[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 00:13

Ik bedoel om een tand of kies los te krijgen moet je wiebelen.en zachtjes druk zetten, dat noem ik prutsen. Dat werkt bij een hoektand vaak niet, door de lange wortel, dat moet chirurgisch, via een operatie eruit snijden dus. Dat kan niet iedereen, ik ook niet dus.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 06:22

Ik gebruik de app All language translation, heeft een turquoise met geel logo. Ik heb ooit 5€ betaald geloof ik, was een goede investering. Zo ongeveer alle talen staan erin, maar het grootste voordeel vind ik, is dat je er tegen kunt praten en dat hij dan vertaalt. Dat werkte heel fijn met bijv makelaars.

Je kunt ook fotos maken van tekst en dat vertalen, handig voor menu maar ook voor bijv toeristische uitleg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:15

Prairy schreef:
Ik gebruik de app All language translation, heeft een turquoise met geel logo. Ik heb ooit 5€ betaald geloof ik, was een goede investering. Zo ongeveer alle talen staan erin, maar het grootste voordeel vind ik, is dat je er tegen kunt praten en dat hij dan vertaalt. Dat werkte heel fijn met bijv makelaars.

Je kunt ook fotos maken van tekst en dat vertalen, handig voor menu maar ook voor bijv toeristische uitleg.

Dat laatste levert soms wel hele gekke dingen op :') Ik plaats daar straks nog wel even een voorbeeld van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:00

Je zit nu met een open pulpaholte, dat is dan wel weer spoed. Ik zou dus niet te lang wachten, daarbij is het ook pijnlijk.

Wat betreft frans leren/praten leer je het snelst vind ik door het in het normale leven veel te gebruiken. Ik reed vroeger paarden van een Franstalige eigenaar, maar was ook vaak alleen op de manege, reed mee in de lessen,... dan leer je wel het snelst. Ik begreep ook niet altijd alles, en moest vaak thuis woorden opzoeken, google translate had je toen nog niet haha (zo lang is het ook weer geleden)

Frankrijk blijft prachtig, als ik die bosfoto's van je zie dan denk ik gelijk wauw. Dat heb je hier echt niet. Ergens kriebelt het hier nog steeds, maar voorlopig beperken we het tot vakanties.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:10

Hier nog de mooie vertaling van tekst, waar ik net over schreef.
Afbeelding
Afbeelding

Wat het had moeten zijn, voor de niet-fransozen onder ons: Groente en fruit worden bij de kassa gewogen. Bedankt. De directie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:13

Ok ok, het werkt niet altijd vlekkeloos :')

Maar de app die ik aanraadde, werkt wel echt een stuk beter als Google. Google heeft vaak rare vertalingen inderdaad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:52

:') geniale vertaling.

De quad bevalt nog steeds?

Hopen dat de hoektand snel wordt verwijderd op een correcte manier, mijn oude dametje verliest ze goddank helemaal. De gebroken kies van mijn witte herder was echt meteen spoed. Heel dikke bek en niet meer willen/kunnen eten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:16

Judith echt helemaal geweldig!

Ik hoop dat je hondje snel weer beter is, Tinka.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 11:13

Ik heb ook deepl, die doet het beter dan google, kan je ook tegen praten en is gratis.
Ik heb advies op het gilde (dierenarts groep op Facebook) gevraagd en het is geen spoedgeval bij volwassen honden en antibiotica is ook niet nodig.

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:54

JudithO schreef:
[ [url=m/hFIhPK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5DTYmF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat het had moeten zijn, voor de niet-fransozen onder ons: Groente en fruit worden bij de kassa gewogen. Bedankt. De directie.

Hoe komt google in vredesnaam op die vertaling.

Voor wat betreft de taal vind ik eigenlijk dat je het verplicht zou moeten leren als je er gaat wonen. En nee dat betekend echt niet dat je het foutloos moet kunnen spreken maar een basis gesprek kunnen voeren is toch wel het minste. Wat mij betreft een kwestie van respect.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:21

lizy29 schreef:
JudithO schreef:
[ [url=m/hFIhPK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5DTYmF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor wat betreft de taal vind ik eigenlijk dat je het verplicht zou moeten leren als je er gaat wonen. En nee dat betekend echt niet dat je het foutloos moet kunnen spreken maar een basis gesprek kunnen voeren is toch wel het minste. Wat mij betreft een kwestie van respect.

+1 Liz.

En wat leuk Tinka dat je ook tegen deepl kunt praten, dat ga ik ook eens proberen voor de lol. Kijken of als ik Frans praat ze het dan goed naar het NL kunnen vertalen!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 12:48

Voor wat betreft de taal vind ik eigenlijk dat je het verplicht zou moeten leren als je er gaat wonen. En nee dat betekend echt niet dat je het foutloos moet kunnen spreken maar een basis gesprek kunnen voeren is toch wel het minste. Wat mij betreft een kwestie van respect.[/quote]
Nou dan moeten wij maar heel snel terug naar Nederland.
Zoals ik al heb gezegd lukt het mij niet goed om Frans te leren door geheugen problemen, kennelijk vind je dat mensen met zo'n beperking niet in het buitenland mogen wonen. Het is niet dat ik het niet probeer. Ik word best wel verdrietig van dit soort opmerkingen, leuk als je al zwaar depressief bent.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:52

:knuffel: Adem in adem uit, je doet wat kan meer kun je niet doen.

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:55

Tinka schreef:
Zoals ik al heb gezegd lukt het mij niet goed om Frans te leren door geheugen problemen, kennelijk vind je dat mensen met zo'n beperking niet in het buitenland mogen wonen. Het is niet dat ik het niet probeer. Ik word best wel verdrietig van dit soort opmerkingen, leuk als je al zwaar depressief bent.

Je kunt toch een basis gesprek voeren? Dan is het prima. De houding van je man daarintegen vind ik persoonlijk niet ok.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 12:59

Het is al heel frustrerend voor mij dat ik de taal niet spreek en dat het leren niet lukt.
Dat mensen dan gaan zeggen dat je maar gewoon Frans moet leren, dan komt er nog meer frustratie bij.
Daar wordt ik op zijn zachts gezegd niet blij van.
Al heel lang loop ik tegen onbegrip op, mensen die vinden dat fibromyalgie geen ziekte is bijvoorbeeld, dat ik maar gewoon een schop onder mijn kont moet hebben en een aansteller ben. Die zien niet dat ik bijna de hele dag in bed lig en altijd pijn heb.
Ga het bijna zelf geloven, dan ga ik maar gewoon weer van alles doen, maar wordt altijd weer keihard terug gefloten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 13:00

lizy29 schreef:
Tinka schreef:

Je kunt toch een basis gesprek voeren? Dan is het prima. De houding van je man daarintegen vind ik persoonlijk niet ok.

Mijn man heeft het ook geprobeerd, lukt ook niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:15

Voor nu redden jullie je toch? Ik denk als je alles probeert wat binnen je kunnen ligt je jezelf niks hoeft te verwijten of je tegenover andere verantwoorden.

Enne ik las vandaag of gister dat ze fibromyalgie eindelijk kunnen aantonen, ik heb het fijne er nog niet van doorgelezen, maar het bestaat gewoon, alleen men weet er nog niet genoeg van.

Geniet lekker van jullie plekje daar, want het is ontzettend mooi!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:25

Je hebt het geprobeerd en het lukt niet, dan is het ok toch.
Vervelend om te lezen dat je je depressief voelt, hopelijk breken er snel betere tijden aan.
Sterkte hoor!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:14

Frans kunnen spreken is wel heel erg makkelijk, vooral als je in Frankrijk woont. Ik vind het zelf onprettig als ik me in een vreemd land niet uit kan drukken in de lokale taal.

Ik ben met mijn ouders een aantal jaar op vakantie geweest in Frankrijk, ik heb op school 7 jaar Frans gehad, en daarna, in mijn lelijke eendje, op vakantie gegaan naar Frankrijk.

Ik leer heel veel door luisteren en "na-apen". Toen we ons tweede huis kochten (wat nu ons enige huis is) gingen we heel veel met de buren om. Nog steeds trouwens ;-) Dat heeft mijn Frans een heel stevige basis gegeven. Gewoon eindeloos luisteren en proberen na te praten. Maar dat heeft tijd nodig. Vaak zijn lokale mensen best wel geduldig, ook omdat ze graag met je willen praten (maar jouw taal helemaaaal niet snappen!). En als je niet weet hoe een bepaald voorwerp heet.... dan noem je het gewoon "un truc", une "Bidule" of un "machin". Dan zal je Franse gespreksgenoot vanzelf het woord zeggen.

Nu ben ik ondertussen op een niveau dat ik de cursussen die ik geef, even makkelijk in het Frans, Engels als Nederlands kan verzorgen. Gelukkig maar want dat is mijn broodwinning...Duits is een slagje minder....vooral door een gebrek aan parate woordenkennis.

Maar dat wil niet zeggen dat ik ambtelijke taal begrijp en ook vaak artsen niet, aangezien die alle lichaamsonderdelen en ziekten uitsluitend in het Latijn aanduiden.... Ook is mijn geschreven Frans niet perfect.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:36

Tinka, ik vind het juist super dapper van jullie dat je juist wel in Frankrijk gaat wonen en al die gesprekken gewoon aan gaat, ook al kun je de taal niet goed spreken. En mijn ervaring is juist ook dat de meeste fransen waaardering hebben voor het feit dat je het probeert. En dat je daarmee vaak al de helft gewonnen hebt.

Ik snap dat je soms even klaar bent met het onbegrip. Mijn schoonzus heeft fibromyalgie en ik herken de worsteling met je eigen fysieke grenzen, de verwachtingen van anderen en het afgestraft worden als je er overheen gaat. Ik heb eerlijk gezegd juist bewondering voor het feit dat jullie je leven hebben omgegooid toen bleek dat dat nodig was / je er baat bij had. Hoeveel mensen blijven niet toch nog doormodderen omdat het veiliger voelt om in de situatie die je kent te blijven?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 23:41

Dank je voor de lieve woorden bribro.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 08:14

Je doet het toch maar allemaal, dat is best knap +:)+

Zou het ook niet helpen om wat extra woorden op te pikken, door bijvoorbeeld van een boek dat je kent, het luisterboek in het Frans op te zetten als je gaat koken ofzo...?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 08:48

Het is jou leven of jullie. Wat anderen er van vinden is hun mening.

En vele hebben een mening over emigreren maar gaan zelf niet die stap zetten. Overal niet alleen op internet.

Ik zou het jullie niet na doen. En dan ook nog met persoonlijke moeilijkheden erbij. Gaaf dat jullie het gedaan hebben en er nog steeds wonen.

Ik las al mee in het topic en daarna keek ik Ik vertrek. Daar geven ze ook wel een beetje een andere beeld met monteren is mijn idee wat leuk is voor kijk cijfers.

Nadeel van internet (in het algemeen niet hier)dat je zoveel meer meningen te horen krijgt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:35

Maar het doet er toch niet toe of anderen een oordeel hebben over wat zij vinden dat moet? Dat oordeel mogen ze hebben, gaat over henzelf en zegt niets over jou. Wat zou het jou nou kunnen schelen of een ander vindt dat je maar niet in Frankrijk hoort te wonen? Of dat je man wat anders moet vinden over de taal! je woont er toch? en naar tevredenheid, dus wees gelukkig daar. Je hebt je eigen keuzes, je eigen normen die soms gedwarsboomd worden door onmogelijkheden. Tja, zo gaat het in het leven, kun je beter maar niet te veel van aantrekken, dan wordt het leven ietsje lichter.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 14:30

Ik luister altijd naar de Franse radio, ben lid van een hoop Franse Facebook groepen en heb Franse Facebook vrienden, dan kijk ik vaak naar de vertaling. Hoewel die vaak niet klopt, vooral bij paarden dingen.
En als er een Franse film of serie of iets anders op tv is, dan probeer ik te kijken of ik het begrijp. En dan bij de ondertiteling kijken of het klopt. Vind dat ik daar het meeste van leer, soms gaat het alleen wel erg snel.