij zich wel overhalen, maar toch.
-Wandelen op het erf voor veel dingen supercool andere dingen blazen snuiven. Een keer kijk oké.
-"werken" in obstakel veldje, super. Hij ging overal overheen.
-Losstaan voetje geven superbraaf.
-Voeten waren superslecht onderhouden.
-Geen korstjes in zijn sokken, geen rasp of mok.
-Ik had goed interactie met hem, hij was geïnteresseerd in me, dus leuk.
-Maar touw over zijn rug gooien op links vond hij niet leuk. Telkens herhaald was dan wel oké maar als ik het later weer deed, vond hij het weer niet leuk. Op rechts geen probleem.
-Over balkjes meelopen, slordig op zijn voeten.
-Toen wilde ik hem aan de hand met me mee laten draven. Compleet verzet. Dat doet ie anders nooit.
-Zij ging met hem lopen en draven aan de hand en ook daar was veel verzet met zelfs omhoog komen.
-Longeren aan de hand snapte hij wel.
-Zadelen superbraaf, maar ik heb op rechts opgezadeld omdat hij links het niet leuk vindt.
-Zij ging rijden, maar ze was zo klein dat mijn beugels niet hoger konden en ze er dus niet lekker op kon rijden en hulpen verkeerd doorkwamen waardoor hij niet liet zien wat hij kon vond ze.
-Ik ben gaan rijden, stappen, hij stuurt voor het eerst lekker normaal. hèhè eindelijk weer eens, geen harde mond. En ik hoefde nul te drijven, hij was enorm speed en voorwaarts.
-Hij verschoot nog een keer ergens van, zij dacht van een fietser.
-Toen draf, gigatempo, er zat wel een rem op, maar de Fransen verstaan onder goed doorgereden toch iets heel anders dan ik. Ik zit graag door, ik ben minder van het lichtrijden, en ik houd van een verzameld drafje zoals de jog in de western. mwah, dat ging niet echt, zullen we maar zeggen, maar dat kan ik hem nog wel aanleren.
-Toen de galop, ook daaraan kon ik merken dat dat nog niet vaak in een bak was gedaan. Hij zat overkruis en de rem was zoek, hij pullde ook aan de teugels, dus ik vloog er zowat aan de voorkant weer af.
-Met uitstappen liet hij wel zijn hals zakken en kon ik met losse teugel uitstappen, eerder was losse teugel niet mogelijk.
-Toen zijn we naar "buiten" gegaan. Buiten betekende niet op de openbare weg, maar aan de hand stappen, dus niet ohz, en hij was op de heenweg erg kijkerig ging wel netjes door en op de terugweg, liep hij snel voor me uit, hij rook stal.

we zijn 2 uur totaal daar geweest. Mijn gevoel is "nee". Erg erg jammer, vond hem geweldig om te zien, prachtige gangen, maar ik voelde me absoluut een nul op hem. Ik voelde me een complete beginner. Kon niet lekker zitten, stuiterde eruit, deed zeer aan mijn rug, voel het nu nog. En ik vond hem een te ongeleid projectiel in de galop.

Komt dat met trainen goed, ja natuurlijk. Maar dat zoek ik gewoon niet. Ik wil opstappen, niet eerst moeten longeren om de speed eruit te krijgen, hem moeten vermoeien om rustig te kunnen rijden.

Alles hierboven staat in een filmpje, ongeknipt, dus best lang, kwartier, maar wel interessant misschien? https://youtu.be/eDSRuleylUY

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 23:49

Jammer dat je verder moet zoeken, maar goed dat je inderdaad kritisch blijft. De juiste kom je echt wel tegen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 06:01

Ik had een vreselijk filmpje verwacht :o maar ik zie een paard wat niet alles snapt maar heel erg zijn best doet! Hij is al zo op jou gericht in het grondwerk!
En het rijden ziet er fijn uit. Helemaal niet dat je er als een beginner op zit :D

Maar goed, als je gevoel niet goed is dan houdt het op. Ik hoop dat er wat leuks op je pad komt.
In Nederland zoeken wordt te ingewikkeld? Ik heb het idee dat hier meer geschikte te koop zijn dan in Frankrijk.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 06:58

Goede keuze, ik had hem ook laten staan hoor. Ik kreeg gelijk het gevoel dat hij misschien wel problemen heeft met zijn maag omdat hij links zo sterk reageerde èn omdat hij wat vluchtig leek te worden.
Deze was het niet voor jou maar ik moet toegeven dat het wel een plaatje is om te zien. Ik heb het filmpje nog niet gezien, zal later even kijken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:43

Goed dat je weer naar jezelf geluisterd hebt.

Ik denk wel dat je met jouw eisen/wensen toch in een hogere prijsklasse terecht zult komen, gezien wat je nu steeds tegen komt?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:18

Heb ik al vanalles getypt, druk ik op het verkeerde knopje ... alles weg ...

Ik wou zeggen, dat hij inderdaad een knappe jongen is en dat daar zeker geen discussie over kan zijn.

Verder lijkt hij me wat wantrouwig, schichtig in de omgang (reactie op het touw en bij het draven aan de hand). Misschien heeft hij in het verleden slechte ervaringen gehad met mensen of misschien is dat nu eenmaal zijn karakter. We hebben hier ook zo'n type paard, ons IJsje.

Daarnaast lijkt hij ook 'vluchterig' onder het zadel. Ik zie je niet ontspannen zitten. Er lijkt inderdaad geen duidelijke rem of afremming mogelijk te zijn.

Misschien is hij dus inderdaad niet het paard dat je zoekt.
Ik was me aan het afvragen of je al ooit nagedacht hebt over een quarter horse ? Zij zijn/hebben toch veel van wat je zoekt : brede borst en brede kont, vlakke gangen, schofthoogte valt in de range van wat je zoekt, doorsnee mensgericht en zacht karakter, cool in het hoofd zonder lui te zijn.

Uiteraard zijn de algemene kenmerken van een ras geen garantie voor élke quarter ... maar toch denk ik dat een quarter horse een geschikt paard voor jou zou zijn :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:23

Quarters is vak apart tegenwoordig en dat is meer dan enkel koop er geen zonder negatieve 7 panel test. (incl. pssm 1 , 2 is onbevestigd en hypp dragers hebben ook symptomen en gras is trigger, net als de stress die verhuizen zou zijn). En qua controle op atrose of wat voor ellende dan ook is het ook gokken. Dus zeker zo met de categorie verkopers die nu langs komen is dat haal maar door volle keuring en dan nog is het opletten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 10:30

Hello all, wat leuk dat jullie meedenken en meeleven. Nouououoou vanmorgen stond ik op, spit. En de binnenkanten van mijn knieën zijn blauw! Dat heb ik nog nooit in mijn leven meegemaakt. En ook niet met dit zadel, ik heb er vier dagen geleden twee dagen achter elkaar mee gereden op de testpaardjes en daar kwam ik zonder blauwe plekken vanaf. Dus goed dat ik besloten heb dat dit hem helaas ook weer niet gaat worden.

tamary schreef:
Jammer dat je verder moet zoeken, maar goed dat je inderdaad kritisch blijft. De juiste kom je echt wel tegen.

Het kan idd wel eens een lange zoektocht worden, maar ik moet me niet laten verleiden door de looks.

Tilmar schreef:
Ik had een vreselijk filmpje verwacht :o maar ik zie een paard wat niet alles snapt maar heel erg zijn best doet! Hij is al zo op jou gericht in het grondwerk!
En het rijden ziet er fijn uit. Helemaal niet dat je er als een beginner op zit :D

Maar goed, als je gevoel niet goed is dan houdt het op. Ik hoop dat er wat leuks op je pad komt.
In Nederland zoeken wordt te ingewikkeld? Ik heb het idee dat hier meer geschikte te koop zijn dan in Frankrijk.

Hij was voor mij tot aan het draven 100% ja. Alles wat niet of nog niet zo goed lukt, vangen, meelopen, angst op links, is op te lossen. Maar toen ik ging draven en al helemaal met het galopperen. Was het een nee.
In Nederland zoeken heb ik ook overwogen. Omdat als je in NL een goed doorgereden paard ziet staan in een advertentie, het echt wel een veel beter beleerd paard is dan in Frankrijk. Dit paard moest doorgaan voor jarenlange ervaring, goed beleerd. Fransen verstaan daar gewoon echt iets anders onder. Maar idd in NL zoeken of België vind ik echt te ver weg. Dat is voor mij twee dagen rijden met de auto.

balance schreef:
Goede keuze, ik had hem ook laten staan hoor. Ik kreeg gelijk het gevoel dat hij misschien wel problemen heeft met zijn maag omdat hij links zo sterk reageerde èn omdat hij wat vluchtig leek te worden.
Deze was het niet voor jou maar ik moet toegeven dat het wel een plaatje is om te zien. Ik heb het filmpje nog niet gezien, zal later even kijken.

Tjee, aan maagproblemen had ik nog niet gedacht. Ik denk niet dat het dat was. Hij reageerde niet zoals Prisca. Aansingelen ging goed. Maar je weet niet wat onderliggende problemen zijn.

Prairy schreef:
Goed dat je weer naar jezelf geluisterd hebt.

Ik denk wel dat je met jouw eisen/wensen toch in een hogere prijsklasse terecht zult komen, gezien wat je nu steeds tegen komt?

Ja dat begin ik ook steeds meer te vermoeden dat ik in een hogere prijsklasse uit ga komen. Maar goed, als dat zo is, dan moet ik er heftig over nadenken, want we zijn wel met zijn tweetjes natuurlijk en het is toch een erg grote uitgave. En het stopt niet met de aankoop, de keuring van de dierenarts en het transport komt erbij. Dat is ook geen kattenpis natuurlijk.

Marilu schreef:
Heb ik al vanalles getypt, druk ik op het verkeerde knopje ... alles weg ...

Ik wou zeggen, dat hij inderdaad een knappe jongen is en dat daar zeker geen discussie over kan zijn.

Verder lijkt hij me wat wantrouwig, schichtig in de omgang (reactie op het touw en bij het draven aan de hand). Misschien heeft hij in het verleden slechte ervaringen gehad met mensen of misschien is dat nu eenmaal zijn karakter. We hebben hier ook zo'n type paard, ons IJsje.

Daarnaast lijkt hij ook 'vluchterig' onder het zadel. Ik zie je niet ontspannen zitten. Er lijkt inderdaad geen duidelijke rem of afremming mogelijk te zijn.

Misschien is hij dus inderdaad niet het paard dat je zoekt.
Ik was me aan het afvragen of je al ooit nagedacht hebt over een quarter horse ? Zij zijn/hebben toch veel van wat je zoekt : brede borst en brede kont, vlakke gangen, schofthoogte valt in de range van wat je zoekt, doorsnee mensgericht en zacht karakter, cool in het hoofd zonder lui te zijn.

Uiteraard zijn de algemene kenmerken van een ras geen garantie voor élke quarter ... maar toch denk ik dat een quarter horse een geschikt paard voor jou zou zijn :)

O balen is dat ja als het ineens weg is wat je getikt hebt. Je kunt altijd control Z doen, soms heb je het dan terug.
En jaaaaaaa Quarters zijn helemaal mijn ding! Ik zou gigagraag een quarter hebben, maar die liggen sowieso boven mijn budget.

tamary schreef:
Quarters is vak apart tegenwoordig en dat is meer dan enkel koop er geen zonder negatieve 7 panel test. (incl. pssm 1 , 2 is onbevestigd en hypp dragers hebben ook symptomen en gras is trigger, net als de stress die verhuizen zou zijn). En qua controle op atrose of wat voor ellende dan ook is het ook gokken. Dus zeker zo met de categorie verkopers die nu langs komen is dat haal maar door volle keuring en dan nog is het opletten.

Ja en degene die dan idd helemaal goed zijn, zijn goud waard en zoveel goud heb ik niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 10:57

Dus ik wacht nu even tot mijn spit en de blauwe plekken over zijn en ik ga maar eens met die meneer van de comtois mailen. Dat was deze https://www.equirodi.com/annonces/cheva ... 978972.htm. Ver boven mijn budget dus, omdat je ook betaalt voor aangespannen, maar goed, misschien wil hij wel zakken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:48

Een camarque lijkt mij heel geschikt, maar dat zijn natuurlijk wel schimmels. Ik zeg altijd maar een goed paard heeft geen kleur.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:34

Tinka schreef:
Een camarque lijkt mij heel geschikt, maar dat zijn natuurlijk wel schimmels. Ik zeg altijd maar een goed paard heeft geen kleur.

Schimmel is toch ook geen kleur maar kleurloze haren :x :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 13:51

Camarques zijn me te wit ;-) Niet alleen voor de besmettelijke kleur, maar ook vanwege de melanomen.

En kleurloze haren, yay een doorzichtig paard, hoe handig om te kijken of ie wormen heeft, maagzweren, koliek, gat in de markt volgens mij ;-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:49

Heb je filmpje net gekeken, vind het wel een leukerd hoor. Sommige dingen is ie misschien ook gewoon niet gewend, zoals dat touw over zijn rug gooien. Angie en Rory flippen daar ook van. En galop is bij veel tinkers moeilijk, dat moet je ook trainen. Mijn eerste tinker had ook geen goede galop toen ik haar kocht, met veel oefenen, oa galop buiten op rechte stukken is ze heel veel verbeterd.
Maar je moet natuurlijk wel een klik hebben.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 15:09

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 16:16

Tinka schreef:
Heb je filmpje net gekeken, vind het wel een leukerd hoor. Sommige dingen is ie misschien ook gewoon niet gewend, zoals dat touw over zijn rug gooien. Angie en Rory flippen daar ook van. En galop is bij veel tinkers moeilijk, dat moet je ook trainen. Mijn eerste tinker had ook geen goede galop toen ik haar kocht, met veel oefenen, oa galop buiten op rechte stukken is ze heel veel verbeterd.
Maar je moet natuurlijk wel een klik hebben.

Dan ben ik erg verwend met Callas en andere paarden die ik heb gehad, veel geluk gehad, ze zaten allemaal heerlijk! En ik vond het ook een enorme leukerd. Wat ik zei, die kleine dingetjes zoals dat touw, dat is allemaal oplosbaar. Maar hoe hij zit in een draf en galop dat kan ik niet veranderen. Hij gooide gewoon niet lekker op. Ik deed mijn uiterste best om netjes door te zitten, maar mijn rug vond het niet leuk. Ik vermoed zijn rug ook niet.

balance schreef:
En deze? https://www.henson.fr/en/
Ik kijk weleens filmpje op YT van Feline, die heeft of had zo’n paard.

Mooie paarden, Balance, maar alles in het noorden van Frankrijk. Helaas. Maar erg mooi inderdaad.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:08

Wat jammer mo, dat hij het niet is. Ik krijg ook geen goed gevoel bij je verhaal en je filmpje.

Op naar de volgende zou ik zeggen ;)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:56

Zo Monique proficiat.. je hebt diverse staties van de Sint gehaald… <:) *\o/*

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:55

Het zou me niet verbazen als er iemand in Nederland is die zijn paard graag bij jou zou willen zetten in verband met het wolvenprobleem en die komt er ook nog bij jou afleveren ook nog.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 22:59

balance schreef:
Het zou me niet verbazen als er iemand in Nederland is die zijn paard graag bij jou zou willen zetten in verband met het wolvenprobleem en die komt er ook nog bij jou afleveren ook nog.

Tsss, wat een grappig idee. Geniaal eigenlijk. Maar ja, ik kan dan niet uittesten of ik een klik heb.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:32