[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:15

Check even vanaf wanneer precies, want bij mij stonden ze wel al in de folder van deze week bij de Lidl maar zijn ze er pas vanaf zaterdag }:0

tamary

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:47

Bij de mijne staan ze al in de winkel (Hoogeveen), zeker al sinds 8/2

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:11

Ik heb ze 2 weken geleden al gezien, in Frankrijk dus

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 10:39

Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat ze in 'mijn' Lidl al aanwezig zijn :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 21:27

Je hebt net het avondeten achter de kiezen. Voor je de vaat gaat doen, ga je nog even een plasje plegen.
Je doet je ding, spoelt de wc door. Alles gaat volgens plan.
Totdat je je realiseert dat de spoelbak zich niet meer vult.

Je test de kraan van de wastafel die ernaast staat. Die loopt goed door en blijft lopen, dus het water is gelukkig niet de oorzaak.
Je draait aan het kraantje naast de wc. Die staat open. Niet helemaal, dus je draait hem toch even helemaal open om te zien of er wat gebeurt.
Niks.
Dan even helemaal dicht, kijken of er iets gebeurt.
Ook niks.

Je realiseert je dat dit wc-bezoek iets langer gaat duren dan gepland. Je roept de hulp in van je partner, die ook een rustige avond verwacht had. Samen gaan jullie de spoelbak stukje bij beetje uit elkaar halen.
De vlotter is het eerst aan de beurt. Je wiebelt eraan, maar het geeft geen resultaat.
Het pijpje waar het water binnenkomt is de volgende waar aan gewiebeld wordt. Ook geen resultaat.

Je besluit om dan het hele systeem maar uit elkaar te halen. Doordat het al jaren (20-40) in deze houding zit, moet je er een waterpomptang bij pakken om de boel los te krijgen. De boel is zo smerig dat je alle onderdelen gelijk in de wastafel kiepert om het schoon te maken.
Als alle onderdelen verwijdert zijn, draai je het kraantje naast de spoelbak weer open.
Hoera, er komt water uit!

Alle onderdelen die nu in de wasbak liggen, krijgen van je partner een grondige poetsbeurt met de tandenborstel. Je moest hem immers toch weer eens vervangen (en vervangende borstels hebben we altijd op voorraad).
Ondertussen pak je zelf een schuursponsje en schrob je de binnenkant van de spoelbak weer schoon.

Wist je dat een witte spoelbak van binnen ook wit is? Die van ons was bruin. Nu ook weer wit. Ziedaar een reden voor een filter op het bronwater.

"Er lijkt wel een wormpje in te zitten", zegt je partner als hij bij de waterinlaat van de spoelbak aanbelandt is. Je kijkt en ziet een soort wormstaartje uit de waterinlaat komen.
Dat kan niet, je denkt dat het een stukje plant ofzo is. Als hij nog een rubbertje en ringetje van de waterinlaat afdraait, blijkt er wel degelijk een wormachtig beest in te zitten. Je pakt wat wc-papier en trekt het ding uit de waterinlaat. Je bekijkt de inhoud van het wc-papier.

...

...

...

...

EEN BLOEDZUIGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! IN JE WATERINLAAT!!!!!!!!!
DAT ZAT IN JOUW DRINKWATERSYSTEEM!!!!!!!!!!!!
Reden nummer 2 voor een waterfilter op het bronwater.

Als alle onderdelen en de spoelbak weer schoon zijn, schroef je de onderdelen een voor een weer op hun plek. Na elk onderdeel test je of er nog water in de spoelbak loopt als je het kraantje opendraait. Uiteindelijk zit alles weer in elkaar en is je wc weer zo goed als nieuw. Met een beetje fantasie.
De bloedzuiger, verpakt in een aantal stukjes wc-papier, gooi je in de pot. Die mag verder zwemmen in de septic tank.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:47

Ieuw :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:50

Oh gatverdamme gatverdamme :r

Ik zou nu dus echt een paar dagen geen water meer durven drinken, filter of niet :r :oo

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 01:18

Yayks !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:27

Wat een heerlijk verslag. En heb je bij de bron al gecheckt of je daar ook van die schatjes kunt vinden? En krijgen we wel foto's bij dit verslag?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 09:52

An sich maken deze beesten het water niet smerig.
We gaan binnenkort de bron even controleren, dat kan sowieso geen kwaad om af en toe eens te doen.
Geen beeldmateriaal, jullie moeten het met deze beeldende tekst doen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:22

Hier moet er ook nog eens een filter komen maar tot nu toe valt het mee wat er aan troep door de kraan komt, af en toe een beetje zand. De bruine aanslag valt ook mee, wat wit is blijft ook wit.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:38

Bij ons hangt er een slang in de opvang bak waardoor het water naar het huis gaat. Daar zit dus een filter omheen. En bij de bron zelf ook. Anders heb je ook kans dat er een verstopping in die slang komt. En die ligt dus ingegraven diep onder de grond, misschien wel een km in totaal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:45

Bij ons gaan vanaf onze waterbron meerdere slangen. We pompen het daaruit en het gaat naturel naar div drinkbakken overal verspreid voor de paarden. Binnen in huis zitten filters. UV tegen de bacteriën, grof-middel-fijn-filter, actieve kool, nitraat en zo'n groot ontharderding. Maar eerlijk? Ik vind het helemaal niet lekker smaken. Het water puur uit de bron is echt lekker.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:27

Onze bron put staat misschien 4m van ons huis af :+ dus ver hoeft dat niet gepompt te worden. Vanuit het huis gaat het dan verder naar de stallen en wie weet ooit door naar de weides bij huis voor de droge zomers maar over het algemeen hebben we in de meeste weides bronnen die voor water zorgen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:50

JudithO schreef:
An sich maken deze beesten het water niet smerig.
We gaan binnenkort de bron even controleren, dat kan sowieso geen kwaad om af en toe eens te doen.
Geen beeldmateriaal, jullie moeten het met deze beeldende tekst doen :D

Beelden heb ik niet nodig, tekst is genoeg voor mijn hoofd om er zelf beelden bij te maken :7

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 20:26

Onze bron ligt op een goede 180 m van ons huis af. Dat klinkt heel dichtbij hahaha maar hij ligt fors hoger. Vanwege de zwaartekracht is er geen pomp nodig. En een waterdruk hebben we enorm!
De paarden straks krijgen daar geen water van. Die hebben hun eigen beek waar meer water doorheen gaat dan onze bron. Het is een beek met een naam, dus dat is er echt wel een van betekenis.

Monique, ik herinner me je verhaal over de smaak inderdaad.
Ik wil er ook niet te veel filters op want de smaak verandert en dat wil ik niet. Maar iets wat het zand en de beestjes eruit filtert is wel fijn. Nu moeten we ook eens per maand alle zeefjes van de kranen en wasmachine opendraaien om schoon te maken, die raken ook snel verstopt door stukjes gras etc wat in het water zit.

Prairy, missie geslaagd :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:33

Oh iew bloedzuigers in europa %) maar gelukkig ishij/zij verwijderd en spoelt alles weer

Wat betreft bron en filter, gezien de zich goed vullende put in mijn cave en ik heb het orginele naar bovenpomp gat gevonden in de keukenvloer. Wat is er nodig om dat mogelijk als aanvullende drinkbare veilige watermogelijkheid te krijgen? Water laten testen (waar?), pomp, filter (hangt dat af van de uitslag?)

Er zou achterin de tuin nog een mogelijke source zitten. Daarvoor moet ik nog op ontdekkingstocht om te zien of de brandkraan die 4 jaar geleden is geplaatst net buiten de tuin deze niet heeft ingepikt/geblokkeerd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 23:53

Hier proeven we al verschil als het een paar dagen regent :+
Hebben ook geen idee hoe diep de put is, staat wel op het lijstje om dat ooit te meten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:28

@ Karuna, wij hebben het laten testen bij het departementale laboratorium. (Vroeger kon het gewoon via de pharmacie) Je moet daar steriele flessen eerst halen en er zit een brief bij hoe lang je het moet laten doorstromen en hoe je het moet bewaren of niet en hoe snel je het weer terug moet brengen. Maar ik vind ze fors duurder dan testen die je via internet kunt kopen, opsturen etc. Als je op internet intikt kit analyse l'eau de puits dan krijg je van allerlei bedrijven die hetzelfde doen, voor minder geld. Ik weet alleen niet hoe officieel dat is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:01

Bloedzuigers...ik zie er alleen maar het positieve en nuttige van in O:)
Wordt gebruikt bij hoefbevangenheid en om wonden schoon te maken en nog zoveel meer.
Oké, dat zijn dan wel de medicinale exemplaren maar 't beestje blijft hetzelfde :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:58

Ik kreeg ineens de ingeving om bloedzuigertherapie te proberen tegen chronische ischias :)* Zou tof zijn moest dat nu eindelijk eens opgelost geraken.

Zal er wel een eindje voor moeten rijden denk ik want hier kennen ze zoiets nog steeds niet :+

Un grand merci voor het verhaal van de bloedzuiger dus _/-\o_ :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 13:09

Je bent welkom om hem op te halen!
Wel zelf opgraven in de septic tank.
Die je ook eerst zelf nog even moet vinden, want dat is ons nog niet gelukt :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:25

Dat feestje gaat lekker niet door }>
Graven en wroeten naar een septic tank en daarna naar een bloedzuiger, is bijzonder slecht voor mijn rug O:)
En twee : 't beestje is niet volledig volgens de medische richtlijnen gekweekt me dunkt := :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:51

JudithO schreef:

Misschien heb je wel geen septic tank :D :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:49

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:

Misschien heb je wel geen septic tank :D :+

De spanc kon hem niet vinden.
We hebben de uitgang van het grijze water gevonden, daar mist gewoon een bocht waardoor het nu eigenlijk gewoon het weiland inloopt.
Ik mag hopen dat de inhoud van de toiletten wel gewoon naar iets van een tank gaat :')