[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:01

Zou kunnen, volgens Erik Laarakker wordt Lyme ook door muggen overgebracht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 17:05

Tinka schreef:
Zou kunnen, volgens Erik Laarakker wordt Lyme ook door muggen overgebracht.

tss ook nog. Ja als een insect op een lyme gastheer voedt en door naar de volgende klant gaat, zou je denken dat ieder bloedzuigend dier het over kan brengen.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:40

Tjeeee...lees ik even niet mee..
Ga je een nieuw paardje kopen, wat leuk!!
Ga weer lekker volgen tijdens deze zoektocht.
Toch altijd weer spannend

Enne..nog gefeliciteerd met je verjaardag

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 18:43

haha Vopo, ja wel een beetje bij de les blijven hè ;-) Leuk dat je weer volgt. Ja het is superspannend! Dank voor mijn verjaardag, op 60+ is het niet erg als mensen het vergeten hoor ;-)

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:14

Hahaha..ik zal beter opletten
Hoop ook zo dat je een geweldig paardje vindt...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 19:21

vopo914 schreef:
Hahaha..ik zal beter opletten
Hoop ook zo dat je een geweldig paardje vindt...

ik zou het ook zo geweldig vinden als ik de laatste jaren van mijn paardrijdleven eindelijk een paard ga vinden waar ik onbezorgd nog een paar keer per week op kan rijden, tot mijn lijf er te oud voor is.

Als ik van achter naar voren mijn paarden bekijk, heb ik het niet zo goed gedaan.

Prisca met haar maagzweren, artrose ook in de achterbenen en onbestuurbaar.

Callas had geweldige eigenschappen, superstoer, maar tegelijk gevaarlijk bang bij onverwachte dingen. En dan nu mijn forever, forever kreupel.

Thor de eerste jaren enorm getobt met hoefproblemen en kreupel vanaf het begin. Ik denk dat die verdoofd is geweest bij uitproberen. Heb ik ook terug proberen te doen, maar ook dat was een handelaar en ook dat lukte niet. Toen de hoefproblemen na een paar jaar over waren kon ik eindelijk gaan rijden. Maar op de heenweg was hij niet vooruit te branden en op de terugweg gevaarlijk "actief" zullen we maar zeggen. Pas in Frankrijk op zijn oude dag werd dat beter.

Dus ja, ik zou heel graag eindelijk kunnen paardrijden zonder zorgen.

Tja. Het blijft maar een luxe probleem.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 22:01

wel grappig Odette vond een mooie tinker op leboncoin, zeg maar de Franse Marktplaats. Geen prijs. Dus ik mail die vrouw. 7500 euro. paasei man! Dus ik gewoon gevraagd, dat ik geen kritiek op haar prijs had, maar hoe ze dat nou opgebouwd heeft die prijs en waarop ze dat gebaseerd heeft. Het was een spectacle paard, dus voor middeleeuwse shows.

Ze zegt het wat onhandig maar het komt erop neer dat een volwassen Irish cob voor het vlees 2000 euro is.
Laten africhten een half jaar alleen de beginbasis is 2500 euro.
Omdat ik een ruin wil castratie 500.

Dan zit je al op de 5000 euro. En dan heb je niet een ervaren paard. Dus vandaar tegenwoordig de prijzen.

Zij zegt, als je een irish onder de 5000 vindt, is er wat mee. Ze adviseert naar een Comtois te kijken, hahaha, ja maar ruinen daarin zijn nauwelijks te vinden. Merens vindt ze vluchters.

Leuk om de mening van een Franse prof te horen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:07

Wat een prijzen :=
Maar wel fijn dat ze het wilde toelichten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:46

Als de rijkunstige opvoeding van het gemiddelde Franse paard zo minimaal is, zou de 3,5 jarige Comtoise die je op je lijstje had toch nog een optie kunnen zijn. Dan is er iig weinig aan verprutst (hoop je :\ )
Maar anderszijds, wel 'veel kilo's' om (op)voeding aan te geven. :+
Knap dat je jouw verdriet en frustratie vanwege het niet kunnen rijden met Callas de ruimte blijft geven. Heel begrijpelijk ook.
Ik denk dat dit ec belangrijk is om een volgend paard echt te kunnen verwelkomen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 01-12-25 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 23:00

balance schreef:
Wat een prijzen :=
Maar wel fijn dat ze het wilde toelichten.

ja best wel veel geld. Mijn eerdere max dit jaar was 3500. Maar dat gaat hem kennelijk sowieso niet worden. Wel jammer dat die van donderdag bij een tussenpersoon staat, is er van die 5000 euro wel een best beetje voor haar. Zonde van mijn geld, maar ja.

senna21 schreef:
Als de rijkunstige opvoeding van het gemiddelde Franse paard zo minimaal is, zou de 3,5 jarige Comtoise die je op je lijstje had toch nog een optie kunnen zijn.
Dan is er iig weinig aan verprutst (hoop je : )
Maar anderszijds, wel 'veel kilo's' om richting/(op)voeding aan te geven. :+

Inderdaad die comtois Malik, houd ik ook in gedachten. Vond ik ook leuk, maar ik hoop toch op een wat rijper paard.

Die vervelende mensen gisteren klaagden ook dat iedereen maar tegenwoordig een geheel beleerd paard wil hebben voor bodemprijzen. Tja, de prijzen gaan omhoog, maar ik geloof dat de paardenkopers dat nog niet gewend zijn. Er staan enorm veel jonge paarden te koop. Waarschijnlijk omdat africhten zo duur is. Fokkers willen wel fokken maar geen geld stoppen in africhten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:37

Ik vind persoonlijk je eisen ook best wel streng, maar hee je mag natuurlijk zoeken wat je wilt :D
Ben zo benieuwd waar je mee thuiskomt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 11:57

Sintara schreef:
Ik vind persoonlijk je eisen ook best wel streng, maar hee je mag natuurlijk zoeken wat je wilt :D
Ben zo benieuwd waar je mee thuiskomt

Streng zou ik het niet willen noemen, ik beperk mezelf wel in de hoeveelheid keuze met mijn wensen.

Maar wat ik ergens hiervoor ook al schreef. Ik ben nu al 2x thuisgekomen met een paard dat ik eigenlijk niet zocht. Eigenlijk 3x of eigenlijk 4x want ook Quarbonne was niet wat ik zocht. Dus dat wil ik niet meer.

-Ik wilde toen al ruinen en ik kwam thuis met merries.
-Ik zocht toen al een tinker met een zwarte staart en wat heb ik, twee (pis)merries met witte staarten. Nu kan ik met een witte staart nog wel leven, hoor, maar een heel wit paard of een schimmel, wil ik niet. En cremello vind ik persoonlijk niet mooi.
-En na gisteren op het halfarabiertje rijden, weet ik gewoon dat I like big butts and I can't deny!
-En africhten heb ik geen zin meer in. Dat had ik met Callas al niet, want ik ging voor een Trec ruin van 11 en ik kwam thuis met een onopgevoede 3.5 jarige. Maar nu is ze heel lief hoor, maar ik zoek dat niet meer.
-Dus ik wil een verkeersmak paard met al wat levenservaring.

Loulou van donderdag lijkt alles te hebben wat ik zoek. We gaan het zien!

Er zou zo'n swipe app voor het zoeken van paarden moeten zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:27

Het is het belangrijkste dat je thuiskomt met een paard waar je blij mee bent :j

Maar tenzij je een fiets koopt blijf je, vrees ik, toch altijd op zijn minst een beetje africhten haha

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 13:45

Sintara schreef:
Het is het belangrijkste dat je thuiskomt met een paard waar je blij mee bent :j

Maar tenzij je een fiets koopt blijf je, vrees ik, toch altijd op zijn minst een beetje africhten haha

Grinnik, dan wel een elektrische fiets, met die heuvels hier...

Ik vind een beetje opvoeden, zoals hier de regels zijn geen probleem. Dat is normaal, dat doe ik met al mijn dieren, hoef of klauw, we moeten allemaal met elkaar om kunnen gaan en dat gaat met regels. Alhoewel Callas vaak haar eigen regels bedenkt, maar goed. Omgangsregels moet iedereen kennen.

Wat ik niet meer wil is wat ik met Callas had in het begin. Dat ze gewoon onhandelbaar is omdat ze nooit opvoeding had gehad. Dat ze dwars door je heen liep met alle valpartijen en gevaren van dien.

Ik wil een bestuurbaar paard. Ik weet niet wat dat is met de Fransen, maar ik heb nu in totaal met dan 2,5 jaar geleden erbij zo'n 15 paarden denk ik geprobeerd. En ik herinner me alleen Ilan met een zachte mond. (Dat was een bijna blinde comtois. Echt een wereldpaard, maar dat durfden we niet aan.) De rest was gewoon drama met een bek van beton. Callas was dan de uitzondering ook. Prisca was ook al zo'n drama. Die twee die ik dit weekend heb gereden ook weer hetzelfde, iets in hun kop, niet te besturen.

En ik wil een paard dat eerlijk schrikt. Als hij schrikt dat hij stil staat om te kijken wat het is oké, maar daarna wel verder gaan en zeker niet pivoteren en naar huis rennen. Maar liever natuurlijk een paard dat helemaal niet schrikt, maar uiteraard is dat een utopie, het zijn geen robots. Maar die van zondag bijv, verschoot 2x zonder reden, dat rijdt onzeker, dan zit je de hele tijd te wachten waar gaat hij nou weer van schrikken en dat kun je dan niet voorkomen. Die van zaterdag verschoot voor zijn eigen schaduw, dat was in ieder geval nog logisch en die ging ook door.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:05

Ja precies, de manier hoe ze reageren maakt het verschil. En Maddy bijvoorbeeld kun je heel licht sturen, zolang ze met haar koppie bij je is en je ook met je zit niet in de weg zit.

Als zij mentaal al het hele graanveld leeg eet is de telefoonverbinding weg :+ hetzelfde aan de hand trouwens.

Dat vond mijn vriend heel lastig in het begin en voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het probleem nooit had meegemaakt voordat hij op buitenrit ging.
En schrikken doet ze ook soms, maar ik twijfel of een zak aardappelen zou vallen bij een schrikreactie van haar...
Dus ja ik vind haar echt een beginnerspaardje, maar het is toch nog steeds wel een dier en groot en sterk ook. Ik moet haar veel meer corrigeren dan mel. Tja

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 14:42

Sintara schreef:
Ja precies, de manier hoe ze reageren maakt het verschil. En Maddy bijvoorbeeld kun je heel licht sturen, zolang ze met haar koppie bij je is en je ook met je zit niet in de weg zit.

Als zij mentaal al het hele graanveld leeg eet is de telefoonverbinding weg :+ hetzelfde aan de hand trouwens.

Dat vond mijn vriend heel lastig in het begin en voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het probleem nooit had meegemaakt voordat hij op buitenrit ging.
En schrikken doet ze ook soms, maar ik twijfel of een zak aardappelen zou vallen bij een schrikreactie van haar...
Dus ja ik vind haar echt een beginnerspaardje, maar het is toch nog steeds wel een dier en groot en sterk ook. Ik moet haar veel meer corrigeren dan mel. Tja

Ik vind Maddie helemaal geweldig, maar dat weet je. Ze had zo hier mogen wonen van mij. En wat voor jou Mel is, is voor mij Callas en wat voor jou Maddie is, is voor mij Prisca.

Bij Callas (tinker die denkt dat ze een arabier is) levert een per ongelukke zwaai met een hand al een heftige reactie op. En ik kan haar wegsturen met een vingertopje. Ze is enorm expressief en laat altijd weten wat ze ervan vindt.
Bij Prisca kan ik ook corrigeren. Die kijkt dan echt megazielig met van die driehoekjes boven haar ogen en dat is zo ongeveer het meest dat ze laat blijken. Moet ik toch eens fotograferen. En bij haar moet ik veel gebaar, veel stem en zelfs aanraken of duwen gebruiken. Dus mijn correcties daar zijn met veel grotere gebaren zeg maar eer het binnenkomt.

Vanmorgen bijv zet ik ze in een ander weiland. Ik heb altijd brokjes om ze te belonen dat ze netjes gedaan hebben wat ik zeg. Maar die gaan een keer op natuurlijk. Prisca blijft dan staan en heel zielig kijken want er komt toch zeker nog wel wat? Callas is dan diep gefrustreerd. Op zijn minst loopt ze beledigd weg en op zijn meest draaft ze hoofdzwaaiend en piepend het land in, soms nog met een bok erbij. En ja, I loooove it. Het is het expressiefste paard dat ik ooit gehad heb. Once in a lifetime.

En zoals net. Komt Erwin terug van dat land, hij heeft daar de waterton gevuld. De kudde lag te slapen, dus dat liet hij zo en ging tijdens het vullen het schrikdraad even controleren, dat is een kwartier lopen rond dat land. Callas werd wakker en had zoiets van WHAT? Dus zij moest controleren wat hij deed. Bij de waterton weer aangekomen, ging ze controleren of de ritssluitingen van zijn jas ook los konden. Toen spelen met het water. Spetteren, maaien, klieren, slurpen, onderwater bellen blazen en vooral testen of Erwin waterdicht was. Quarbonne kwam ook kijken en heeft even meegespeeld. Poupette kwam alleen drinken en Prisca, echt een diva, was verontwaardigd bij zoveel pret en bleef gedistingeerd op afstand staan kijken.

Maar nog even heel wat anders. Ik ga donderdag met een Franse vriendin Mégane die ook een stinkerd heeft naar Loulou de stinker kijken. Ik had haar een foto van zijn hoofd gestuurd. Ze vond hem leuk. Oké, fijn. Stuur ik vandaag wat foto's met die handelaarster rijdend erop, gaat Mégane helemaal uit haar dak. Oeh dat is de Coach en rose, die volg ik op insta en die heeft 54.000 volgers die is megaberoemd en ik had haar altijd al een keer op een beurs willen ontmoeten en nu kan ik haar live zien. Whaaaa.

hahaha, grappig, maar wat ik wel fijn vind, is dat deze dame Coach en Rose dus een naam te beschermen heeft en al veel paarden heeft ingereden en veel probleempaarden heeft aangepakt en dat ook allemaal op film heeft staan. Dat geeft me erg veel hoop voor de africhting die Loulou moet hebben gehad. Hij staat daar in de verkoop nu omdat zijn baasje een handicap heeft.

Dus ik ben nóg enthousiaster over hem dan ik al was!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:54

Oh dat klinkt wel heel goed! *\o/*

Ja haha mel is echt mijn schattie. Altijd bloedserieus aan het werk als ik iets vraag. De laatste keer kwam de smid zowaar te vroeg, dus mel stond gewoon los in de stal gang te wachten. Naast een open zak wortels, alle deuren van de stal open en de stal eigenaar die met de stelcat wijn aan het uitladen was met veel lawaai. Het zou niet in haar opkomen om dan zomaar een wortel te pakken ofzo, dat mág niet weet je?

De smid zat zo, ik geloof niet dat ik een paard ooit eerder zo braaf heb gezien _O-
Wat dat betreft is ze echt een engel, rondom stal heb ik haar altijd volledig los want ik heb hele goede afspraken en afstandsbediening bij haar.

Maddy kan tegenwoordig langs een emmer lopen zonder erin te snoekduiken, maar dat kost alle zelfbeheersing die ze bezit. Los zijn is verschrikkelijk opwindend en dan is luisteren niet altijd eerste prioriteit. Het gaat steeds ietsje beter, ze kan nu los ook cirkels lopen in de bak ipv alleen maar te spelen. Van dat soort dingen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 14:56

Love Maddie, maar brave paarden heb je, anything eetbaar hier gaat eraan. Zo goed zijn ze nu ook weer niet opgevoed. Knap dat je dat hebt kunnen aanleren. En jouw Maddie is volgens mij nog jong in haar koppie.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:04

Ja klopt, mel voedt Maddy ook echt nog op. Heel vaak doet ze zo van hee wat doe je, dat mag niet hoor van onze baas -:(- toppunt is dat ze soms onder het raam van mijn werk gaat roepen om Maddy te verklikken :') wel handig

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:50

Sintara schreef:
Ja klopt, mel voedt Maddy ook echt nog op. Heel vaak doet ze zo van hee wat doe je, dat mag niet hoor van onze baas -:(- toppunt is dat ze soms onder het raam van mijn werk gaat roepen om Maddy te verklikken :') wel handig

hahaha, dat verklikken ken ik van honden die ik had. Ze mochten niet blaffen naar voorbijgangers. Dan ging nr 1 toch rennen naar de poort en wat blafjes doen, kwam nr 2 en die ging heel erg blaffen, kwam nr 1 heel stil naar me toe zo van kijk eens ik blaf niet, ik ben braaf, aai mij en hij daar is fout.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:02

Hahaha echt he _O- het zijn echt kleine kinderen afentoe!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 16:19

Ja dieren zijn leuk en ze doen en kunnen veel meer dan wij denken vaak.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:15

Ah, dat is leuk nieuws, in verband met die 'Coach en Rose' :D
Loulou gaat het dan misschien wel worden ...
De looks heeft hij dan in ieder geval al mee ! Als hij dan ook nog prettig aanvoelt bij het rijden, dan hebben we een winnaar, denk ik ;)

Toi toi ! Hopelijk is het de perfecte match +:)+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:20

Dat klinkt wel heel goed, hopelijk is ie in het echt ook heel leuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 20:36

Marilu schreef:
Ah, dat is leuk nieuws, in verband met die 'Coach en Rose' :D
Loulou gaat het dan misschien wel worden ...
De looks heeft hij dan in ieder geval al mee ! Als hij dan ook nog prettig aanvoelt bij het rijden, dan hebben we een winnaar, denk ik ;)

Toi toi ! Hopelijk is het de perfecte match +:)+

Dank je, de looks zijn voor mij helemaal goed. Op dit moment vinkt hij alle vakjes af. Ruin, al wat ouder, ervaring, in het filmpje waar ze hem rijdt, gaat hij netjes door en lijkt goed bestuurbaar. Kleur is ook goed, staart is zwart dat is een plus. Dus ja, ik ben erg hoopvol. De prijs is wel erg hoog voor mij, hij zal het waard zijn volgens de berekening die die andere dame gaf, maar het is veel geld voor mij.

Tinka schreef:
Dat klinkt wel heel goed, hopelijk is ie in het echt ook heel leuk.

Ik ben ook erg benieuwd. Het zal voor het eerst zijn dat ik een Instagram-beroemdheid ga ontmoeten. Ik ken haar helemaal niet want ik volg niets over de paardensport. Niet in fr niet in NL. En ik heb ook geen instagram trouwens. Maar ik heb nu wel het vertrouwen erin dat het paard goed ingeschat is, van wat hij kan of niet. Dit is wel een Pro met een hoofdletter P.