[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:27

Bij ons was er geen septic tank, alleen een dikke buis waar de riool dus zo de berg afging.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 08:11

Ja ik ben er bang voor dat dat bij ons ook het geval is.
Maar goed dat gaan we tzt wel een keer aanpakken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:57

koop een paar goedkope flessen rode wijn, stuk of vijf. Of zo'n pak van 5 liter. Giet het door een wastafel, niet de wc, en ga buiten ruiken waar je wijn ruikt. Zo hebben wij ook div pijpen gevonden!

En als er geen septic is, zou ik er niets aan doen. Misschien dat je het toiletpapier dan niet meer door moet spoelen en als je de uitlaat wel gevonden hebt er een hekkie omheen zetten, maar verder is er niets natuurlijker dan dat toch?

Septic kost klauwen vol met geld, moet je officieel leeg laten zuigen ieder jaar, kost allemaal een hoop geld. Het moet ook in je koopcontract staan toch of er eentje zit?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:57

Onze septic kostte 5000 euro, hoeft nooit leeg gezogen worden, wel elk jaar onderhoud. Daar hebben we een abonnement voor. We hebben geen uitvloei veld, dat kon hier niet. Wij hebben de ecoflo, met cocos, maar je hebt ook de ecoroc, met rotsen. Die was goedkoper, maar niet direct leverbaar.
De meneer van de spanc heeft ons hele nuttige informatie gegeven over wat er allemaal mogelijk was bij ons.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 11:46

Geen uitvloei, dat is dus ook mogelijk? Ik zou hier echt niet weten waar ik hem in zou moeten graven. Er is domweg eigenlijk geen plek voor. Ja 1 plek zou nog wel kunnen. We gaan het wel zien.

In het contract stond inderdaad dat er dus geen septic is gevonden. Verkoopster was helemaal pissed want die zegt dat er wel 1 is. Ik weet niet waar. Maar goed verhuurster van het land komt binnenkort (voor eind april) om even te bespreken hoe en wat precies. Kan ik het haar gelijk even vragen. Zij is de dochter van de verkoopster.

Er is momenteel ook gewoon geen budget voor een fosse septique. Ik wil het in de toekomst wel doen hoor, maar er staan andere dingen op het programma zodat we volgende winter niet doodvriezen als het echt koud gaat worden. Want deze winter is zo verschrikkelijk mild, daar hebben we echt geluk mee.

Er is trouwens in het weiland hieronder wel een stukje afgezet. Ik zal eens moed verzamelen om daar te gaan kijken, want zo op het oog is er geen reden te zien waarom het afgezet is. Dus dat zou een hele goede kanshebber zijn.

Goede tip ook van de wijn haha! Zo'n pak van 5L is dan inderdaad wel ideaal. Ik zal hem onthouden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:26

Geen vloeiveld ja dat kan. Mijn dadelijk nieuwe tank (als hij ooit aangelegd gaat worden gezamelijk met de rest hier) kan ook geen vloeiveld aangelegd worden. En er is te weinig hoogteverschil voor natuurlijke afvloei. Geen ruimte en de grond is veel te nat. De dorlaatbaarheid ging van 0 naar 100 waarvan 0 rots is, mijn grond was een fraaie 3,5 :') .

Er komt dan een heel compacte diepingegraven smalle bak met oa een of ander koolstof systeem en cocosvezel en een tweede bak met cocos vezels en nog iets. Vandaar wordt het gefilterde water doorgepompt naar het gemeente riool als er water ingaat pompt er ook water uit. De ruimte daarvoor nodig is 4 bij 5 meter waarmee je voor 4 personen jaarrond je sjit kwijt kunt verantwoord. Eens per 15 jaar mogelijk de filters vervangen (tenminste dat vermoeden ze, de eerste tanken zijn nu 15 jaar oud) en eens per 3 jaar leegslurpen.

Kost wat -O- (gelukkig mogelijk subsidie ervoor kunnen krijgen, dat loopt nu) maar dan ben je compact met weinig ruimte wel klaar.

Misschien is het afgezette stukje land wel jullie vloeiveld. :j

Wat de meneer hier gebruikte om te zien waar wat uitkwam was voedselkleurstof in de aanrecht bak gooien en dan overal dingen opentrekken om te zien waar het heenging. De open rioolstort was snel gevonden. Misschien is dat naast de wijngeur ook nog een optie. Blauw of zo of geel :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:45

Geen uitvloei is idd mogelijk maar geloof dat die filters een minimum aan elektriciteit nodig hebben.

Hier hebben ze ook geen uitvloeiveld gevonden en de tank moet dus nagekeken/vervangen worden maar net als jullie vond ik bvb de ramen vervangen zodat de warmte een beetje in huis blijft belangrijker :P .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:51

Klopt, helaas is het dat (ben niet blij met stroom nodig, bij stroomuitval geen idee wat de gevolgen dan zijn) of een heel dure volledige omlegging naar de achtertuin en komt er een 0 extra bij in aanlegkosten. Ik begreep dat het pompje om het hoogteverschil te overwinnen en dat gaat alleen aan bij waterverbruik zodat er meteen wat weggewerkt wordt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:15

Hier loopt het water uit de septic een greppel in (op ons eigen land) dus daar kunnen we zien of het werkt :+

Maar het moet wel een keer op de schop. Hebben zelf een graafmachine dus dat scheelt een beetje in de kosten maar het systeem zullen we toch moeten kopen en aanleggen :Y)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:17

Onze fosse heeft geen stroom nodig. Hij ligt een stuk lager dan het huis. Geloof als dat niet zo is dat je dan een pompje nodig hebt. Er komt helder water uit een pijpje aan de achterkant. Dat zou zelfs drinkbaar zijn, zo zuiver.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 15:52

Nou, ik heb even gekeken. Merde, zullen we maar zeggen. Op een lege maag niet zo'n goed idee, maar het is wel de plek waar de wc-inhoud terecht komt. Een soort open riool. :r
Dus ja, logisch dat er een draadje omheen staat.

De afvoer van het grijze water hadden we een tijdje geleden al gevonden, dat is goed te zien als bv de wasmachine aanstaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:06

Merde ... :')
Life is full of surprises :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:20

JudithO schreef:
Nou, ik heb even gekeken. Merde, zullen we maar zeggen. Op een lege maag niet zo'n goed idee, maar het is wel de plek waar de wc-inhoud terecht komt. Een soort open riool. :r
Dus ja, logisch dat er een draadje omheen staat.

De afvoer van het grijze water hadden we een tijdje geleden al gevonden, dat is goed te zien als bv de wasmachine aanstaat.

Je kunt dan besluiten om je wc papier apart te houden, dan belast je de natuur minder op die plek en valt het ook minder op.

Tip zet er een nachtcamera bij, grote kans dat de vossen lekker een drolletje komen snacken ;-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 16:23

He bah, mijn achting voor vossen is nu wel gekelderd :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:52

Net zoiets als bij ons dus. Daarom hebben wij zo snel mogelijk een septic tank aangelegd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:58

JudithO schreef:
He bah, mijn achting voor vossen is nu wel gekelderd :')

hahaha, supernuttige dieren. Wij hebben in ons 1e huis in fr een droge toilet gehad. Buiten. Er mooi poepen met uitzicht op de bergen toen, hahaha. Maar we vonden et een geweldig systeem. Soort kattenbak maar dan voor mensen. Nooit geurtjes en toen we hem ooit eens helemaal verschoonden geen enkele drol. Prachtig systeem vonden wij hoe dat zichzelf dan afbrak. Tot we onze labrador betrapten op drollen snacken. Nou echt toen kon ik wel echt over mijn nek gaan. Maar ja, vossen doen dat dus ook als ze weinig te eten kunnen vinden.

Tinka schreef:
Net zoiets als bij ons dus. Daarom hebben wij zo snel mogelijk een septic tank aangelegd.

Als we onze tank moeten vervangen neem ik zoiets als jij hebt, klinkt erg goed!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 17:49

Tinka schreef:

Jep. Had ik eigenlijk echt niet verwacht want het huis staat er pas 40 jaar. Maar goed blijkbaar waren ze er 40 jaar geleden nog niet zo moeilijk mee.
We gaan er uiteraard wel wat aan doen. Waarschijnlijk krijgt de aanbouw sowieso een droogtoilet.
In huis behouden we wel een gewone wc. Maar goed, eerst maar eens bedenken hoe en wat.
Maar jouw systeem klinkt wel ideaal!
Aan helling hier geen gebrek, dat is juist het grootste probleem om er een aan te leggen :')

Ik zal binnenkort eens met de vario van Wilco meten wat het hoogteverschil is onderaan ons perceel en achteraan ons perceel. Dat ligt hemelsbreed een meter of 30 uit elkaar. Het hoogteverschil kan maar zo 5 meter zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:59

:= die labrador was natuurlijk XL formaat door dat ge-snack. Maar zo’n wc zou ik ook wel willen. Wij hebben een vakantie trailer met douche en wc maar we hebben er zo’n wc emmer instaan voor de plasjes en zoeken voor het grotere werk een reguliere wc op.
Die emmer wordt dan ook in de reguliere wc geleegd. Mensen op de camping vinden het een super idee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:22

Sorry juud ff je topic, vervuilen met poeppraatjes. Volgens mij is het de schuld van de bloedzuiger, maar goed. @Balance in feite was wat we hadden gewoon een kattenbak, met idem geparfumeerd grit. En we deden wat we doen moesten, beide boodschappen, dan ging er een schepje kattengrit overheen. Na een tijdje als we het tijd vonden schepten we alles wat was samengeklontert zoals het grit doet van een kattenbak in een emmer en dat ging op de mesthoop. We hebben het maar een paar maanden gehad, toen besloten we dat het van vakantiehuis naar definitief werd en hebben we een wc aangelegd. Maar waarom neem je geen cambipotti in je bus? Hadden wij ook. Met zo'n cassette die je leeggiet in de toilet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 18:50

We hebben zulk lekker weer gehad de afgelopen dagen! Zelfs twee dagen waarop we de 15 graden hebben aangetikt. En dat was te zien aan de natuur:
Afbeelding
De rozen heb ik snel even gesnoeid, kijken of ze nog te redden zijn.

Afbeelding
En we hebben 2 peperboompjes! Die nu al erg enthousiast hun bloemetjes laten zien.
Ik heb afgelopen week zelfs een paardebloem in de wei gevonden :oo

Sinds gisteren is het weer 4 graden overdag en hebben we eindelijk wat regen. Enorm hard nodig!
Dus ik heb dinsdag hout gehaald:
Afbeelding

En ben aan het knutselen gegaan. Project kippenhok. Nog steeds geen fundering maar ik kan natuurlijk wel een bouwpakket voorbereiden.

Afbeelding
De vloer is klaar, en tegen de muur staan de korte zijwanden al in elkaar geschroefd.
Morgen weer een vrije dag met regen, dus dan ga ik weer lekker hiermee bezig.

Dit weekend keldert de temperatuur. We gaan overdag naar -4 en 's nachts naar -9. Met helaas de verrekte harde noordenwind weer. We gaan de ventilatieroosters aan de noordkant dus maar weer even dicht plakken! Zo kunnen we de warmte toch een beetje binnenshuis houden.

En heel, heel misschien is er zaterdag nog kans op een vluchtje!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:21

Gaat goed daar bij jullie! Je bent toch al een behoorlijk eind op weg met het kippenhok.
Ik kijk uit naar de paardenbloemen, maak er thee van om mijn lever te ontgiften.
Maar dat duurt nog wel even.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:10

Hey wat gaaf die peperboompjes. De laatste druif tegen het huis, begint nu zijn bladeren te verliezen. Hoe idioot is dat. Hij heeft tot in januari groenige bladeren gehad. Paardenblommen hier ook weer. Kun je lekkere gelei van maken met sinaasappels en suiker. En fijn dat je binnen kunt bouwen aan je project! Succes met de komende kou, gezellig lekker knus bij de kachel!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 20:55

Tja zuidhelling he, en we zitten natuurlijk stiekem toch best wel zuidelijk. Dat merk je wel met die warmere dagen. En de plantjes zijn er blij mee! Je ruikt buiten ook af en toe zo'n zoete bloemengeur. Waar die vandaan komt weet ik niet, ik heb de aanstichters nog niet kunnen vinden.

Paardenbloemen willen we inderdaad wel wat mee gaan doen. Maar goed nu is het er maar 1, die laten we lekker staan!

Bizar Monique dat jouw druif nu nog de bladeren verliest.

En ja, binnen knutselen gaat nu nog, nu de aanbouw nog leeg is! Over een tijdje mag dat niet meer :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:53

Leuk hé als de plantjes weer wakker worden <3
Die rozen komt vast goed. Ik snoei ook al jaren op de meest vreemde tijdstippen en alles doet het nog. Worden ze sterk van zullen we maar zeggen :')
Ik heb een klimroos die nog steeds blad van vorig jaar heeft. Ook bijzonder.

Hier ook kou voorspeld voor komende week. Incluus harde noordenwind dus :brr:

Ik duim mee dat jullie morgen kunnen uitvliegen 8-) :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 18:00

Vanochtend regende het. Ik was in de aanbouw bezig met het kippenhok, toen ik naar buiten keek en dit zag:
Afbeelding
En hard dat het ging! Dit witte dekentje was in een half uur gevallen.
Net na de middag stopte het met sneeuwen en brak de zon door. Nu is alles weer groen :D

Morgen vliegen gaat waarschijnlijk toch niet lukken, de windstoten die ze eerder al eens hadden voorspeld zijn er voor zaterdag ook weer helaas. Maar goed, dat halen we een andere keer wel weer in ;)

Wat betreft het redden van de rozen, dat sloeg meer op de belabberde snoeikunsten van de vorige tuinierder :')